Pemilihan dan
penghasilan bahan bercetak sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran dalam
Pengajian Sosial perlu menitikberatkan aspek-aspek yang berikut:
a. Anggaran
kos
b.
Kebolehgunaan
c. Mobiliti
d. Bahan
mentah
e. Saiz dan
warna
f. Tatahias
dan kemasan
g. Simpanan
dan penyelenggaraan
a. Anggaran
kos
Bahan bercetak
amat murah dan mudah untuk didapati. Pencetakan bahan yang banyak akan
mengurangkan kos jika dibandingkan dengan bahan pandang-dengar yang lain.
Bahan-bahan bercetak, cetakan tempatan atau cetakan sendiri berharga murah dan
boleh disediakan dengan cepat.
b.
Kebolehgunaan
Teknologi
pendidikan ini memudahkan guru untuk mengajar murid melalui bahan bercetak yang
maujud. Guru boleh menggunakan bahan bercetak sekerap mungkin sehingga murid
benar-benar dapat mengingati fakta atau perkara yang ingin diperlajari.
Murid-murid boleh menggunakannya mengikut kadar kecepatan mereka sendiri.
Bahan-bahan tercetak boleh dibaca dengan cepat dan maklumat penting boleh
dipelajari tanpa mengikut sesuatu masa pengajaran.
Bahan bercetak
tidak mempunyai masalah dari segi penggunaannya kerana ia tidak memerlukan
sumber tenaga elektrik seperti komputer. Walaubagaimanapun, ia perlu digunakan
di tempat yang terang atau mempunyai cahaya kerana jika tidak bahan yang
dipaparkan tidak dapat dilihat.
c. Mobiliti
Bahan bercetak
ini boleh digunakan di mana sahaja sama ada di dalam atau di luar kelas. Jika
bahan tersebut ingin digunakan di kawasan yang luas seperti dewan, bahan
tersebut hendaklah diperbanyakkan. Selain itu, murid-murid juga boleh
menggunakan pada bila bila masa bahan bercetak tersebut walaupun tanpa guru.
d. Bahan
mentah
Hampir kesemua
bahan bercetak menggunakan kertas sebagai bahan mentah. Penggunaan kertas
sangat popular kerana ia mudah didapati selain kos mencetak yang rendah.
e. Saiz dan
warna
Jika gambar
atau poster digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran , guru mestilah
memastikan saiznya besar dan boleh dilihat oleh semua murid. Perkara ini
penting dalam menyampaikan maklumat dan mengekalkan perhatian serta minat
murid. Pemilihan warna juga perlu diberi perhatian oleh guru. Warna yang
terlalu terang dan terlalu gelap akan menjejaskan fokus murid terhadap
penyampaian guru.
f. Tatahias
dan kemasan
Sekiranya guru
menggunakan lukisan sebagai bahan bantu mengajar, guru perlu memastikan lukisan
tersebut mudah difahami oleh murid. Guru juga perlu mengelakkan penggunaan
lukisan yang terlalu abstrak. Hal ini akan menyukarkan murid memahami isi
pelajaran yang disampaikan oleh guru. Jika guru mencetak bahan-bahan yang
mengandungi tulisan tangan, pastikan tulisan tersebut kemas dan mampu dibaca
oleh murid. Bahan bercetak yang terlalu banyak gambar dan warna juga tidak
digalakkan untuk diguna sebagai bahan bantu mengajar kerana boleh mengganggu
tumpuan murid dalammencapai objektif pembelajaran yang sebenar.
g. Simpanan
dan penyelenggaraan
Bahan bercetak
ini perlu disimpan dengan kemas dan teliti kerana bahan ini mudah koyak atau
rosak, seperti disimpan di dalam fail, folder, plastik menyimpan kertas dan
sebagainya. Gambar-gambar seperti foto dan rajah boleh dimasukkan dalam teks
untuk penerangan lebih lanjut mengenai konsep, hujah-hujah dan juga untuk
menambahkan minat murid. Bahan-bahan cetakan tambahan boleh dimuatkan di dalam
buku teks atau buku latihan sebagai lampiran atau bahan tambahan.
Penggunaan
bahan dengan cermat serta disimpan di tempat yang selamat memudahkan pengesanan
semula dan menjamin ketahanan bahan tersebut.
No comments:
Post a Comment