Konsep Kemahiran Belajar
Kemahiran belajar
merujuk kepada kemahiran untuk menyediakan diri bagi menerima ilmu ketika
belajar. Kemahiran ini amat penting bagi memastikan apa yang diajar dapat
diterima dan difahami oleh pelajar.
Dalam kemahiran belajar, pelajar perlu sedar
tenteng tanggungjawab mereka sendiri.
Belajar cara belajar (BCB) merupakan satu bentuk kemahiran memperoleh
teknik pembelajaran secara efektif dengan atau tanpa guru. Dengan ini, mereka dapat mengenal pasti
masalah-masalah atau kelemahan mereka dalamdalam proses. Seterusnya, pelajar mencari jalan dan
memaksimumkan pencapaian dalam pelajaran mereka.
Masalah-masalah yang sentiasa
dihadapi oleh pelajar ialah masalah mencatat nota, merancang kerja, pengagihan
masa dan selalu tidak sempat habis membaca nota sebelum peperiksaan. Di samping itu, kegagalan pelajar
menyesuaikan diri dengan cara pengajaran dan pembelajaran juga disebabkan tidak
mempunyai gaya pembelajaran yang betul.
Sesetengah orang kata, kemahiran
belajar adalah prinsip, teori umum dan kaedah tertentu yang dapat
melipatgandakan keberkesanan belajar.
Manakala sesetengah orang kata ia merupakan kaeadah sistematik dan
teratur untuk memperoleh maklumat. Yang
amat penting, pelajar harus mampu dan berupaya untuk belajar sendiri tanpa guru
dalam kemahiran belajar ini.
Kaeadah tersendiri yang digunakan
oleh setiap individu ketika mencari, menyimpan dan mengeluarkan semula maklumat
dikenali sebagai gaya pembelajaran.
Tetapi yang penting, pelajar itu perlu memiliki sikap ingin belajar dan
menguasai kaedah belajar agar pengetahuan dan kemahiran dapat diperoleh.
Dalam kemahiran belajar, pelajar
dapat mempelajar tentang belajar sendiri tanpa guru, refleksi terhadap
pembelajaran, belajar mengikut gaya pembelajaran sendiri, perubahan tingkah
laku, pengalaman bermakna kepada individu dan proses maklumat yang penting
sahaja. Kemahiran belajar itu satu
proses tindakan seseorang untuk mendapatkan perubahan tingkah laku yang baru
secara keseluruhan, ini juga hasil pengalaman individudalam interaksi dengan
persekitaran. Pelajar boleh aplikasi
pengetahuan dan kemahiran, memproses maklumat yang dipeloleh dan membawa kepada
perubahan atau peningkatan tingkah laku.
Akhir kata, kemahiran belajar itu teknik
atau strategi yang membantu
seseorang it untuk
belajar dengan berkesan. Ini dapatkan
pelajar menjimatkan masa dan tenaga dengan mendapat hasil pembelajaran yang
maksima.
Kepentingan
kemahiran belajar
Kemahiran belajar yang perlu didedahkan dengan pelbagai model
dan teknik pembalajaran ini membolehkan pelajar belajar dengan mudah dan
berjaya. Ini dibuat supaya proses dan
prestasi pelajar dapat dipertingkatkan lagi.
Antara kepentingan kemahiran
belajar ialah meningkatkan
daya belajar dan daya intelek dan memupuk
disiplin belajar. Seterusnya
meningkatkan kesediaan terhadap apa yang dipelajari. Pelajar juga dapat mengumpul
dan memproses maklumat dengan tepat dan menggunakan sumber-sumber persekitaran.
Selain itu, kemahiran belajar amat penting kepada pelajar
untuk meningkatkan daya ingatan serta pengurusan masa yang berkesan. Ini juga memantapkan pembelajaran dan mencapai
cita-cita dan matlamat mereka.
Dalam kelas, mereka dapat membina keyakinan diri
semasa di dalam kelas dan mendengar secara berkesan, belajar merancang masa,
mendapat tahu strategi ulangkaji, teknik membaca dan buat nota dengan
baik. Ini dapat manfaatkan bahan
rujukan, membuat persediaan pada hari peperiksaan menjelang hari
peperiksaan. Dan persediaan dari segi
emosi, fizikal dan mental juga amat penting dalam kemahiran belajar.
Akhir kata, ini dapat memebantu pelajar meningkatkan
pencapaian individu dan membina budaya belajar yang betul dan berkesan.
Mencari dan menggunakan
sumber maklumat
Sumber-sumber yang boleh digunakan untuk memperoleh
maklumat yang diperlukan ialah sumber manusia, media elektronik, media
bercetak, media tiga dimensi dan sumber persekitaran.
Sumber manusia
Sumber-sumber
manusia yang boleh digunakan untuk mendapatkan maklumat dalam pembelajaran
ialah ahli politik, pakar (pihak yang mahir), penguatkuasa (pihak yang
menguatkuasakan undang-undang), orang awam dan orang yang terlibat.
Ahli politik
Ahli
politik mempunyai maklumat yang pelbagai mengenai dasar-dasar yang dilaksanakan
oleh pihak kerajaan. Mereka terlibat
secara langsung dalam merangka dan meluluskan dasar kerajaan serta menghadiri
mesyuarat berkaitan dengan dasar-dasar baru yang bakal dilaksanakan.Melalui
golongan ini, pelbagai maklumat yang berkaitan dengan isu semasa dapat
diperoleh.
Selain
itu, seseorang itu juga dapat mengetahui maklumat-maklumat lain berkaitan
dengan dasar-dasar negara yang lain, pengurusan organisasi, pembangunan negara
dan sebagainya daripada mereka. Mereka
menjadi sumber yang paling tepat dan berkesan kerana mereka begitu arif
mengenai dasar-dasar yang dilakukan oleh pihak kerajaan.
Pakar
Di sekolah, boleh merujuk kepada Ketua Panitia, Guru
Cemerlang, Guru Kanan Mata Pelajaran dan Penolong Kanan. Di peringkat daerah pula boleh mendapatkan
maklumat daripada Pegawai-pegawai di Pejabat Pelajaran Daereh. Pejabat Pelajaran Negeri dan Kementerian
Pelajaran sendiri mempunyai pelbagai pegawai yang mempunyai kepakaran dalam
bidang masing-masing yang boleh digunakan untuk mendapatkan maklumat yang
diperlukan.
Segala maklumat dapat diperoleh melalui temu bual,
pemerhatian, penulisan jurnal dan pengumpulan dokumen yang berkaitan.
Penguatkuasa (pihak yang
menguatkuasakan undang-undang)
Antara maklumat yang boleh diperoleh daripada penguatkuasa
adalah berkaitan undang-undang dan peraturan sesebuah negeri, badan atau
persatuan. Mereka juga boleh memberi
maklumat berkaitan pelaksanaan sesuatu penguatkuasaan, jenis-jenis hukuman,
bentuk operasi, pelaksanaan dan juga pencegahan. Malah, segala maklumat yang berkaitan dengan
pendidikan, khususnya berkaitan dengan pelaksanaan dasar-dasar pendidikan dapat
diperoleh daripada mereka.
Dalam bidang lain pula boleh mendapatkan maklumat yang
berkaitan daripada pelbagai pihak yang relevan dengan isu yang diperkatakan.
Orang awam dan orang yang
terlibat
Seseorang itu boleh mendapatkan pandangan atau maklumat
yang berkaitan dengan segala isu yang timbul dalam sistem pendidikan negara
daripada orang awam. Maklumat tersebut
boleh digunakan untuk dijadikan bahan kajian atau maklumat yang menyokong
kajian yang dilakukan.
Media Elektronik
Antara media elektronik yang boleh digunakan untuk
mendapatkan maklumat ialah audio visual dan komputer.
Audio visual
Menurut Kamus Dewan ‘audio visual’ adalah sesuatu yang
melibatkan atau menggunakan pendengaran dan penglihatan.
Pelajar
boleh mendapatkan maklumat dengan menggunakan audio visual. Apabila menggunakan audio visual, pelajar diberi
peluang untuk membina maklumat mengikut tahap kognitif dan minat mereka.Salah satu
kepentingan audio visual adalah sebagai sumber pembelajaran di peringkat
pengajian tinggi yang membolehkan pelajar mengekses pembelajaran kendiri. Melalui penggunaan audio, seseorang itu boleh
menggunakan Biliki Tayangan untuk membincangkan semula rakaman temu ramah yang
telah dijalankan. Di samping itu,
seseorang itu juga boleh mengulang tayang mana-mana bahagian yang dirasakan
perlu dan penting untuk tugasan yang telah dijalankan.
Komputer
Terdapat dua elemen utama dalam penggunaan komputer, iaitu
elemen manusia dan elemen teknik penggunaan komputer.
1.
Elemen manusia
Terdapat dua golongan individu yang menggunakannya. Golongan pertama ialah mereka yang mempunyai
pengetahuan untuk mengaturcarakan, mencipta program dan membaikpulih
komputer. Golongan kedua ialah orang
ramai yang menggunakan komputer untuk tujuan perniagaan, hiburan, pendidikan
dan sebagainya.
2.
Elemen teknik penggunaan komputer
Menggunakan komputer memerlukan teknik yang betul. Jangka hayat komputer bergantung kepada
bagaimana penggunaannya oleh pengguna.
Pendekatan dan pembelajaran melalui komputer sangat wajar
dilaksanakan oleh seseorang itu kerana boleh menjimatkan kos dan belajar
berdikari. Pelajar juga mempunyai
kebebasan belajar dan membiasakan diri dengan pemikiran yang terbuka tanpa
tekanan. Pembelajaran melalui komputer
turut menggalakkan minat pelajar terhadap komputer dan menyediakan pelajar ke
pelbagai sumber maklumat serta membolehkan pelbagai kaedah pembelajaran yang
kreatif. Malah, dapat menjimatkan
pengagihan tenaga kerja pensyarah dan menyediakan kesempatan belajar yang baik
untuk pelajar yang sibuk. Seterusnya,
proses pembelajaran menjadi lebih teratur dan meningkatkan kemahiran berfikir
pelajar serta menjimatkan kos pencetakan.
Media bercetak
Terdapat tiga bentuk media cetak. Bentuk pertama ialah sumber untuk memberi
hiburan atau mengisi masa lapang. Bentuk
kedua ialah sumber maklumat. Bentuk
ketiga pula merupakan sumber pengajaran dan pembelajaran.
Ciri-ciri media cetak ialah diperbuat daripada kertas dan
terdapat simbol-simbol. Media cetak
menyimpan pelbagai data, dokumen dan maklumat serta mudah mendapatkan
maklumat. Seterusnya, mempunyai jadual,
rajah, gambar dan ilustrasi.Terdapat dua bahan bercetak yang boleh digunakan
sebagai bahan rujukan untuk mendapatkan maklumat, iaitu bahan bertulis dan
bahan grafik.
Grafik
ialah bahan yang dilukis sebagai karangan visual. Bahan dari grafik dapat memberi satu atau
lebih keterangan. Grafik yang sering
kali digunakan ialah peta minda.
Peta Minda
Peta minda adalah satu kaedah mengingat dan mencatat nota. Penggunaan peta minda membolehkan seseorang
itu menggunakan kedua-dua bahagian otak.
Kepentingan Penggunaan Peta
Minda
Dalam melakar peta minda, beberapa langkah perlu dibuat
agar ianya dilakukan secara sistematik.
Langkah pertama, memahami isi petikan.
Langkah kedua, mengenal pasti isi dan huraian yang berkaitan. Langkah ketiga ialah melakar simbol dan
langkah terakhir ialah melukis gambar.
Kelebihan-kelebihan penggunaan bahan grafik ialah menjimatkan masa dan
kos, membantu dalam memberi idea-idea kreatif, memudahkan kerja dan menjadikan
kerja lebih berkualiti.
Media Tiga Dimensi
Bahan 3D ialah bahan-bahan yang mempunyai bentuk serta
menyerupai bahan yang sebenar. Antara
bahan 3D yang boleh digunakan untuk mendapatkan maklumat dan dijadikan sebagai
bahan pembelajaran adalah realia, model, diorama, mobil, topeng, boneka,
akuarium dan terrarium.
Realia
Bahan realia ialah bahan-bahan yang sebenar. Bahan realia boleh dibahagikan kepada dua
konteks. Yang pertama, bahan realia
dalam konteks, iaitu bahan yang sebenarnya yang tidak terdapat di sekeliling
bilik pembelajaran. Yang kedua, bahan
realia di luar konteks. Bahan ini ialah
bahan-bahan sebenar yang terdapat di sekeliling bilik pembelajaran.
Realia juga boleh dibahagikan kepada beberapa jenis
seperti realia asli, realia awet dan spesimen.
Realia asli merupakan bahan hidup yang sebenarnya dan masih hidup ataupun
bahan sebenarnya yang kaku. Realia awet
pula merupakan bahan-bahan hidup yang telah diawet dan disimpan di dalam
bendalir kimia. Spesimen ialah sampel
atau contoh hidupan yang dapat mewakili kumpulan hidup-hidupan tertentu yang
mempunyai sifat-sifat atau ciri-ciri yang lazimnya terdapat pada kumpulan hidup
tersebut. Selain itu, bahan-bahan hidup
seperti daun boleh digunakan sebagai spesimen untuk menunjukkan sifat-sifat am
suatu kumpulan tumbuhan.
Model
Model adalah binaan rupa bentuk bahan atau benda asal
yang mungkin diperbuat daripada bahan keras.
Terdapat beberapa pecahan jenis model, iaitu model berskala, model
olok-olok dan model keratan rentas.
Model berskala ialah model bahan yang diperbuat dalam saiz yang sama
besar dengan benda asal ataupun dalam saiz yang lebih kecil dengan berpandukan
kepada pembesaran atau pengecilan tertentu.
Model olok-olok merupakan model yang
diubahsuai daripada rupa bentuk benda yang sebenarnya, untuk menunjukkan
pergerakan atau perjalanan kerja pada benda asal itu. Model keratan rentas ialah model besar yang
menunjukkan keratan rentas pada satu bahagian tertentu pada satu benda, untuk
memperlihatkan rupa bentuk bahagian dalam benda tersebut.
Diorama
Diorama bermaksud paparan tiga dimensi yang menunjukkan
pemandangan tempat asal kejadian.
Diaroma penting sebagai pengganti kepada sesuatu suasana dahulu yang
sudah tidak wujud pada waktu sekarang. Diorama
boleh dihasilkan dengan menggunakan bahan-bahan seperti tanah liat, plastesin,
kepingan polisterin dan bahan-bahan buangan lain.
Mobil
Mobil biasanya dibuat daripada bahan-bahan yang terbuang
dan mudah dibawa ke mana-mana sahaja untuk digunakan. Mobil juga boleh digunakan di dalam
penyampaian maklumat kerana dapat menarik perhatian sesiapa sahaja. Mobil boleh dibuat daripada bahan-bahan
buangan, digunting dan direka bentuk dengan cantik dan menarik. Selain itu, mobil juga boleh dibentuk untuk
mengingat sesuatu formula dalam pembelajaran.
Topeng
Topeng digunakan untuk menutup muka di dalam persembahan
teater dan memberi simbol kepada pemakai.
Tujuannya adalah untuk berkomunikasi dengan menggunakan identiti yang
berlainan. Topeng biasanya diperbuat
daripada kayu, kulit, kertas, plastik dan direka dengan pelbagai bentuk.
Boneka
Boneka ialah figura animasi yang digunakan untuk
persembahan sesebuah teater. Boneka juga
mewakili manusia, binatang dan personifikasi mistik kerana terdiri daripada
pelbagai saiz, bentuk dan warna. Penggunaan
boneka akan dapat memberi kefahaman dan ingatan jangka pendek kepada penonton. Jenis-jenis boneka yang boleh dihasilkan untuk
kegunaan pelajar termasuklah boneka sarung tangan, boneka lidi, wayang kulit
dan boneka bertali.
Akuarium
Akuarium digunakan untuk meletakkan hidupan akuatik untuk
tujuan perhiasan. Di sekolah, akuarium
digunakan untuk memelihara hidupan akuatik.
Terrarium
Terrarium ialah tempat untuk memelihara hidupan kecil
atas tanah dan boleh diperbuat daripada kotak-kotak kecil bertutup. Terrarium boleh digunakan untuk memelihara
haiwan-haiwan kecil seperti mengkarung.
Kelebihan Bahan 3 Dimensi
Kelebihan-kelebihan penggunaan bahan 3D dalam proses
pembelajaran seseorang pelajar ialah membina konsep yang betul dalam diri
pelajar. Pelajar juga dapat memahami
tentang sifat, binaan serta pergerakan sesuatu benda itu. Selain itu, penggunaan bahan 3D dapat memberi
pengalaman tentang keadaan sesuatu bahan
atau benda yang berkenaan dan boleh menggalakkan pelajar membuat kajian
lanjut. Malah, ia memberi lebih banyak
peluang berinteraksi antara satu sama lain serta menimbulkan semangat ingin
tahu pelajar.
Sumber Persekitaran
Suasana yang ceria dan dilengkapi dengan pelbagai
kemudahan asas akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat
dijalankan dengan lebih lancar. Sumber-sumber persekitaran yang perlu
dipertimbangkan oleh seseorang itu supaya boleh belajar dalam satu suasana yang
kondusif ialah bunyi, warna, cahaya, bau dan pergerakan.
Bunyi
Pelajar memerlukan persekitaran yang senyap supaya boleh
menumpukan sepenuh perhatian semasa belajar.
Seseorang itu boleh memasang langsir untuk menyerap bunyi atau memilih
bilik kedap bunyi supaya tidak terganggu.
Penyediaan peralatan-peralatan yang khusus perlu digunakan oleh pelajar
bermasalah pendengaran.
Warna
Penggunaan warna dalam bahan visual akan menimbulkan perasaan
mood dan minat. Tujuan penggunaan warna
adalah untuk memudahkan atau meningkatkan kejelasan visual.
Cahaya
Seseorang itu hendaklah pasti tempat belajar menerima
cahaya yang mencukupi. Kedudukan ruang
untuk pembelajaran seharusnya tidak membelakangkan cahaya.
Bau
Kebersihan dan keceriaan bilik darjah harus kekalkan
untuk mengelakkan bau yang tidak menyenangkan.
Suasana pembelajaran yang bersih tentunya akan menghasilkan
kecemerlangan dalam akademik dan disiplin pelajar.
Pergerakan
Palajar hendaklah memilih tempat belajar yang memudahkan
pergerakan supaya boleh bergerak mendapatkan bahan, berehat dan melaksanakan
perbincangan dengan rakan.
Kesimpulan
Pelajar perlulah mempraktikkan setiap elemen dalam Kemahiran Belajar. Seterusnya, menumpukan minat terhadap topik
yang belajar. Selain itu, seseorang itu
harus tidak terlalu bergantung kepada nota pensyarah tetapi menggunakan semua
sumber maklumat.
No comments:
Post a Comment