1.0
Pendahuluan
Sumber
bahan pengajaran dan pembelajaran ialah apa-apa sahaja alat atau bahan yang
berperanan dan bertugas untuk membantu guru-guru supaya dapat menyampaikan isi
pelajaran untuk memastikan murid-murid memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap
dan nilai berdasarkan objektif kurikulum. Alat-alat atau bahan –bahan ini dapat
membantu guru dengan menyokong penyampaian pelajaran. Terdapat beberapa jenis
sumber atau alat yang boleh membantu dalam pengajaran guru. Jenis-jenis alat
tersebut ialah bahan bercetak, bahan teknologi maklumat dan bahan maujud. Semua
sumber pengajaran dan pembelajaran boleh digunakan untuk menyampaikan isi
pelajaran. Bahan-bahan seperti ini dapat merangsang deria rangsangan
murid-murid, kefahaman dan interpretasi maklumat kepada murid, pengekalan minat
dan tumpuan melalui pelbagai media, peningkatan daya ingatan, kemahiran
berfikir, peningkatan motivasi peningkatan kreativiti, keseronokan dalam
pembelajaran dan pelbagai lagi.
Oleh itu, tugasan saya pada kali ini
dikehendaki untuk akan membincangkan kekuatan dan kelemahan salah satu sumber
elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Saya telah
memilih bahan elektronik jenis komputer untuk diperlihatkan sejauh mana kekuatan
dan kelemahan penggunaan alat tersebut bagi membantu proses pengajaran dan
pembelajaran murid di sekolah.
2.0
Kekuatan dan Kelemahan Komputer dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Bidang pendidikan yang berkembang
dari semasa ke semasa menyebabkan bahan bantu mengajar juga telah muncul dalam
pelbagai bentuk. Salah satu bahan bantu mengajar yang sering digunakan pada masa
kini ialah bahan elektronik. Bahan elektronik terdiri daripada pelbagai bentuk.
Antaranya ialah komputer, filem, televisyen, radio, transparensi, overhead projector,
LCD dan pelbagai lagi. Dunia yang semakin maju sekarang telah membawa masuk
teknologi dalam pendidikan. Sememangnya kita tidak dapat lari dengan arus
kemajuan. Oleh itu, penggunaan teknologi dalam pendidikan sememangnya sangat
penting bagi menjamin pendidikan di Malaysia seiring dengan negara-negara maju
yang lain.
Secara umumnya, penggunaan bahan
elektronik dalam pendidikan mempunyai pelbagai kebaikan. Antaranya ialah
memotivasikan pelajar. Hal ini kerana penggunaan alat elektronik seperti
perisian komputer tidak membosankan berbanding penggunaan buku teks dan buku
nota. Apabila murid bermotivasi untuk belajar sudah tentu mereka akan lebih
bersungguh-sungguh untuk belajar dan beroleh kejayaan. Penggunaan bahan
elektronik juga membantu murid menghubungkaitkan teknologi dengan kehidupan.
Kehidupan seharian kita yang tidak lari dari penggunaan bahan elektronik sudah
tentu memudahkan lagi murid untuk belajar. Penggunaan bahan elektronik bukanlah
disarankan seratus peratus dalam pengajaran dan pembelajaran, namun bahan
elektronik boleh dijadikan alat sokongan untuk membantu murid dan guru dalam
proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Seterusnya,
penggunaan bahan elektronik juga akan membantu memartabatkan profesion
pendidikan. Pendidikan di Malaysia seharusnya setanding dengan negara-negara
maju di dunia. Oleh itu, penggunaan teknologi dalam pendidikan
sekurang-kurangnya memperlihatkan usaha negara kita untuk meningkatkan
profesion pendidikan di Malaysia.
Seperti mana yang saya bincangkan
sebentar tadi, bahan elektronik terdiri daripada pelbagai jenis dan bentuk. Namun
begitu, setiap bahan tersebut mempunyai kelebihan dan kelemahannya tersendiri. Oleh
itu, saya telah memilih bahan bantu elektronik iaitu komputer untuk
dibincangkan kekuatan dan kelemahannya sebagai bahan bantu mengajar dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Komputer merupakan salah satu jenis bahan
elektronik yang sememangnya wajib ada di setiap sekolah. Marcapada ini, jarang
sekali kita melihat sesebuah sekolah yang tidak dilengkapi dengan kemudahan
makmal komputer kecuali sekolah di kawasan pendalaman. Komputer mempunyai
pelbagai perisian di dalamnya. Perisian komputer mampu membantu guru dan murid
dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Kelebihan bahan
ini ialah boleh memperlihatkan sesuatu lukisan itu lebih jelas dan menarik.
Sebagai contoh, seorang guru mata pelajaran sains ingin mengajar mengenai
ciri-ciri seekor harimau. Sudah tentu guru tersebut tidak mampu untuk membawa
seekor harimau ke sekolah. Dengan berbantukan komputer dan LCD guru tersebut
boleh menunjukkan dengan jelas ciri-ciri seekor harimau dengan memaparkan
gambar atau video mengenai harimau. Selain
itu, dengan komputer pelbagai maklumat boleh diakses daripada pelbagai jenis
laman web. Penggunaan komputer dikatakan mampu menjadikan maklumat hanya di
hujung jari. Hal ini kerana dengan penggunaan komputer pelbagai perkara boleh
dilakukan. Terdapat pelbagai maklumat yang boleh diakses menggunakan komputer.
Guru dan murid mempunyai banyak sumber yang boleh digunakan untuk mengakses
mengenai sesuatu topik pembelajaran dan boleh membanding bezakan sesuatu
maklumat tersebut.
Perisian komputer juga mampu menjanjikan
pembelajaran yang lebih menyeronokkan. Murid-murid boleh menjawab dan menyemak
soalan dengan menggunakan perisian di dalam komputer. Contohnya, guru-guru
boleh memberikan latihan secara online dan murid boleh menyemak jawapan mereka
sama ada jawapan mereka betul atau salah. Penggunaan komputer juga membolehkan
pembelajaran secara individu dilaksanakan. Guru boleh memberikan kerja sekolah
dengan menggunakan e-mel sahaja. Seterusnya, perisian di dalam komputer seperti
Microsoft Office juga boleh membantu guru dan murid belajar dengan lebih
efektif. Kebanyakan guru pada hari, boleh menggunakan Power Point untuk
memberikan nota ringkas kepada murid. Kelebihan perisian ini ialah guru boleh
menyediakan nota-nota yang menarik minat murid dengan meletakkan video, audio
dan grafik yang menarik. Dengan itu, murid akan lebih menumpukan perhatian
semasa guru mengajar.
Penggunaan komputer juga membantu
guru mengakses video-video menarik daripada pelbagai laman web untuk dijadikan
panduan mengajar dan tarikan buat murid-murid. Pada masa kini, terdapat
pelbagai video yang berunsurkan pendidikan yang sangat membantu guru dan
murid-murid untuk merancang dan melaksanakan aktiviti yang menarik dalam bilik
darjah. Contohnya, video mengenai zaman pra-sejarah, video membuat origami dan
pelbagai lagi. Oleh itu, guru mungkin boleh menggunakan video-video yang
menarik yang terdapat di laman web untuk membantu proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas.
Namun begitu, penggunaan bahan
elektronik seperti komputer ini jika tidak dikawal sudah tentu boleh
mendatangkan keburukan. Di samping itu kebergantungan guru terhadap komputer
juga boleh mendatangkan masalah ketika waktu-waktu tertentu. Antara kelemahan
penggunaan komputer ialah murid-murid mungkin melayari laman web yang tidak
berfaedah jika guru dan ibu bapa tidak memantau laman web yang dilayari oleh
mereka. Sebagai contoh, pada hari ini kita sering dipaparkan mengenai murid
sekolah rendah yang menonton video yang tidak sepatutnya. Disebabkan itu,
pemantauan sangat penting sekiranya guru ingin menggunakan komputer sebagai bahan
bantu mengajar. Selain itu, penggunaan komputer juga menjadikan murid-murid leka.
Hal ini kerana murid mungkin melayari pelbagai permainan di dalam komputer.
Penggunaan slide power point oleh
guru juga akan memberikan kesukaran sekiranya bekalan elektrik terputus di
sekolah. Guru yang terlalu bergantung pada bahan elektronik seperti komputer
berkemungkinan tidak mampu untuk mengajar sekiranya bekalan elektrik terputus.
Guru-guru juga akan menghadapi masalah sekiranya ditempatkan atau ditukarkan ke
kawasan pedalaman di mana kemudahan komputer tidak disediakan. Oleh itu, guru
perlulah tidak terlalu bergantung pada bahan elektronik.
Di samping itu, penggunaan komputer
juga akan mendatangkan masalah sekiranya guru langsung tidak menyimpan segala
bahan pengajaran dan pembelajaran dalam bentuk asal kerana sekiranya komputer
diserang virus atau mengalami kerosakan, guru berkemungkinan kehilangan segala
maklumat penting. Oleh itu, guru-guru tidak digalakkan bergantung sepenuhnya dengan komputer. Penggunaan
komputer di sekolah juga memerlukan penyelenggaraan yang rapi. Komputer
perlulah dijaga dengan baik untuk memastikan ia berfungsi dengan baik. Kos
penyelenggaraan yang tinggi menyebabkan penggunaan komputer kadang kala boleh
mendatangkan masalah.
Kesimpulannya, penggunaan bahan
elektronik seperti komputer sebenarnya mempunyai kekuatan dan kelemahannya
tersendiri. Sebagai seorang bakal guru, kita seharusnya tidak bergantung pada
sesuatu bahan sahaja. Guru perlulah mempunyai pelbagai kemahiran dan bijak menggunakan
pelbagai sumber pengajaran supaya lebih bersedia menghadapi pelbagai
kemungkinan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
3.0 Kesimpulan
Tuntasnya, penggunaan bahan
elektronik iaitu komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah mempunyai
kekuatan dan kelemahannya tersendiri. Teknologi sememangnya sangat penting pada
hari ini. Namun begitu, seorang guru seharusnya bijak dalam merancang
pengajaran dan tidak terlalu bergantung pada satu sumber bahan pengajaran
sahaja.
Penggunaan komputer dalam proses
pengajaran dan pembelajaran sememangnya mampu menarik minat murid untuk belajar
dan mampu mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan. Guru
seharusnya bijak menggunakan sumber elektronik ini untuk merancang pembelajaran
yang lebih bermakna. Dengan adanya sumber elektronik seperti komputer, tugas
guru menjadi lebih mudah. Guru tidak perlu untuk membawa bahan bantu mengajar
yang besar dan berat ke sekolah semata-mata untuk menunjukkan sesuatu dengan
lebih dekat kepada murid. Berbantukan komputer segala-galanya menjadi lebih
mudah untuk guru menjalankan tugasnya dengan lebih efisien.
Oleh itu, penggunaan komputer
sememangnya sangat disarankan dalam bidang pendidikan bagi mendukung hasrat
negara untuk melahirkan individu yang celik teknologi.
No comments:
Post a Comment