RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
SEJARAH
Mata
Pelajaran dan Kelas
|
Sejarah Tahun
5 Berdikari
|
Tema/Tajuk
|
Lahirnya Sebuah Negara
Baharu
|
Masa
|
10.10- 11.10 pagi
|
Standard Kandungan:
|
7.3 Sejarah Kemerdekaan 1957
|
Standard Pembelajaran:
|
7.3.2 Menamakan tokoh-tokoh yang berjuang ke arah
kemerdekaan.
K7.3.5
Menyatakan pengorbanan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran dan
pengajaran, murid akan dapat;
i. Menamakan tokoh-tokoh yang berjuang ke arah
kemerdekaan dengan tepat berdasarkan penerangan guru.
ii. Menyenaraikan sekurang-kurangya dua pengorbanan
tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
|
Aktiviti
|
1.
Menyanyikan lagu ” Setia”. (TMK)
2.
Mendengar penerangan berkaitan dengan tokoh-tokoh
perjuang kemerdekaan.
3.
Membuat aktiviti ”tampal dan lekat” tentang pengorbanan
tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
|
Elemen
Merentasi Kurikulum (EMK)
|
Nilai Murni
: Cinta akan Negara,
Keberanian
Kemahiran Pemikiran Sejarah:
Elemen asas sejarah
Elemen Kewarganegaraan: Menghayati peristiwa
kemerdekaan negara
TMK : LCD
KBAT :
:menganalisis
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Komputer, Speaker, buku teks, lirik lagu ”setia”, alat tulis, buku latihan, kertas warna,
kertas manila, double tape, gambar-gambar
|
Penilaian
PdP
|
|
STRATEGI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
EMK
|
CATATAN
|
Permulaan (5 minit)
Menyanyikan lagu ”Setia”
1. Murid mendengar dan
menghayati lirik lagu ” Setia” yang dipaparkan oleh guru di kertas mahjung.
2. Murid bersama dengan guru
menyanyikan lagu ”Setia” tersebut.
3. Murid diminta menyatakan
tentang mesej yang disampaikan melalui lagu tersebut.
4. Guru mengaitkan jawapan
murid dengan
tajuk pelajaran hari ini.
|
TMK
NM- Cinta akan negara
KPS-membuat interpretasi
TKP – muzik
KB -Menjana Idea
-menghubungkait
|
BBM
-Komputer riba, Speaker, Lirik Lagu ”Setia”
|
Aktiviti 1 (30 minit)
1. Kaedah penerangan telah
digunakan oleh guru dalam menerangkan isi pelajaran bagi standard
pembelajaran 7.3.2 dengan bantuan gambar-gambar.
·
Dato’ Onn
·
Tunku Abdul Rahman
·
Tun Razak
·
Tun Dr Ismail
·
Tun Tan Cheng Lock
·
Tun H.S Lee
·
Tun V. T Sambanthan
·
Dato’ Haji Abdul Wahab
2. Murid-murid mendengar
penerangan guru sambil mencatat isi-isi penting dalam buku catatan/ kertas
kosong.
3.Murid-murid telah dinilai tahap penguasaan
mereka terhadap standard pembelajaran 7.3.2 melalui sesi soal jawab secara
rawak.
a) Siapakah tokoh yang diberi
nama Panglima Bukit Gantang?
b) Nyatakan satu sumbangan
Tun Tan Cheng Lock
c) Nyatakan satu sumbangan
Dato’ Onn bin Ja’afar.
d) Siapakah yang dikenali
sebagai bapa kemerdekaan?
e) Siapakah yang mendapatkan kerakyatan untuk
masyarakat India?
5. Guru membuat rumusan dan
seterusnya menerapkan nilai sanggup berkorban untuk Negara.
|
TMK
NM- keberanian
TKP – Visual Ruang
KPS- Isu dan Masalah Masa Lalu (Sebab
dan Akibat)
|
BBM
-Gambar-gambar
|
Aktiviti 2 (20 minit)
1. Murid-murid dibahagikan kepada 6 kumpulan. Setiap kumpulan ada seorang ketua, pelapor, material monitor dan pencatat.
2. Material monitor akan mengambil bahan-bahan dari meja guru.
3. Murid dalam kumpulan
berbincang dan memilih jawapan yang tepat untuk ditampal pada manila kad yang
disediakan dalam bentuk I-think (peta aliran) melalui pembacaan artikel.
4. Pelapor diminta untuk
menyatakan hasil kerja kumpulan iaitu berkaitan pengorbanan tokoh pejuang
kemerdekaan yang boleh dicontohi.
5. Guru membuat rumusan dan
seterusnya menerapkan nilai kerjasama dan keyakinan.
|
NM- menghayati peristiwa
kemerdekaan Negara
TKP-Kecerdasan Interpersonal
KB- menjana idea
|
BBM
-manila kad,
-kertas berwarna,
-double tape,
-lembaran artikel
-
|
Penutup (5 minit)
1.
Guru merumuskan
keseluruhan isi kandungan pelajaran dengan bantuan gambar-gambar.
2.
Guru menimbulkan
perasaan pencapaian murid dan memberikan peneguhan positif.
3.
Guru mengaitkan
pelajaran hari ini dengan pelajaran yang akan datang.
4.
Ketua kelas
mengambil Latihan dari meja guru dan mengedarkannya kepada ahli-ahli kumpulan
masing-masing.
5.
Latihan perlu
disiapkan dan dihantar kepada guru pada keesokan harinya.
|
TMK
NM-Tanggungjawab
|
BBM
-Gambar-gambar
-Latihan
|
Refleksi
|
Disemak oleh Guru Pembimbing/ Pensyarah
Penyelia
Tandatangan:
Nama:
Tarikh:
|
Disahkan oleh Guru Besar:
Tandatangan:
Nama:
Tarikh:
|
No comments:
Post a Comment