PDF: CONTOH ARTIKAL KAJIAN TINDAKAN
PENGGUNAAN PERMAINAN PIZZA SEJARAH UNTUK MENINGKATKAN MINAT MURID DALAM MATA PELAJARAN SEJARAH TAHUN LIMA
PENGGUNAAN PERMAINAN PIZZA SEJARAH UNTUK MENINGKATKAN MINAT MURID DALAM MATA PELAJARAN SEJARAH TAHUN LIMA
MOR EDDIN BIN MORTADA
WONG MEE LENG
PISMP SEJARAH AMBILAN JANUARI 2013
JABATAN SAINS SOSIAL
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS RAJANG,
SARAWAK
ABSTRAK
Kajian
ini dijalankan untuk mengkaji keberkesanan permainan Pizza Sejarah dalam
meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran Sejarah dalam kalangan murid
Tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Batu 15, Sibu. Kajian ini melibatkan seramai 12
orang peserta kajian yang terdiri daripada lima orang peserta kajian lelaki dan
tujuh orang peserta kajian perempuan. Pengkaji telah menggunakan enam cara
pengumpulan data dalam kajian ini iaitu temu bual, pemerhatian, soal selidik,
analisis dokumen, penilaian kitaran 1 dan 2. Data yang diperoleh melalui instrumen
tersebut telah dianalisis menggunakan peratusan, kekerapan dan seterusnya
dirumuskan secara kualitatif. Objektif kajian ini ialah menilai kekuatan dan
kelemahan Pizza Sejarah dalam meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran
Sejarah serta menghuraikan penambahbaikkan yang terdapat pada Pizza Sejarah
untuk meningkatkan minat-murid terhadap mata pelajaran Sejarah. Dapatan kajian mendapati bahawa kesemua peserta
kajian telah memberi respon positif mengenai permainan Pizza Sejarah sepanjang
kajian dijalankan. Hasil analisis penilaian kitaran 1 dan 2, pengkaji mendapati
bahawa peserta kajian menunjukkan peningkatan markah dalam penilaian kitaran 2
yang telah dijalankan. Keputusan kajian jelas menunjukkan permainan Pizza
Sejarah amat berkesan dalam meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran
Sejarah dalam kalangan peserta kajian. Pengkaji mencadangkan bahawa kajian
seumpama ini diperluaskan lagi skop kajiannya iaitu melibatkan lebih ramai
peserta kajian dan mengaplikasikan permainan Pizza Sejarah secara menyeluruh di
peringkat sekolah rendah.
ABSTRACT
This research was conducted to examine
the effectiveness of the game of the ‘Pizza Sejarah’ in enhancing the pupils’
interest in History subject among the pupils in Year 5 in Sekolah Kebangsan
Batu 15, Sibu. This research was involving 12 participants consists of five of
the participants are boys and seven of the participants are girls. The researcher
had used six ways of collecting data in this research which were interview,
observation, questionnaires, document analysis, evaluation of cycle 1 and 2.
The data obtained through the instruments were analysed by using percentage,
frequency and summarised qualitatively. The objective of this study is to accessess
of ‘Pizza Sejarah’ in enhancing students’ interest in learning History and
elaborating the improvement on the ‘Pizza Sejarah’ to raise students’ interest
in learning History. The research found that all of the participants gave
positive response about the game of the ‘Pizza Sejarah’ during the whole
research was conducted. The result of the evaluation of cycle 1 and 2 were the
researcher found that the participants for the research showed the increase of
the scores in evaluation of cycle 2. The result of the research clearly showed
the ‘Pizza Sejarah’ is very effective in improving the pupils’ interest in
History subject among the research participants. The researcher suggests that
the scope of the research should be expanded by involving more participants for
the research and applies the game of the ‘Pizza Sejarah’ in the primary school.
PENGENALAN
Kajian tindakan adalah satu pendekatan
untuk memperbaiki dan meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang
menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar, kritis dan bersedia untuk mengubah
amalan-amalannya. Tindakan ini dilakukan secara berterusan sehingga
permasalahan di dalam kelas itu menemui jalannya. Guru bertindak sebagai penyelidik
bagi bilik darjah mereka sendiri dan cuba membuat penambahbaikkan kepada
pembelajaran dan pengajaran. Sekiranya berkesan, kajian tersebut boleh menjadi
sumber kepada organisasi sekolah itu sendiri. (Othman Lebar, 2011).
Cabaran utama bagi seorang guru dalam
proses pembelajaran ialah mengenal pasti teknik pengajaran yang dapat memberi
kesan ke atas pencapaian akademik murid. Dengan itu, penyelidik telah mengenal
pasti teknik alternatif bagi meningkatkan minat dan penguasaan pengetahuan
murid dalam mata pelajaran Sejarah. Oleh yang demikian, bagi membantu
murid-murid mengatasi masalah murid kurang berminat, pengkaji telah
mencadangkan penggunaan permainan ‘Pizza Sejarah’ yang memfokuskan kepada
membantu meningkatkan minat murid dalam mata pelajaran Sejarah.Penggunaan
kaedah permainan ini amat sesuai mengikut tahap kematangan murid Tahun 5B yang
berumur 11 Tahun. Permainan ‘Pizza Sejarah’ merupakan satu kaedah yang boleh
digunakan untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang seronok dan menarik.
FOKUS
KAJIAN
Fokus kajian tindakan ini ialah
membantu meningkatkan minat dengan mata pelajaran Sejarah dengan tumpuan khusus
kepada menarik minat murid dengan mata pelajaran Sejarah. Penggunaan permainan
Pizza Sejarah dalam mata pelajaran Sejarah adalah pendekatan yang difikirkan
oleh guru untuk mengatasi masalah pelajar yang kurang meminati pembelajaran
sejarah dalam kelas dan kesusahan untuk mengingati fakta. Kajian ini juga dari
aspek kebolehtadbiran ianya mudah ditadbir dan diuruskan. Permainan ini boleh
dilaksanakan di dalam kelas. Kelas merupakan kawasan yang terbaik untuk
menjalankan intervensi dengan selamat. Selain itu, dari aspek kebolehgunaan, kajian
dan intervensi ini sesuai digunakan oleh semua murid Tahap Dua di sekolah
rendah. Kerelevanan kajian ini dilihat relevan dengan pembangunan kecerdasan
murid-murid serta emosi kanak-kanak. Kawalan kajian yang baik merangkumi
perkara-perkara seperti peserta kajian, peralatan, lokasi serta cara
perlaksanaan intervensi yang mudah dikawal. (Linah Summase, 2009).
Pengkaji akan membuat kajian yang
berfokuskan kepada untuk meningkatkan minat murid dalam mata pelajaran Sejarah.
Melalui pemerhatian penyelidik semasa pengajaran dan pembelajaran Sejarah,
murid kurang berminat dan kurang bersemangat untuk mengikuti kelas Sejarah.
Semasa murid-murid dikehendaki menjawab soalan-soalan yang ditanya oleh guru
berkenaan dengan tajuk yang telah diajar, respon yang telah diberikan oleh
murid agak kurang memuaskan dan ramai dalam kalangan mereka memberikan jawapan
yang salah.
OBJEKTIF DAN SOALAN KAJIAN
Objektif Kajian
i. Menghuraikan
kekuatan Pizza Sejarah dalam meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran
Sejarah.
ii. Menghuraikan
kelemahan Pizza Sejarah dalam meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran
Sejarah.
iii. Mengemukakan
cadangan tindakan susulan terhadap penggunaan Pizza Sejarah untuk meningkatkan
minat-murid terhadap mata pelajaran Sejarah.
Soalan Kajian
i. Apakah
kekuatan Pizza Sejarah dalam meningkatkan minat murid dalam mata pelajaran
Sejarah?.
ii. Apakah
kelemahan Pizza Sejarah untuk meningkatkan minat murid dalam mata pelajaran
Sejarah?.
iii. Apakah
cadangan tindakan susulan boleh dibuat pada Pizza Sejarah untuk meningkatkan
minat murid dalam mata pelajaran Sejarah?.
PENGUMPULAN DATA AWAL
Ujian Diagnostik
Ujian ini digunakan untuk membantu
guru mengesan bahagian kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh setiap murid.
Analisis kesalahan ujian tersebut dapat membantu guru merancang satu program
pengajaran yang khusus kepada seseorang individu atau kepada satu kumpulan
dengan lebih sistematik dan tepat.
Temu bual
Tujuan temu bual ini dijalankan adalah
untuk mengetahui sama ada wujud atau tidak masalah yang dikaji terhadap peserta
kajian yang dikenal pasti dan menjadi sokongan kepada data yang sedia ada.
Pemerhatian
Pengkaji telah membuat pemerhatian
dari segi sikap dan sahsiah murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Pengkaji memerhati tingkah laku murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran
yang dijalankan di dalam kelas.
PESERTA KAJIAN
Pengkaji menjalankan kajian ini di
Sekolah Kebangsaan Batu 15, Sibu yang terdiri daripada 19 orang murid lelaki
dan sembilan orang murid perempuan. Pengkaji telah memilih peserta kajian untuk
kajian ini melalui proses pemerhatian dan ujian penilaian yang dijalankan oleh
pengkaji selepas mengambil alih kelas tersebut daripada guru pembimbing. Pengkaji
telah memilih lima orang peserta kajian lelaki dan tujuh orang peserta kajian
perempuan.
TINDAKAN
YANG DIJALANKAN
Dalam kajian yang dijalankan ini,
pengkaji menggunakan reka bentuk yang dipelopori oleh Stephen Kemmis dan Mc
Taggart (1988). Menurut Abdul Latip Abd Rahman dan Nor Azam Ariffin (2015) pada
amnya terdapat empat langkah dalam menjalankan pengkajian tindakan yang
berdasarkan gelung tersebut iaitu mereflek (reflect), merancang (plan),
melaksanakan tindakan (action) dan memerhati (observe). Menurut Rosinah Edinin
(2012) model berkenaan dilaksanakan secara berulang-ulang sehingga masalah yang
dihadapi dapat diselesaikan sepenuhnya:
Rajah 1: Model Penyelidikan Stephen
Kemmis dan Mc Taggart (1988)
Dalam kajian ini, saya telah mengikut
langkah-langkah yang terdapat dalam model Stephen Kemmis untuk menjalankan
kajian tindakan saya di sekolah. Pada peringkat mulanya, saya telah membuat
perancangan yang rapi untuk memulakan kajian tindakan ini. Selepas itu, saya
akan bertindak mengikut perancangan. Saya akan memerhati dan membuat refleksi
berdasarkan tindakan yang dilakukan.
Pertama
sekali pengkaji akan membuat refleksi untuk menilai potensi dan kelemahan
murid sebelum merancang intervensi.
Kemudian perancangan berfokus kepada masalah murid dan membina alat untuk
membantu murid disamping mengekalkan kemampuan murid. Seterusnya melaksanakan
tindakan mengikut prosuder dan mengumpul data menggunakan tiga kaedah
(ujian,pemerhatian, analisis dokumen). Pada bahagian pemerhatian pula pengkaji
akan memerhati perubahan minat yang telah ditunjukkan murid terhadap mata
pelajaran Sejarah.
Setelah peserta kajian ditetapkan,
pengkaji telah merancang satu pengajaran yang menggunakan ‘Pizza Sejarah
sebagai asas pengajaran. Berikut merupakan ringkasan daripada rancangan
perancangan harian mengenai pengajaran ‘Pizza Sejarah’ ini :
Jadual
1
Langkah-langkah Permainan ‘Pizza
Sejarah’
Langkah
|
Penjelasan
|
1
|
Murid
diagihkan kepada kumpulan masing-masing. Setiap kumpulan mendapat satu set
pizza.
|
2
|
Secara
berkumpulan murid akan berbincang untuk melengkapkan kepingan pizza tersebut.
|
3
|
Setelah
berbincang murid dikehendaki menyiapkan kepingan pizza tersebut.
|
4
|
Menyemak
jawapan murid
|
Langkah-langkah Perlaksanaan Tindakan
·
Setiap
kumpulan akan mendapat satu set Pizza Sejarah.
·
Murid
akan berbincang dalam kumpulan sebelum melengkapkan pizza.
·
Murid
akan berbincang bahan-bahan yang terdapat pada pizza tersebut.
|
|
·
Setelah
berbincang setiap kumpulan akan bersama-sama melengkapkan pizza menggunakan
fakta yang betul.
·
Setelah
siap setiap kepingan pizza akan dimasukkan ke tempat yang telah disediakan.
|
|
·
Setelah
setiap kumpulan siap melengkapkan ke semua kepingan pizza tersebut. Guru akan
bersama-sama dengan murid akan menyemak jawapan yang betul pada setiap pizza.
|
Kaedah
Mengumpul Data
Untuk pengumpulan data, pengumpulan
data dapat dibahagikan kepada dua iaitu pengumpulan data secara kualitatif dan
kuantitatif. Pengumpulan data secara kualitatif melibatkan kaedah pemerhatian,
temu bual, foto dan analisis dokumen. Manakala pengumpulan data secara
kuantitatif melibatkan kaedah ujian dan soal selidik.
Cara
Menganalisis Data
Hasil kajian tindakan ini dapat
dilihat dalam perubahan markah jawapan penilaian kitaran 1 dan 2 yang dibuat ke
atas sembilan orang peserta kajian murid. Cara analisis data yang digunakan
dalam kajian ini berdasarkan analisis deskriptif. Melalui analisis ini,
pengkaji menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif. Data-data yang
diperoleh dipindahkan dalam bentuk jadual, graf dan peratusan. Untuk data
kualitatif yang diperolehi daripada kajian ini dianalisis secara terperinci dan
disusun mengikut kategori yang betul dan tepat sepertimana yang telah
dicadangkan. Analisis data kualitatif ini dikumpul dan dianalisis dengan
menggunakan ujian statistik. Pengkaji telah menjalankan kajian deskriptif yang
mana semua data dikumpul daripada seluruh populasi dan statistik asas seperti
frekuensi dan peratusan dilaporkan.
Cara
Menyemak Data
Dalam perancangan untuk menyemak data,
pengkaji telah menggunakan dua kaedah triangulasi iaitu triangulasi kaedah dan triangulasi
masa. Menurut Merriem (dalam Taylor & Wallace, 2007), triangulasi merupakan
salah satu kaedah yang boleh meningkatkan kebolehpercayaan sesuatu penyelidikan
kualitatif. Pengkaji mendapati bahawa triangulasi bukan hanya meningkatkan
kebolehpercayaan sesuatu penyelidikan kualitatif malah triangulasi turut
mengukuhkan kesahan data kuantitatif dalam penyelidikan tindakan yang
menggabungkan kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif.
DAPATAN KAJIAN
Perbandingan antara penilaian kitaran
1 dan penilaian kitaran 2 ini menunjukkan bahawa permainan Pizza Sejarah boleh
meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran Sejarah. Berikut merupakan
graf perbandingan antara penilaian kitaran 1 dan penilaian kitaran 2;
|
Graf
1: Skor Min Penilaian
Kitaran 1 dan 2
Kesimpulannya, peningkatan graf ini
menunjukkan bahawa permainan Pizza Sejarah sangat berkesan dalam meningkatkan minat
murid terhadap mata pelajaran Sejarah. Hasil daripada penilaian yang dijalankan
ke atas peserta kajian menunjukkan bahawa tindakan yang diambil berkesan dengan
peningkatan sebanyak 24% untuk pencapaian peserta kajian.
Melalui pemerhatian juga pengkaji
mendapati peserta kajian telah menunjukkan minat yang sangat baik terhadap
kaedah yang telah digunakan oleh pengkaji. Penggunaan permainan Pizza Sejarah telah
berjaya menarik minat murid untuk menjalankan aktiviti dan mengambil serta
dalam sesi pengajaran.
Temu bual bersama guru juga telah
dijalankan dan pengkaji telah meminta pendapat guru mata pelajaran tersebut
untuk memberikan pandangan dan komen beliau mengenai bahan yang telah digunakan
oleh pengkaji. Sememangnya bahan ini telah terbukti berkesan dan dapat menarik
minat murid untuk turut serta dalam aktivi yang dijalankan oleh guru.
REFLEKSI
Menerusi kajian tindakan ini, saya
telah mengalami banyak perkara yang dapat mendatangkan pengetahuan baru. Sebelum
menjalankan kajian ini, saya telah merancangkan langkah-langkah yang betul
untuk satu kajian penyelidikan. Bermula daripada mengesan isu-isu masalah yang
terdapat dalam kelas, saya telah memperoleh ilmu pengetahuan yang baru dan
berguna. Saya mulakan dengan merancang beberapa langkah untuk mengesan tingkah
laku dan maklum balas murid sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran
dijalankan.
Semasa saya menjalankan kajian ini
saya telah membina sebuah bahan yang dinamakan Pizza Sejarah. Selepas
menghasilkan bahan tersebut saya merancang untuk penggunaannya ke dalam
aktiviti pengajaran dan pengajaran saya untuk membantu minat murid terhadap mata
pelajaran Sejarah. Saya juga menjalankan ujian, pemerhatian dan analisis
dokumen untuk menguji data yang diperolehi.
Keseluruhannya, selepas menjalankan
kajian ini jelas menunjukkan bahawa penggunaan permainan Pizza Sejarah telah
meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran Sejarah. Pelaksanaan permainan
yang menyeronokkan dan teratur dapat meningkatkan minat dan kefahaman murid
dalam belajar sejarah serta perubahan sikap yang ditunjukkan oleh murid melalui
pemerhatian semasa intervensi dijalankan menunjukkan murid berkeyakinan dan
menunjukkan minat yang sangat baik dalam proses pengajaran dan pembelajaran
mereka.
CADANGAN
TINDAKAN SUSULAN
Penggunaan permainan Pizza Sejarah
dalam meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran Sejarah dalam kalangan
peserta kajian sememangnya berkesan. Walaubagaimananapun, melalui cadangan yang
dikemukakan adalah sebagai penambahbaikan yang boleh dilakukan sekiranya kajian
seumpama ini dijalankan lagi pada masa akan datang. Antara cadangan yang
dikemukakan adalah seperti berikut:
i.
Kajian
ini hanya terbatas kepada 12 orang murid Tahun 5 dalam sebuah kelas sahaja
sebagai peserta kajian. Kajan lanjutan dicadangkan supaya melibatkan lebih
ramai orang murid.
ii.
Kajian
ini hanya dibataskan kepada Sekolah Kebangsaan Batu 15, Sibu. Kajian lanjutan
dicadangkan agar kajian dapat dijalankan di sekolah-sekolah rendah yang lain.
Hal ini adalah untuk memberi ruang kepada pengkaji melakukan penyelidikan dalam
keadaan persekitaran yang berbeza.
iii.
Kajian
ini hanya dijalankan dalam tempoh sebulan sahaja. Kajian lanjutan dicadangkan
agar tempoh pelaksanaan kajian pada masa akan datang dilanjutkan dalam jangka
masa yang lama supaya murid dapat meningkatkan minat terhadap mata pelajaran
Sejarah.
iv.
Kajian
ini hanya dibataskan dalam permainan berasaskan beberapa tajuk sahaja. Kajian
lanjutan dicadangkan supaya permainan pizza Sejarah dapat digunakan dalam
mengatasi masalah mengingati kronologi dan sebagainya.
Secara keseluruhannya, dapatlah
disimpulkan bahawa cadangan kajian lanjutan merupakan aspek penting berdasarkan
masalah yang dihadapi ketika membuat kajian yang perlu difokuskan oleh pengkaji
yang akan melakukan kajian baharu. Cadangan kajian lanjutan memberi peluang
kepada pengkaji untuk menyatakan aspek-aspek yang perlu dikaji secara teliti
dan mendalam seterusnya dapat melaksanakan kajian dengan lebih sistematik lagi.
Selain itu, cadangan kajian lanjutan yang dinyatakan juga boleh membantu
mengurangkan masalah pengajaran dan pembelajaran jika dilaksanakan oleh
pengkaji yang lain pada masa akan datang.
RUJUKAN
(a)
Buku
Abdul Latip Abd Rahman & Nor Azam
Ariffin (2015). Panduan Penulisan Laporan
Penyelidikan Tindakan.
Jabatan Pengajian Melayu, IPG Kampus Pulau Pinang.
Akhiar Pardi & Shamsina Shamsuddin
(2012). Pengantar Penyelidikan Tindakan
dalam Penyelidikan
Pendidikan. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan.
Azizi Ahmad & Mohd Isha bin Awang
(2006). Pengukuran dan Penilaian dalam
Pendidikan. Kuala
Lumpur: Meteor Doc. Sdn Bhd.
Chow Fook Meng & Jaizah Mahamud
(2011). Kajian Tindakan: Konsep & Amalan
dalam Pengajaran.
Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan.
Chua Yan Piaw (2006). Buku 1: Kaedah
Penyelidikan. Mc Graw Hill Education (Asia),
Kuala Lumpur.
Dewan Bahasa dan Pustaka (2007). Kamus
Dewan Edisi Keempat. Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala
Lumpur.
Mohd. Majid Konting. (2005). Kaedah
Penyelidikan Pendidikan Pendidikan. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim
Hj Musa & Abdul Hamid Mahmood (2004).
Tatabahasa Dewan Edisi
Baharu. Dawama Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan.
Othman Lebar. (2011). Kajian tindakan
dalam pendidikan: Teori dan amalan.
Penerbitan Universiti
Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak,
Malaysia
Rosinah Edinin (2012). Penyelidikan
Tindakan Kaedah Dan Penulisan. Freemind
Horizons Sdn. Bhd, Kuala
Lumpur.
Shamsina Shamsuddin (2013). Panduan
Melaksanakan Kajian Tindakan di Sekolah.
Freemind Horizons Sdn.
Bhd, Kuala Lumpur.
(b)
Dokumen Rasmi
Huraian Sukatan Pelajaran Sejarah
Tahun 5
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2008).
Buku Manual Kajian
Tindakan. Percetakan Nasional Malaysia Berhad, Kuala Lumpur.
(c)
Jurnal
Aniza Abu Samah. (2008). Jurnal
Akademik: Maktab Perguruan Sarawak Miri
Linah Summase. (2009). Belajar Sambil
Bermain. 94
Malar Muthiah, Pushpavalli Appoo,
Allimalai Subramaniam. (2010). Kesan Aktiviti
Bermain Sambil Belajar
Dalam Kalangan Murid Tadika RPS Banun, 6.
Zaharim Tawang. (2010). Teori
Perkembangan Kanank-kanak: Implikasi Terhadap
Proses Pengajaran dan
Pembelajaran. 49, 51, 56.
No comments:
Post a Comment