. Amoi Chantek: RPT (MT) Tahun 4, 2018 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Tuesday 23 January 2018

RPT (MT) Tahun 4, 2018




RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN 2018


MATEMATIK
TAHUN 4



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                      TAJUK : 1. NOMBOR BULAT HINGGA 100 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
  1 – 2

2 – 12
JAN

1.1  Nilai nombor.












1.2  Anggaran bagi sesuatu kuantiti.


1.3  Nombor dalam bentuk pola.



1.4  Aplikasi sebarang nombor.

(i)      Membaca, menyebut dan menulis  sebarang nombor hingga 100 000 yang diberi dalam perkataan dan angka.
(ii)     Menamakan nilai tempat dan nilai  digit bagi sebarang nombor.
(iii)    Mencerakinkan sebarang nombor mengikut nilai tempat dan nilai digit.
(iv)    Menentukan nilai nombor hingga                   100 000 dengan menyusun nombor mengikut tertib menaik dan tertib menurun.

(i)    Menganggar bilangan objek dengan menyatakan kuantiti yang munasabah berdasarkan set rujukan yang diberi.

(i)      Mengelaskan pola bagi urutan nombor yang diberi.
(ii)     Melengkapkan pola  nombor yang diberi.

(i)      Membundarkan sebarang nombor hingga puluh ribu terdekat.
(ii)     Mengenal pasti nombor yang boleh mewakili suatu nombor yang telah dibundarkan hingga puluh ribu terdekat.
1
Menyatakan sebarang nombor hingga
100 000.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat perbandingan melalui pemerhatian dan menyusun mengikut kriteria. Menghubungkait, menyusun maklumat serta membuat penghampiran dan membina pemahaman melalui alat yang bersesuaian dan pemerhatian situasi sekeliling.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan dan berani menyatakan idea, yakin

TMK:
Murid menggunakan abakus bagi
mewakilkan nombor

BBB:
Guli, kad gambar, kad nombor, garis nombor dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEM. ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar sepanjang hayat


2
Menentukan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 100 000.
3
Menganggar dan membundarkan sebarang kepada puluh, ratus, ribu dan puluh ribu yang terdekat.
4
Mengelas dan melengkapkan pola nombor.
5
Menyelesaikan masalah yang rutin bagi sebarang nombor dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin bagi sebarang nombor dengan kreatif dan inovatif.



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                           TAJUK : 2. TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 100 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
3   ̶   4


15 – 24
JAN


2.1    Penambahan sebarang dua hingga empat  nombor.


2.2    Penyelesaian masalah.



2.3    Penggunaan anu dalam penambahan

(i)     Menambah sebarang dua, tiga, empat nombor hingga lima digit hasil tambahnya hingga 100 000 dengan menggunakan pelbagai strategi termasuk membuat anggaran.

(i)     Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan hingga tiga nombor dengan menggunakan pelbagai strategi.

(i)     Mengenal pasti anu yang melibatkan penambahan dua nombor.
(ii)    Membentuk ayat Matematik yang melibatkan penambahan dua nombor.
1
Mengenal pasti anu dan menulis ayat Matematik.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea daripada pemerhatian, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan. Membuat simulasi, membuat perkaitan dan mengubah suai idea

TMK:
Penggunaan power point bagi penambahan, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, yakin diri dan sifat tidak putus asa, yakin, ketelitian,

BBB:
Kad nombor, kad gambar
lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kemampuan menyesuaikan diri, keluwesan
2
Menambah sebarang dua hingga empat nombor hingga lima digit tanpa mengumpul semula.
3
Menambah sebarang dua hingga empat nombor hingga lima digit dengan mengumpul semula.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penambahan hingga tiga nombor.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penambahan dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan penambahan secara kreatif dan inovatif.

BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                              TAJUK : 3. TOLAK DALAM LINGKUNGAN 100 000
MINGGU

2.  TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 1 000 000

NOMBOR DAN OPERASI

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
5 & 6

29 JAN –
9 FEB


3.1  Penolakan  sebarang dua nombor.

3.2  Penolakan berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor.

3.3  Penyelesaian masalah.



3.4 Penggunaan anu dalam penolakan.

(i)   Menolak sebarang dua nombor hingga 100 000 dengan menggunakan pelbagai strategi.

(i)  Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga
     100 000 menggunakan pelbagai strategi.



(i)   Menyelesaikan masalah harian melibatkan penolakan dua nombor dengan menggunakan pelbagai strategi.

(i)  Mengenal pasti anu yang melibatkan
     penolakan dua nombor.
(ii) Membentuk ayat matematik yang
     melibatkan penolakan dua nombor.
1
Mengenal pasti anu dan menulis ayat matematik.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan, Membuat simulasi, membuat pemerhatian dan analisis idea untuk mengenalpasti masalah dan menyelesaikannya.

TMK:
Penggunaan power point dan kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian dan sabar, Mengaitkan penolakan dalam aktiviti jual beli barang, berani mencuba, sifat tidak putus asa.

BBB:
Kad nombor, kad gambar dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul

2
Menolak sebarang dua nombor hingga     100 000.
3
Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga        100 000.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penolakan dua nombor.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penolakan dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan penolakan secara kreatif dan inovatif.


BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                     TAJUK : 4. DARAB HINGGA 100 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
7 & 8

12 –  23
FEB


4.1    Pendaraban dua nombor.













4.2    Penyelesaian masalah.


(i)     Mendarab sebarang nombor hingga empat digit dengan nombor satu digit dan hasil darabnya hingga 100 000.
(ii)    Mendarab sebarang nombor hingga tiga digit dengan nombor dua digit dan hasil darabnya hingga 100 000.
(iii)   Mendarab sebarang nombor dengan 100 dan 1000, hasil darabnya hingga        100 000
(iv)   Mendarab sebarang nombor dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000 dan hasil darabnya hingga    100 000 dengan pelbagai strategi termasuk membuat anggaran.

(i)     Menyelesaikan masalah harian melibatkan pendaraban dua nombor dengan menggunakan pelbagai strategi.
1
Mendarab sebarang nombor hingga empat digit dengan satu digit tanpa mengumpul semula.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna.

TMK:
Penggunaan power point, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Rajin, teliti, berusaha, bekerjasama, yakin

BBB:
Pensel, gula-gula, daun, kad simbol dan lembaran kerja.

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kritis, Penyelesaian masalah

2
Mendarab sebarang nombor hingga empat digit dengan satu digit dengan mengumpul semula.
3
Mendarab sebarang nombor hingga tiga digit dengan dua digit, 100 dan.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pendaraban dua nombor
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pendaraban dengan pelbagai strategi.
6

Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pendaraban secara kreatif dan inovatif.

15 - 19 FEBRUARI (KHAMIS ISNIN) CUTI TAHUN BARU CINA



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                    TAJUK : 5. BAHAGI HINGGA 100 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
9

26 FEB –
2 MAC


5.1  Pembahagian dua nombor.




5.2  Penyelesaian masalah.



(i)     Membahagi sebarang nombor hingga 100 000 dengan nombor satu digit, dua digit, 100 dan 1000 menggunakan pelbagai strategi pengiraan.

(i)     Menyelesaikan masalah harian melibatkan pembahagian dua nombor dengan menggunakan pelbagai strategi.
.
1
Membahagi sebarang nombor hingga       100 000 dengan satu digit tanpa baki.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna, Mengimbas kembali idea, membuat perkaitan, mengubahsuai idea

TMK:
penggunaan Power Point, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, tolong-menolong, rajin, yakin, adil, fokus

BBB:
Kad soalan, guli, kotak, pensel, straw, gula-gula dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Membuat keputusan, Bekerjasama
2
Membahagi sebarang nombor hingga       100 000 dengan satu digit dan berbaki.
3
Membahagi sebarang nombor hingga       100 000 dengan nombor dua digit, 100 dan 1000.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pembahagian dua nombor.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pembahagian dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pembahagian secara kreatif dan inovatif.
10
( 5 9 MAC)    UJIAN PRESTASI 1
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
17 - 25 MAC             CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA

BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                    TAJUK : 6. OPERASI BERGABUNG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
11 – 12

12 – 30
MAC


6.1    Penambahan dan penolakan.

6.2    Pendaraban dan pembahagian.

6.3    Penyelesaian masalah.



(i)     Menambah dan menolak sebarang nombor dalam lingkungan 100 000.


(i)     Mendarab dan membahagi sebarang nombor dengan nombor satu digit dan dua digit dalam lingkungan 100 000.

(i)     Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan dan penolakan dengan menggunakan pelbagai strategi.
(ii)    Menyelesaikan masalah harian melibatkan pendaraban dan pembahagian dengan menggunakan pelbagai strategi.


1
Operasi bergabung tambah dan tolak tanpa mengumpul semula, darab dan bahagi sebarang nombor dengan satu digit tanpa baki dalam lingkungan         100 000.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan,
Mengimbas kembali idea praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan

TMK:
Penggunaan power point, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar. Mengaitkan penolakan dalam aktiviti jual beli barang

BBB:
Kad nombor, bahan maujud dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Berinisiatif dan terarah kendiri, Bekerjsama


2
Operasi bergabung tambah dan tolak dengan mengumpul semula, darab dan bahagi sebarang nombor dengan satu digit berbaki dalam lingkungan 100 000.
3
Operasi bergabung tambah dan tolak tanpa dan dengan mengumpul semula, darab dan bahagi sebarang nombor dengan nombor hingga dua digit tanpa dan berbaki dalam lingkungan 100 000.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang  bukan rutin melibatkan operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi secara kreatif dan inovatif.


BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                             TAJUK : 7. PECAHAN
MINGGU

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
13 – 14

2 – 13
APRIL


7.1     Pecahan tak wajar dan nombor bercampur.






7.2     Penambahan pecahan.





7.3    Penolakan pecahan.







(i)     Mengenal, menamakan dan menulis pecahan tak wajar dan nombor bercampur yang penyebutnya hingga 10 dengan menggunakan :
(a)  Objek
(b)  gambar rajah.
(ii)    Menukar pecahan tak wajar
        penyebutnya hingga 10 kepada
        nombor bercampur dan sebaliknya.

(i)     Menambah hingga tiga pecahan 
        wajar :
(a)  penyebut sama,
(b)  penyebut tak sama,
hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.

(i)     Menolak sehingga dua pecahan 
        wajar daripada satu pecahan wajar :
(a)  penyebut sama,
(b)  penyebut tak sama,
hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.
1
Menyatakan pecahan tak wajar dan nombor bercampur penyebutnya hingga 10.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Kenal pasti ciri, menterjemah idea, mnghubung kait dan menganalisis persamaan dan perbezaan

TMK:
Penggunaan power point

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar., Menghubungkait, bekerjasama, adil, prihatin, menghargai masa
dan tolong-menolong

BBB:
Kertas A4, pensel warna, buah-buahan, kad pecahan, gunting, kertas dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Menaakul, Penyelesaian masalah

2
Menukar pecahan tak wajar penyebutnya hingga 10 kepada nombor bercampur dan sebaliknya.
3
Menambah hingga tiga pecahan wajar, menolak hingga dua pecahan dan melakukan operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan penyebut sama hingga 10.
4
Menambah hingga tiga pecahan wajar, menolak hingga dua pecahan dan melakukan operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan penyebut tak sama hingga 10.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan secara kreatif dan inovatif.

BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                             TAJUK : 7. PECAHAN
MINGGU

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
15

16 – 20
APRIL

7.4    Penambahan dan penolakan pecahan..




7.5     Penyelesaian masalah melibatkan pecahan.

i)     Menambah dan menolak pecahan 
        wajar :
(a)  penyebut sama,
(b)  penyebut tak sama,
hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.

(i)    Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan dan penolakan dua pecahan wajar dengan menggunakan pelbagai
1
Menyatakan pecahan tak wajar dan nombor bercampur penyebutnya hingga 10.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Kenal pasti ciri, menterjemah idea, mnghubung kait dan menganalisis persamaan dan perbezaan

TMK:
Penggunaan power point

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar., Menghubungkait, bekerjasama, adil, prihatin, menghargai masa
dan tolong-menolong

BBB:
Kertas A4, pensel warna, buah-buahan, kad pecahan, gunting, kertas dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Menaakul, Penyelesaian masalah

2
Menukar pecahan tak wajar penyebutnya hingga 10 kepada nombor bercampur dan sebaliknya.
3
Menambah hingga tiga pecahan wajar, menolak hingga dua pecahan dan melakukan operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan penyebut sama hingga 10.
4
Menambah hingga tiga pecahan wajar, menolak hingga dua pecahan dan melakukan operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan penyebut tak sama hingga 10.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan secara kreatif dan inovatif.

BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                      TAJUK : 8. PERPULUHAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
16 – 17

23 APRIL –
4 MEI

8.1      Nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan.



8.2      Nilai nombor perpuluhan.




8.3      Penambahan   nombor perpuluhan.

8.4      Penolakan nombor perpuluhan.

8.5      Pendaraban  nombor perpuluhan.



(i)     Mengenal, menamakan dan menulis perpuluhan menggunakan gambar rajah.
(ii)    Menyebut dan menulis nombor perpuluhan sehingga tiga tempat perpuluhan dalam perkataan dan angka.

(i)    Menukar pecahan perseribu kepada
        perpuluhan dan sebaliknya.
(ii)    Membandingkan nilai dua nombor
        perpuluhan hingga tiga tempat
        perpuluhan.

(i)    Menambah dua nombor perpuluhan
        hingga tiga tempat perpuluhan.


(i)     Menolak dua nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan.


(i)     Mendarab nombor perpuluhan dengan nombor satu digit dan hasilnya hingga tiga tempat perpuluhan.
(ii)    Mendarab nombor perpuluhan tiga tempat perpuluhan dengan 10, 100 dan 1000.

1
Menyatakan sebarang nombor perpuluhan berdasarkan bahan konkrit dan gambar rajah.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, menghubungkait dan menganalisis, menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

TMK:
Penggunaan power point

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti,yakin,  berani membuat keputusan

BBB:
Garis nombor, Kad Nombor, buku teks, gambarajah. dan Lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kemahiran komunikasi, Kepimpinan

2
Menukar pecahan perseribu kepada perpuluhan dan sebaliknya.
3
Menambah, menolak hingga tiga tempat perpuluhan dan mendarab, membahagi dengan satu digit, 10, 100 dan 1000, hasilnya hingga tiga tempat perpuluhan.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan dalam penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan secara kreatif dan inovatif.

BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                      TAJUK : 8. PERPULUHAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
16 – 17

23 APRIL –
4 MEI


8.6      Pembahagian nombor perpuluhan.





8.7      Penyelesaian masalah nombor perpuluhan.

(i)    Membahagi nombor perpuluhan
       dengan nombor satu digit dan
       hasilnya hingga  tiga tempat
       perpuluhan.
(ii)   Membahagi nombor perpuluhan
       dengan 10, 100 dan 1000, hasilnya
       hingga  tiga tempat perpuluhan.

(i)    Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian.
1
Menyatakan sebarang nombor perpuluhan berdasarkan bahan konkrit dan gambar rajah.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, menghubungkait dan menganalisis, menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

TMK:
Penggunaan power point

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti,yakin,  berani membuat keputusan

BBB:
Garis nombor, Kad Nombor, buku teks, gambarajah. dan Lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kemahiran komunikasi, Kepimpinan

2
Menukar pecahan perseribu kepada perpuluhan dan sebaliknya.
3
Menambah, menolak hingga tiga tempat perpuluhan dan mendarab, membahagi dengan satu digit, 10, 100 dan 1000, hasilnya hingga tiga tempat perpuluhan.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan dalam penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan secara kreatif dan inovatif.
18
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN (7 – 11 MEI)
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                             TAJUK : 9. PERATUS
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
19 & 20

14 – 25
 MEI


9.1  Nilai peratus.







(i)      Menukar perpuluhan hingga dua tempat perpuluhan kepada peratus dan sebaliknya.







1
Menyatakan perpuluhan dan peratus berdasarkan bahan konkrit dan gambar rajah.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea melalui pemerhatian dan menyatakan idea secara lisan.

TMK:
Penggunaan power point

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan, Berani membuat keputusan

BBB:
Petak seratus, kad peratus, buku teks  dan lembaran kerja .

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Keusahawanan, Kritis
2
Menukar peratus kepada perpuluhan.
3
Menentukan perpuluhan hingga dua tempat perpuluhan kepada peratus.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penukaran perpuluhan kepada peratus dan sebaliknya.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penukaran perpuluhan kepada peratus dan sebaliknya dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan penukaran perpuluhan kepada peratus dan sebaliknya secara kreatif dan inovatif.



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                             TAJUK : 10. WANG HINGGA RM100 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
21 – 22

28 MEI –
8 JUN


10.1   Nilai wang hingga        RM100 000



10.2   Penambahan nilai wang.

10.3   Penolakan nilai wang.


10.4  Penambahan dan penolakan nilai wang.

10.5   Pendaraban nilai wang.


10.6   Pembahagian nilai wang.




(i)     Menyatakan gabungan wang dengan nilai hingga RM100 000 berdasarkan situasi harian.
(ii)    Membundarkan wang kepada ringgit terdekat.

(i)    Menambah hingga tiga nilai wang dan
        jumlahnya tidak melebihi RM100 000.

(i)     Menolak hingga dua nilai wang daripada sebarang nilai wang hingga RM100 000.

(i)     Menambah dan menolak nilai wang hingga 100 000.


(i)     Mendarab nilai wang dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000 dalam lingkungan RM100 000.

(i)     Membahagi nilai wang dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000 dalam lingkungan RM100 000.


1
Menyatakan
(a) mata wang negara-negara ASEAN dan
      mata wang negara utama dunia,
(b) instrumen pembayaran,
(c) nilai wang RM1 dengan nilai mata wang 
     negara lain.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, mewakilkan gabungan wang yang pelbagai untuk membentuk satu nilai yang sama, menterjemah idea, menghubungkait dan menganalisis

TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama, jimat cermat, teliti, jujur, amanah, dan penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.

BBB:
Kad wang, Catalog barang,
Lembaran kerja.

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran komunikasi, Keluwesan

2
Menyatakan sebarang nilai gabungan wang hingga RM100 000.
3
Melakukan
(a) penambahan hingga tiga nilai wang,
      hasil jumlah hingga RM100 000,
(b) penolakan hingga dua nilai daripada
      sebarang nilai wang hingga         
      RM100 000,
(c) pendaraban dan pembahagian nilai
      wang hingga dua digit, 100 dan 1000
(d) operasi bergabung tambah dan tolak
      nilai wang hingga RM100 000.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang secara kreatif dan inovatif.
9    24 JUN            CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN HARI RAYA PUASA)

BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                    TAJUK : 10. WANG HINGGA RM100 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
23 - 24

25 JUN  –
6 JULAI


10.7   Penyelesaian   masalah.




10.8   Mata wang asing.



10.9   Instrumen pembayaran.

(i)    Menyelesaikan masalah harian termasuk transaksi barangan dan perkhidmatan yang melibatkan  penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang.

(i)   Mengenal mata wang negara-negara ASEAN dan mata negara utama dunia.
(ii)  Menyatakan nilai wang RM1 dengan nilai mata wang negara lain.

(i)   Mengenal pelbagai instrumen pembayaran.


1
Menyatakan
(a) mata wang negara-negara ASEAN dan
      mata wang negara utama dunia,
(b) instrumen pembayaran,
(c) nilai wang RM1 dengan nilai mata wang 
     negara lain.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, mewakilkan gabungan wang yang pelbagai untuk membentuk satu nilai yang sama, menterjemah idea, menghubungkait dan menganalisis

TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama, jimat cermat, teliti, jujur, amanah, dan penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.

BBB:
Kad wang, Catalog barang,
Lembaran kerja,

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemampuan menyesuaikan diri.
2
Menyatakan sebarang nilai gabungan wang hingga RM100 000.
3
Melakukan
(a) penambahan hingga tiga nilai wang,
      hasil jumlah hingga RM100 000,
(b) penolakan hingga dua nilai daripada
      sebarang nilai wang hingga         
      RM100 000,
(c) pendaraban dan pembahagian nilai
      wang hingga dua digit, 100 dan 1000
(d) operasi bergabung tambah dan tolak
      nilai wang hingga RM100 000.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang secara kreatif dan inovatif.


BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                     TAJUK : 11. MASA DAN WAKTU
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
25 – 26

9 – 20
JULAI


11.1    Perkaitan dalam masa.




11.2    Penambahan melibatkan masa.



11.3    Penolakan melibatkan masa.




11.4    Pendaraban melibatkan masa.




11.5    Pembahagian melibatkan masa.
(i)      Menyatakan perkaitan antara unit masa melibatkan
(a)   hari dan jam,
(b)   minggu dan hari,
(c)   tahun dan bulan.

(i)      Menambah hingga tiga masa melibatkan:
(a)   hari dan jam,
(b)   minggu dan hari,
(c)   tahun dan bulan,
tanpa dan dengan penukaran unit.

(i)      Menolak hingga dua masa daripada satu masa melibatkan:
(a)   hari dan jam,
(b)   minggu dan hari,
(c)   tahun dan bulan,
tanpa dan dengan penukaran unit.

(i)      Mendarab melibatkan:
(a)   hari dan jam,
(b)   minggu dan hari,
(c)   tahun dan bulan,
dengan nombor satu digit tanpa dan dengan penukaran unit.

(i)      Membahagi melibatkan:
(a)   hari dan jam,
(b)   minggu dan hari,
(c)   tahun dan bulan,
dengan nombor satu digit tanpa dan dengan penukaran unit.


1
Menyatakan perkaitan antara unit masa.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi, menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menjana idea serta membuat sekuen.

TMK:
Paparan Power Point, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Menghargai masa, disiplin, berdaya saing, menghormati orang tua dan melakukan kerja yang berfaedah.

BBB:
Kad gambar, Petikan Teks,

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri
2
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan unit masa tanpa penukaran unit.
3
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan unit masa dengan penukaran unit.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit masa.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit masa dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan unit masa secara kreatif dan inovatif.

BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                     TAJUK : 11. MASA DAN WAKTU
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
25 – 26

9 – 20
JULAI


11.6    Penyelesaian 
          masalah melibatkan masa dan waktu.

(i)      Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian masa dan waktu.
1
Menyatakan perkaitan antara unit masa.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi, menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menjana idea serta membuat sekuen.

TMK:
Paparan Power Point, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Menghargai masa, disiplin, berdaya saing, menghormati orang tua dan melakukan kerja yang berfaedah.

BBB:
Kad gambar, Petikan Teks,

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri
2
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan unit masa tanpa penukaran unit.
3
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan unit masa dengan penukaran unit.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit masa.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit masa dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan unit masa secara kreatif dan inovatif.
27
(23 27 JULAI )      UJIAN PRESTASI 2

BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                                    TAJUK : 12. PANJANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
28 – 29

30 JULAI – 10 OGOS


12.1    Unit panjang.







12.2   Mengukur dan menganggar panjang.

12.3    Penambahan panjang.




12.4  Penolakan panjang.

(i)     Mengenal unit panjang:
(a)    milimeter (mm),
(b)    kilometer.
(ii)    Menyatakan hubungan melibatkan:
(a)    sentimeter dan milimeter,
(b)    kilometer dan meter,
dan sebaliknya.

(i)     Mengukur objek dalam unit milimeter.
(ii)    Menganggar jarak dalam kilometer.


(i)   Menambah hingga tiga ukuran
      panjang melibatkan:
(a)  sentimeter dan milimeter,
(b)  kilometer dan meter,
tanpa dan dengan penukaran unit.

(i)     Menolak dua ukuran panjang daripada satu ukuran panjang melibatkan:
(a)  sentimeter dan milimeter,
(b)  kilometer dan meter,
tanpa dan dengan penukaran unit.
1
Menyatakan perkaitan antara unit panjang.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan menggunakan alat dan prosedur tertentu

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan

BBB:
Pembaris, pita ukur, dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul, Penyelesaian masalah

2
(a) Mengukur objek dalam unit milimeter.
(b) Menganggar jarak dalam kilometer.
3
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan unit panjang.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit panjang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit panjang dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan unit panjang secara kreatif dan inovatif.

BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                          TAJUK : 12. PANJANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
28 – 29

30 JULAI – 10 OGOS


12.4  Pendaraban panjang.





12.5   Pembahagian panjang.




12.6  Penyelesaian masalah melibatkan panjang.

(i)       Mendarab ukuran panjang melibatkan:
(a)  sentimeter dan milimeter,
(b)  kilometer dan meter,
dengan nombor satu digit tanpa dan dengan penukaran unit.

(i)        Membahagi panjang melibatkan:
(a)  sentimeter dan milimeter,
(b)  kilometer dan meter,
dengan nombor satu digit tanpa dan dengan penukaran unit.

(i)       Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian panjang.

1
Menyatakan perkaitan antara unit panjang.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan menggunakan alat dan prosedur tertentu, menjana idea dan menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada.

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan

BBB:
Pembaris, pita ukur, dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Bekerjasama, Keluwesan, Membuat keputusan



2
(a) Mengukur objek dalam unit milimeter.
(b) Menganggar jarak dalam kilometer.
3
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan unit panjang.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit panjang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit panjang dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan unit panjang secara kreatif dan inovatif.



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                                            TAJUK : 13. JISIM
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
30


13 – 17
OGOS


13.1   Operasi bergabung melibatkan jisim.



13.2  Penyelesaian masalah melibatkan jisim.

(i)  Menambah dan menolak jisim melibatkan kilogram dan gram, tanpa dan dengan penukaran unit.
(ii) Mendarab dan membahagi jisim melibatkan kilogram dan gram, tanpa dan dengan penukaran unit.

(i)  Menyelesaikan masalah harian melibatkan operasi bergabung berkaitan jisim.
1
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan jisim
KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur dan berhati-hati, ketelitian,
Bekerjasama, ketepatan, bertanggungjawab

BBB:
Alat penimbang, objek berlainan berat dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Menaakul, Keusahawanan, Kemahiran komunikasi
2
Melakukan operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi melibatkan kilogram dan gram tanpa penukaran unit.
3
Melakukan operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi melibatkan kilogram dan gram dengan penukaran unit.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin  melibatkan operasi bergabung berkaitan jisim.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi bergabung berkaitan jisim dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi bergabung berkaitan jisim secara kreatif dan inovatif



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                              TAJUK : 14. ISI PADU CECAIR
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
18 - 26 OGOS        CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
31

27 –  31
OGOS


14.1  Operasi bergabung melibatkan       isi padu cecair.



14. 2  Penyelesaian masalah melibatkan             isi padu cecair.

(i)   Menambah dan menolak isi padu cecair melibatkan liter dan mililiter, tanpa dan dengan penukaran unit.
(ii) Mendarab dan membahagi isi padu cecair melibatkan liter dan mililiter, tanpa dan dengan penukaran unit.

(i)  Menyelesaikan masalah harian melibatkan operasi bergabung berkaitan isi padu cecair.
1
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan isi padu cecair.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur dan berhati-hati, ketelitian,
Bekerjasama, ketepatan, bertanggungjawab

BBB:
Kad imbasan, botol air pelbagai saiz, gelas, baldi, cawan, bikar, silinder penyukat dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Inovatif, Menaakul, Keluwesan, Kemampuan menyesuaikan diri

2
Operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi melibatkan liter dan mililiter tanpa penukaran unit.
3
Operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi melibatkan liter dan mililiter dengan penukaran unit.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin  melibatkan operasi bergabung berkaitan           isi padu cecair.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi bergabung berkaitan           isi padu cecair dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi bergabung berkaitan isi padu cecair secara kreatif dan inovatif



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                                          TAJUK : 15. RUANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
32 – 33

3  – 14
SEPT


15.1  Sudut.




15.2  Garis selari dan garis serenjang.


15.3  Perimeter dan luas.






15.4  Isi padu pepejal.




(i)   Mengenal dan menamakan sudut tegak, sudut tirus dan sudut cakah pada bentuk segiempat tepat, segiempat sama dan segitiga

(i)    Mengenal dan menamakan :
       (a) garis selari,
       (b) garis serenjang,
       pada bentuk asas dua dimensi.

(i)    Menentukan perimeter segiempat tepat, segiempat sama, segitiga dan poligon.
(ii)   Menentukan luas segiempat tepat, segiempat sama, dan segitiga menggunakan petak segiempat sama dan rumus.

(i)    Menentukan isi padu kubus dan kuboid menggunakan kubis unit 1 sentimeter padu dan rumus.



1
Menyatakan jenis-jenis sudut dan garis-garis pada bentuk dua dimensi.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, mengimbas kembali idea, beri pelbagai contoh, mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara spontan.

TMK:
Jangka lukis, jangka sudut, dan bentuk 2D dengan menggunakan perisian Word.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kreatif, berani mencuba, tidak putus asa, peka terhadap persekitaran.

BBB:
Kad imbasan, objek 2D dan 3D, kad gambar dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Penyelesaian masalah, Kritis, Menaakul

2
Menyatakan maksud perimeter, luas dan isi padu dengan menggunakan rumus.
3
Menghitung perimeter, luas dan isi padu.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan sudut, garis, perimeter, luas dan isi padu.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan sudut, garis, perimeter, luas dan isi padu dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan garis, perimeter, luas dan isipadu secara kreatif dan inovatif.



BIDANG : PERKAITAN DAN ALGEBRA                                                                                                                                    TAJUK : 16. KOORDINAT
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
 34

17 – 21
 SEPT


16.1    Koordinat pada sukuan pertama.




(i)      Menyatakan perbendaharaan kata bagi menjelaskan maksud paksi mengufuk dan paksi mencancang.
(ii)     Menamakan objek berdasakan kedudukan pada paksi mengufuk dan paksi mencancang di atas kertas berpetak.
(iii)    Menentukan dan menyatakan kedudukan objek pada paksi mengufuk dan paksi mencancang di atas kertas berpetak.










1
Menyatakan perbendaharaan kata berkaitan paksi mengufuk dan paksi mencancang.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan menggunakan prosedur tertentu, menjana idea dan menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada.

TMK:
Menggunakan perisian Excel

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan

BBB:
Kertas berpetak, komputer dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Keluwesan, Kepimpinan, Keusahawanan

2
Menyatakan objek berdasarkan kedudukan objek pada paksi mengufuk dan paksi mencancang.
3
Menentukan kedudukan objek pada paksi mengufuk dan paksi mencancang.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan koordinat.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan koordinat dengan menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan koordinat  secara kreatif dan inovatif.


           
BIDANG : PERKAITAN DAN ALGEBRA                                                                                                    TAJUK : 17. NISBAH DAN KADARAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENGISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
35

24– 28
SEPT


17.1    Kadaran.



(i)      Menentukan suatu nilai menggunakan kaedah unitari dalam situasi harian.








1
Menyatakan maksud unitari.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna, Mengimbas kembali idea, membuat perkaitan, mengubahsuai idea

TMK:
penggunaan Power Point

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, tolong-menolong, rajin, yakin, adil, fokus

BBB:
Kad soalan, guli, kotak, pensel, straw, dan lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Keluwesan, Membuat keputusan, Kritis

2
Membanding nilai untuk satu unit.
3
Mencari nilai menggunakan kaedah unitari.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan kaedah unitari.
5
Menyelesaikan masalah harian yang  rutin melibatkan kaedah unitari menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang  bukan rutin melibatkan kaedah unitari secara kreatif dan inovatif.



           
BIDANG : STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN                                                                                        TAJUK : 18. PERWAKILAN DATA
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
PENISIAN KURIKULUM
TP
TAFSIRAN
36

1 – 5
 OKT


18.1   Data.



(i)     Membaca dan mendapat maklumat daripada :
(a)  piktograf,
(b)  carta palang,
(c)  carta pai.
(ii)   Membandingkan maklumat daripada :
(a)  piktograf,
(b)  carta palang,
(c)  carta pai.



1
Menamakan piktograf, carta palang dan carta pai.

KREATIVITI DAN INOVASI
Membuat pemerhatian, menghubungkait maklumat dengan pengetahuan sedia ada, Kreatif mengelas dan membuat perbandingan

TMK:
Perisian Power Point dan Excel, kalkulator

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
Bekerjasama, ketelitian, berani mencuba, tidak putus asa
BBB
Kad gambar, Slaid Power point, lembaran kerja

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, inovatif, penyelesaian masalah

2
Menyatakan maklumat daripada piktograf, carta palang dan carta pai.
3
Membandingkan maklumat daripada piktograf atau carta palang atau carta pai.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin  melibatkan perwakilan data.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan perwakilan data menggunakan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin yang melibatkan perwakilan data secara kreatif dan inovatif.




MINGGU 37
( 8 – 12 OKTOBER )
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
MINGGU 38 - 40
( 15  OKTOBER – 2  NOVEMBER)
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN
 (3  – 7  NOVEMBER)
DEEPAVALI

MINGGU 41 – 43
( 8 – 23 NOVEMBER )


AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN
HARI ANUGERAH CEMERLANG 2018
PEMULANGAN BUKU TEKS 2018
PENGAGIHAN BUKU TEKS 2019
GOTONG ROYONG PEMBERSIHAN KELAS

24 NOVEMBER 2018 –
1 JANUARI 2019
CUTI AKHIR TAHUN



No comments:

Post a Comment