. Amoi Chantek: RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 6 SK/SJK Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Sunday 7 January 2018

RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 6 SK/SJK








RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MELAYU
TAHUN 6
SK/SJK






RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 6 SK/ SJK
MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

1



Tema 1:
ISTIMEWANYA KELUARGAKU


Tajuk :
BAKAT ISTIMEWA






















1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,       perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didikhibur.

5.1 Memahami dan menggunakangolongan      kata dengan betul mengikut konteks.

1.2.6 Mendengar, memahami dan         menyebut pelbagai ragam ayat dengan struktur binaan ayat yangbetul dan tepat.


2.2.3 Membaca sesuatu bahan yang mengandungi pelbagai jenis ayat dan ragam ayat secara mekanis.


3.2.6 Menulis teks prosa dan puisi secara mekanis dengan betul dan kemas.


4.1.1 Menyebut dengan melahirkan imaginasi melalui penghasilan karya sastera.

5.1.1 Memahami dan menggunakan        pelbagai kata nama danpenjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul.





EMK:

Nilai Murni
-kesyukuran
-kasih sayang
-menjaga kesihatan
-menghargai jasa
Ilmu
Pendidikan Moral
Sejarah
Pendidikan Muzik

KP:

Interpersonal

Verbal-linguistik

Kontekstual

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menjana idea
-menghubung kait
-mengkategorikan

KBAT
Peta Buih

BBM:
Gambar
Cd
slaid

MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

2



Tema 1: ISTIMEWANYA KELUARGAKU

Tajuk :
SATU KELUARGA DUA BUDAYA


1.3 Mendengar, memahami danmemberi responsterhadap sesuatuarahan,  soalan dan pesanan yangdidengar  dengan betul.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaandengan lancar, sebutan yang jelas dan   intonasi yang betul.

3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayatsecara mekanis dengan   betul dan kemas.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.


5.1 Memahami danmenggunakangolongan      kata dengan betul mengikut konteks.








1.3.1 Mendengar, memahami dan        memberikan responsterhadap sesuatu arahan berdasarkan ayat perintah dalam pelbagai situasi dengan betul.


2.3.1 Membaca sesuatu bahan yangmengandungi pelbagai jenis dan ragam ayat secara mekanis.


3.2.7 Menulis teks prosa dan puisi secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.


4.1.2 Memahami dan mengubah suai         seni  kata lagu secara bebas danmempersembahkannya melaluinyanyian  secara didik hibur.

5.1.2 Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama khas mengikut konteks dengan betul.

EMK:

Nilai Murni
-kesyukuran
-kasih sayang
-menjaga kesihatan
-menghargai jasa
Ilmu
sosiobudaya

KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menjana idea
-menghubung kait
-mengkategorikan
mengecam

KBAT
Peta Buih
Peta Bulatan

BBM
Gambar
Cd
slaid




MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


3



Tema 1:
ISTIMEWANYA KELUARGAKU

Tajuk:
JAUH DI MATA DEKAT DI HATI

1.3 Mendengar,memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan,      soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaandengan lancar, sebutan yang jelas dan   intonasi yang betul.

3.4 Menulis imlak dengan tepat.


5.1 Memahamidanmenggunakan golongankata dengan betul mengikut konteks.
















1.3.2 Mendengar, memahami dan         memberikan respons      terhadap ayat tanya dengan betul.



2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang          mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan pelbagai keterangan secara mekanis.

3.4.1 Menulis perkataan dan frasa dengan menggunakan ejaan yang tepat secara imlak.

5.1.2 Memahami dan menggunakan         pelbagai kata nama khas mengikut konteks dengan betul.

EMK:

Nilai Murni
-kesyukuran
-kasih sayang
-menjaga kesihatan
-menghargai jasa
Ilmu
TMK
KP:

Interpersonal

Verbal-linguistik

Kontekstual

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menjana idea
-menghubung kait
-mengkategorikan

KBAT
Peta Buih

BBM:

Komputer
Gambar
Kad ucapan

MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

4


Tema 2 :
KESIHATAN MENTAL DAN EMOSI

Tajuk:
MINDA OH MINDA
1.3Mendengar,memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan,      soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

2.4 Membaca dan memahami maklumatyang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons      dengan betul.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.

5.1 Memahamidanmenggunakan golongan kata denganbetul mengikutkonteks.
1.3.3 Mendengar, memahami, memberikan respon terhadap pesanan dan menyampaikan pesanan dengan menggunakan bahasa yang santun dalam pelbagai situasi.

2.4.1 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat ulasan dengan betul.
3.3.4 Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.

4.2.1 Mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.

5.1.3 Memahami dan menggunakan pelbagai kata ganti nama mengikut konteks dengan betul.
EMK:

Ilmu
-Sejarah
Pendidikan kesihatan
Nilai Murni
-bersyukur
-kesungguhan
-gigih

KP:
Kinestetik
Verbal-linguistik
BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:
KB
-membuat gambaran
 mental
-mengenal pasti
-menghubungkaitkan
-menyusun urutan
-menjanakan idea

KBAT
Peta Buih
Peta Bulatan

BBM
Brosur
Keratan akhbar
Carta





MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


5





Tema 2:
KESIHATAN  MENTAL DAN EMOSI

Tajuk :
USAHLAH STRES





















1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.

3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.

4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.

1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


2.4.2 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan betul.



3.8.2 Mengedit dan memurnikan  hasil penulisan.

4.2.2 Mengujarkan ceritamenggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis untuk menyampaikan idea dengan bahasa badan yang kreatif.

EMK:
Nilai Murni
- bersyukur
-kesungguhan
-gigih
Ilmu
Pendidikan kesihatan

KP:
KMD
-Meramal
Verbal-linguistik
Muzik
Kontekstual
-mengalami

BCB
-mendengar dengan
 cekap

Strategi pdp:
KB
-menghubungkaitkan
-menganalisis
-mengecam
-menjanakan idea

KBAT
Peta Titi

BBM
Poster
Petikan akhbar
internet




MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

6




Tema 2 :
KESIHATAN  MENTAL DAN EMOSI

Tajuk :
TERIMA KASIH CIKGU


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat keputusan dengan memberikan alasan.


3.3.3 Membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.


5.1.4 Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.

EMK:

Nilai Murni
-kasih sayang
-kesopanan
-keprihatinan
-bekerjasama
Ilmu
Pendidikan Kesihatan


KP:

Kontekstual
-mengaplikasikan
-memindahkan

Konstruktivisme
-menerangkan dan
 menjelaskan idea

Strategi pdp:

KB
-membuat urutan
-membuat andaian
-menganalisis
-menjanakan idea

KBAT
Peta Buih

BBM
Carta





MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

7


Tema 3:
KOMUNITI PRIHATIN

Tajuk:
PROGRAM SARANA
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

 3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara bertatasusila.

2.5.1 Membaca dan memahami bahan untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik.

3.3.4 Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.

4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul, dan jelas, bahasa yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan.

5.1.5  Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverba, kata penguat dan kata penegas mengikut konteks dengan betul






EMK:

Nilai Murni
-amanah
-keprihatinan
-berhemah tinggi
Ilmu
Pendidikan Islam/Moral
sejarah
KP:

Interpersonal

Kontekstual
-menghubungkaitkan

BCB
-bacaan intensif


Strategi pdp:

KB
-menghubungkaitkan
-mengecam

KBAT
Peta Bulatan
Peta Alir


BBM

Gambar bersiri
Internet/vle-frog
Petikan

MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


8

Tema:
KOMUNITI PRIHATIN

Tajuk: Kelab Alumni


1.4 Bertutur, berbualdan menyatakanpermintaan tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai
sumber dalam
situasi formal dan
tidak formal secara
bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami
dan menaakul untuk
memindahkan
maklumat yang
terdapat dalam
pelbagai bahan
dengan betul.

3.5 Mencatat maklumat
yang betul tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai
sumber.

4.3 Mengujarkan bahasa
yang indah dan
menggunakan bahasa
badan dengan kreatif
melalui lakonan secara
didik hibur.





1.4.4 Menyatakan permintaan tentang
sesuatu perkara dengan
memberikan alasan yang sesuai
dalam situasi formal dan tidak
formal secara bertatasusila.




2.5.2 Membaca, memahami dan
menaakul bahan untuk
memindahkan maklumat
mengikut keutamaan ke dalam
bentuk prosa



3.5.2 Mencatat maklumat daripada
pelbagai sumber dalam bentuk
grafik



4.3.2 Mengujarkan dialog yang dihasilkan untuk menyampaikan
mesej menggunakan bahasa yang indah serta bahasa
badan yang kreatif melalui lakonan.

EMK:
Ilmu
-Reka bentuk teknologi
-Kemasyarakatan
- Bembelajaran Kontruktisme
- Sejarah
- Pendidikan Moral

Nilai Murni
-keprihatinan
-rasioanal
-kesyukuran

KP:
- interpersonal
-pembelajaran kontekstual
-kinestetik

BCB
-bacaan intensif
-mencatat nota

Strategi pdp:
KB
-menjanakan idea
-menaakul
-membanding bezakan
-menilai

KBAT
Peta Buih
Peta Buih Berganda

BBM
Gambar
Dialog


MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

9


Tema:KOMUNITI PRIHATIN

Tajuk:Perkongsian Pintar


1.6 Berbicara untuk
menyampaikan
maklumat tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai
sumber dengan
tepat secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami
dan menaakul untuk
memindahkan
maklumat yang
terdapat dalam
pelbagai bahan
dengan betul.

3.9 Menulis ulasan
tentang pelbagai
bahan sastera dan
bukan sastera yang
didengar, ditonton
atau dibaca dengan
betul.

5.1 Memahami dan
menggunakan golongan
kata dengan betul
mengikut konteks.
1.6.2 Berbicara dengan menerapkan
bahasa yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan
tepat secara bertatasusila.




2.5.3 Membaca, memahami, dan
menaakul bahan untuk
memindahkan maklumat kepada
bentuk grafik, puisi atau prosa.




3.9.1 Menulis ulasan tentang bahan
sastera dan bukan sastera
dengan menggunakan ayat
yang gramatis.




5.1.6 Memahami dan menggunakan pelbagai kata hubung
mengikut konteks dengan betul.




EMK:
Ilmu
-Kemasyarakatan
-Sosial budaya

Nilai Murni
-kesyukuran
-kegigihan
-prihatin

KP:
-Interpersonal
-Pembelajaran Konstruktivisme
Pembelajaran Konstektual

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:
KB
-menjana idea
-mengitlak
-menghubungkaitkan

KBAT
Peta Buih
Peta Buih Berganda

BBM
Dialog
Gambar
Lirik lagu





MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


10





Tema:
KESELAMATAN DIUTAMAKAN


Tajuk:Selamat Dalam Perjalanan




1.6 Berbicara untuk
menyampaikan
maklumat tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai
sumber dengan
tepat secara bertatasusila.

2.6 Membaca pelbagai
bahan sastera dan
bukan sastera yang
sesuai bagi memupuk
minat membaca.

3.6 Menulis untuk
menyampaikan
maklumat tentang
sesuatu perkara
dengan menggunakan
bahasa yang santun.

4.4 Melafazkan dan
memahami puisi
dengan intonasi yang
betul menggunakan
bahasa yang indah
secara didik hibur.

5.1 Memahami dan
menggunakan golongan
kata dengan betul
mengikut konteks.


1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan
maklumat yang tersurat dan
tersirat untuk membuat rumusan
dengan betul secara bertatasusila.




2.6.1 Membaca bahan sastera untuk
menghasilkan idea baharu




3.6.1 Menulis untuk menyampaikan
maklumat dengan
menggunakan idea utama dan
idea sampingan secara kohesi
dan koheren.


4.4.1 Melafazkan puisi dengan sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul serta memahami puisi tersebut.



5.1.7 Memahami dan menggunakan pelbagai kata tugas
mengikut konteks dengan betul.

EMK:
Ilmu
-Pendidikan
 Kesalamatan Jalan Raya
-Pendidikan Moral

Nilai Murni
-mematuhi peraturan
-menjaga keselamatan diri
-berwaspada
-menghargai keselamatan

KP:
-Pembelajaran Konstektual
-memindah maklumat
-mengaplikasikan
Verbal-linguistik

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:
KB
-menganalisis
-menjanakan idea
-menghubungkaitkan
-membuat insferens

TMK
-aplikasi

KBAT
Peta Bulatan

BBM
Gambar
Brosur
Puisi

MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

11

Tema:
KESELAMATAN DIUTAMAKAN


Tajuk : Pastikan Selamat






















1.7 Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

4.4 Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
1.7.2 Berbincang dan mengemukakan
pendapat secara kritis dan kreatif
dengan menggunakan ayat yang
gramatis secara bertatasusila.


2.6.2 Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.



3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat dalam bentuk karangan berformat dengan menggunakan bahasa yang santun.


4.4.2 Mencipta puisi menggunakan bahasa yang indah dan melafazkannya dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta memahami puisi tersebut.

EMK:
ilmu
-Pendidikan moral
-Pendidikan Keselamatan Jalan Raya

Nilai Murni
-mementingkan keselamatan
-berhati-hati
-prihatin
-mengutamakan keselamatan

KP:
Verbal linguistk

BCB
-bacaan imbasan dan lunjuran
-mencatat

Strategi pdp:

KB
-menganalisis
-mereka cipta
-menjanakan idea

KBAT
Peta Pokok



BBM:
Petikan
Gambar



MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN
12


Tema : KESELAMATAN DIUTAMAKAN

Tajuk : Fikir Sebelum Klik



1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


2.5.1 Membaca dan memahami bahan
untuk memindahkan maklumat
dalam bentuk grafik.


3.3.3 Membina dan menulis jawapan
secara kritis dan kreatif dengan
betul.

5.1.4 Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.

EMK:
ilmu
Teknologi maklumat dan komunikasi

Nilai Murni
-berhati-hati
-berwaspada
-bertindak bijak
-prihatin


KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik


BCB
-bacaan intensif


Strategi pdp:
KB
-menjana idea
-menilai
-membuat gambaran mental

KBAT
Peta alir

BBM
Petikan
Gambar







MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

13


Tema: PUPUK PERPADUAN

Tajuk: Formula Perpaduan



1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

5.2  Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

1.5.1 Bercerita dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.


2.2.3 Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.

3.7.1 Menghasilkan perenggan yang kohesi dan koheran dengan betul.


4.1.1 Menyebut dan memahami seni kata lagu dengan melahirkan imaginasi melalui penghasilan karya sastera.

5.2.2 Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata ganda dalam pelbagai situasi dengan betul.

EMK:
Ilmu
-kemasyarakatan
-sosial budaya
-pendidikan muzik

Nilai Murni
-keberanian
-perpaduan
-toleransi
-hormat-menghormati

KP:
-Verbal linguistic


Strategi pdp:

KB
-menaakul
-menganalisis
-menjanakan idea
-mereka cipta

BCB
-bacaan intensif

KBAT
Peta Pelbagai alir

BBM
Gambar
Petikan
Lagu





MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


14


Tema :PUPUK PERPADUAN

Tajuk:Berkat Hidup Sepakat


1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul

3.7  Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara
dengan sebutan dan intonasi yang
betul menggunakan pelbagai ayat
yang mengandungi bahasa yang
indah.

2.3.1 Membaca sesuatu bahan yang
mengandungi pelbagai jenis ayat
dan ragam ayat secara mekanis


3.7.2  Menghasilkan penulisan
imaginatif dan deskriptif
dengan bahasa yang menarik.

4.1.2 Memahami dan mengubah suai seni kata lagu secara bebas dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik hibur.

EMK:

Ilmu
-Pendidikan Moral
-Pendidikan Muzik
-Sejarah

Nilai Murni
-semangat bermasyarakat
-bekerjasama
-toleransi
-patriotisme

KP:
Verbal-linguistik
Interpesonal

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menghubungkaitkan
-mengecam
-menganalisis
-mereka cipta

KBAT
Peta Buih
Peta Bulatan

BBM
Video
Petikan





MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

15



TEMA 5

PUPUK PERPADUAN

Unit 15
TAJUK : Perpaduan
Memajukan Negara            .







1.3 Mendengar, memahami dan
memberi    respons terhadap sesuatu
arahan,  soalan dan pesanan yang
didengar  dengan betul.

2.4  Membaca dan memahami maklumat
       yang tersurat dan tersirat daripada
       pelbagai bahan untuk memberi respons
       dengan betul.

3.8 Mengedit dan memurnikan hasil
      penulisan dengan betul.

5.2 Memahami dan menggunakan
      pembentukan kata yang sesuai dalam
      pelbagai situasi dengan betul



1.3.2 Mendengar, memahami dan
         memberikan respons terhadap
         ayat tanya yang dengan
         betul.

2.4.3 Membaca dan memahami
         maklumat yang tersurat dan
tersirat untuk membuat keputusan
         dengan memberikan alasan.

3.8.2 Mengedit dan memurnikan hasil
         penulisan.

5.2.3 Memahami dan menggunakan
         pelbagai kata majmuk dalam
         pelbagai situasi dengan betul.






Ilmu
 Pendidikan Moral
 Sejarah

Nilai murni
Kerajinan
Keberanian
Hormat-menghormati
Rasional

KBT
Menjana idea
Kontekstual
Mengecam
Menghubungkait
Membuat gambaran mental
Kinestatik
Interpersonal

KBAT
Peta Buih

BBM
Petikan
Gambar
Risalah
Internet/vle-frog




MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

16



TEMA 6

SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA

Unit 16
TAJUK : Perkasakan Bahasa Kita







1.3 Mendengar, memahami dan
      memberi  respons terhadap sesuatu
      arahan, soalan dan pesanan yang
      didengar dengan betul.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan
      dengan lancar, sebutan yang jelas dan
      intonasi yang betul.


3.4 Menulis imlak dengan tepat.



4.2Mengujarkan bahasa yang indah dan
      menggunakan bahasa badan secara  
      kreatif semasa bercerita secara didik 
      hibur

5.1 Memahami dan menggunakan golongan
      kata dengan betul mengikut konteks.

1.3.1 Mendengar, memahami dan
         memberikan respons 
         terhadap sesuatu arahan
berdasarkan ayat perintah dalam 
         pelbagai situasi dengan betul.

2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang
         mengandungi ayat tunggal dan 
         ayat majmuk dengan pelbagai
         keterangan secara mekanis

3.4.1 Menulis perkataan dan frasa
         dengan menggunakan ejaan yang 
         tepat secara imlak

4.2.1Mengujarkan cerita menggunakan
         bahasa yang indah dengan 
         sebutan dan intonasi yang betul
        dan jelas.

5.1.5 Memahami dan menggunakan
pelbagai jenis kata adjektif, kata
         adverba, kata penguat, dan kata  
         penegas mengikut konteks
         dengan betul.

Ilmu
Muzik
Kesusasteraan Melayu
Sejarah

Nilai murni
Hormat-menghormati
Kesyukuran
Kerajinan
Kasih Sayang
Patriotisme


KBT
Menghubungkait
Menganalisis
Mengecam
Menjana idea
Menaakul
BCB- Bacaan Luncuran
          Bacaan Imbasan
BBM
Brosur
Gambar
Seni kata lagu





MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

17



TEMA 6

SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA

Unit 17

TAJUK : Budi yang Baik Dikenang Jua






1.3 Mendengar, memahami dan memberi
      respons terhadap sesuatu arahan,
      soalan dan pesanan yang didengar
      dengan betul.

2.4  Membaca dan memahami maklumat
       yang tersurat dan tersirat daripada
       pelbagai bahan untuk memberikan  
       respons dengan betul.

3.4  Menulis imlak dengan tepat



4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
       menggunakan bahasa badan secara
       kreatif secara didik hibur.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan
      kata dengan betul mengikut konteks.









1.3.2 Mendengar, memahami dan
         memberikan respons terhadap
         ayat tanya dengan betul.


2.4.1 Membaca dan memahami
         maklumat yang tersurat dan
         tersirat untuk membuat rumusan
         dengan betul.

3.4.1 Menulis perkataan dan frasa
         dengan menggunakan ejaan yang
         tepat secara imlak
.
4.2.1 Mengujarkan cerita menggunakan
         bahasa yang indah dengan
         sebutan dan intonasi yang betul
         dan jelas

5.1.5 Memahami dan menggunakan
pelbagai jenis kata adjektif, kata
         adverba, kata penguat, dan kata  
         penegas mengikut konteks
         dengan betul.








Ilmu
 Pendidikan Moral
 Sejarah

Nilai murni
Menghargai jasa
Kasih sayang
Bekerjasama

KBT:
Menjana idea
Mengecam
Membuat gambaran mental
Menilai
Menghubungkait
Interpersonal
KMD-meramal
BCB-Bacaan intensif
Kontekstual-mengaplikasikan
Memindahkan maklumat




MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

18



TEMA 6

SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA

Unit 18 : Bersyukurlah





1.4Bertutur, berbual dan menyatakan
      permintaan tentang sesuatu perkara
      daripada pelbagai sumber dalam situasi
      formal dan tidak formal secara
      bertatasusila.

2.4 Membaca dan memahami maklumat
      yang tersurat dan tersirat daripada
      pelbagai bahan untuk memberi respons
      dengan betul.

3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam
      pelbagai genre dengan betul.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan
      kata dengan betul mengikut konteks.



1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara
         menggunakan kata ganti nama  
         yang sesuai dengan betul secara
         bertatasusila.

2.4.2 Membaca dan memahami
         maklumat yang tersurat dan
         tersirat untuk membuat rumusan
         dengan betul.

3.7.1 Menghasilkan perenggan yang
         kohesif dan koheran.


5.1.6Memahami dan menggunakan
         pelbagai kata hubung mengikut
         konteks dengan betul.


Ilmu
Pendidikan Moral
Sejarah


Nilai Murni
Patriotisme
Kesyukuran
Kasih sayang


KBT
KP-Interpersonal
KB-membuat keputusan
KB-mengkonsepsikan idea
KB-Menjana idea

BCB-Bacaan intensif      
Konstruktivisme-mengembangkan idea
Kontekstual-mengaplikasikan








MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

19




TEMA 7
INDAHNYA WARISAN KITA

Unit 19
TAJUK : Merdunya Alunan




1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
      permintaan tentang sesuatu perkara
      daripada pelbagai sumber dalam situasi
      formal dan tidak formal secara
      bertatasusila.

2.4 Membaca dan memahami maklumat
      yang tersurat dan tersirat daripada
      pelbagai bahan untuk memberi respons
      dengan betul.


3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa
      dan ayat dengan betul.


4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
      menggunakan bahasa badan secara
      kreatif semasa bercerita secara didik
hibur.


5.2 Memahami dan menggunakan
      pembentukankata yang sesuai dalam
      pelbagai situasi dengan betul.


1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara
         daripada pelbagai sumber dengan
         menggunakan ayat yang gramatis
         dalam situasi formal dan tidak
         formal secara bertatasusila.

2.4.3 Membaca dan memahami
         maklumat yang tersurat dan
tersirat untuk membuat keputusan
         dengan memberikan alasan.


3.3.3 Membina dan menulis jawapan
         secara kritis dan kreatif dengan
         betul.

4.2.2 Mengujarkan cerita menggunakan
         bahasa yang indah dan ayat yang
         gramatis untuk menyampaikan
         idea dengan bahasa badan yang
         kreatif.       
.
5.2.3 Memahami dan menggunakan
pelbagai kata majmuk dalam
         pelbagai situasi dengan betul.
Ilmu
Pendidikan Muzik
Kesenian dan Kebudayaan


Nilai Murni
Hemah tinggi
Kesederhanaan
Rasional


KBT
 KB, mengecam
KB-membuat kesimpulan
KB-menaakul
KP-interpersonal
KP-Verbal Linguistik

BCB-menulis perenggan
BCB-Bacaan imbasan
Konstruktivisme-membuat penilaian






MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

20





TEMA 7
INDAHNYA WARISAN KITA

Unit 20
TAJUK : Warisan Berharga




1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
      permintaan tentang sesuatu perkara
      daripada pelbagai sumber dalam situasi
      formal dan tidak formal secara
      bertatasusila.

2.4 Membaca, dan memahami maklumat
      yang tersurat dan tersirat daripada
      pelbagai bahan untuk memberikan
      respons dengan betul.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa,
     dan ayat dengan betul.

4.3. Mengujarkan bahasa yang indah dan
       menggunakan bahasa badan dengan
       kreatif melalui lakonan secara didik
       hibur.


1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara
         menggunakan kata gelaran yang
         sesuai secarabertatasusila.



2.4.1 Membaca dan memahami
         maklumat yang tersurat dan
         tersirat untuk membuat ulasan
         dengan betul.

3.3.4 Membina kerangka dan menulis
         pelbagai jenis karangan.

4.3.1Mengujarkan dialog dengan
         sebutan dan intonasi yang betul,
         dan jelas, bahasa yang indah
         serta bahasa badan yang kreatif
         melalui lakonan.







Ilmu
Kesenian dan Kebudayaan
Sejarah

Nilai Murni
Menghargai
Kesyukuran
Semangat Bermasyarakat

KBT
 KB-Mengecam
        Menaakul
        Menganalisis


KP-Interpersonal

Kontekstual-Menghubungkaitkan
Mengaplikasikan
BCB-Bacaan imbasan




MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

21


Tema : INDAHNYA WARISAN KITA


Tajuk:
Budaya dan Adat Mekar di Hati





















1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.














1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara bertatasusila.



2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul bahan untuk memindahkan maklumat mengikut keutamaan ke dalam prosa.

3.5.2 Mencatat maklumat daripada pelbagai sumber dalam bentuk grafik.


5.3.1 Memahami dan membina ayat songsang yang betul dalam pelbagai situasi.

EMK:
Ilmu
Sejarah
Pendidikan seni
Pendidikan muzik
Nilai Murni
Menghargai
Rasional
Kegigihan
Kesyukuran
Rendah diri

KP:
Verbal linguistik
BCB
Bacaan mekanis

Strategi pdp:

KB
Menjana idea
Menyelesaikan masalah
Merekacipta
KMD
meramal

KBAT
Peta Dakap

BBM:
Komik
gambar




MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

22


Tema : DAMAINYA BUMIKU

Tajuk :
Bumiku Sejahtera



1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.9 Menulis ulasan tentang pebagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.

4.4 Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa indah secara didik hibur.










1.4.4 Menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara dengan memberikan alasan yang sesuai dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


2.5.3 Membaca, memahami dan menaakul bahan untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik, puisi atau prosa.

3.9.1 Menulis ulasan tentang bahan sastera dan dan bukan sastera dengan menggunakan ayat yang gramatis.



4.4.1 Melafazkan puisi dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul  serta memahami puisi tersebut.

EMK:
Ilmu
Sejarah
Pendidikan Moral
Nilai
Menghargai alam sekitar
Semangat patriotism
bertanggungjawab


KP:
Verbal linguistik

BCB
Bacaan luncuran

Strategi pdp:

KB
Menjana idea
Menghubungkaitkan
Membanding beza

KBAT
Peta pelbagai alir

BBM
Poster
Carta
petikan






MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


23


Tema : DAMAINYA BUMIKU

Tajuk:
 Pencinta Alam



1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan betul secara bertatasusila.



2.6.1 Membaca bahan sastera untuk menghasilkan idea baharu.



3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan secara kohesi dan koheren.


5.1.1 Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama am dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul.












EMK:
Ilmu
Sejarah
Pendidikan Moral
Nilai
Menghargai alam sekitar
Semangat patriotism
bertanggungjawab


KP:
Verbal linguistik

BCB
Bacaan luncuran

Strategi pdp:

KB
Menjana idea
Menghubungkaitkan
Membanding beza

KBAT
Peta pelbagai alir

BBM
Poster
Carta
petikan





MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


24


Tema : DAMAINYA BUMIKU

Tajuk:
Bersama-sama Menjaga Alam


1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai dengan memupuk minat membaca.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.6.2 Berbicara dengan menerapkan bahasa yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan tepat secara bertatasusila.



2.6.2 Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.



3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat dalam bentuk karangan berformat dengan menggunakan bahasa yang santun.


5.1.5 Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverb, kata penguat dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.

EMK:
Ilmu
Sejarah
Pendidikan Moral
Nilai
Menghargai alam sekitar
Semangat patriotism
bertanggungjawab


KP:
Verbal linguistik

BCB
Bacaan luncuran

Strategi pdp:

KB
Menjana idea
Menghubungkaitkan
Membanding beza

KBAT
Peta pelbagai alir

BBM
Poster
Carta
petikan










MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


25


Tema:
TEROKAI SAINS TERAJUI TEKNOLOGI DAN INOVASI

Tajuk:
Rahsia Keajaiban Sains













1.7 Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.7.2 Berbincang dan mengemukakan pendapat secara kritis dan kreatif dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.


2.2.3 Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.

3.7.1 Menghasilkan perenggan yang kohesi dan koheren dengan betul.


4.3.2 Mengujarkan dialog yang dihasilkan untuk menyampaikan mesej menggunakan bahasa yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan.

5.1.5 Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverb, kata penguat dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.






EMK:
Ilmu
Sains
TMK
RBT
Nilai Murni
Menghargai
Bersyukur
Menjaga keselamatan
bertanggungjawab

KP:
BCB
-mendengar dengan
 cekap

Strategi pdp:
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Membanding beza
KBAT
Peta buih berganda
BBM
Petikan
Gambar
Internet/vle-frog






MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


26






Tema:
TEROKAI SAINS TERAJUI TEKNOLOGI DAN INOVASI

Tajuk: Masyarakat Kreatif dan Inovatif



1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

4.4 Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa indah secara didik hibur.

1.5.1 Bercerita dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.


2.4.1 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat ulasan dengan betul.



3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan secara kohesi dan koheren.


4.4.2 Mencipta puisi menggunakan bahasa yang indah dan melafazkannya dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta memahami puisi tersebut.

EMK:
Ilmu
Sains
TMK
RBT
Nilai Murni
Menghargai
Bersyukur
Menjaga keselamatan
bertanggungjawab

KP:
BCB
-mendengar dengan
 cekap

Strategi pdp:
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Membanding beza
KBAT
Peta buih berganda
BBM
Petikan
Gambar
Internet/vle-frog











MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN
27

Tema : TEROKAI SAINS TERAJUI TEKNOLOGI DAN INOVASI


Tajuk:
Manfaatkan Kemajuan Teknologi



















1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, sukukata, frasa dan ayat yang betul.

2.4 Membaca dan
memahami maklumat
yang tersurat dan
tersirat daripada
pelbagai bahan untuk
memberikan respons
dengan betul.

3.7 Menghasilkan
penulisan kreatif
dalam pelbagai
genre dengan betul.

5.1 Memahami dan
menggunakan golongan
kata dengan betul
mengikut konteks.
1.2.6 Mendengar, memahami dan menyebut jenis ayat dan ragam ayat dengan struktur binaan ayat yang betul dan tepat.

2.4.2 Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dan
tersirat untuk membuat rumusan
dengan betul.




3.7.2 Menghasilkan penulisan
imaginatif dan deskriptif
dengan bahasa yang menarik.


5.1.6 Memahami dan menggunakan pelbagai kata hubung
mengikut konteks dengan betul.


EMK:

Nilai Murni
- menghargai alam sekitar
- kesyukuran
- prihatin
- bertanggungjawab

KP:

Interpersonal

Verbal-linguistik

Kontekstual

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menjana idea
-menghubung kait

KBAT
Peta Bulatan
Peta Alir

BBM:
Poster
Internet/vle-frog
Permainan bahasa






MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN
28

Tema : SEMARAKKAN PERTANIAN KITA

Tajuk : Hargailah Pokok


1.3 Mendengar,
memahami dan
memberikan
respons terhadap
sesuatu arahan,
soalan, dan
pesanan yang
didengar dengan betul.

2.4 Membaca dan
memahami maklumat
yang tersurat dan
tersirat daripada
pelbagai bahan untuk
memberikan respons
dengan betul.

3.3 Membina dan menulis
perkataan, frasa, dan
ayat dengan betul.

4.1 Menyebut dan
memahami unsur seni
dalam lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.

5.1 Memahami dan
menggunakan golongan
kata dengan betul
mengikut konteks.




1.3.3 Mendengar, memahami,
memberikan respons terhadap
pesanan dan menyampaikan
pesanan dengan menggunakan
bahasa yang santun dalam
pelbagai situasi.



2.4.3 Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dan
tersirat untuk membuat
keputusan dengan memberikan
alasan.



3.3.3 Membina dan menulis jawapan
secara kritis dan kreatif dengan
betul.

4.1.1 Menyebut dan memahami seni kata lagu dengan
melahirkan imaginasi melalui penghasilan karya sastera.

5.1.4 Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata
bantu mengikut konteks dengan betul.
EMK:
Ilmu
Sains
Sejarah

Nilai Murni
-kesyukuran
-menjaga alam sekitar
-bertanggungjawab
-Keperimanusiaan

KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
Muzik

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menjana idea
-menghubung kait

KBAT
Peta Buih
Peta Bulatan

BBM
Lembaran kerja
Pantun
Petikan
Seni kata lagu


MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

29

Tema : SEMARAKKAN PERTANIAN KITA


Tajuk:
Pertanian dan penternakan moden






















1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentangsesuatu perkara
daripada pelbagaisumber dengantepat secara bertatasusila

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks
1.6.2 Berbicara dengan menerapkan
bahasa yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan tepat secara bertatasusila.




2.5.1 Membaca dan memahami bahan untuk memindahkan maklumat dan bentuk grafik

3.3.4 Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.


5.1.7 Memahami dan menggunakan pelbagai kata tugas mengikut konteks dengan betul.

EMK:
Ilmu
Sains
Sejarah


Nilai Murni
-kesyukuran
-Kerajinan
-menjaga kesihatan
-bertanggungjawab

KP:

Interpersonal

Verbal-linguistik

Kontekstual

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menjana idea
-menghubung kait
-mengkategorikan

KBAT
Peta Buih

BBM:
Internet
Brosur
gambar



MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


30


Tema : SEMARAKKAN PERTANIAN KITA

Tajuk : Pertanian sumber rezeki



1.7 Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.9 Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.

5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi

1.7.2 Berbincang dan mengemukakan pendapat secara kritis dan kreatif dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.


2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan pelbagai keterangan secara mekanis.

3.9.1 Menulis ulasan tentang bahan sastera dan bukan sastera dengan menggunakan ayat yang gramatis.



5.3.1 Memahami dan membina ayat songsang yang betul dalam pelbagai situasi.

EMK:
Ilmu
Sains
Sejarah

Nilai Murni
-kesyukuran
-kerajinan
-Keberanian
-Semangat Bermasyarakat
-Bertanggungjawab


KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual

BCB
-bacaan mekanis

Strategi pdp:
KB
-menjana idea
-menghubung kait
-menilai

KBAT
Peta Dakap

BBM
Brosur
Internet
petikan






MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

31

Tema : RANCAKKAN EKONOMI KITA




Tajuk:
Bersama-sama Menjanakan Ekonomi



















1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat.


3.6 Menulis untuk
menyampaikan
maklumat tentang
sesuatu perkara
dengan menggunakan
bahasa yang santun.

4.1 Menyebut dan
memahami unsur seni
dalam lagu melalui
nyanyian secara didik
hibur.

5.2 Memahami dan
menggunakan
pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai
situasi dengan betul.
1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara bertatasusila.



2.5.3 Membaca, memahami, dan
menaakul bahan untuk
memindahkan maklumat kepada
bentuk grafik, puisi atau prosa.

3.6.1 Menulis untuk menyampaikan
maklumat dengan
menggunakan idea utama dan
idea sampingan secara kohesi
dan koheren.


4.1.2 Memahami dan mengubah suai seni kata lagu secara
bebas dan mempersembahkannya melalui nyanyian
secara didik hibur.

5.2.1 Memahami dan menggunakan pelbagai imbuhan dalam
pelbagai situasi dengan betul.


EMK:
Ilmu
Matematik
TMK
Sains

Nilai Murni
-kerajinan
-jimat cermat
Kreativiti dan inovasi
keusahawan

KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menjana idea
-menghubung kait
-mengkategorikan

KBAT
Peta Buih

BBM:

Seni kata lagu
Petikan
iklan





MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN

32

Tema : RANCAKKAN EKONOMI KITA


Tajuk:
BERJIWA USAHAWAN






















1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yangbetul.

2.6 Membaca pelbagai
bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.4 Menulis imlak dengan
tepat.


4.2 Mengujarkan bahasa
yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara
didik hibur.
1.5.1 Bercerita dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan
menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.


2.6.1 Membaca bahan sastera untuk
menghasilkan idea baharu.



3.4.2 Menulis pelbagai teks prosa
dengan ejaan dan tanda baca yang tepat secara imlak.

4.2.2 Mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dan
ayat yang gramatis untuk menyampaikan idea dengan
bahasa badan yang kreatif.
EMK:
Ilmu
Matematik
Sains
TMK
Nilai Murni
-kerajinan
-berusaha
-kesyukuran
-kepimpinan

keusahawan

kreativiti dan inovasi

KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:

KB
-menjana idea
-menghubung kait
-mengkategorikan
-mengaplikasikan idea

KBAT
Peta Pokok

BBM:
Gambar






MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


33






Tema : Rancakkan Ekonomi Kita

Tajuk :
Kad dan Diriku


1.5   Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.6  Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca

3.3  Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

5.3  Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.


1.5.2  Menceritakan sesuatu perkara dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.


2.6.2  Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.



3.3.3  Membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.


5.3.2  memahami dan membina pelbagai ayat dalam teks menggunakan penanda wacana dengan betul.

EMK:
Ilmu : Sejarah

Keusahawanan

Nilai Murni
-rajin
-bersyukur
-rasional
-bekerjasama
-berjimat-cermat

KP:
Verbal-linguistik

BCB
-bacaan intensif

Strategi pdp:
KB
-mengecam
-menghubung kait
-menjanakan idea
-mensintesis

KBAT
Peta Buih
Peta Bulatan

BBM
Contoh kad ucapan
Rakaman video






MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


34




Tema :
Kesihatan mental dan Emosi

Tajuk :
Minda dan Emosi yang Sihat



1.4  Bertutur,berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila

2.4  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.

3.3  Membina dan menulis perkataan frasa dan ayat dengan betul.

5.1  Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.4.1  Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila


2.4.3  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat keputusan dengan memberikan alasan.


3.3.3  Membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.


5.1.4  Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.

EMK:
Pendidikan Kesihatan


Ilmu
-Sains
-Pendidikan Agama Islam/Pendidikan Moral

Nilai murni
-menghargai
-rasional
-kesyukuran
-kerajinan
-bertanggungjawab
-rasional

KP:
Konstruktivisme
-mengaplikasikan

BCB
-perbincangan
-menulis perenggan

Strategi pdp:
KB
-merumus
-memahami
-menaakul
-mengecam

KBAT
Peta Dakap
Peta Bulatan

BBM
Rakaman video
Slide gambar

MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


35


Tema :
Damainya Bumiku

Tajuk :
Bersama-sama Menjaga Alam


1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks. 

1.6.2 Berbicara dengan menerapkan bahasa yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan tepat secara bertatasusila.



2.6.2 Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.



3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat dalam bentuk karangan berformat dengan menggunakan bahasa yang santun.



5.1.5 Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverba, kata penguat dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.

EMK:
Ilmu
-Pendidikan Alam Sekitar
- Sains

Nilai murni
- kerjasama
-menghargai
-menjaga kebersihan
-bertanggungjawab

KP:
Konstruktivisme
-mengaplikasikan
BCB
-perbincangan
-menulis perenggan
-bacaan intensif
-bacaan luncuran



Strategi pdp:
KB
-merumus
-menaakul
-menjanakan idea
-mengecam



KBAT
Peta Alir


BBM
Peta, carta bergambar



MINGGU/
TARIKH
TEMA / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN


36








Tema :
Istimewanya Keluagaku

Tajuk :
Bakat Istimewa




1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 

2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.2.6 Mendengar, memahami dan menyebut jenis ayat dan ragam ayat dengan struktur binaan ayat yang betul dan tepat.


2.2.3 Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.

3.2.6 Menulis teks prosa dan puisi secara mekanis dengan betul dan kemas.


4.1.1 Menyebut dan memahami seni kata lagu dengan melahirkan imaginasi melalui penghasilan karya sastera.

5.1.1 Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama am dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul.

EMK:
Ilmu
- Pendidikan Moral
- Pendidikan Seni Visual
- Pendidikan Muzik
Nilai murni
- kasih saying
- bertanggungjawab
- kesungguhan
-berhemah
-kerajinan
- bersopan santun
- hormat-menghormati
KP:
- visual ruang
- verbal-linguistik
- interpersonal
BCB
-Bacaan mekanis
Kontekstual
-memindahkan
 maklumat Konstruktivisme
-menghubungkitkan
Strategi pdp:
KB
-mensintesis
-menjanakan idea
-membuat urutan
-mengecam
-menganalisis
KBAT
Peta Alir
Peta Bulatan
BBM
Gambar, carta salasilah keluarga




No comments:

Post a Comment