. Amoi Chantek: RPT (MT) Tahun 3, 2018 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Tuesday 23 January 2018

RPT (MT) Tahun 3, 2018

SEKOLAH KEBANGSAAN PAYA KELADI
JALAN PAYA KELADI,
13200 KEPALA BATAS, SPU

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN 2018

MATEMATIK
TAHUN 3


Disediakan oleh:
PANITIA MATEMATIK SKPK











BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                     TAJUK : 1. NOMBOR BULAT DALAM LINGKUNGAN 10 000

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM

1 – 3

2 – 19
JAN


1.1
Menama dan menentukan nilai nombor.


   (i)  Menamakan nilai nombor hingga 10 000:
(a)    Membaca sebarang nombor yang diberi dalam perkataan.
(b)    Menyebut sebarang nombor yang diberi dalam bentuk angka.
(c)    Memadan angka dengan namanya dalam perkataan.
(ii) Menentukan nilai nombor hingga 10 000:
(a)   Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang disebut dengan menggunakan perwakilan objek, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
(b)    Memadankan kumpulan objek dengan nombor.
(c)     Menyusun kumpulan objek, kad gambar dan kad  angka mengikut  tertib menaik dan tertib menurun.
(d)    Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di antaranya.
(e)    Menyatakan nombor sebelum dan selepas bagi sesuatu nombor yang diberi.
B1

KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan berani membuat keputusan

BBB:
objek sebenar, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 3-4 (rujuk Modul)

TMK:
Murid menggunakan abakus bagi mewakilkan nombor

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEM. ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar sepanjang hayat



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                    TAJUK : 1. NOMBOR BULAT DALAM LINGKUNGAN 10 000

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM

1 – 3

2 – 19
JAN


1.2
Menulis nombor.


 


1.3
Melengkapkan sebarang rangkaian nombor


(i)  Menulis sebarang nombor hingga 10 000 apabila diberi nombor itu dalam perkataan.
(ii)  Menulis dalam perkataan sebarang nombor hingga       10 000 yang diberi dalam bentuk angka.

(i)     Membilang nombor dalam lingkungan 10 000 secara:
(a)   seribu-seribu
(b)   seratus-seratus
(c)   sepuluh-sepuluh
(d)   satu-satu, dua-dua, tiga-tiga hingga sembilan-sembilan secara  tertib menaik dan menurun.
(ii)    Melengkapkan sebarang rangkaian nombor dalam lingkungan 10 000 secara:
(a)   seribu-seribu
(b)   seratus-seratus
(c)   sepuluh-sepuluh
(d)   satu-satu, dua-dua, tiga-tiga hingga sembilan-sembilan secara  tertib menaik dan menurun.




B1









B2

KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan, menghasilkan idea melalui perbincangan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
rasional dan berkeyakinan dalam membuat keputusan

BBB:
kad nombor, kad perkataan blok grid, dan lembaran kerja.

TMK:
Murid menggunakan abakus bagi mewakilkan nombor

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEM. ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar sepanjang hayat




BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                    TAJUK : 1. NOMBOR BULAT DALAM LINGKUNGAN 10 000

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM

1 – 3

2 – 19
JAN


1.4
Menentukan nilai tempat.


   (i)   Menamakan nilai tempat bagi setiap digit dalam sebarang nombor hingga 10 000.
  (ii)   Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 10 000.
 (iii)   Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
 (iv)   Mencerakinkan sebarang nombor dalam:
(a) sebutan ribu, ratus, puluh dan sa,
(b) bentuk panjang yang menunjukkan nilai setiap digit. 

B2
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
rasional dalam membuat keputusan

BBB:
kad gambar dan lembaran kerja (rujuk Modul, buku aktiviti)

TMK:
Menerangkan menggunakan komputer dan LCD, MS Power point 

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEM. ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar sepanjang hayat
     
1.5
Melengkapkan pola nombor.


   (i)   Menerangkan pola bagi satu urutan nombor yang diberi.
  (ii)   Melengkapkan pelbagai pola nombor  yang diberi.
*B2



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                    TAJUK : 1. NOMBOR BULAT DALAM LINGKUNGAN 10 000

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM

1 – 3

2 – 19
JAN

  
1.6
Membundarkan sebarang nombor.


   (i)   Membundarkan sebarang nombor hingga 10 000 kepada puluh, ratus dan ribu yang terdekat.
  (ii)   Mengenal pasti nombor yang mungkin diwakili oleh suatu nombor hinggga 10 000 yang telah dibundarkan kepada puluh, ratus dan ribu terdekat.

B2
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan berani membuat keputusan

BBB:
kad gambar, dan lembaran kerja (rujuk Modul, buku aktiviti)

TMK:
Menerangkan menggunakan komputer dan LCD, MS Power point 

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEM. ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar sepanjang hayat

1.7
Menganggar.


   (i)   Memberi anggaran bilangan objek yang munasabah dengan:
(a) menyatakan kuantiti,
(b)  menggunakan perkataan “lebih kurang” dan “kurang daripada”.
*B2



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                  TAJUK : 2. TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 10 000

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
4 – 5

22 JAN –
3 FEB


2.1
Menambah sebarang dua nombor

(i)    Menambah sebarang dua nombor hingga empat digit tanpa mengumpul semula.
(ii)   Menambah sebarang dua nombor hingga empat digit dengan mengumpul semula dari:
(a)  sa ke puluh,
(b)  puluh ke ratus,
(c)  ratus ke ribu,
(d)  sa ke puluh, puluh ke ratus dan ratus ke ribu, hasil tambahnya hingga 1000.
 (iii)   Menambah sebarang dua nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
 (iv)   Menambah sebarang dua nombor dengan menggunakan pelbagai  strategi.
B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan berani membuat keputusan

BBB:
objek sebenar, abakus, kad gambar dan lembaran kerja.

TMK:
Penggunaan power point bagi penambahan, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kemampuan menyesuaikan diri, keluwesan



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                  TAJUK : 2. TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 10 000

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
6 – 7
5 – 14   FEB


2.2 
Menambah sebarang tiga nombor.


      (i)   Menambah sebarang tiga nombor hingga empat digit tanpa mengumpul semula.
     (ii)   Menambah sebarang tiga nombor hingga empat digit dengan mengumpul semula dari:
(a) sa ke puluh,
(b) puluh ke ratus,
(c) ratus ke ribu,
(d) sa ke puluh, puluh ke ratus dan ratus ke ribu dan hasil tambahnya hingga 10 000.
    (iii)   Menambah sebarang  tiga nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
    (iv)   Menambah sebarang tiga nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.

B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan, menghasilkan idea melalui situasi yang diberi.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan berani membuat keputusan

BBB:
gambar, kad cerita, main peranan (role-play)

TMK:
Penggunaan power point bagi penambahan, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kemampuan menyesuaikan diri, keluwesan

2.3
Menyelesaikan masalah tambah.

      (i)      Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tambah yang diberi.  
     (ii)      Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penambahan hingga tiga nombor.
B4
B5
B6
15 - 19 FEBRUARI (KHAMIS ISNIN) CUTI TAHUN BARU CINA



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                     TAJUK : 3. TOLAK DALAM LINGKUNGAN 10 000

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM

8 – 9

20 FEB – 2 MAC



3.1
Menolak sebarang dua nombor.










3.2
Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor.


    (i)        Menolak sebarang dua nombor hingga empat digit tanpa mengumpul semula.
   (ii)        Menolak sebarang dua nombor hingga empat digit dengan mengumpul semula dari:
(a)  puluh ke sa,
(b)  ratus ke puluh,
(c)  ribu ke ratus,
(d)  puluh ke sa, ratus ke puluh dan ribu ke ratus.
  (iii)        Menolak sebarang dua nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
 (iv)        Menolak sebarang dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.

   (i)       Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga 10 000 tanpa dan dengan mengumpul semula.
  (ii)       Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga 10 000 dengan menggunakan abakus 4:1.
 (iii)       Menolak berturut-turut dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

NILAI DAN SIKAP
teliti, bekerjasama, saling membantu, berhati-hati, kejujuran, berdisplin

BBB:
guli, blok asas, blok abakus, lembaran kerja

TMK:
Penggunaan power point dan kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                     TAJUK : 3. TOLAK DALAM LINGKUNGAN 10 000

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM

8 – 9

20 FEB – 2 MAC



3.3
Menyelesaikan masalah tolak sebarang dua nombor.


   (i)       Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tolak yang diberi.
  (ii)       Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penolakan dua nombor.

B4
B5
B6
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

BBB:
bahan maujud (blok asas), lirik lagu “anaklah ayam”, kotak beracun, lembaran kerja

NILAI DAN SIKAP
Teliti, bekerjasama, saling membantu, berhati-hati, kejujuran, berdisplin

TMK:
Penggunaan power point dan kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul
10
( 5 9 MAC)    UJIAN PRESTASI 1



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                        TAJUK : 4. DARAB

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
11

13  – 17 MAC
2017


4.1      
Menulis ayat Matematik bagi  operasi darab.


(i)         Membina dan menyebut kumpulan sama banyak menggunakan:
       (a)       objek,
       (b)       gambar,
       (c)       garis nombor.
(ii)     Menulis ayat Matematik tambah berulang:
      (a)       tiga-tiga,
      (b)       enam-enam,
      (c)       tujuh-tujuh,
      (d)       lapan-lapan,
      (e)       sembilan-sembilan.
(iii)    Menulis ayat Matematik darab apabila diberi kumpulan tiga-tiga, enam-enam, tujuh-tujuh, lapan-lapan, sembilan-sembilan berbantukan:
      (a)       objek,
      (b)       gambar,
      (c)       garis nombor.
(iv)    Menulis operasi darab yang sama jawapannya dengan operasi darab yang diberi dengan mengubah susunan nombor yang didarabkan.
B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
berhati-hati, bekerjasama,

BBB:
kad nombor, kad gambar

TMK:
Penggunaan power point, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kritis, Penyelesaian masalah
17 - 25 MAC             CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                        TAJUK : 4. DARAB

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
12 – 14

26 MAC –
13 APRIL



4.2      
Melengkap ayat  Matematik darab.





 

4.3      
Menyatakan operasi darab secara spontan.

(i)      Membina sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 dengan berpandukan:
      (a)       objek,
      (b)       gambar,
      (c)       garis nombor.
(ii)     Melengkapkan ayat Matematik darab yang melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan,  sembilan, 100 dan 1000.

(i)      Menyatakan secara spontan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000     mengikut:
      (a)       tertib menaik,
      (b)       rawak,
      (c)       salah satu daripada dua nombor yang didarab untuk memberi hasil darab tertentu.
   (ii)         Menunjukkan hasil darab  dengan menggunakan  abakus 4:1





B3









*B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
berani, tolong-menolong, berdisiplin

BBB :
kad nombor, kad gambar

TMK:
Penggunaan power point, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kritis, Penyelesaian masalah



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                        TAJUK : 4. DARAB

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
12 – 14

26 MAC –
13 APRIL



4.4      
Mendarab dua nombor


    (i)        Mendarab sebarang dua nombor, dua digit dan satu digit:
      (a) tanpa mengumpul semula,
      (b) dengan mengumpul semula
(ii)     Mendarab sebarang dua nombor, tiga digit dan satu digit:
            (a) tanpa mengumpul semula,
      (b) dengan mengumpul semula.
  (iii)        Mendarab sebarang nombor hingga tiga digit, dengan 10, 100 dan 1000 dan  hasil darabnya tidak lebih 10 000.
 (iv)        Mendarab sebarang dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.

*B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bertanggungjawab, berhati-hati, jujur, bekerjasama, mengikut arahan

BBB :
kad nombor, kad gambar, abakus 4:1, kad ayat matematik,

TMK:
Penggunaan power point, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kritis, Penyelesaian masalah

4.5
Menyelesaikan masalah harian.



   (i)          Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik darab yang diberi.
  (ii)          Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan pendaraban dua nombor.

B4
B5
B6



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                      TAJUK : 5. BAHAGI

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
15 – 17

16 APRIL – 4 MEI


5.1
Menulis ayat Matematik bagi operasi bahagi.









5.2
Melengkap ayat Matematik bahagi










(i)  Mengelaskan kepada kumpulan tiga-tiga, enam-enam, tujuh-tujuh, lapan-lapan dan sembilan-sembilan dengan menyatakan  kumpulan yang diperoleh dengan menggunakan:
            (a)  objek.
            (b)  gambar.
(ii) Menulis ayat Matematik berdasarkan aktiviti:
            (a)  pengumpulan.
            (b)  pengongsian.
            (c )  tolak berturut-turut.
            (d)  sonsangan operasi darab.

(i)  Melengkapkan ayat Matematik yang melibatkan pembahagian dengan tiga, enam, tujuh, lapan dan sembilan berpandukan:
            (a)  objek ,
            (b)  gambar,
            (c)  garis nombor.
(ii) Melengkapkan ayat Matematik bahagi yang melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000.



B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan, menjana idea melalui aktiviti kumpulan, dan menyatakan idea secara berkumpulan

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan rajin dan berani membuat keputusan

BBB:
sebalang gula-gula, kad gambar garis nombor, guli, cawan kertas,dan lembaran kerja muka surat 163 - 166 dan muka surat 186-187 (rujuk Modul)

TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Membuat keputusan, Bekerjasama


BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                      TAJUK : 5. BAHAGI

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
15 – 17

16 APRIL – 4 MEI


5.3
Menyatakan operasi bahagi secara spontan






5.4
Membahagi dua nombor.


(i)   Menyatakan operasi bahagi secara spontan dengan tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000  mengikut:
            (a)  tertib menaik,
            (b)  rawak.
(c)  salah satu daripada dua nombor                    yang dibahagi untuk memberi  hasil bahagi.
(ii)    Membahagi dengan menggunakan abakus 4:1.

(i)    Membahagi sebarang dua nombor, dua digit dengan satu digit:
          (a) tanpa baki,
          (b) berbaki.
(ii)   Membahagi sebarang nombor hingga 10 000 dengan satu digit:
          (a) tanpa baki,
          (b) berbaki.
(iii)  Membahagi sebarang nombor hingga 10 000 dengan 10, 100 dan 1000.
(iv) Membahagi sebarang dua nombor dengan pelbagai    strategi pengiraan.
*B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menjana idea melalui aktiviti kumpulan, dan menyatakan idea secara berkumpulan

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dan tekun, teliti, fokus dan bertanggungjawab

BBB:
garis nombor, guli , kad imbasan, kertas A4, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 188 dan 192 (rujuk Modul)

TMK:
Menggunakan kalkulator untuk menyemak jawapan, abakus

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Membuat keputusan, Bekerjasama



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                      TAJUK : 5. BAHAGI

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
15 – 17

16 APRIL – 4 MEI


5.5
Menyelesaikan masalah harian

(i)  Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik bahagi yang diberi.
(ii) Menyelesaiakn masalah harian yang melibatkan pembahagian dua nombor.
B4
B5
B6
KREATIVITI DAN INOVASI:
mereka cerita daripada ayat Matematik

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan rajin

BBB:
kad gambar dan lembaran kerja muka surat 205 (rujuk Modul)

TMK:
Menggunakan kalkulator untuk menyemak jawapan

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Membuat keputusan, Bekerjasama
18
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN (7 – 11 MEI)
19
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
MENYEDIAKAN MARKAH PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                  TAJUK : 6. PECAHAN

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
20

21 – 25 MEI



6.1
Menamakan pecahan wajar.


(i)    Mengenal dan menentukan pecahan wajar, penyebutnya hingga 10.
(ii)    Mengenal dan menentukan sebagai sebahagian daripada satu kumpulan menggunakan:
(a)    objek,
(b)    gambar.
(iii)  Menyatakan pecahan setara bagi pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10.
(iv)  Menukar pecahan wajar kepada bentuk termudah, penyebutnya hingga 10.


B3

KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan pelbagai bentuk pecahan wajar.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama,adil dan tolong-menolong

BBB:
kertas A4, pensel warna, buah-buahan dan lembaran kerja muka surat 3-4 (rujuk Modul)

TMK:
Penggunaan power point

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Menaakul, Penyelesaian masalah




BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                           TAJUK : 7. PERPULUHAN

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
21 – 22

28 MEI –
8 JUN


7.1
Mengenal perpuluhan hingga dua tempat perpuluhan.






7.2
Menulis  perpuluhan.


7.3
Membandingkan nilai perpuluhan.

(i)         Menamakan pecahan perseratus.
(ii)        Menukar pecahan perseratus kepada perpuluhan.
(iii)       Menyebut sifar perpuluhan sifar satu hinggga sifar perpuluhan sembilan sembilan apabila disebut, dan mengikut lorekan pada gambarajah.
(iv)       Melorek gambarajah mengikut perpuluhan yang diberi.

(i)         Menulis sifar perpuluhan sifar satu hingga sifar perpuluhan sembilan sembilan apabila disebut  dan mengikut lorekan pada gambarajah.
            
(i)         Membandingkan nilai perpuluhan hingga dua tempat perpuluhan, dengan berpandukan petak seratus, garis nombor dan gambarajah.

B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

SIKAP KEUSAHAWANAN:
berani membuat keputusan

NILAI MURNI
bekerjasama dalam kumpulan

BBB:
petak seratus, kad nombor, buku teks, gambarajah.

TMK:
Penggunaan power point

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kemahiran komunikasi, Kepimpinan
9    24 JUN            CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN HARI RAYA PUASA)



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                  TAJUK : 7. PERATUS

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
23

25 – 29
JUN


8.1   
Mengenal peratus.




8.2   
Menulis peratus.


 (i)         Menama dan menyebut peratus.
(ii)         Mengenal  simbol peratus.
(iii)         Menukar pecahan perseratus kepada peratus.
(iv)         Melorek petak seratus mengikut peratus yang diberi.

(i)       Menulis satu hingga seratus peratus mengikut   sebutan dan lorekan petak seratus.




B1



B2

KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian dan menyatakan idea secara lisan.

SIKAP KEUSAHAWANAN:
berani membuat keputusan

NILAI MURNI:
bekerjasama dalam kumpulan

BBB:
petak seratus, kad peratus, buku teks dan lembaran kerja .

TMK:
Penggunaan power point

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Keusahawanan, Kritis



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                         TAJUK : 9. WANG

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
9    24 JUN            CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN HARI RAYA PUASA)
24

2 – 6 JULAI


9.1 
Menentukan nilai wang hingga RM1000.



9.2
Menambah nilai wang.


(i)      Menyatakan gabungan beberapa keping wang yang memberikan jumlah nilai yang tertentu hingga RM1000.
(ii)    Mewakilkan nilai wang dengan menggunakan abakus 4:1.

(i)     Menambah dua nilai wang yang melibatkan:
        (a)  ringgit,
        (b)  ringgit dan sen,
        dan jumlahnya tidak melebihi RM1000.
(ii)   Menambah tiga nilai wang yang melibatkan:
       (a) ringgit,
       (b) ringgit dan sen,
       dan jumlahnya tidak melebihi RM1000.


B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
mewakilkan gabungan wang yang pelbagai untuk membentuk satu nilai yang sama.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan, berani membuat keputusan, toleransi dan hormat menghormati,
bertanggung jawab, tolong menolong dan berjimat cermat.

BBB:
wang permainan, , kad imbasan dan lembaran kerja  muka surat 290 dan 291, muka surat 295 - 299 dan muka surat 303 dan 304 (rujuk Modul)

TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator ,

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran komunikasi, Keluwesan



BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                         TAJUK : 9. WANG

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
25

9 – 13 JULAI


9.3 
Menolak nilai wang.







9.4
Mendarab nilai wang.





9.5
Membahagi  nilai wang.


(i)     Menolak sebarang nilai hingga RM1 000 yang melibatkan:
        (a)  ringgit,
        (b)  ringgit dan sen,
(ii)   Menolak berturut-turut dua nilai wang daripada sebarang nilai wang hingga RM1 000 yang melibatkan:
       (a) ringgit,
       (b) ringgit dan sen,

(i)  Mendarab nilai wang dengan nombor satu digit yang melibatkan:
     (a)  ringgit,
     (b)  ringgit dan sen,
     dan hasil darabnya dalam lingkungan RM1 000.

(i)  Membahagi nilai wang dengan nombor satu digit dalam lingkungan RM1000 yang melibatkan:
     (a)  ringgit,
     (b)  ringgit dan sen.

B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
membayangkan pengurangan wang setelah berlaku penolakan dengan mencongak, menggabungkan penambahan yang berulang menjadi satu proses darab dan menghubungkait antara proses darab serta proses bahagi.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
kesabaran, ketelitian, berhati-hati, bersistematik, mendengar arahan, berani mencuba, semangat keusahawanan, berjimat-cermat dan bekerjasama

BBB:
Barang permainan bertanda harga, Gambar barang yang bertanda harga, bekas, wang permainan wang permainan, lembaran kerja 307 dan 308. 313, 317-319, 324-328 (rujuk modul).

TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran komunikasi, Keluwesan


BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                                                                         TAJUK : 9. WANG

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
26

16 – 20 JULAI


9.6
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan wang.


(i)  Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tambah,  tolak, darab dan bahagi yang melibatkan wang.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan wang.

B4
B5
B6
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghubungkait antara proses darab serta proses bahagi.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
ketelitian, berhati-hati, berjimat cermat, kesabaran , menjalankan urusniaga kad ucapan dan pembalut hadiah

BBB:
kad imbasan yang melibatkan penyelesaian masalah  331-333 (rujuk modul).

TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran komunikasi, Keluwesan
27
( 23 27 JULAI  )      UJIAN PRESTASI 2



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                            TAJUK : 10. MASA DAN WAKTU

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
28 – 29

30 JULAI –
 10 OGOS


10.1
Menyatakan waktu dalam jam dan minit.


10.2
 Mengenali kalendar.

10.3
Menyatakan perkaitan dalam waktu.


10.4 
Menambah masa.



    (i)   Menyatakan waktu dalam jam dan minit.
   (ii)   Membaca dan merekod waktu semasa, sebelum dan selepas sesuatu aktiviti.     
  (iii)   Membina jadual aktiviti harian.

    (i)   Membaca  dan memahami kalendar


    (i)   Menyatakan perkaitan antara unit masa melibatkan:
   (a) minit dengan saat,
(b) minggu dengan hari,
(c) bulan dengan tahun.

    (i)   Menambah hingga tiga masa melibatkan:
(a) jam dengan jam,
(b) minit dengan minit,
(c) jam dan minit,
(d) minit dan saat.

B1
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan, menghargai masa,berdaya saing, menghormati orang tua, melakukan kerja yang berfaedah, saling membantu, rajin, saling membantu, menghargai masa, teliti dan menepati masa.

BBB:
kad gambar situasi, kad gambar aktiviti, jam, petikan teks dan lembaran kerja  , kad gambar perayaan, kalendar, dan lembaran kerja muka surat 1- 20, 21-26

TMK:
Paparan Power Point, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                            TAJUK : 10. MASA DAN WAKTU

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
28 – 29

30 JULAI –
10 OGOS


10.5
Menolak Masa




10.6
Mendarab Masa



10.7
Membahagi Masa


 

10.8
Menyelesaikan masalah harian

(i)   Menolak masa melibatkan:
(a) jam dengan jam,
(b) minit dengan minit,
(c) jam dan minit,
(d) minit dan saat.

(i)   Mendarab masa melibatkan:
(a) jam,
(b) minit,
      dengan nombor satu digit.

(i)   Membahagi masa melibatkan:
(a) jam,
(b) minit,
      dengan nombor satu digit.

(i)   Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan masa dan waktu.
(ii)   Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak,darab dan bahagi berkaitan dengan masa dan waktu.








B3










B4
B5
B6
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian dan menyatakan idea secara lisan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan, teliti, menepati masa, bertanggungjawab, tolong – menolong, adil, berkeyakinan dan semangat kekitaan.

BBB:
jam, kad muka jam, kad imbasan, kad aktiviti dan lembaran kerja muka surat 26-33, 34-40, 41- 45

TMK:
Paparan Power Point, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                                            TAJUK : 11. PANJANG

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
30

13 – 17 OGOS


11.1        
Menukar unit panjang
 

11.2     
Menambah panjang




11.3
Menolak panjang



11.4    
Mendarab panjang




11.5 
Membahagi panjang



(i)       Menukar unit melibatkan meter dan sentimeter.


(i)    Menambah hingga tiga ukuran panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter.

(i)       Menolak panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter.

(i)     Mendarab panjang yang melibatkan
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter,
dengan nombor satu digit.

   (i)   Membahagi  panjang yang melibatkan:
 (a) meter,
 (b) sentimeter,
 (c) meter dan sentimeter,
    dengan nombor satu digit.

B2












B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, menyatakan idea secara lisan, menyatakan idea secara bertulis, menghasilkan idea melalui imaginasi dan menyatakan pendapat dalam kumpulan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama, berani memberi pendapat, tekun, berhati-hati, jujur dan teliti.

BBB:
pembaris panjang, kertas A4, sampul surat, kad soalan, pensel, botol air, tali, kasut, kad gambar, klip kertas, paku, lidi mancis, lampu suluh, kad nombor, tali kasut, pembaris panjang, bekas pensel, kad imbasan dan lembaran kerja muka surat 50-51, 55-57, 61,62, 65 (rujuk modul).

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul, Penyelesaian masalah

BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                                            TAJUK : 11. PANJANG

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
18 - 26 OGOS        CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
31

27 – 31
OGOS


11.6
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan panjang



(i)       Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan panjang.
(ii)    Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi yang berkaitan dengan panjang. 
B4
B5
B6
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian dan  imaginasi; dan menyatakan idea secara lisan berkumpulan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama, berhati-hati dan teliti.

BBB:
pembaris, pita pengukur, kad imbasan, kad situasi, kad ayat matematik dan lembaran kerja muka surat   69-70 (rujuk modul).

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul, Penyelesaian masalah



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                                                    TAJUK : 12. JISIM

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
32 – 34

3  – 21 SEPT


12.1
Menukar unit jisim
 

12.2      
Menambah jisim



12.3
Menolak jisim



12.4    
Mendarab jisim




12.5 
Membahagi jisim



(i)    Menukar unit melibatkan kilogram dan gram.


(i)    Menambah hingga tiga jisim yang melibatkan:
(a) kilogram,
(b) gram,
(c) kilogram dan gram.

(ii)       Menolak jisim yang melibatkan:
(a) kilogram,
(b) gram,
(c) kilogram dan gram.

(i)     Mendarab jisim yang melibatkan
(a) kilogram,
(b) gram,
(c) kilogram dan gram,
dengan nombor satu digit.

  (ii)   Membahagi jisim yang melibatkan:
(a) kilogram,
(b) gram,
(c) kilogram dan gram,
dengan nombor satu digit.

B2











B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur, berhati-hati, ketelitian, bekerjasama, saling membantu, mendengar arahan, teliti, berani mencuba

BBB:
objek sebenar, penimbang, lembaran kerja.

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Menaakul, Keusahawanan, Kemahiran komunikasi

BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                                                    TAJUK : 12. JISIM

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
32 – 34

3  – 21 SEPT


12.6
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan jisim



(i)    Mereka  cerita berdasarkan ayat Matematik tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan jisim.
(ii)    Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi yang berkaitan dengan jisim. 
B4
B5
B6
KREATIVITI DAN INOVASI:
mereka cerita secara lisan dan tulisan, mengolah ayat matematik berdasarkan cerita yang diberi

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan, teliti, berhati-hati

BBB:
kad imbasan, kad gambar, objek sebenar, penimbang kad cerita, lembaran kerja

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Menaakul, Keusahawanan, Kemahiran komunikasi



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                              TAJUK : 13. ISI PADU CECAIR

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
32 – 34

3  – 21 SEPT


13.1
Menukar unit isi padu cecair
 

13.2     
Menambah isi padu cecair




13.3
Menolak isi padu cecair



13.4    
Mendarab isi padu cecair




13.5 
Membahagi isi padu cecair



(i)    Menukar unit melibatkan liter dan mililiter.


(i)    Menambah hingga tiga isi padu cecair yang melibatkan:
(a) liter,
(b) mililiter,
(c) liter dan mililiter.

(iii)       Menolak isi padu cecair yang melibatkan:
(a) liter,
(b) mililiter,
(c) liter dan mililiter.

(i)     Mendarab isi padu cecair yang melibatkan
(a) liter,
(b) mililiter,
(c) liter dan mililiter,
dengan nombor satu digit.

  (iii)   Membahagi isi padu cecair yang melibatkan:
(a) liter,
(b) mililiter,
(c) liter dan mililiter,
dengan nombor satu digit.

B2











B3
KREATIVITI DAN INOVASI:
membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
kerjasama, tolong-menolong, berhati-hati, teliti, bekerjasama, disiplin, saling membantu, sistematik, jujur, adil

BBB:
Bikar, silinder penyukat, botol air mineral, air berwarna, gelas, jag, kad imbasan operasi bahagi, lembaran kerja

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Inovatif, Menaakul, Keluwesan, Kemampuan menyesuaikan diri



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                              TAJUK : 13. ISI PADU CECAIR

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
32 – 34

3  – 21 SEPT


13.6
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan       isi padu cecair



(i)    Mereka  cerita berdasarkan ayat Matematik tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan isi padu cecair.
(ii)    Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi yang berkaitan dengan isi padu cecair. 
B4
B5
B6
KREATIVITI DAN INOVASI:
mereka cerita secara lisan dan tulisan, mengolah ayat matematik berdasarkan cerita yang diberi

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan, teliti, berhati-hati

BBB:
kad imbasan operasi tolak, tambah, darab dan bahagi, lembaran kerja

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Inovatif, Menaakul, Keluwesan, Kemampuan menyesuaikan diri



BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                                                               TAJUK : 14. RUANG

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
35

24– 28
SEPT


14.1 
 Mengenal pelbagai jenis prisma


14.2 
Membandingkan prisma dan bukan prisma

14.3 
Mengenal bentuk dua dimensi



14.4 
 Mengenal pasti paksi simetri

(i)     Mengenal jenis prisma segiempat sama, prisma segiempat tepat dan prisma segitiga.
(ii)    Melabelkan dan mencirikan bahagian-bahagian
     prisma: permukaan, tapak, bucu dan sisi.

(i)     Membandingkan prisma dengan bukan prisma berdasarkan ciri-cirinya.

(i)     Mengenal pasti bentuk separuh bulatan dan bentuk poligon sekata: pentagon, heksagon, heptagon dan oktagon.
(ii)    Menghasilkan corak berasaskan bentuk separuh bulatan dan bentuk poligon sekata.

(i)       Mengenal pasti dan melukis paksi simetri bagi bentuk dua dimensi.

B3
KREATIVITI DAN INOVASI
menghasilkan pelbagai corak daripada bentuk-bentuk 2D untuk dijadikan kertas pembalut hadiah/kad ucapan, menjana idea untuk menghasilkan bentuk dengan menggunakan gabungan tangram, menghasilkan corak bersimetri dengan menggunakan warna air

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
bekerjasama, menumpukan perhatian, teliti, berkeyakinan, bertanggungjawab, berhati-hati

BBB:
model prisma, objek sebenar 3D, kad gambar, kad perkataan prisma, kad label, bentuk 2D, objek sebenar 2D, kertas lukisan, kertas warna, kad manila, pensel warna, krayon, warna air, cap bentuk 2D, lembaran tangram, warna air, komputer, lembaran kerja

TMK:
Melukis paksi simetri menggunakan komputer

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Penyelesaian masalah, Kritis, Menaakul




BIDANG : STATISTIK  DAN KEBARANGKALIAN                                                                                                                                    TAJUK : 15. PERWAKILAN DATA

MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
BAND
PENGISIAN KURIKULUM
36

1 – 5
 OKT

15.1 
Mengumpul, mengelas dan menyusun data

   (i)       Mengumpul data berdasarkan situasi harian.
          
  (ii)       Mengelas dan menyusun data menggunakan jadual.


B3
KREATIVITI DAN INOVASI
kreatif mengelas dan menyusun data dalam jadual

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
bekerjasama, ketelitian

BBB
objek sebenar, kad gambar, lembaran kerja

TMK:
Perisian Power Point dan Excel, kalkulator

i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi

KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, inovatif, penyelesaian masalah




MINGGU 37
( 8 – 12 OKTOBER )
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
MINGGU 38 - 40
( 15  OKTOBER – 2  NOVEMBER)

MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN

 (3  – 7  NOVEMBER)
DEEPAVALI

MINGGU 41 – 43
( 8 – 23 NOVEMBER )

AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN
HARI ANUGERAH CEMERLANG 2018
PEMULANGAN BUKU TEKS 2018
PENGAGIHAN BUKU TEKS 2019
GOTONG ROYONG PEMBERSIHAN KELAS
24 NOVEMBER 2018  – 1 JANUARI 2019
CUTI AKHIR TAHUN


No comments:

Post a Comment