. Amoi Chantek: RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 2 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Sunday 7 January 2018

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 2



MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
1
5 - 9
JAN

2
12 - 16
JAN

Tema:
Aktiviti Keluarga

Tajuk:
Berkhemah di Laman Idaman


1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


1.2.6 Mendengar, memahami dan
menyebut jenis-jenis ayat dengan         struktur binaan ayat yang betul dan tepat.

2.2.3 Membaca dan memahami ayat          yang mengandungi perkataan          berimbuhan apitan daripada          pelbagai sumber dengan sebutan         yang betul.

3.2.6 Menulis ayat dalam perenggan         secara mekanis dengan betul dan kemas.


5.1.1 Memahami dan menggunakan          kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul mengikut konteks.

5.1.3 Memahami dan menggunakan          kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks.

EMK
Pendidikan Alam Sekitar

Nilai murni:
-Kasih sayang
-Bekerjasama

STRATEGI PdP
KB:
-Menjana idea
-Menghubung kait
-Mengkategorikan

KP:
-Interpersonal
-Verbal linguistik

Kontekstual:
-Menghubungkaitkan

BCB:
-Bacaan Intensif

Sistem Bahasa:
- Kata Nama Am Konkrit
- Kata Ganti Nama Tunjuk














               
MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
3

19 - 23
JAN

4
26 - 30 JAN
Tema:
Aktiviti Keluarga

Tajuk:
Seronoknya Membaca


1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.3.1 Mendengar, memahami dan          memberikan respons yang sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul.

2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang          mengandungi pelbagai jenis ayat secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.2.7 Menulis ayat majmuk secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.

4.1.2 Memahami dan menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan
disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1.1 Memahami dan menggunakan          kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul mengikut konteks
EMK
Ilmu :
- Pendidikan Alam Sekitar

Nilai Murni:
- Kerajinan
-Hemah tinggi

STRATEGI PdP
KB :
-Menghubungkaitkan
-Mengecam

BCB:
-Bacaan Intensif

Kontekstual:
-Menghubungkaitkan

KP:
-Interpersonal
-Visual Ruang
-Muzik

Sistem Bahasa:
- Penjodoh bilangan

















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
5

2 - 6
FEB

6

9 - 13
FEB
Tema:
Aktiviti Keluarga

Tajuk:
Melancong dengan Keluarga


1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.




3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.



4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.1 Mendengar, memahami dan          memberikan respons yang sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul.

2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.3.3 Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.

4.2.1 Mengujarkan ayat yang gramatis dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas serta susunan idea yang tepat semasa bercerita secara didik hibur.

5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks

EMK
Ilmu:
- Sejarah

Nilai Murni:
Kasih sayang
Bekerjasama

STRATEGI PdP:
KB :
-Membuat gambaran mental
-Mengenal pasti
-Menghubungkaitkan
-Menyusun urutan
-Menjanakan idea

Kontekstual:
-Menghubungkaitkan

KP:
-Kinestetik
-Verbal Linguistik

PM:
-Bacaan

BCB:
-Bacaan Intensif

Sistem Bahasa:
-Kata Nama Khas Tak Hidup















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK / SISTEM BAHASA
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

7

16 - 18
FEB

8
23 - 27
FEB
Tema:
Amalan Kesihatan dan Kebersihan

Tajuk:
Amalan Hidup Sihat


1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul


3.4 Menulis imlak dengan tepat.



4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.



5.1  Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.2 Mendengar, memahami dan          memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan dengan betul.

2.4.1 Membaca dan memahami          maklumat untuk mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan tepat.

3.4.1 Menulis perkataan berimbuhan pinjaman dengan ejaan yang tepat secara imlak.

4.1.2 Memahami dan menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1.3 Memahami dan menggunakan          kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks.

EMK
Ilmu:
-Pendidikan Kesihatan

Nilai murni:
-Kerajinan
-Kebersihan fizikal dan mental

STRATEGI PdP
KB :
-Menjanakan idea
-Menganalisis
-Mengecam
Kontekstual:
-Mengalami

KP :
-Verbal Linguistik,
-Meramal
-Muzik

BCB:
-Mendengar dengan cekap
Sistem Bah
asa:
-Kata Ganti Nama Tunjuk












.hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
9
2 - 6
MAC

10
9 -13
MAC
Tema:
Amalan Kesihatan dan Kebersihan

Tajuk:
Bersih dan Sihat


1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

2.4  Membaca dan memahami  maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

3.3 Membina dan menulis perkataa, frasa dan ayat dengan betul.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.3 Mendengar, memahami dan          memberikan respons dengan menyampaikan pesanan yang betul mengikut urutan.

2.4.2 Membaca dan memahami          maklumat daripada bahan untuk menjana idea dengan betul.


3.3.4 Membina kerangka untuk menulis pelbagai jenis karangan dengan betul

5.1.4 Memahami dan menggunakan          kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.

5.1.6 Memahami dan menggunakan          kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.

EMK
Nilai Murni:
- Kebersihan fizikal dan mental
-Berdikari

STRATEGI PdP
KB:
-Membuat urutan
-Membuat andaian
-Menjanakan idea

Kontekstual:
-Mengaplikasikan
-Memindahkan

Konstruktivisme:
Menerangkan dan menjelaskan idea

Sistem Bahasa:
-Kata Hubung Pancangan Keterangan
-Kata Kerja Pasif


















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
11

16 - 20
MAC

12

30 MAC-
3 APRIL
Tema:
Amalan Kesihatan dan Kebersihan

Tajuk:
Pendidikan Kesihatan


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.2Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.


3.5 Mencatat maklumat yang betul  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber. 

3.9Menulis ulasan tentang  pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.2.3Membaca dan memahami ayat          yang mengandungi perkataan          berimbuhan apitan daripada          pelbagai sumber dengan sebutan         yang betul.

2.4.3 Membaca dan memahami          maklumat yang tersurat dan          tersirat dengan tepat daripada         pelbagai bahan untuk membuat         penilaian dengan betul.

3.5.2 Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.

3.9.1Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar,   ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat  dengan betul mengikut konteks.


EMK
Ilmu:
- Pendidikan Kesihatan

Nilai Murni:
- Kebersihan fizikal dan mental


STRATEGI PdP
KB:
-Menghubungkaitkan
-Mengecam
-Menaakul
-Menyusun mengikut urutan
-Mengitlak
-Memadankan

KP
-Interpersonal

Konstruktivisme
-Menghubungkaitkan

BCB
-Bacaan Intensif
-Mencatan nota

Sistem Bahasa:
-Kata Adjektif
-Kata Penguat














...hjhsamiah

MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
13
6 - 10
APRIL
Tema:
Sentiasa Selamat

Tajuk:
Sentiasa Awasi Diri



1.4Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.4 Menulis imlak dengan tepat.




5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


1.4.2Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.


2.5.1Membaca dan memahami          maklumat yang tersurat dan          tersirat daripada bahan prosa          dengan betul

3.4.2Menulis frasa dan ayat yang ada perkataan berimbuhan pinjaman dengan ejaan dan tanda baca yang tepat secara imlak

5.1.2Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks

5.1.5Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat  dengan betul mengikut konteks.

EMK
Sains dan Teknologi

Nilai Murni:
-keberanian
-rasional


STRATEGI PdP
KB:
-menghubungkaitkan
-menganalisis
-mengecam
-memadankan

KP:
-interpersonal

Konstriktivisme:
-menghubungkaitkan

BCB:
-mendengar aktif
-bacaan intensif

Kontekstual:
Menghubungkaitkan

Sistem Bahasa:
-Kata Nama Khas Tak Hidup
-Kata Adjektif dan Kata Penguat













MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
14

13 - 17
APRIL
Tema:
Sentiasa Selamat

Tajuk:
Sediakan Payung Sebelum Hujan


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.3Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 


4.4 Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul      menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.

5.1Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri  orang dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5.2 Membaca, memahami dan          menaakul maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.

3.3.4Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.

4.4.1Mendeklamasi sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur serta memahami maksud sajak tersebut.

5.1.6Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.  
EMK
Pendidikan Alam Sekitar

Nilai Murni:
-Rasional
-Semangat Bermasyarakat


STRATEGI PdP
KB:
-Mengenal pasti
-Menaakul
-Membuat urutan
-Menghubungkaitkan
-Menganalisis

Kontekstual:
-Mengaplikasikan
-Memindahkan maklumat

Konstruktivisme:
-Mengembangkan idea dengan persekitaran

BCB:
-Bacaan INtensif

KP:
-Verbal-Linguistik

Sistem Bahasa:
-Kata Hubung Pancangan Keterangan














...hjhsamiah

MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
15

20 - 24
APRIL

Tema:
Sentiasa Selamat

Tajuk:
Beringat Sebelum Kena


1.4Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5Membaca, memahami dan menaakul   untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.



3.6Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.







5.1 Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.4.3Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri  orang dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan  tidak formal secara bertatasusila.

1.4.4Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan    menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5.3 Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.

3.6.2Menulis untuk  menyampaikan maklumat  berbentuk surat, laporan dan berita dengan  jelas serta menggunakan bahasa yang santun.

5.1.7 Memahami dan menggunakan    kata bantu, kata perintah  dan kata pemeri  dengan betul mengikut konteks.

EMK
Peraturan Sosiobudaya

Nilai Murni:
-Keberanian


STRATEGI PdP
KB:
-Menghubungkaitkan
-Menaakul
-Menjanakan idea

Kontekstual:
-Memindahkan maklumat

KP:
-Interpersonal
-Verbal-linguistik


Sistem Bahasa:
-Kata Bantu














...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
16
27 - 30 APRIL
Tema:
Masyarakat Penyayang

Tajuk:
Program Khidmat Masyarakat


1.5Bercerita dan menceritakan    sesuatu perkara semula dengan  tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


3.3Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 


4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.5.1Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang  mengandungi wacana.

2.6.1Membaca dan memahami pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif.

3.3.4Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.

4.1.1Menyebut dan memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1.7 Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.

EMK
Pendidikan Alam Sekitar

Keusahawanan

Nilai Murni:
-Kasih sayang
-Semangat bermasyarakat


STRATEGI PdP
KB:
-Menghubungkaitkan
-Membuat gambaran mental
-Menjanakan idea
-Menganalisis
-Menyesuaikan

KP:
-Verbal-linguistik
-Muzik
-Kinestetik

Kontekstual:
-Memindahkan maklumat


Sistem Bahasa:
-Kata Perintah




\











...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
17
4 - 8
MEI
Tema:
Masyarakat Penyayang

Tajuk:
Khidmat Rakan Sebaya


1.5Bercerita dan menceritakan    sesuatu perkara semula dengan  tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.



2.6Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun


5.1 Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat dan yang ditonton dengan tepat , sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang  mengandungi wacana.

2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai  bahan bukan sastera untuk mengenal pasti nilai murni.

3.6.2 Menulis untuk menyampaikan          maklumat berbentuk surat,          laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun

5.1.4Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.

5.1.7 Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah  dan kata pemeri  dengan betul mengikut konteks.  

EMK
Peraturan Sosiobudaya

Nilai Murni
-Kerjasama
-Kebersihan fizikal dan mental

STRATEGI PdP
KB
-Menjanakan idea
-Menilai
-Menganalisis
-Menghubungkaitkan

Kontekstual
-Memindahkan maklumat
-Mengaplikasikan

KP:
-Verbal-linguistik

BCB:
-Bacaan intensif


Sistem Bahasa:
-Kata Pemeri

















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
18
11 - 15 MEI
Tema:
Masyarakat Penyayang

Tajuk:
Skuad Prihatin


1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.2Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


3.6Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur


5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan  maklumat yang tersirat dengan  tepat tentang sesuatu perkara   secara bertatasusila.   

2.2.3Membaca dan memahami ayat          yang mengandungi perkataan          berimbuhan apitan daripada          pelbagai sumber dengan sebutan         yang betul.

3.6.1Menulis untuk menyampaikan  maklumat yang betul dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan serta menegaskan kesantunan berbahasa 

4.2.2 Mengujarkan idea yang tepat          menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis serta bahasa badan yang sesuai semasa bercerita secara didik hibur

5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan,  –i,  imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai  situasi.

EMK
Pendidikan Alam Sekitar

Nilai Murni:
-Kerjasama
-Kebersihan Fizikal
-Kasih sayang


STRATEGI PdP
KB:
-Menghubungkaitkan
-Membuat gambaran mental
-Menjanakan idea

KP:
-Verbal-linguistik

BCB:
-Bacaan Intensif

Konstruktivisme:
-Menyampaikan idea baharu

Kontekstual:
-Mengaplikasikan

Sistem Bahasa:
Imbuhan Akhiran dan Imbuhan Apitan pada Kata Kerja













MINGGU
TEMA / TAJUK / SISTEM BAHASA
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
19
18 - 22 MEI
Tema:
Kenali Warisan Bangsa

Tajuk:
Irama Warisan


1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul



3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.


4.4Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.


5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.6.2Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman   dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.  

2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang  mengandungi pelbagai jenis ayat  secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi  yang betul.

3.7.1Menghasilkan rangka pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif dengan betul.

4.4.2 Membina dan memahami sajak
    secara terkawal dan                              mendeklamasikannya dengan          sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur.

5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i,  imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai  situasi. 



EMK
Patriotisme
Peraturan Sosiobudaya


STRATEGI PdP
KB:
-mensintesis
-mengenal pasti
-menganalisis

PM:
-main peranan
-bacaan

Kontekstual:
-memindahkan

Konstruktivisme
-mengaplikasikan

Sistem Bahasa:
-Imbuhan Apitan pada Kata Nama dan Kata Kerja















...hjhsamiah

MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
20
8 - 12
JUN
Tema:
Kenali Warisan Bangsa

Tajuk:
Serupa tetapi Berbeza


1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.




3.8Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.



4.4Melafazkan dan memahami puisi   dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.


5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan  maklumat yang tersirat dengan  tepat tentang sesuatu perkara   secara bertatasusila. 

2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.8.2Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan, tanda baca, penggunaan kata,  imbuhan dan struktur ayat.

4.4.2Membina dan memahami sajak secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur.  

5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i,  imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai  situasi.



EMK
Peraturan Sosiobudaya

Keusahawanan

Nilai Murni:
-semangat bermasyarakat


STRATEGI PdP
KB:
-mengitlak
-mengenal pasti
-menganalisis
-menjanakan idea
-mengecam

KP:
-verbal-linguistik

BCB:
-bacaan intensif

Konstruktivisme:
-mengembangkan idea

Sistem Bahasa:
-Imbuhan Apitan pada Kata Adjektif













...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
21

15 - 19 JUN
Tema:
Kenali Warisan Bangsa

Tajuk:
Unik dan Kreatif


1.7Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara  daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.


2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul


3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.  


3.9 Menulis ulasan tentang  pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks

5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.7.2Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.

2.4.1 Membaca dan memahami          maklumat untuk mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan tepat.

3.7.2 Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.

3.9.1Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar,   ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

5.1.3 Memahami dan menggunakan          kata ganti nama tunjuk dengan          betul mengikut konteks

5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat  dengan betul mengikut konteks.

5.2.2Memahami dan menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.

EMK
Peraturan Sosiobudaya

Kreativiti dan Inovasi


STRATEGI PdP
KB:
-mensintesis
-menganalisis
-menjanakan idea
-menaakul
-mengumpul dan -mengelas
-mengecam

PAK:
-mengakses

KMD:
-meramal

Konstruktivisme:
-mengembangkan idea

BCB:
-bacaan intensif

Sistem Bahasa:
-Kata Adjektif dan Kata Penguat















MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
22

22 - 26
JUN
Tema:
Pertanian dan Penternakan

Tajuk:
Kemajuan Pertanian


1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.


2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

3.5Mencatat maklumat yang betul  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber. 

5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

1.3.1Mendengar, memahami dan          memberikan respons yang sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul.

2.4.2Membaca dan memahami          maklumat daripada bahan untuk menjana idea dengan betul.


3.5.2Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber

5.2.3Memahami dan menggunakan kata majmuk bentuk yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai situasi.



EMK
Keusahawanan

Pendidikan Alam Sekitar

Ilmu:
Pertanian


STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-menyusun urutan

Konstruktivisme:
-menghubungkaitkan

BCB:
-bacaan intensif

Kontekstual:
-memindahkan

Sistem Bahasa:
-Kata Majmuk Bentuk Mantap


















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
23
29 JUN -
3 JULAI
Tema:
Pertanian dan Penternakan


Tajuk:
Perkembangan Pertanian


1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

2.4 Membaca dan    memahami  maklumat  yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.


4.3Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.




5.3Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi.

1.3.2Mendengar, memahami dan          memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan dengan betul.

2.4.3 Membaca dan memahami          maklumat yang tersurat dan          tersirat dengan tepat daripada         pelbagai bahan untuk membuat         penilaian dengan betul.

3.7.2 Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.  

4.3.2Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan rangsangan untuk menyampaikan nilai dan pengajaran dengan bahasa badan yang sesuai  melalui lakonan secara didik hibur.

5.3.1Memahami dan membina ayat tunggal dengan peluasan  subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.

EMK
Sains dan Teknologi

Keusahawanan


STRATEGI PdP
KB:
-menghubungkaitkan
-menilai
-menjanakan idea
-mengumpul dan mengelas

KP:
-interpersonal
-verbal-linguistik

Konstruktivisme:
-menghubungkaitkan

BCB:
-perbincangan
-bacaan intensif

Sistem Bahasa:
-Ayat Tunggal Peluasan Subjek















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
24
6 - 10 JULAI
Tema:
Pertanian dan Penternakan

Tajuk:
Hasil Serba Guna


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.3Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.



3.9 Menulis ulasan tentang  pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


5.3 Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi. 
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak         formal secara bertatasusila.

2.5.1Membaca dan memahami          maklumat yang tersurat dan          tersirat daripada bahan prosa          dengan betul 

3.3.3Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.

3.9.1Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar,   ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

 5.1.7 Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.

5.3.1Memahami dan membina ayat tunggal dengan peluasan  subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.

EMK
Keusahawanan

Pendidikan Alam Sekitar

Kreativiti dan Inovasi


STRATEGI PdP
KB:
-mengitlak
-menghubungkaitkan
-mensintesis
-menganalisis

BCB:
Bacaan intensif
-bacaan mentalis

KP:
-interpersonal

Kontekstual:
-menghubungkaitkan
-mengaplikasikan

Sistem Bahasa:
-Ayat Tunggal Peluasan Subjek dan Predikat
-Kata Bantu, Kata Perintah dan Kata Pemeri















...hjhsamiah

MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
25
13 - 16 JULAI
Tema:
Potret Malaysia

Tajuk:
Pekerti Mulia Amalan Kita


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.3Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi.
1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.


2.5.2Membaca, memahami dan menaakul maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.

3.3.4Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.

5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat  dengan betul mengikut konteks.

5.3.2Memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.


EMK
Nilai Murni:
-kerjasama
-kasiih sayang
-hormat-menghormati


STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mensintesis
-mengecam

KP:
-verbal-linguistik

Kontekstual:
-mengalami
-mengaplikasikan

Konstruktivisme:
-pengembangan idea

BCB:
-bacaan imbasan

Sistem Bahasa:
-Kata Adjektif dan Kata Penguat
-Ayat Aktif














...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
26

20 - 24 JULAI
Tema:
Potret Malaysia

Tajuk:
Cinta akan Negara


1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


2.5Membaca, memahami dan menaakul   untuk memindahkan  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.6Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


4.3Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.


5.3Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi.

1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan tidak formal secara        bertatasusila.

2.5.3 Membaca, memahami  dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.

3.6.2 Menulis untuk  menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan berita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.

4.3.1Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.

5.3.2Memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.  

EMK
Patriotisme

Nilai Murni:
-hemah tinggi


STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mensintesis
-membuat urutan
-menganalisis

KP:
-interpersonal
-verbal-linguistik

Konstektual:
-memindahkan maklumat

BCB:
-mencatat nota
Sistem Bahasa:
-Ayat Pasif
















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
27

27 - 31 JULAI

28
3 - 7
OGOS
Tema:
Potret Malaysia

Tajuk:
Negaraku Gemilang


1.4  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila. 

2.2Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


3.8Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.



5.1 Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.4 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan    menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.2.3Membaca dan memahami ayat  yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

2.6.1 Membaca dan memahami          pelbagai bahan sastera yang          sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif.

3.8.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan, tanda baca, penggunaan kata,  imbuhan dan struktur ayat.

5.1.4Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.


EMK
Pendidikan Alam Sekitar

Patriotisme


STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mengecam
-menganalisis

KP:
-verbal-linguistik

BCB:
-bacaan intensif
-bacaan imbasan

Kontekstual:
-mengaplikasikan

Sistem Bahasa:
-Kata Kerja Pasif















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
29

10 - 14
OGOS

30
17 - 21
OGOS
Tema:
Ekonomi Berwawasan

Tajuk:
Sumber Pendapatan


1.5Bercerita dan menceritakan    sesuatu perkara semula dengan  tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


3.5Mencatat maklumat yang betul  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber. 

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang  mengandungi wacana.

2.6.2 Membaca dan memahami          pelbagai bahan bukan sastera          untuk mengenal pasti nilai murni.

3.5.2Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber

5.1.3Memahami dan menggunakan          kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks.

5.2.2Memahami dan menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.


EMK
Ilmu:
-ekonomi

Keusahawanan

Nilai Murni
-kerajinan


STRATEGI PdP
KB:
-membandingkan dan membezakan
-menyusun urutan
-menjanakan idea
-mengecam

Kontekstual:
-menghubungkaitkan
-mengecam

BCB:
-bacaan imbasan
-membaca nota
-membuat rujukan
Sistem Bahasa:
-Kata Ganti Namam Tunjuk
-Kata Ganda Spara














...hjhsamiah

MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
31

24 - 28
OGOS


32
1 - 4
SEPT
Tema:
Ekonomi Berwawasan

Tajuk:
Pengusaha Berwawasan


1.5Bercerita dan menceritakan    sesuatu perkara semula dengan  tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.



2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.




2.6Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat dan yang ditonton dengan tepat , sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang  mengandungi wacana.

2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.6.1Membaca dan memahami pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif.

3.6.1 Menulis untuk menyampaikan          maklumat yang betul dengan          menggunakan idea utama dan          idea sampingan serta          menegaskan kesantunan          berbahasa.

5.1.6Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.

5.3.2Memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.  


EMK
Keusahawanan

Tekbologi Maklumat dan Komputer

Nilai Murni
-kerajinan
-kasih sayang


STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mengecam
-menaakul
-menganalisis
-menghubungkaitkan

KP:
-verbal-linguistik

PM:
-bacaan

KMD:
-menggunakan imaginasi dan kreativiti

Konstruktivisme:
-mengembangkan idea
-menghubungkaitkan

Sistem Bahasa:
-Kata Hubung Pancangan Keterangan
-Ayat Aktif dan Ayat Pasif












...hjhsamiah

MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
33

7 - 11
SEPT

34
21 - 25
SEPT
Tema:
Ekonomi Berwawasan

Tajuk:
Mengurus Wang


1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.



3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


3.9 Menulis ulasan tentang  pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan  maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara   secara bertatasusila. 

2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang          mengandungi pelbagai jenis ayat secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.6.2 Menulis untuk menyampaikan         maklumat berbentuk surat,          laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.

3.9.1Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar,   ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

5.1.7 Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.


EMK
Nilai Murni
-berdikari


STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mengecam
-mengitlak
-mengecam

BCB:
-perbincangan
-bacaan luncuran
-bacaan imbasan

KP:
-interpersonal

Konstruktivisme:
-menilai dan menaksir

Sistem Bahasa:
-Kata Bantu
















...hjhsamiah

MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
35

28 SEPT -
2 OKT

36
5 - 9
OKT
Tema:
Bumi Indah Rakyat Bertuah

Tajuk:
Manusia dan Alam Sekitar


1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.




3.6Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

1.6.2 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.

2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan berita dengan  jelas serta menggunakan bahasa yang santun.

5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.

EMK
Pendidikan Alam Sekitar

Patriotisme

Nilai Murni:
-kesyukuran


STRATEGI PdP
KB:
-menghubungkaitkan
-mengecam
-menjanakan idea

KP:
-verbal-linguistik

PB:
-bacaan
-bacaan intensif

Kontekstual:
-memindahkan

Sistem Bahasa:
-Imbuhan Apitan dan Imbuhan Pinjaman
















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
37

12 - 16
OKT

38
19 - 23
OKT
Tema:
Bumi Indah Rakyat Bertuah

Tajuk:
Lestarikan Alam Kita


1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.


3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara   secara bertatasusila. 

2.4.3 Membaca dan memahami          maklumat yang tersurat dan          tersirat dengan tepat daripada         pelbagai bahan untuk membuat         penilaian dengan betul.

3.7.1Menghasilkan rangka pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif dengan betul.

5.1.6Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.

5.2.2Memahami dan menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.


EMK
Pendidikan Alam Sekitar

Kreativiti dan Inovasi

Ilmu:
-Sains


STRATEGI PdP
KB:
-mensintesis
-membuat inferens
-menjanakan idea
-mengecam
-memahami

KP:
-interpersonal

Konstruktivisme:
-mengembangkan idea dengan persekitaran
-mengaplikasikan

Konstektual:
-memindahkan
-mengaplikasikan
Sistem Bahasa:
-Kata Ganda Spara Berimbuhan















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
39

26 - 30 OKT


Tema:
Bumi Indah Rakyat Bertuah

Tajuk:
Sayangi Alam Sekitar


1.7Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.


2.5Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.7.2Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat  yang gramatis secara bertatasusila.

2.5.1Membaca dan memahami          maklumat yang tersurat dan          tersirat daripada bahan prosa          dengan betul

3.7.2 Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan  betul.

5.2.3Memahami dan menggunakan kata majmuk bentuk yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai situasi.

EMK
Pendidikan Alam Sekitra


STRATEGI PdP
KB:
-merumus
-menaakul
-menjanakan idea
-mengecam
BCB:
-perbincangan
-bacaan intensif
-menulis perenggan
-bacaan luncuran
Sistem Bahasa:
-Kata Majmuk Bentuk Mantap




















...hjhsamiah

MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
40
2 - 6 NOV
Tema:
Meneroka Sains dan Teknologi

Tajuk:
Sains Dalam Kehidupan


1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.5Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.5Mencatat maklumat yang betul  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan  maklumat  yang tersirat  dengan  tepat tentang sesuatu perkara   secara bertatasusila. 

2.5.2Membaca, memahami dan menaakul maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.

3.5.2Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber

5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.

5.1.6Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.

EMK
Teknologi Maklumat dan Komputer


STRATEGI PdP
KB:
-mensintesis
-menjanakan idea
-membuat urutan
-mengecam
-menganalisis

KMD:
-meramalkan

BCB:
-bacaan intensif

Kontekstual:
-memindahkan maklumat

Konstruktivisme:
-menghubungkaitkan
-mengaplikasikan

Sistem Bahasa:
-Kata Adjektif dan Kata Penguat
-Kata Hubung Pancangan Keterangan













...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
41
9 - 13
NOV
Tema:
Meneroka Sains dan Teknologi

Tajuk:
Teknologi Semakin Canggih


1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.


2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.


3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.  

5.3 Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi.   
1.6.2Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.

2.5.3Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.

3.7.2 Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.

5.3.1 Memahami dan membina ayat tunggal dengan peluasan  subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.
EMK
Kreativiti dan Inovasi

Ilmu:
-perbankan


STRATEGI PdP
KB:
-mengecam
-mereka cipta
-menjanakan idea
-menganalisis

KP:
-interpersonal

Kontekstual:
-memindahkan

BCB:
-perbincangan

Konstruktivisme:
-mengembangkan idea

Sistem Bahasa:
-Ayat Tunggal dengan Peluasan Subjek dan Predika

















...hjhsamiah


MINGGU
TEMA / TAJUK /
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
42
16 - 20
NOV
Tema:
Meneroka Sains dan Teknologi

Tajuk:
Bijak Mencipta


1.7Berbincang  dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara  daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.


2.6Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera  yang sesuai bagi memupuk minat membaca.  

3.9 Menulis ulasan tentang  pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang  didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.

4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.



1.7.2Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber   dengan menggunakan ayat  yang gramatis secara bertatasusila.

2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai  bahan bukan sastera untuk mengenal pasti nilai murni.

3.9.1 Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar,   ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

4.3.2 Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan rangsangan untuk menyampaikan nilai dan pengajaran dengan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.


EMK
Pendidikan Alam Sekitar

Kreativiti dan Inovasi

Nilai Murni
-kasih sayang

STRATEGI PdP
KB:
-membandingkan dan
 membezakan
-membuat inferens
-merumus
-menghubungkaitkan

BCB:
-perbincangan

Konstruktivisme:
-mengembangkan idea
 dengan persekitaran
-menilai

KP:
-interpersonal



















No comments:

Post a Comment