. Amoi Chantek: RPT (MT) Tahun 1, 2018 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Tuesday 23 January 2018

RPT (MT) Tahun 1, 2018

lencana





SEKOLAH KEBANGSAAN PAYA KELADI
JALAN PAYA KELADI,
13200 KEPALA BATAS, SPU

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
2018
MATEMATIK
TAHUN 1


BIDANG PEMBELAJARAN          :    NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK  : 1 .0  NOMBOR BULAT HINGGA 100
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN

M1 & M2

2 – 12
JAN
2018










M3 & M4

15 – 26
JAN
2018

1.1  Kuantiti secara intuitif.

1.1.1  Menyatakan kuantiti melalui
Perbandingan

Banyak atau sedikit, sama banyak atau tidak sama
banyak dan lebih atau kurang secara:
·      kumpulan objek,
·      padanan satu-satu,
·      pola.  


Sifar diperkenalkan selepas
Memperkenalkan nombor
satu digit.

Nombor 11 hingga 19
diperkenalkan sebagai 10 dan 1 hingga 10 dan 9.

Menentukan kumpulan lebih atau kurang satu hingga sembilan.
Menggunakan objek sebenar, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
Menyatakan hubungannya
 ‘lebih daripada’ dan ‘kurang
daripada’.
Sebarang nombor yang
 terletak di antaranya, sebelum dan selepas.

Latih murid menulis dengan
 cara yang betul.

1

2



3


4















5



















6


Menyatakan sebarang nombor hingga 100.

Menentukan nilai
 nombor dan
 menyusun nombor
dalam tertib.

Menganggar dan
Membundar sebarang nombor


Melengkapkan rangkaian dan pola nombor

Menyelesaikan masalah harian yang rutin bagi sebarang nombor

















Menyelesaikan masalah harian yang
 rutin bagi sebarang
nombor dengan
 pelbagai strategi.
























Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin bagi sebarang nombor dengan kreatif dan inovatif.

1.2  Nilai Nombor.

1.2.1 Menamakan nombor hingga    100:
(i) Membilang objek dalam  
     kumpulan.
(ii) Menamakan nombor bagi
kumpulan objek sebagai mewakili kuantiti.
(iii) Membandingkan kuantiti
     dua kumpulan objek.

1.2.2 Menentukan nilai nombor hingga 100:
(i) Menunjukkan kuantiti bagi
Nombor yang diberi.
(ii)Memadankan kumpulan
    Objek dengan nombor.
      (iii) Membandingkan nilai dua
nombor.
(iv) Menyusun kumpulan objek
mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
M5 & M6

29 JAN – 9
FEB
2018



1.3 Menulis  nombor.
1.3.1 Menulis nombor dalam angka dan perkataan.
1.4 Kombinasi          nombor.
1.4.1 Menyatakan kombinasi nombor satu digit.

8 ialah 7 dan 1, 6 dan 2, 5 dan 3, 4 dan 4.
Kombinasi melibatkan dua nombor.
Membilang satu-satu, dua-
dua, lima-lima, sepuluh-
sepuluh dan empat-empat
 secara tertib menaik dan
 menurun dengan
 menggunakan pelbagai objek, gambar dan garis nombor.

Menggunakan pelbagai
 perwakilan nilai tempat dan
abakus 4:1 bagi menyatakan nilai tempat dan nilai digit.
Anggaran dibuat dengan
 menyatakan kuantiti
 berdasarkan set rujukan dan
 menggunakan perkataan ‘lebih kurang’,
‘kurang daripada’ dan ‘lebih daripada’.

Pembundaran boleh dilakukan dengan menggunakan
garis nombor.
M7

12 – 14
FEB
2018

1.5 Rangkaian nombor.
1.5.1 Membilang nombor.
1.5.2 Melengkapkan sebarang rangkaian nombor.
1.6 Nilai tempat.
1.6.1 Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor.
15 - 16 FEB 2018 (KHAMIS – JUMAAT) CUTI TAHUN BARU CINA 2018

M8

19 – 23
FEB
2018
1.7 Menganggar.
1.7.1 Memberi anggaran bilangan objek yang munasabah.
1.8 Membundarkan nombor.
1.8.1 Membundarkan nombor bulat kepada puluh terdekat.
M9

26 FEB –
2 MAC
2018
1.9 Pola nombor.

*TMK
1.9.1 Mengenal pasti pola bagi siri nombor yang diberi.
1.9.2 Melengkapkan pelbagai pola nombor yang mudah.
M10
(5 – 9 MAC 2018)          UJIAN PRESTASI 1 2018
M11

12 – 16
MAC
2018
1.10 Penyelesaian masalah
1.10.1 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi harian.
17 - 25 MAC 2018                   CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA 2018
BIDANG PEMBELAJARAN   :     NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 2.0   OPERASI ASAS
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN
M12

26 – 30
MAC
2018
2.1 Konsep tambah dan tolak.
2.1.1  Menggguna dan perbendaharaan kata yang relevan  dalam konteks tambah dan tolak.
2.1.2 Memperkenalkan simbol bagi tambah, tolak dan sama dengan.
2.1.3  Menggunakan simbol tambah, tolak dan sama dengan bagi menulis ayat matematik berdasarkan situasi yang diberi.
Wujudkan situasi yang
membawa maksud tambah
, tolak dan sama dengan.

Menyebut jumlah dua nombor seperti 6 dan 3 ialah 9, 1 dan 4 ialah 5

1




2



3






4




5






6

Menyatakan perbendaharaan kata dan simbol yang membawa maksud tambah, tolak dan sama dengan.

Menyatakan secara spontan fakta asas tambah dan tolak.




Menambah dan menolak hingga dua nombor dalam lingkungan 100, menulis ayat matematik tambah berulang
dan tolak berturut-turut serta menentukan kewajaran jawapan.


Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penambahan dan penolakan dua nombor.


Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan penambahan dan penolakan dua nombor dengan
pelbagai strategi.


Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan penambahan dan penolakan dua nombor secara
kreatif dan inovatif.

M13

2 – 6
APR
2018
2.2 Tambah dalam
    lingkungan 100.
2.2.1 Menambah dalam lingkungan fakta asas.
2.2.2 Menambah dua nombor hasil tambah dalam lingkungan 100.
Menyatakan secara spontan fakta asas tambah.
Menggunakan pelbagai strategi bagi membina dan
menyatakan fakta asas tambah.

Gunakan objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1 dan pengiraan secara mental untuk mewakilkan pengiraan
tambah.

M14

9 – 13
APR
2018
2.3 Tolak dalam lingkungan 100.
2.3.1 Menolak dalam lingkungan fakta asas.
2.3.2 Menolak dua nombor dalam lingkungan 100.
Menyatakan secara spontan fakta asas tolak.
Menggunakan pelbagai strategi bagi membina dan
menyatakan fakta asas tolak.

Menggunakan objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1dan pengiraan secara mental untuk mewakilkanpengiraan tolak.
M15

16 – 20
APR
2018
2.4 Penyelesaian masalah.
2.4.1 Mereka cerita masalah tambah dan tolak dalam lingkungan 100.
2.4.2  Menyelesaikan masalah tambah dan tolak yang melibatkan situasi harian.
Kemahiran menyelesaikan masalah melibatkan langkah langkah-
langkah seperti berikut:
· Memahami dan
 mentafsirkan masalah.
· Merancang strategi
 penyelesaian.
· Melaksanakan strategi.
· Melaksanakan refleksi.
Gunakan simulasi atau model situasi.
M16

23 – 27
APR
2018
2.5 Tambah berulang.
2.5.1Menulis ayat matematik  tambah berulang dua-dua, lima-lima, sepuluh-sepuluh dan empat-empat.
Gunakan objek, gambar dan garis nombor.
Memahami tambah berulang sebagai konsep darab.
M17

30 APR
4 MEI
2018
2.6 Tolak berturut-turut.
2.6.1 Menulis ayat matematik tolak berturut-turut dua-dua, lima-lima, sepuluh sepuluh dan empat-empat.
Gunakan objek, gambar dan garis nombor.
Memahami tolak berturut-turut sebagai konsep bahagi.

M18

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN    ( 7 – 11 MEI )


M19
14 – 18
MEI
2018
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
MENYEDIAKAN MARKAH PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
BIDANG PEMBELAJARAN           :    NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK:   3.0    PECAHAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN
M20

21 – 25
MEI
2018
3.1 Konsep perdua dan perempat pecahan wajar.
3.1.1 Mengenal pasti satu perdua, satu perempat, dua perempat dan tiga perempat.
Memahami pecahan merupakan bahagian yang sama dan menjelaskan pecahan perdua dan perempat daripada satu objek.

Menggunakan perkataan ‘setengah’, ‘separuh’, ‘suku’
dan ‘tiga suku’ dengan menggunakan objek, lipatan
kertas dan gambar.



Pembentukan satu perempat daripada pelbagai variasi
perlu diberi penekanan.



1


2


3



4

5


6
Menyatakan satu perdua, satu perempat, dua perempat dan tiga perempat.
Melorek satu perdua, satu perempat, dua perempat dan tiga perempat.
Membentuk satu perdua, satu perempat, dua perempat dan tiga perempat dengan menggunakan objek dan lipatan kertas.
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan.
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dengan pelbagai strategi.
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan secara kreatif dan inovatif.

M21 & M22

28 MEI – 8
JUN
2018
3.2 Penyelesaian masalah.
3.2.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.






11 - 24 JUN 2018                 CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2018
                    HARI RAYA PUASA
BIDANG PEMBELAJARAN        :    NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK  :    4.0   WANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN

M23

25 – 29
JUN
2018
4.1 Wang kertas dan duit syiling.
4.1.1 Mengenal pasti mata wang Malaysia dalam bentuk syiling dan wang kertas.

4.1.2 Mewakilkan nilai wang:
(i) Sen hingga RM1.
(ii) Ringgit hingga RM10.
4.1.3 Menukar wang:
(i) Syiling hingga RM1.
(ii) Ringgit hingga RM10.
Menggunakan wang semasa dalam situasi harian.
Mewakilkan nilai wang dengan menggunakan abacus 4:1.

Menggunakan gabungan wang dalam bentuk syiling dan wang kertas.



Mengunakan situasi yang sesuai.

1



2


3




4


5



6
Menyatakan:
Mata wang Malaysia dalam bentuk duit syiling dan wang kertas,
Sumber kewangan dan simpanan.
Menyelesaikan ayat matematik melibatkan wang.
Menentukan Kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan wang.
Merekod simpanan dan perbelanjaan daripada sumber kewangan.
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan wang.

Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan wang dengan pelbagai strategi.

Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
M24

2 – 6
JULAI
2018
4.2 Sumber kewangan dan
simpanan.
4.2.1 Mengenal pasti sumber kewangan dan simpanan.

4.2.2 Merekod simpanan dan perbelanjaan daripada sumber kewangan.
M25

9 – 13
 JULAI
2018
4.3 Penyelesaian masalah.
*TMK
4.3.1  Menyelesaikan masalah    harian melibatkan penambahan dan penolakan wang.



Sebelum menyelesaikan masalah proses penyelesaian
secara mekanikal boleh dilakukan bagi menerangkan
penambahan dan penolakan yang melibatkan:

(a) Sen hingga RM1.

(b) Ringgit hingga RM10

Tambah dan tolak melibatkan wang dengan menggunakan abakus 4:1.
BIDANG PEMBELAJARAN             :    SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK    :  5.0     MASA DAN WAKTU
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN
M26

16 – 20
 JULAI
2018
5.1 Hari dan bulan.
5.1.1 Menyatakan waktu dalam sehari.
5.1.2 Menyatakan dalam urutan peristiwa dalam sehari.
5.1.3 Menamakan hari dalam seminggu.
5.1.4 Menamakan bulan dalam setahun.
Situasi kehidupan harian.
Penggunaan perbendaharaan kata bagi menunjukkan hari tertentu esok, hari ini, semalam dan lain-lain.

1

2

3

4


5





6
Menyatakan waktu dan urutan peristiwa dalam sehari.
Menamakan hari dalam seminggu dan bulan dalam setahun.
Menyebut dan menulis waktu dalam jam dan pecahan jam.
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan masa dan waktu.
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan masa dan waktu dengan pelbagai strategi.


Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan masa dan waktu secara kreatif dan inovatif.
M27
(23 – 27 JULAI 2018)       UJIAN PRESTASI 2 2018
M28
30 JULAI –
3 OGOS
2018
5.2 Muka jam.
5.2.1 Mengenal pasti jarum jam pada muka jam.
5.2.2 Mengenal pasti dan menyatakan ‘setengah’, ‘satu perempat‘ dan ‘tiga perempat’ berdasarkan muka jam.
5.2.3 Menyebut dan menulis waktu dalam jam, setengah dan satu perempat jam sahaja dengan menggunakan jam analog.

M29

6  – 10
OGOS
2018
5.3 Penyelesaian masalah.
5.3.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.

BIDANG PEMBELAJARAN                :    SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK  :   6.0   UKURAN DAN SUKATAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN
M30

13  – 17
OGOS
2018
6.1 Unit relatif  untukmengukur panjang, jisim dan isi padu cecair.
6.1.1Mengggunakan dan mempelbagaikanperbendahaaan kata ukuran panjang, jisim dan isi padu cecair dalam konteks.
6.1.2 Membuat pengukuran, jisim dan menyukat objek menggunakan unit bukan piawai. 
6.1.3 Membanding dua atau lebih ukuran, jisim dan isi padu cecair objek menggunakan unit bukan piawai.
Menggunakan objek, gambar bagi mengukur dan menyukat serta membuat perbandingan.
1


2


3


4


5

Menyatakan perbendaharaan kata yang membawa maksud berkaitan ukuran.
Membuat Pengukuran, timbangan dan menyukat objek.
Membanding dua atau lebih ukuran, timbangan dan isi padu cecair serta menentukan kewajaran jawapan.
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ukuran.
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dengan pelbagai strategi.




20  – 24 OGOS 2018                      CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA 2018
M31

27  – 31
OGOS
2018
6.2 Penyelesaian masalah.
6.2.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.

6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan ukuran secara kreatif dan inovatif.
BIDANG PEMBELAJARAN                 :      SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK     :    7.0       RUANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN
M32

3  – 7
SEPT
2018
7.1 Bentuk tiga dimensi.
7.1.1 Menamakan bentuk kuboid, kubus, kon, piramid tapak segiempat sama, silinder dan sfera.
7.1.2  Memperihalkan permukaan, sisi dan bucu bagi bentuk tiga dimensi.
7.1.3    Menyusun objek mengikut
            pola.
7.1.4 Menghasilkan bentuk baru dari gabungan bentuk tiga dimensi.
Gunakan objek untuk memahami bentuk tiga dimensi.



Susun bentuk tiga dimensi bagi menghasilkan bentuk
tertentu seperti robot, kapal, rumah.

1


2




3




4



5



6

Menamakan bentuk tiga dimensi dan dua dimensi.

Menyatakan ciri-ciri bentuk tiga dimensi dan dua dimensi serta boleh menyusun objek mengikut pola.

Menghasilkan bentuk baru dari gabungan bentuk tiga dimensi dan menghasilkan corak bentuk dua dimensi
serta menentukan kewajaran jawapan.

Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ruang.

Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ruang dengan pelbagai strategi.

Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan ruang secara kreatif dan inovatif.
M33

10  – 14
SEPT
2018
7.2 Bentuk dua dimensi.
7.2.1 Menamakan bentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan bulatan.
7.2.2 Memperihalkan garis lurus, sisi, bucu dan lengkung bagi bentuk dua dimensi.
7.2.3 Menyusun bentuk dua dimensi mengikut pola.
7.2.4Menghasilkan corak berasaskan bentuk dua dimensi.
Menyusun, menampal dan mewarna bentuk boleh
dilakukan untuk menghasilkan corak.
34
17  – 21
SEPT
2018
7.3 Penyelesaian masalah.
7.3.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.

BIDANG PEMBELAJARAN              :     STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN
TAJUK   :     8.0    PENGURUSAN DATA
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN
35
24  – 28
SEPT
2018
8.1Mengumpul, mengelas dan menyusun data.
*TMK
8.1.1 Mengumpul data berdasarkan situasi harian.
Gunakan gundalan untuk mengumpul data yang mudah.

1

2


3



4


5




6

Menamakan piktograf.


Mengumpul data berdasarkan situasi harian.


Membaca dan mendapatkan  maklumat dari piktograf.


Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pengurusan data.

Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pengurusan data dengan pelbagai strategi.

Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pengurusan data secara kreatif dan
inovatif.
8.2 Piktograf.
*TMK
8.2.1 Membaca dan mendapatkan maklumat dari piktograf.
Petunjuk melibatkan satu gambar satu nilai.
M36

1 – 5
OKT
2018
8.3 Penyelesaian masalah.
8.3.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.









MINGGU 37
(8 – 12 OKTOBER 2018)
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2018
MINGGU 38 - 40
(15 – 2 NOVEMBER 2018)
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN
MINGGU 41
(5  – 7  NOVEMBER 2018)
DEEPAVALI

MINGGU 42 – 43
(  12 –  23 NOVEMBER 2018)

PEMULANGAN BUKU TEKS 2018
STREAMING KELAS 2019
PENGAGIHAN BUKU TEKS 2019
HARI ANUGERAH CEMERLANG 2018
GOTONG ROYONG PEMBERSIHAN KELAS 2018
SAMBUTAN MAULIDUR RASUL & KHATAM AL QURAN
25 NOVEMBER 2018 –
1 JANUARI 2019
CUTI AKHIR TAHUN 2018


No comments:

Post a Comment