. Amoi Chantek: RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Sunday 7 January 2018

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 4

MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

1 DAN 2

4 – 15 Jan 2016

TEMA  1:
AKTIVITI KELUARGA

TAJUK :
BERKHEMAH DI LAMAN IDAMAN





1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut  bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.


2.2 Membaca dan memahami perkataan,  frasa dan ayat daripada pelbagai  sumber dengan sebutan yang betul.


3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan,  frasa dan ayat secara mekanis dengan
betul dan kemas.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.2.6 Mendengar, memahami dan  menyebut jenis-jenis ayat dengan
struktur binaan ayat yang betul  
dan tepat.

2.2.3 Membaca dan memahami ayat  yang mengandungi perkataan
berimbuhan apitan daripada  pelbagai sumber dengan sebutan  yang betul.

3.2.6 Menulis ayat dalam perenggan  secara mekanis dengan betul dan  kemas.

4.1.1 Menyebut dan memahami lirik  lagu yang mengandungi nilai dan  pengajaran yang dipersembahkan    melalui nyanyian secara didik  hibur.

5.1.1 Memahami dan menggunakan  kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul  mengikut konteks.

5.1.3 Memahami dan menggunakan  kata ganti nama tunjuk dengan
betul mengikut konteks.


ILMU
 Kajian Tempatan
NILAI MURNI
Kasih sayang
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
KB
Menjanakan idea
Kontekstual -Menghubungkaitkan
Mengkategorikan

KP

Interpersonal

Verbal-linguistik

BCB

Bacaan intensif

MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

3

18 – 22 Jan 2016

TEMA 1 :
AKTIVITI KELUARGA

TAJUK :
SERONOKNYA MEMBACA


1.3 Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan,  soalan dan pesanan yang didengar  dengan betul.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan  dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.



3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan,  frasa dan ayat secara mekanis dengan  betul dan kemas.


4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan
      kata dengan betul mengikut konteks.



1.3.1 Mendengar, memahami dan
memberikan respons yang
sesuai  secara lisan atau    gerak laku terhadap arahan berdasarkan  ayat perintah dengan betul.

2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi pelbagai jenis ayat  secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.2.7 Menulis ayat majmuk secara
mekanis dalam bentuk tulisan
berangkai dengan betul dan kemas.

4.1.2 Memahami dan menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan disampaikan melalui nyanyian
secara didik hibur.

5.1.1.
Memahami dan menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul mengikut konteks.



ILMU
 Pendidikan Moral
NILAI MURNI
Kerajinan
Kerjasama
EMK :
TMK


KB :
Mengecam
Kontekstual – Menghubungkaitkan
Menjanakan idea

KP :
Interpersonal
Visual ruang
Muzik





MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

4

25 – 29 Jan 2016

TEMA 1 :
AKTIVITI KELUARGA

TAJUK :
MELANCONG DENGAN KELUARGA

1.3 Mendengar, memahami dan memberi
      respons terhadap sesuatu arahan,
      soalan dan pesanan yang didengar
      dengan betul.



2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan  dengan lancar, sebutan yang jelas dan  intonasi yang betul.


3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.



4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
      menggunakan bahasa badan secara
      kreatif semasa bercerita secara didik   
      hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan

golongan kata dengan betul mengikut konteks.





1.3.1
Mendengar, memahami dan memberikan respons yang sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul.


2.3.2
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


3.3.3
Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.

4.2.1
Mengujarkan ayat yang gramatis
dengan sebutan yang betul dan
 intonasi yang jelas serta susunan  idea yang tepat semasa bercerita
         secara didik hibur.


5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks.



ILMU
 Sejarah
NILAI MURNI
Kasih sayang
Patriotisme
EMK
Kreativiti dan inovasi
TMK
KB
Membuat gambaran mental
Mengenal pasti
Menghubungkaitkan
Menyusun urutan
Menjanakan idea

KP
Kinestetik
Verbal-linguistik


MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

5

1 – 5 Feb 2016

TEMA 2 :
AMALAN KESIHATAN & KEBERSIHAN

TAJUK :
AMALAN HIDUP SIHAT

1.3 Mendengar, memahami dan memberi
      respons terhadap sesuatu arahan,
      soalan dan pesanan yang didengar
      dengan betul.


2.4 Membaca dan memahami maklumat
      yang tersurat dan tersirat daripada
      pelbagai bahan untuk memberi respons
      dengan betul


3.4 Menulis imlak dengan tepat.

4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.



5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.






1.3.2.
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan dengan betul.


2.4.1
Membaca dan memahami
maklumat untuk mengenal pasti  idea utama dan idea sampingan
dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan tepat.

3.4.1
Menulis perkataan berimbuhan pinjaman dengan ejaan yang tepat secara imlak



4.1.2
Memahami dan menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.


5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks.


ILMU
Pendidikan Kesihatan
NILAI MURNI
Kesihatan
Kebersihan
EMK
Kreativiti dan inovasi
TMK
KB
Menghubungkaitkan
Menganalisis
Mengecam
Menjanakan idea


KP
Verbal-linguistik
Meramal
Muzik

BCB
Mendengar dengan cekap


MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

6 & 7

8 – 19 Feb 2016

TEMA 2 :
AMALAN KESIHATAN & KEBERSIHAN

TAJUK :
BERSIH & SIHAT




1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

.

2.4 Membaca dan memahami maklumat  yang tersurat dan tersirat daripada  pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.


4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan  menggunakan bahasa badan dengan  kreatif melalui lakonan secara didik  hibur.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan
      kata dengan betul mengikut konteks.



1.3.3
Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan menyampaikan pesanan yang betul mengikut urutan.



2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada bahan untuk  menjana idea dengan betul.


3.3.4
Membina kerangka untuk menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.
   

4.3.1 Mengujarkan dialog dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.

5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.

5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.




ILMU
Pendidikan Kesihatan
 NILAI MURNI
Kebersihan
Kerjasama
Cinta akan alam sekitar
EMK
Kreativiti dan inovasi



KB
Membuat urutan
Kontekstual - Mengaplikasikan
Membuat andaian
Konstruktivisme – Menerangkan dan menjanakan idea
Menganalisis
Menjanakan idea
Kontekstual - Memindahkan

MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM


8 & 9

22 Feb – 4 Mac 2016

TEMA 2 :
AMALAN KESIHATAN & KEBERSIHAN

TAJUK :
PENDIDIKAN KESIHATAN



1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
      permintaan tentang sesuatu perkara
      daripada pelbagai sumber dalam situasi
      formal dan tidak formal secara
      bertatasusila.

2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

     


2.4 
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.



3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.



3.9 
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.


4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik  hibur.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


1.4.1
Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


2.2.3 
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.


3.5.2
Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.


3.9.1
Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

4.3.2 Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan
rangsangan untuk menyampaikan
nilai dan pengajaran dengan
bahasa badan yang sesuai.

5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.


 ILMU
Pendidikan Kesihatan
 NILAI MURNI
Kebersihan Fizikal & Mental
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Menaakul
Konstruktivisme – Menghubungkaitkan
Menyusun mengikut urutan
Mengitlak
Memadankan
Kontekstual - Menghubungkaitkan


KP
Interpersonal
BCB
Bacaan intensif
Mencatat nota




MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

10 DAN 11

7 – 25 Mac 2016

TEMA 3 :
SENTIASA SELAMAT


TAJUK :
SENTIASA AWASI DIRI



1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal dan tidak formal secara
bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul  untuk memindahkan maklumat yang  terdapat dalam pelbagai bahan dengan  betul.

3.4
Menulis imlak dengan tepat.





4.4 Melafazkan dan memahami puisi 
      dengan intonasi yang betul
      menggunakan bahasa yang indah
      secara didik hibur.




5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks


1.4.2
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.


2.5.1 Membaca dan memahami
         maklumat yang tersurat dan
         tersirat daripada bahan prosa
         dengan betul

3.4.2
Menulis frasa dan ayat yang ada perkataan berimbuhan pinjaman dengan ejaan dan tanda baca yang tepat secara imlak

4.4.1 Mendeklamasi sajak  dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas secara didik hibur 
serta memahami maksud sajak
tersebut

5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks.

5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.

ILMU
Pendidikan Moral
 NILAI MURNI
Keberanian
 EMK
Sains dan Teknologi
 KB
Menghubungkaitkan
Menganalisis
Konstruktivisme – Menghubungkaitkan
Mengecam
Memadankan
Kontekstual – Menghubungkaitkan
KP
Interpersonal

BCB
Mendengar aktif
Bacaan intensif

MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

12

28 Mac – 1 Apr 2016

TEMA 3 :
SENTIASA SELAMAT

TAJUK :
SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN



1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
      permintaan tentang sesuatu perkara
      daripada pelbagai sumber dalam situasi
      formal dan tidak formal secara
      bertatasusila.


2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat  dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.


4.4 Melafazkan dan memahami puisi
     dengan intonasi yang betul
     menggunakan bahasa yang indah
     secara didik hibur.


5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


1.4.3
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


2.5.2 Membaca, memahami dan
menaakul maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada bahan prosa
dengan betul.

3.3.4
Membina kerangka untuk menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.

4.4.1
Mendeklamasi sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur serta memahami maksud sajak tersebut.

5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.


ILMU
Pendidikan Moral
EMK: Nilai murni
Rasional
KB
Mengenal pasti
Kunstruktivisme
Mengembangkan idea
Menaakul
Membuat urutan
Menghubungkait
Kontekstual
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan intensif

MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

13 DAN 14

4 – 15 Apr 2016

TEMA 3 :
SENTIASA SELAMAT

TAJUK :
BERINGAT SEBELUM KENA

1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

.


1.4.3
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

1.4.4
Menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara dengan menggunakan kata dan bahasa badan yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila

2.5.3  
Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.

3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.

        
4.1.1 Menyebut dan memahami lirik  lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan
melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.

ILMU
Pendidikan Moral

EMK: Nilai Murni
Keberanian

KB
Menghubungkaitkan
Menaakul
Kontekstual
Menjana idea


KP
Interpersonal
Verbal-linguistik

MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

15

18 – 22 Apr 2016

TEMA 4 :
MASYARAKAT PENYAYANG

TAJUK :
PROGRAM KHIDMAT MASYARAKAT

1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan
      bukan sastera yang sesuai bagi
      memupuk minat membaca.

3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.


4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara  didik hibur

5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.



1.5.1 
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang mengandungi wacana.

2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif.

3.3.4
Membina kerangka untuk menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.

4.1.1
Menyebut dan memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan melalui nyanyian secara didik hibur.

5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.

ILMU
Pendidikan Moral

Pendidikan Alam Sekitar

NILAI
Kasih sayang
Semangat bermasyarakat

KB
Menghubungkaitkan

Membuat gambaran mental

Menjana idea

Kontekstual

Menganalisis

Menyesuaikan


KP
Verbal-linguistik
Muzik
Kinestetik



MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

16 DAN 17

25 Apr – 6 Mei 2016

TEMA 4 :
MASYARAKAT PENYAYANG

TAJUK :
KHIDMAT RAKAN SEBAYA

1.5  
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat
      tentang sesuatu perkara dengan
      menggunakan bahasa yang santun

4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara  kreatif semasa bercerita secara didik hibur.


5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.



1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat dan yang ditonton dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang mengandungi wacana.

2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bukan sastera untuk mengenal pasti nilai murni.


3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat,   laporan dan cerita dengan jelas  serta menggunakan bahasa yang  santun

4.2.1 Mengujarkan ayat yang gramatis dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas serta susunan  idea yang tepat semasa bercerita   secara didik hibur.

5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.

5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.


ILMU
Pendidikan Kesihatan
NILAI
Kerjasama
EMK
Peraturan sosiobudaya
KB
Menjana idea
Menilai
Kontekstual
Menganalisis
Konstruktivitisme
Menghubungkaitkan
KP
Verbal-linguistik

BCB
Bacaan intensif



MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

18

9 – 13 Mei 2016

TEMA 4 :
MASYARAKAT PENYAYANG

TAJUK :
SKUAD PRIHATIN

1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.


2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

3.6  
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik  hibur

5.2  
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.



1.6.1.
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.


2.2.3
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan serta menegaskan kesantunan berbahasa.

4.2.2 Mengujarkan idea yang tepat
menggunakan bahasa yang indah
dan ayat yang gramatis serta
bahasa badan yang sesuai
semasa bercerita secara didik hibur

5.2.1  
Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Pendidikan Moral

EMK: Nilai Murni
Kerjasama
Kebersihan fizikal

KB
Menghubungkaitkan
Membuat gambaran mental
Menghubungkaitkan
Menjana idea
Konstruktivisme
Kontekstual


KP
Verbal-linguistik
Bacaan intensif






MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

19

16 – 20 Mei 2016

TEMA 5 :
KENALI WARISAN BANGSA

TAJUK :
IRAMA WARISAN

1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan  dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul

3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur

5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.



1.6.2
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.

2.3.1
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi pelbagai jenis ayat secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
     
3.7.1
Menghasilkan rangka pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif dengan betul.

4.3.1 Mengujarkan dialog dengan
sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas, dan bahasa badan
yang sesuai melalui lakonan  
 secara didik hibur

5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.

ILMU
Pendidikan Muzik

NILAI
Patriotisme

EMK
Peraturan sosiobudaya

KB
Mensintesis
Mengenal pasti
Menganalisis
Kontekstual

PM
Main peranan
Bacaan

MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

20

23 – 27 Mei 2016

TEMA 5 :
KENALI WARISAN BANGSA

TAJUK :
SERUPA TETAPI BERBEZA

1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul

3.8
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.

4.4
Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.

5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.



1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.

2.3.2
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.8.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan, tanda baca, penggunaan kata, imbuhan dan struktur ayat.

4.4.2
Membina dan memahami sajak secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur.

5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Kajian Tempatan
EMK
Peraturan sosiobudaya
KB
Mengitlak
Mengenal pasti
Menganalisis
Menjana idea
Mengecam
Konstruktivisme

KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan intensif



MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

21 DAN 22

13 – 24 Jun 2016

TEMA 5 :
KENALI WARISAN BANGSA

TAJUK :
UNIK & KREATIF

1.7  
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

2.4 Membaca dan memahami maklumat
yang tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberi respons  dengan betul

3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.

4.4 Melafazkan dan memahami puisi
     dengan intonasi yang betul
     menggunakan bahasa yang indah
     secara didik hibur

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks

5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.



1.7.2
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.

2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan tepat.

3.7.2
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.


3.9.1
Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

4.4.1 Mendeklamasi sajak dengan  sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas secara didik hibur serta
memahami maksud sajak  tersebut.

5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.

5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Kajian Tempatan
EMK
Peraturan sosiobudaya
Kreativiti dan Inovasi
KB
Mensintesis
Menganalisis
Menaakul
Konstruktivisme
Mengumpul dan mengelas
PAK
Mengakses
KMD
Meramal

BCB
Bacaan intensif


MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

23

27 Jun – 1 Jul 2016

TEMA 6 :
PERTANIAN & PENTERNAKAN

TAJUK :
KEMAJUAN PERTANIAN

1.3 Mendengar, memahami dan memberi
      respons terhadap sesuatu arahan,
      soalan dan pesanan yang didengar
      dengan betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat
yang tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberi respons
dengan betul.

3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

4.4 Melafazkan dan memahami puisi  dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.

5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.



1.3.1
Mendengar, memahami dan memberikan respons yang sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul.

2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada bahan untuk menjana idea dengan betul.

3.5.2
Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.

4.4.2 Membina dan memahami sajak secara terkawal dan
mendeklamasikannya dengan
sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas secara didik hibur.

5.2.3
Memahami dan menggunakan kata majmuk bentuk yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Pertanian
Pendidkan Alam Sekitar
EMK
Keusahawanan
KB
Menjana idea
Kontruktivisme
Menyusun urutan
Kontekstual
Mengenal pasti
BCB
Bacaan intensif


MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

24

4 – 8 Jul 2016

TEMA 6 :
PERTANIAN & PENTERNAKAN

TAJUK :
KAMBING TENUSU BIOTEKNOLOGI

1.3 Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar  dengan betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.

3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.



1.3.2
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan dengan betul.

2.4.3.
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.

3.7.2 
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.

4.3.2
Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan rangsangan untuk menyampaikan nilai dan pengajaran dengan bahasa badan yang sesuai

5.3.1
Memahami dan membina ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Sains dan Teknologi
EMK
Keusahawanan
KB
Menghubungkaitkan
Menilai
Konstruktivisme
Menjana idea
Mengumpul dan mengelas
KP
Interpersonal
BCB
Perbincangan
Bacaan intensif







MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

25 DAN 26

11 – 22 Jul 2016

TEMA 6 :
PERTANIAN & PENTERNAKAN

TAJUK :
HASIL SERBA GUNA

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal dan tidak formal secara
bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang  terdapat dalam pelbagai bahan dengan  betul.

3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.

4.1 Menyebut dan memahami unsur seni  dalam lagu melalui nyanyian secara  didik hibur.




5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.


1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara  daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis  dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5.1
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.

3.3.3
Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.

3.9.1
Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

4.1.2 Memahami dan menghasilkan lirik  lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan  disampaikan melalui nyanyian
secara didik hibur.

5.1.7  
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.

5.3.1
Memahami dan membina ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.


 ILMU
Pendidikan Alam sekitar
EMK
Keusahawanan
Kreativiti dan Inovasi
KB
Mengitlak
Menghubungkaitkan
Mensintesis
Menganalisis
Kontekstual
KP
Interpersonal
BCB
Bacaan intensif
Bacaan mentalis






MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

27 DAN 28

25 Jul – 5 Ogos 2016

TEMA 7:
POTRET MALAYSIA

TAJUK :
PEKERTI MULIA AMALAN KITA

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang  terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.


4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan  kata dengan betul mengikut konteks.

5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.



1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.

2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.

3.3.4
Membina kerangka untuk menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.

4.2.1 Mengujarkan ayat yang gramatis dengan sebutan yang betul dan  intonasi yang jelas serta susunan idea yang tepat semasa bercerita secara didik hibur.

5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.

5.3.2
Memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Pendidikan Moral
NILAI
Kerjasama
Kasih sayang
KB
Menjana idea
Mensintesis
Kontekstual
Konstruktivisme
Mengecam
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan imbasan


MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

29

8 – 12
Ogos 2016

TEMA 7:
POTRET MALAYSIA

TAJUK :
CINTA AKAN NEGARA

1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara  daripada pelbagai sumber dalam situasi  formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.


1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam situasi  formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.5.3
Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.

3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.

4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.

5.3.2 
Memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Kajian Tempatan
NILAI
Patriotisme
Hemah Tinggi
KB
Menjana idea
Mensintesis
Kontekstual
Membuat urutan
KP
Interpersonal
Verbal-linguistik
BCB
Mencatat nota



MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

30 & 31
15 – 26 Ogos 2016

TEMA 7:
POTERT MALAYSIA
TAJUK :
NEGARAKU GEMILANG

1.4  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi  formal dan tidak formal secara  bertatasusila. 

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi  memupuk minat membaca
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

3.8
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.

4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan  kreatif melalui lakonan secara didik  hibur.
5.1  
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.4.4 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis  dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya  berfikir secara kreatif.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

3.8.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan, tanda baca, penggunaan kata, imbuhan dan struktur ayat.

4.3.1 Mengujarkan dialog dengan  sebutan dan intonasi yang betul  dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.


ILMU
Pendidikan Alam Sekitar
NILAI
Patriotisme
KB
Menjana idea
Mengecam
Menganalisis
Kontekstual
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan intensif
Bacaan imbasan




MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

32 & 33
29 Ogos – 9 Sept 2016


TEMA 8 :
EKONOMI BERWAWASAN

 TAJUK :
SUMBER PENDAPATAN

1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan  bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam  pelbagai situasi dengan betul.

1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang mengandungi wacana.

2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai bahan bukan sastera untuk mengenal pasti nilai murni.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.

4.3.2 Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan  rangsangan untuk menyampaikan  nilai dan pengajaran dengan  bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik  hibur.

5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks.

5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Ekonomi
NILAI
Kerajinan
EMK
Keusahawanan
KB
Membandingkan dan membezakan
Kontekstual
Mengecam
Menyusun urutan
Menjana idea
BCB
Bacaan imbasan
Mencatat nota
Membuat rujukan


MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

34 & 35
19 – 30 Sept 2016

TEMA 8 :
EKONOMI BERWAWASAN
TAJUK :
PENGUSAHA BERWAWASAN

1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.3
 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan  intonasi yang betul.

2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.




3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.4
Melafazkan dan memahami puisi  dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.

1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat dan yang ditonton dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang mengandungi wacana.

2.3.2
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif.

3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul dengan menggunakan idea utama dan  idea sampingan serta menegaskan kesantunan  berbahasa.

4.4.1
Mendeklamasi sajak dengan  sebutan dan intonasi yang betul  dan jelas secara didik hibur serta  memahami maksud saja tersebut.

5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.

5.3.2
Memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.

ILMU
Ekonomi

NILAI
Kerajinan

EMK
Keusahawanan
Teknologi maklumat dan komunikasi

KB
Menjana idea
Mengecam
Menaakul
Menganalisis
Konstruktivisme
Menghubungkaitkan
KP
Verbal-linguistik

PM
Bacaan

KMD
Menggunakan imaginasi dan kreativiti




MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

    36
3 – 7 Okt 2016

TEMA 8 :
EKONOMI BERWAWASAN
TAJUK :
MENGURUS WANG


1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan  intonasi yang betul.

3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan  menggunakan bahasa yang santun.

3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.

4.4
Melafazkan dan memahami puisi  dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah  secara didik hibur.

5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
.

1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.

2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi pelbagai jenis ayat  secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.

3.9.1
Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.

4.4.2
Membina dan memahami sajak secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan  sebutan dan intonasi yang betul  dan jelas secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.

ILMU
Ekonomi
NILAI
Berdikari
EMK
Kreativiti dan inovasi
Keusahawanan
Teknologi maklumat dan komunikasi
KB
Menjana idea
Mengecam
Mengitlak
Konstruktivisme
KP
Interpersonal
BCB
Perbincangan
Bacaan luncuran
Bacaan imbasan








MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

37
10 - 14 Okt 2016

TEMA 9 :
BUMI INDAH RAKYAT BERTUAH

TAJUK :
ALAM SEKITAR TANGGUNGJAWAB KITA

1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan  intonasi yang betul.

3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara  didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.



1.6.2
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.


2.3.2
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

3.6.2.
Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.

4.1.1
Menyebut dan memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan melalui nyanyian secara didik hibur.

5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Pendidikan Alam Sekitar
NILAI
Kesyukuran
Patriotisme
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Menjana idea
Kontekstual
KP
Verbal-linguistik


BCB
Bacaan intensif



















MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

     38
17 – 21 Okt  2016

TEMA 9 :
BUMI INDAH RAKYAT BERTUAH
TAJUK :
LESTARIKAN ALAM KITA

1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.


5.2 
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.


5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.

2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.

3.7.1
Menghasilkan rangka pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif dengan betul.

4.1.2
Memahami dan menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.

5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.

5.1.6.
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.


ILMU
Pendidikan Alam Sekitar
Sains
EMK
Kreativiti dan Inovasi
KB
Mensintesis
Membuat inferens
Konstruktivisme
Menjana idea
Kontekstual
Mengecam
KP
Interpersonal

MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

      39
24 – 28 Okt 2016

TEMA 9 :
BUMI INDAH RAKYAT BERTUAH
TAJUK :
SAYANGI ALAM SEKITAR

1.7
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

4.2
Mengujarkan bahasa yang indah danmenggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.

5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.

1.7.2
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.

 2.5.1
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.

3.7.2
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.

4.2.1
Mengujarkan ayat yang gramatis dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas serta susunan idea yang tepat semasa bercerita secara didik hibur.

5.2.3
Memahami dan menggunakan kata majmuk bentuk yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Pendidikan Alam Sekitar
Sains
EMK
Kreativiti dan Inovasi
KB
Merumus
Menaakul
Menjana idea
Mengecam
BCB
Perbincangan
Bacaan intensif
Menulis perenggan
Bacaan luncuran





MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

   40
1 – 4 Nov 2016


TEMA 10 :
MENEROKA SAINS & TEKNOLOGI
TAJUK :
SAINS DALAM KEHIDUPAN

1.6  
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.

4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.


5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.

1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.

2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.

3.5.2
Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.

4.2.2
Mengujarkan idea yang tepat menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis serta bahasa badan yang sesuai semasa bercerita secara didik hibur.

5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.


5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.


ILMU
Sains
EMK
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
KB
Mensintesis
Menjana idea
Membuat urutan
Mengecam
Konstruktivisme
Menganalisis
BCB
Bacaan intensif
KMD
Meramalkan

















MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

      41
7 – 11 Nov 2016

TEMA 10 :
MENEROKA SAINS & TEKNOLOGI
TAJUK :
TEKNOLOGI SEMAKIN CANGGIH

1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

3.7  
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

4.3
Mengujarkan bahasa yang indah danmenggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.

5.3.
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.


1.6.2  
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.

2.5.3
Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.

3.7.2
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.

4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.

5.3.1
Memahami dan membina ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.


ILMU
Sains
EMK
Kreativiti dan inovasi
Teknologi maklumat dan komunikasi
KB
Mengecam
Mereka cipta
Kontekstual
Menjana idea
KP
Interpersonal
BCB
Perbincangan





















MINGGU
TEMA / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM

      42
14 – 18 Nov 2016

TEMA 10 :
MENEROKA SAINS & TEKNOLOGI
TAJUK :
BIJAK MENCIPTA

1.7  
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.


3.9  
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.



4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan
kata dengan betul mengikut konteks.


1.7.2.  
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.

2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bukan sastera untuk mengenal pasti nilai murni.


3.9.1
Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.


4.3.2
Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan rangsangan untuk menyampaikan nilai dan pengajaran dengan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.

5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.


ILMU
Pendidikan Alam Sekitar

NILAI
Kasih sayang


KB
Membandingkan dan membezakan
Membuat inferens
Konstruktivisme
Merumus

BCB
Perbinncangan


No comments:

Post a Comment