. Amoi Chantek: rph matematik tahun 5 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Tuesday 23 January 2018

rph matematik tahun 5


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
1)     Nombor Bulat hingga 100 000
Standard Kandungan
1.1
Standard Pembelajaran
1.1.1 dan 1.1.2
Objektif Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)      Menama dan menulis nombor bulat sehingga 1 000 000
b)     Menyatakan nilai tempat dan nilai digit pada digit yang digariskan
Aktiviti
1)     Tuliskan tajuk bagi suatu artikel , jadual statistic kaum di Sabah dan satu cek
2)     Bincangkan bagaimana nombor boleh digunakan dalam perlbagai cara
3)     Gunakan nombor dalam tajuk artikel , jadual dan cek untuk memberikan satu gambaran yang lebih jelas kepada murid.
4)     Dengan menggunakan cara nilai tempat , bimbing murid menuliskan nombor dalamnya dan seterusnya menamakan nombor tersebut berdasarkan nilai tempatnya
5)     Bimbing murid menulis nombor dalam perkataan dan angka
6)     Berdasarkan carta nilai tempat, bimbing murid dalam menentukan nilai tempat dan nilai digit berdasarkan digit yang digariskan.
7)     Latihan KBAT – “Bina satu nombor di mana ia memenuhi kriteria seperti:
a)Digit 6 mesti berada pada nilai tempat ratus ribu
b)Digit 3 mesti mempunyai nilai digit 300
Nyatakan nombor tersebut dalam perkataan.
8)     Instrumen pentaksiran diberikan kepada murid
9)     Latihan kerja rumah – buku teks.


EMK
1.       Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.       EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku latihan.
Pentaksiran
Ditafsir melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang ditetapkan dalam DSKP.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
1)Nombor Bulat hingga 100 000
Standard Kandungan
1.1
Standard Pembelajaran
1.1.3 dan 1.1.4
Objektif Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a) Mencerakinka nombor mengikut nilai tempat dan nilai digit
b) Menyusun nombor mengikut tertib menaik dan menurun
Aktiviti
1)     Tuliskan dua nombor seperti 860 187 dan 806 187 pada papan putih dan soalkan murid mana nombor lebih besar atau kecil
2)     Dengan menggunakan carta nilai tempat, masukkan nombor ke dalam carta tersebut dan menunjukkan murid cara membezakan nilai besar atau kecil
3)     Terangkan kepada murid maksud susunan tertib menaik dan menurun selepas membezakan nilai nombor-nombor
4)     Bimbing murid mencerakinkan nombor tersebut mengikut nilai tempat dan nilai digit
5)     2contoh  diberikan kepada murid
6)     Latihan KBAT – “Bina satu susunan nombor tertib menaik yang merangkumi 3   nombor di mana dua nombor telah diberikan seperti:
       Nombor 1-3 ratus ribu + 5 puluh ribu + 2 ratus + 4 sa
             Nombor 2-400 000 + 4000 + 300 + 80 “
7)     Latihan kerja rumah – Buku Teks
EMK
1.Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku latihan.
Pentaksiran
Ditafsir melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang ditetapkan dalam DSKP.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
1)Nombor Bulat hingga 100 000
Standard Kandungan
1.2
Standard Pembelajaran
1.2.1
Objektif Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)      Menganggar bilangan objek dengan menyatakan kuantiti yang munasabah berdasarkan set rujukan yang diberi
Aktiviti
1)     Dengan bantuan gambar rajah gula dalam botol, murid mengira bilangan gula dalamnya
2)     Bimbing murid menganggar bilangan-bilangan gula sekiranya ia menjadi separuh atau satu suku daripadanya
3)     Seterusnya , guna gambar rajah yang berlainan di mana nombornya adalah lebih besar nilainya.
4)     Galakkan murid menganggar menggunakan kemahiran menganggar yang telah dipelajri
5)     2 contoh daripada buku teks dibincangkan bersama murid
6)     Latihan KBAT – menganggar bilangan kacang untuk botol ketiga sekiranya botol pertama dan kedua telah diketahui
7)     Latihan kerja rumah – Buku Teks

EMK
1.Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku latihan.
Pentaksiran
Ditafsir melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang ditetapkan dalam DSKP.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
1)     Nombor Bulat hingga 100 000
Standard Kandungan
1.3
Standard Pembelajaran
1.3.1 dan 1.3.2
Objektif Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)mengelaskan pola bagi urutan nombor genap dan nombor ganjil
b)melengkapkan pola bagi nombor genap dan nombor genap
Aktiviti
1)     Tuliskan satu urutan nombor bermula daripada 1 hingga 10
2)     10 orang murid dipilih untuk membahagikan nombor-nombor tersebut dengan 2 dan kumpulkan nombor-nombor mengikut ciri-ciri yang sama
3)     Bincangkan cirri-ciri yang didapati dan seterusnya memperkenalkan nombor genap dan nombor ganjil
4)     Bimbing  murid membina pola urutan genap dan ganjil dan bincangkan suatu urutan pola nombor mesti mempunyai sekurang-kurangnya 3 nombor
5)     Latihan pentaksiran melengkapkan pola nombor berdasarkan urutan yang diberikan
6)     Latihan KBAT – “ bandingkan dan bina urutan pola nombor genap dan nombor ganjil dengan menggunakan nombor yang diberikan:
728 621 , 623 146
Pola nombor genap :
Pola nombor ganjil :
7)     Latihan kerja rumah – buku teks
EMK
1.Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku latihan.
Pentaksiran
Ditafsir melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang ditetapkan dalam DSKP.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
1)Nombor Bulat hingga 100 000
Standard Kandungan
1.4
Standard Pembelajaran
1.4.1 dan 14.2
Objektif Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)      Membundarkan sebarang nombor hingga ratus terdekat
b)     Mengenal pasti nombor yang boleh mewakili suatu nombor yang telah dibundarkan hingga ratus yang terdekat

Aktiviti
1)     Bincangkan bagaimana pembundaran nombor digunakan dalam kehidupan harian.
2)     Bimbing murid membundarkan nombor sehingga ratus ribu yang terdekat dengan menggunakan 3 contoh
3)     Bincangkan nombor yang mewakili suatu nombor yang telah dibundarkan sehingga ratus ribu yang terdekat seta lingkungannya.
4)     Latihan pentaksiran bagi membundarkan nombor sehingga ratus ribu yang terdekat
5)     Latihan KBAT – “ tuliskan 3 nombor yang boleh menjadi 400 000 apabila dibundarkan kepada ratus ribu yang terdekat”
6)     Latihan kerja rumah – Buku Teks

EMK
1.Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku latihan.
Pentaksiran
Ditafsir melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang ditetapkan dalam DSKP.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
1)Nombor Bulat hingga 100 000
Standard Kandungan
1.4
Standard Pembelajaran
1.4.1 dan 14.2
Objektif Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid berupaya untuk :-
  1. Membundarkan sebarang nombor hingga ratus terdekat
  2. Mengenal pasti nombor yang boleh mewakili suatu nombor yang telah dibundarkan hingga ratus yang terdekat
Aktiviti
1)     Bincangkan bagaimana pembundaran nombor digunakan dalam kehidupan harian.
2)     Bimbing murid membundarkan nombor sehingga ratus ribu yang terdekat dengan menggunakan 3 contoh
3)     Bincangkan nombor yang mewakili suatu nombor yang telah dibundarkan sehingga ratus ribu yang terdekat seta lingkungannya.
4)     Latihan pentaksiran bagi membundarkan nombor sehingga ratus ribu yang terdekat
5)     Latihan KBAT – “ tuliskan 3 nombor yang boleh menjadi 400 000 apabila dibundarkan kepada ratus ribu yang terdekat”
6)     Latihan kerja rumah – Buku Teks

EMK
1.Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku latihan.
Pentaksiran
Ditafsir melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang ditetapkan dalam DSKP.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
1)Nombor Bulat hingga 100 000
Standard Kandungan
1.1, 1.2, 1.4
Standard Pembelajaran
1.1.1, 1.1.2, 1.2.1, 1.4.1
Objektif Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)      Menyelesaikan masalah yang rutin dengan pelbagai strategi./
b)     Menyelesaikan masalah bukan rutin
Aktiviti
1)     Penerangan masalah bukan rutin dengan murid
2)     Carikan kata kunci yang penting untuk penyelesaian
3)     Instrument pentaksiran diberikan
4)     Berbincang bersama murid untuk menyelesaikan masalah dengan pelbagai kaedah
EMK
1.Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku latihan.
Pentaksiran
Ditafsir melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang ditetapkan dalam DSKP.
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.


PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….



No comments:

Post a Comment