. Amoi Chantek: rph matematik tahun 2 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Tuesday 23 January 2018

rph matematik tahun 2

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
Nombor hingga 1000
Standard Kandungan
1.1 Menama dan menentukan nilai nombor
Standard Pembelajaran
(i) Menamakan nilai nombor hingga 1000
a. Membaca sebarang nombor yang diberi dalam perkataan
b. Menyebut sebarang nombor yang diberidalam bentuk angka
c. Memadan angka dengan namanya dalam perkataan
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
  1. Membaca sebarang nombor yang diberi dalam perkataan
  2. Menyebut sebarang nombor yang diberidalam bentuk angka
  3. Memadan angka dengan namanya dalam perkataan
Aktiviti
Mari sebut nombor (Buku teks – Muka surat 2,3)
1.                Murid menyebut nombor dalam dialog dengan betul. Murid menyebut nombor pada trek laluan secara berurutan atau secara rawak.
2.                Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.                Murid melengkapkan latihan yang diberi oleh guru. (Buku aktiviti – Muka surat 1)
4.                Murid mendengar guru membuat kesimpulan  tentang isi pelajaran.

EMK
Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks,  buku aktiviti
Penilaian P&P
Soalan (Lisan dan bertulis)
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
Nombor hingga 1000
Standard Kandungan
1.2 Menulis nombor
Standard Pembelajaran
(i) Menulis sebarang nombor hingga 1000 apabila diberi nombor itu dalam perkataan
(ii) Menulis dalam perkataan sebarang nombor hingga 1000
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
  1. Menulis sebarang nombor hingga 1000 apabila diberi nombor itu dalam perkataan
  2. Menulis dalam perkataan sebarang nombor hingga 1000
Aktiviti
Mari tulis  nombor (Buku teks – Muka surat 4)
1.                Murid menulis nombor dalam angka dan perkataan dengan betul.
2.                Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.                Murid melengkapkan latihan yang diberi oleh guru. (Buku aktiviti – Muka surat 2)
4.                Murid mendengar guru membuat kesimpulan  tentang isi pelajaran.

EMK
Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku aktiviti
Penilaian P&P
Soalan (Lisan dan bertulis)
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….







RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
Nombor hingga 1000
Standard Kandungan
1.1 Nilai nombor
Standard Pembelajaran
(ii) Menentukan nilai nombor hingga 1000
  1. Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang disebut dengan menggunakan objek, gambar, garis nombor dan abakus 4:1
  2. Memadankan kumpulan objek dengan nombor

Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
  1. Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang disebut
  2. Memadankan kumpulan objek dengan nombor

Aktiviti
Nilai nombor (Buku teks – Muka surat 5-6)
1.                Murid memahami nilai nombor dengan menggunakan blok asas, pelbagai jenis pembilang dan garis nombor.
2.                Murid memadankan objek dengan nombor.
3.                Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.                Murid melengkapkan latihan yang diberi oleh guru. (Buku aktiviti – Muka surat 3)
5.                Murid mendengar guru membuat kesimpulan  tentang isi pelajaran.

EMK
Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku aktiviti
Penilaian P&P
Soalan (Lisan dan bertulis)
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
Nombor hingga 1000
Standard Kandungan
1.1 Nilai nombor
Standard Pembelajaran
(ii) Menentukan nilai nombor hingga 1000
  1. Menyusun kumpulan objek, kad gambar dan kad angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun
  2. Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di antaranya
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.                   Menyusun kumpulan objek, kad gambar dan kad angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun
2.                   Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di antaranya
Aktiviti
Mari Susun Nombor  (Buku teks – Muka surat 7)
1.                Murid menyebut nombor dengan tertib menaik dan menurun.
2.                Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.                Murid menjalankan aktiviti secara terkawal dan dengan bimbingan guru.
4.                Murid melengkapkan latihan yang diberi oleh guru. (Buku aktiviti – Muka surat 4)
5.                Murid mendengar guru membuat kesimpulan  tentang isi pelajaran.

EMK
Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku aktiviti
Penilaian P&P
Soalan (Lisan dan bertulis)
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
Nombor hingga 1000
Standard Kandungan
1.3 Melengkapkan sebarang rangkaian nombor
Standard Pembelajaran
(i) Membilang nombor dalam lingkungan 1000 secara :
(a) seratus-seratus
(b) sepuluh-sepuluh
(c) satu-satu
(d) dua-dua
(e) lima-lima
tertib menaik dan menurun
(ii) Melengkapkan sebarang rangkaian nombor dalam lingkungan 1000 secara:
(a) seratus-seratus
(b) sepuluh-sepuluh
(c) satu-satu
(d) dua-dua
(e) lima-lima
tertib menaik dan menurun
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.                   Membilang nombor dalam lingkungan 1000
2.                   Melengkapkan sebarang rangkaian nombor dalam lingkungan 1000
Aktiviti
Mari bilang  (Buku teks – Muka surat 8-9)
1.                Murid membilang secara menaik dan menurun dengan menggunakan garis nombor.
2.                Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.                Murid melakukan aktiviti melengkapkan pola nombor mengikut tertib menaik dan menurun.
4.                Murid menjalankan aktiviti secara terkawal dan dengan bimbingan guru.
5.                Murid melengkapkan latihan yang diberi oleh guru. (Buku aktiviti – Muka surat 5-6)
6.                Murid mendengar guru membuat kesimpulan  tentang isi pelajaran.

EMK
Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku aktiviti
Penilaian P&P
Soalan (Lisan dan bertulis)
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
Nombor hingga 1000
Standard Kandungan
1.4 Menentukan nilai tempat bagi sebarang nombor
Standard Pembelajaran
(i)                Menamakan nilai tempat bagi setiap digit dalam sebarang nombor hingga 1000
(ii)              Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 1000
(iii)            Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1

Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.                   Menamakan nilai tempat bagi setiap digit dalam sebarang nombor hingga 1000
2.                   Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 1000
3.                   Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1

Aktiviti
Nilai tempat dan nilai digit  (Buku teks – Muka surat 10-11)
1.                Murid memahami nilai tempat dengan menggunakan dekak-dekak dan carta nilai tempat.  
2.                Murid memahani nilai digit dengan menggunakan dekak-dekak.
3.                Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.                Murid melengkapkan latihan yang diberi oleh guru. (Buku aktiviti – Muka surat 7-8)
5.                Murid mendengar guru membuat kesimpulan  tentang isi pelajaran.

EMK
Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku aktiviti
Penilaian P&P
Soalan (Lisan dan bertulis)
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
Nombor hingga 1000
Standard Kandungan
1.4 Menentukan nilai tempat bagi sebarang nombor
Standard Pembelajaran
(iv)Mencerakinkan sebarang nombor dalam:
a. sebutan ratus, puluh dan sa
b. bentuk panjang yang menunjukkan nilai setiap digit
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.                   Mencerakinkan sebarang nombor
Aktiviti
Mari cerakinkan nombor  (Buku teks – Muka surat 13)
1.                Murid mencerakinkan nombor dengan mengasingkan nombor mengikut nilai tempat atau nilai digitnya.
2.                Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.                Murid melengkapkan latihan yang diberi oleh guru. (Buku aktiviti – Muka surat 9)
4.                Murid mendengar guru membuat kesimpulan  tentang isi pelajaran.

EMK
Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK: Keusahawanan
BBB
Buku teks, buku aktiviti
Penilaian P&P
Soalan (Lisan dan bertulis)
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
           









RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2


Tarikh

Kelas

Masa

Bidang
Nombor dan Operasi
Tajuk
Nombor hingga 1000
Standard Kandungan
1.5 Membundarkan sebarang nombor kepada puluh dan ratus terdekat
Standard Pembelajaran
(i) Membundarkan sebarang nombor hingga 1000 kepada puluh dan ratus yang terdekat
Objektif Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.                   Membundarkan sebarang nombor hingga 1000 kepada puluh dan ratus yang terdekat
Aktiviti
Mari  bundarkan nombor  (Buku teks – Muka surat 14-15)
1.                Murid membundarkan nombor kepada puluh dan ratus terdekat.
2.                Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.                Murid melengkapkan latihan yang diberi oleh guru. (Buku aktiviti – Muka surat 10)
4.                Murid mendengar guru membuat kesimpulan  tentang isi pelajaran.

EMK
Nilai Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK: Keusahawanan
BBB

Buku teks, buku aktiviti
Penilaian P&P
Soalan (Lisan dan bertulis)
Refleksi
Pada akhir pengajaran;

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi akan datang.

PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................


No comments:

Post a Comment