. Amoi Chantek: RPT (MT) Tahun 2, 2018 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Tuesday 23 January 2018

RPT (MT) Tahun 2, 2018




SEKOLAH KEBANGSAAN PAYA KELADI
JALAN PAYA KELADI,
13200 KEPALA BATAS, SPU

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN 2018


MATEMATIK
TAHUN 2


Disediakan oleh:
P ANITIA MATEMATIK SKPK
 




BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                     TAJUK  : 1.0  NOMBOR BULAT HINGGA 1 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M1
2 – 5
JAN






M2
8 – 12
JAN









M3
15 – 19
JAN



1.1  Nilai nombor.



















1.2  Menulis nombor




1.3  Rangkaian ombor.

1.1.1 Menamakan nombor hingga 1000:
(i)    Membaca sebarang nombor yang diberi dalam perkataan.
(ii)   Menyebut sebarang nombor yang diberi dalam bentuk angka.
(iii)  Memadan angka dengan namanya dalam perkataan.


1.1.2 Menentukan nilai nombor hingga 1000:
(i)     Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang diberi.
(ii)    Memadankan kumpulan objek dengan nombor. 
(iii)   Membandingkan nilai dua nombor.
(iv)  Menyusun kumpulan objek mengikut tertib menaik dan tertib menurun.

1.2.1 Menulis nombor dalam angka dan perkataan.

1.3.1  Membilang nombor.

1.3.2  Melengkapkan sebarang rangkaian nombor.
1
Menyatakan sebarang nombor hingga 1000.
Sebutkan nombor secara betul. 235 disebut sebagai ’dua ratus tiga puluh lima’ bukan ’dua tiga lima’.

Gunakan perwakilan objek, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.






Membilang satu-satu hingga sepuluh-sepuluh  dan seratus-seratus secara tertib menaik dan menurun dengan menggunakan pelbagai objek, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
2
Menentukan nilai nombor dan menyusun nombor dalam tertib.
3

Menganggar dan membundar sebarang nombor.
Melengkapkan rangkaian dan pola nombor.

4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor dengan pelbagai strategi.

6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor dengan kreatif dan inovatif.



BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                     TAJUK  : 1.0  NOMBOR BULAT HINGGA 1 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M4
22 – 26
JAN





M5
29 JAN –
 2 FEB









1.4  Nilai tempat.








1.5  Menganggar.








1.6  Membundarkan  
       nombor

1.4.1   Menyatakan nilai tempat dan nilai digit  bagi sebarang nombor.

1.4.2   Mencerakin sebarang nombor mengikut nilai tempat dan nilai digit.




1.5.1  Memberi anggaran bilangan objek yang munasabah.






1.6.1  Membundarkan nombor bulat hingga ratus terdekat.

1
Menyatakan sebarang nombor hingga 1000.
Menggunakan pelbagai perwakilan nilai tempat dan abakus 4:1 bagi menyatakan nilai tempat dan nilai digit.



Anggaran dibuat dengan menyatakan kuantiti berdasarkan set rujukan dan menggunakan perkataan ‘lebih kurang’, ‘kurang daripada’ dan
‘lebih daripada’.



Pembundaran boleh dilakukan dengan menggunakan garis nombor dan pelbagai strategi.
2
Menentukan nilai nombor dan menyusun nombor dalam tertib.
3
Menganggar dan membundar sebarang nombor.
Melengkapkan rangkaian dan pola nombor.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor dengan kreatif dan inovatif.




BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                     TAJUK  : 1.0  NOMBOR BULAT HINGGA 1 000
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN

M6
5 – 9
FEB





M7
12 – 14
FEB






1.7  Pola nombor.







1.8  Penyelesaian masalah.







1.7.1     Mengenal pasti pola bagi siri nombor yang diberi.

1.7.2     Melengkapkan pelbagai pola nombor yang mudah.



1.8.1  Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.







1
Menyatakan sebarang nombor hingga 1000.
Pola nombor secara tertib menaik dan menurun satu-satu hingga sepuluh-sepuluh dan seratus-seratus.











2
Menentukan nilai nombor dan menyusun nombor dalam tertib.
3
Menyelesaikan ayat matematik dan menentukan kewajaran jawapan yang melibatkan operasi asas.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan nombor dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor dengan kreatif dan inovatif.
15 - 19 FEBRUARI (KHAMIS ISNIN)       CUTI TAHUN BARU CINA





BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                TAJUK  : 2.0  OPERASI ASAS
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M8 & M9
20 FEB -
2 MAC












2.1 Tambah dalam lingkungan 1000
2.1.1   Menambah dua nombor hasil  tambah dalam lingkungan 1000.

2.1.2   Menambah tiga nombor hasil tambah dalam lingkungan 1000.
1
Membaca ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
Gunakan pelbagai strategi pengiraan bagi melakukan proses penambahan.

Gunakan objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1 dan pengiraan secara mental untuk mewakilkan pengiraan tambah.
2
Menentukan dan menerangkan ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
3
Menyelesaikan ayat matematik dan menentukan kewajaran jawapan yang melibatkan operasi asas.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi asas dengan kreatif dan inovatif.
M10
( 5 9 MAC)    UJIAN PRESTASI 1
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
17 - 25 MAC             CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA



BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                TAJUK  : 2.0  OPERASI ASAS
MINGGU

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M12
26  ̶  30
MAC






M13
2   ̶  6
APRIL


2.2 Tolak dalam lingkungan 1000.








2.3 Darab dalam lingkungan 1000.











2.2.1   Menolak dua nombor dalam lingkungan 1000.


2.2.2   Menolak dua nombor dari satu nombor dalam lingkungan 1000.




2.3.1   Mendarab dalam lingkungan fakta asas.
2.3.2   Mendarab nombor satu digit dengan 10.
1
Membaca ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
Gunakan pelbagai strategi pengiraan bagi melakukan proses penolakan.

Gunakan objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1 dan pengiraan secara mental untuk mewakilkan pengiraan tolak.


Fakta asas melibatkan pendaraban nombor satu digit dengan satu digit..
Pendaraban sebagai penambahan berulang,.
Gunakan pelbagai strategi bagi membina dan menyatakan fakta asas darab.

Gunakan objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1 dan pengiraan secara mental untuk mewakilkan pengiraan darab.
Mengaitkan hukum kalis tukar tertib: a × b = b × a
2
Menentukan dan menerangkan ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
3
Menyelesaikan ayat matematik dan menentukan kewajaran jawapan yang melibatkan operasi asas.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi asas dengan kreatif dan inovatif.



BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                TAJUK  : 2.0  OPERASI ASAS
MINGGU

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M14
9 – 13
APRIL












M15
16 – 20
APRIL


2.4 Bahagi dalam lingkungan 1000.














2.5 Penyelesaian masalah.

2.4.1   Membahagi dalam lingkungan fakta asas.

2.4.2   Membahagi sebarang nombor dua digit dengan 10.










2.5.1 Mereka cerita masalah tambah,
         tolak, darab dan bahagi dalam lingkungan 1000.


2.5.2 Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan situasi harian.
1
Membaca ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
Fakta asas bahagi melibatkan tanpa baki dan berbaki.
Membahagi dengan nombor satu digit dan 10.
Pembahagian sebagai pengongsian, pengumpulan, tolak berturut-turut dan songsangan darab.
Gunakan pelbagai strategi bagi membina dan menyatakan fakta asas bahagi.
Gunakan objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1 dan pengiraan secara mental untuk mewakilkan pengiraan bahagi

Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan dua nombor.
Menggunakan langkah-langkah penyelesaian masalah seperti berikut:
 Memahami masalah.
 Merancang strategi penyelesaian.
 Melaksanakan strategi.
 Menyemak jawapan.

Gunakan simulasi atau model situasi.
2
Menentukan dan menerangkan ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
3
Menyelesaikan ayat matematik dan menentukan kewajaran jawapan yang melibatkan operasi asas.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi asas dengan kreatif dan inovatif.



BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                     TAJUK  : 3.0  PECAHAN DAN PERPULUHAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M16 & M17

23 APRIL –
4 MEI
3.1  Pecahan wajar.

3.1.1  Mengenal pasti dan menyebut pecahan wajar yang pengangkanya 1 dan penyebutnya hingga 10.

3.1.2  Menamakan pecahan wajar yang pengangkanya hingga 9 dan penyebutnya hingga 10.

3.1.3  Mewakilkan gambar rajah mengikut pecahan yang diberi.




3.1.4  Menulis pecahan wajar yang diberi. 




3.1.5  Membanding nilai dua pecahan wajar yang diberi

1
Menyatakan pecahan wajar dan perpuluhan.
Gunakan bahan konkrit, gambar dan lipatan kertas bagi menerangkan konsep pecahan.
Menentukan pecahan wajar daripada satu objek.



Mewakilkan boleh dilaksanakan antaranya dengan cara melukis, melorek, menampal dan mewarna. 

Menulis pecahan wajar apabila disebut dan mengikut lorekan gambar rajah yang diberi.

Membanding berpandukan lipatan kertas, papan pecahan dan gambar rajah.

2
Menulis pecahan wajar dan perpuluhan.
Mewakilkan gambar rajah bagi pecahan wajar dan perpuluhan yang diberi.
3
Membandingkan dua nilai pecahan wajar, dua nilai perpuluhan dan nilai pecahan dengan nilai perpuluhan yang diberi.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan secara kreatif dan inovatif.
M18
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN (7 – 11 MEI)
M19
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN



BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                     TAJUK  : 3.0  PECAHAN DAN PERPULUHAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M20 & M21

21 MEI –
1 JUN

3.2  Perpuluhan
3.2.1  Menukar pecahan persepuluh  
          kepada perpuluhan.

3.2.2  Menyebut perpuluhan sifar perpuluhan satu hingga sifar perpuluhan sembilan.

3.2.3  Menunjuk nombor perpuluhan 0.1 hingga 0.9.


3.2.4 Mewakilkan gambar rajah mengikut perpuluhan diberi.





3.2.5 Menulis perpuluhan yang diberi.





 3.2.6 Membanding nilai dua perpuluhan yang diberi
1
Menyatakan pecahan wajar dan perpuluhan.
Gunakan gambar rajah dan garis nombor bagi menjelaskan konsep perpuluhan.

Menulis perpuluhan apabila disebut, mengikut lorekan pada gambar rajah dan pada garis nombor.
Membanding berpandukan lipatan kertas, garis nombor dan gambar rajah.

Gunakan gambar rajah dan garis nombor bagi menjelaskan konsep perpuluhan.

Menulis perpuluhan apabila disebut, mengikut lorekan pada gambar rajah dan pada garis nombor.

Membanding berpandukan lipatan kertas, garis nombor dan gambar rajah.

2
Menulis pecahan wajar dan perpuluhan.
Mewakilkan gambar rajah bagi pecahan wajar dan perpuluhan yang diberi.
3
Membandingkan dua nilai pecahan wajar, dua nilai perpuluhan dan nilai pecahan dengan nilai perpuluhan yang diberi.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan secara kreatif dan inovatif.



BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                     TAJUK  : 3.0  PECAHAN DAN PERPULUHAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M22

4 – 8
 JUN
3.3  Pecahan dan Perpuluhan.


3.4  Penyelesaian masalah.

3.3.1 Membanding nilai pecahan dan nilai perpuluhan yang diberi.

3.4.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.

1
Menyatakan pecahan wajar dan perpuluhan.
Perbandingan berpandukan bahan konkrit dan, gambar rajah.

2
Menulis pecahan wajar dan perpuluhan.
Mewakilkan gambar rajah bagi pecahan wajar dan perpuluhan yang diberi.
3
Membandingkan dua nilai pecahan wajar, dua nilai perpuluhan dan nilai pecahan dengan nilai perpuluhan yang diberi.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan secara kreatif dan inovatif.
9    24 JUN            CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN HARI RAYA PUASA)




BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                 TAJUK  : 4.0  WANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M23 & M24

2 – 13
 JULAI
4.1  Wang kertas dan duit syiling.






4.2  Tambah wang.







4.3  Tolak wang

4. 1.1  Mengenal pasti mata wang Malaysia hingga RM100.

4.1.2  Menentukan nilai wang hingga RM100.



4.2.1 Menambah dua nilai wang hasil tambahnya hingga RM100.

4.2.2 Menambah tiga nilai wang hasil tambahnya hingga RM100.



4.3.1 Menolak dua nilai wang dalam lingkungan RM100.

4.3.2 Menolak dua nilai wang dari satu nilai wang dalam lingkungan RM100.

1
Menyatakan wang hingga RM100.
Menggunakan wang dalam situasi harian.
Mewakilkan nilai wang dengan menggunakan abakus 4:1.
Menggunakan gabungan wang dalam duit syiling dan wang kertas.
2
Menentukan nilai wang hingga RM100.
3
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan wang.
Menjelaskan pengurusan kewangan yang efektif.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan wang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.


BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                 TAJUK  : 4.0  WANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M25

25 JUN  –
6 JULAI



M26

16 – 20
JULAI

4.4   Darab wang







4.5  Bahagi wang

4.4.1 Mendarab nilai wang dan hasil darabnya hingga RM100.



4.5.1 Membahagi nilai wang dalam lingkungan RM100

1
Menyatakan wang hingga RM100.
Mendarab dan membahagi nilai wang.dengan nombor satu digit dan 10

2
Menentukan nilai wang hingga RM100.
3
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan wang.
Menjelaskan pengurusan kewangan yang efektif.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan wang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
M27
(23 27 JULAI )      UJIAN PRESTASI 2


BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI                                                                                                                 TAJUK  : 4.0  WANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M28

30 JULAI – 3 OGOS

4.6  Simpanan dan pelaburan









4.7  Penyelesaian masalah.

4.6.1 Menguruskan kewangan secara efektif sebagai asas kepada simpanan dan perbelanjaan.







4.7.1 Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan situasi harian.


1
Menyatakan wang hingga RM100.
Menggunakan situasi yang sesuai bagi menjelaskan berkaitan pengurusan kewangan dalam lingkungan RM1000.

2
Menentukan nilai wang hingga RM100.
3
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan wang.
Menjelaskan pengurusan kewangan yang efektif.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan wang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.


BIDANG PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                   TAJUK  : 5.0  MASA DAN WAKTU
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M29 & M30

6 – 17
OGOS

5.1 Waktu dalam jam dan minit.








5.2 Perkaitan dalam waktu.




5.3 Penyelesaian masalah.

5.1.1 Mengenal tanda senggatan minit pada muka jam.

5.1.2 Menyatakan dan menunjukkan waktu dalam jam dan minit.

5.1.3 Menukar waktu dalam jam dan minit daripada perkataan kepada angka dan sebaliknya.

5.1.4 Merekod waktu dalam jam dan minit.

5.2.1 Menyatakan perkaitan hari dengan jam dan jam dengan minit.


5.3.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.

1
Menyatakan tanda senggatan lima minit pada muka jam dan boleh menyatakan waktu dalam jam dan minit.
Mengenal tanda senggatan dan angka yang menandakan gandaan lima minit pada jam analog.

Waktu dalam jam dan gandaan lima minit diperkenalkan dahulu.

Perkenalkan juga setengah dan suku jam.
Jam analog dan jam digital boleh digunakan untuk mengenal jam dan minit.
Merekod termasuk aktiviti harian mengikut waktu dalam jam dan minit.
2
Menukar waktu dalam jam dan minit daripada perkataan dan angka dan sebaliknya serta menyatakan hari dengan jam dan jam dengan minit.
3
Merekodkan waktu dalam jam dan minit serta menentukan kewajaran jawapannya.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan masa dan waktu.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan masa dan waktu dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan masa dan waktu secara kreatif dan inovatif.
18 - 26 OGOS        CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2


BIDANG PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                          TAJUK  : 6.0  UKURAN DAN SUKATAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M31

27 –  31
OGOS

6.1 Panjang

6.1.1 Mengenal unit panjang.







6.1.2 Mengukur panjang.








6.1.3 Menganggar panjang.




1
Mengenal ukuran dan sukatan dalam sentimeter, meter, gram, kilogram, mililiter dan liter.
Mengenal unit sentimeter dan meter dengan memerhati senggatan pada pembaris dan pita ukuran.

Menulis ukuran panjang yang diberi dalam sentimeter dan meter dengan menggunakan simbol cm dan m.

Mengukur dan menandakan jarak dalam unit cm dan m.

Mengukur dan merekod ukuran panjang objek dalam unit cm dan m.

Melakar dan melukis garis lurus mengikut ukuran yang diberi dalam unit cm dan m.

Menganggar panjang objek dalam unit sentimeter dan meter dan bandingkan anggaran dengan ukuran sebenar.
2
Mengukur panjang, menimbang berat dan menyukat isi padu cecair.
3
Menganggar dan membanding ukuran dan sukatan dan menentukan kewajaran jawapan.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan dengan pelbagai strategi.

6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan ukuran dan sukatan secara kreatif dan inovatif.


BIDANG PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                          TAJUK  : 6.0  UKURAN DAN SUKATAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M32

3  – 7
SEPT

6.2 Jisim

6.2.1 Mengenal unit jisim.







6.2.2 Menimbang objek.







6.2.3 Menganggar jisim.
1
Mengenal ukuran dan sukatan dalam sentimeter, meter, gram, kilogram, mililiter dan liter.
Mengenal unit kilogram dan unit gram dengan memerhati senggatan pada alat penimbang.

Mengenal jisim dalam unit gram dan kilogram.
Menulis jisim yang diberi dalam gram dan kilogram dengan menggunakan simbol g dan kg.

Menimbang dan merekod objek yang jisimnya dalam gram dan kilogram.

Menganggar jisim sesuatu objek dalam unit gram dan kilogram dan bandingkan anggaran dengan timbangan sebenar.
2
Mengukur panjang, menimbang berat dan menyukat isi padu cecair.
3
Menganggar dan membanding ukuran dan sukatan dan menentukan kewajaran jawapan.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan dengan pelbagai strategi.

6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan ukuran dan sukatan secara kreatif dan inovatif.


BIDANG PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                          TAJUK  : 6.0  UKURAN DAN SUKATAN
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
 M33

10 – 14
 SEPT

6.3 Isi padu cecair.

















6.4 Penyelesaian masalah.

6.3.1 Mengenal unit isi padu cecair.




6.3.2 Menyukat isi padu cecair.





6.3.3 Menganggar isi padu cecair.







6.4.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.










1
Mengenal ukuran dan sukatan dalam sentimeter, meter, gram, kilogram, mililiter dan liter.
Mengenal unit militer dan liter dengan memerhati senggatan pada silinder penyukat.

Mengenal isi padu cecair dalam unit militer dan liter.

Menulis isi padu cecair yang diberi dalam mililiter dengan menggunakan simbol mâ„“ dan liter dengan menggunakan simbol â„“.

Menyukat, menanda dan merekodkan isi padu cecair yang ditentukan dalam mililiter dan liter.

Menganggar isi padu cecair dalam unit mililiter dan liter dan bandingkan dengan sukatan sebenar.
2
Mengukur panjang, menimbang berat dan menyukat isi padu cecair.
3
Menganggar dan membanding ukuran dan sukatan dan menentukan kewajaran jawapan.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan dengan pelbagai strategi.

6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan ukuran dan sukatan secara kreatif dan inovatif.




BIDANG PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI                                                                                                                 TAJUK  : 7.0  RUANG
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
M34 & M35

17 – 28
 SEPT

7.1 Bentuk tiga dimensi.









7.2 Bentuk dua dimensi.






7.3 Penyelesaian masalah.

7.1.1 Mengenal pasti bentuk tiga dimensi berdasarkan huraian ciri-cirinya.

7.1.2 Mengenal pasti bentuk asas bagi bentuk tiga dimensi.

7.1.3 Mengenal pasti pelbagai bentangan bentuk tiga dimensi.



7.2.1 Mengenal pasti bentuk dua dimensi berdasarkan huraian ciri-cirinya.

7.2.2 Melukis bentuk asas bagi bentuk dua dimensi.



7.3.1 Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.

1
Memperihalkan bentuk dua dimensi dan tiga dimensi.
Bentuk tiga dimensi melibatkan kubus, kuboid, piramid tapak segi empat sama, silinder dan kon.





Bentuk dua dimensi melibatkan segi empat sama, segi empat tepat, segi tiga dan bulatan.

2
Mengenal pasti bentuk asas dua dimensi dan tiga dimensi.
3

Menentukan bentuk tiga dimensi berdasarkan bentangan.
 Melukis bentuk asas dua dimensi.
 menentukan kewajaran jawapan.

4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ruang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan ruang dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan ruang secara kreatif dan inovatif.

           
BIDANG PEMBELAJARAN  : STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN                                                               TAJUK  : 8.0  PENGURUSAN DATA
MINGGU
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
CATATAN
TP
TAFSIRAN
36

1 – 5
 OKT

8.1 Mengumpul, mengelas dan menyusun data.


8.2 Carta palang.






8.3 Penyelesaian masalah.

8.1.1 Mengumpul data berdasarkan situasi harian.



8.2.1 Membaca dan mendapatkan maklumat dari carta palang.





8.3.1 Menyelesaikan masalah melibatkan situasi harian.

1
Membaca maklumat dari carta palang.
Gunakan pelbagai cara bagi menyusun data.



Mulakan satu senggatan pada paksi mengufuk (paksi-x) dan paksi mencancang (paksi-y) mewakili satu unit.

Gunakan perbendaharaan kata yang mudah bagi menjelaskan tajuk, petunjuk, paksi mengufuk dan paksi mencancang pada carta palang.

2
Mengumpul data dari situasi harian.
3
Menentukan kewajaran jawapan bagi maklumat yang diberi pada carta palang.
4
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan carta palang.
5
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan carta palang dengan pelbagai strategi.
6
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan carta palang secara kreatif dan inovatif.


MINGGU 37
( 8 – 12 OKTOBER )
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
MINGGU 38 - 40
( 15  OKTOBER – 2  NOVEMBER)
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN
 (3  – 7  NOVEMBER)
DEEPAVALI

MINGGU 41 – 43
( 8 – 23 NOVEMBER )


AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN
HARI ANUGERAH CEMERLANG 2018
PEMULANGAN BUKU TEKS 2018
PENGAGIHAN BUKU TEKS 2019
GOTONG ROYONG PEMBERSIHAN KELAS

24 NOVEMBER 2018 –
1 JANUARI 2019
CUTI AKHIR TAHUN



No comments:

Post a Comment