1.0 Pengenalan
Dalam Sistem Ejaan Rumi bahasa Melayu yang
kita guna pada hari ini merangkumi penggunaan abjad, penulisan huruf,
pengenalan vokal, penulisan konsonan, penulisan digraf, pembentukan suku kata,
penulisan kata, sistem keselarasan vokal, huruf diftong, sistem ejaan kata
pinjaman dan juga kesilapan-kesilapan umum dalam tatabahasa bahasa Melayu.
Antara
aspek penting yang dikaji dalam tugasan ini pula ialah sistem keselarasan vokal
yang secara umumnya terdiri daripada 18 jenis pola keselarasan vokal. Tugasan
ini juga meminta untuk menganalisis pola keselarasan vokal yang terdapat di
dalam puisi yang dipilih dan seterusnya menulis satu rencana berdasarkan sistem
keselarasan vokal yang terdapat di dalam puisi tersebut.
Menurut Siti Hajar Abdul
Aziz, keselarasan vokal bermaksud kesesuaian dua huruf vokal yang membentuk dua
suku kata pada kata dasar iaitu pasangan antara huruf vokal pada kata pengakhir
dengan huruf vokal pada suku kata tertutup. Prinsip keselarasan vokal ini
berlaku dengan syarat-syarat berikut iaitu keselarasan adalah antara dua huruf vokal pada kata
dasarnya, kata dasar hendaklah berakhir dengan suku kata tertutup dan bagi kata
yang mengandungi lebih daripada dua suku kata yang terlibat dengan sistem
keselarasan huruf vokal hanyalah dua suku kata yang terakhir sahaja.
Aspek keselarasan vokal agak luas
mempengaruhi Sistem Ejaan Baru. Dalam sistem baharu ini, pemakaian huruf vokal
telah diselaraskan dan dikenali sebagai Sistem Keselarasan Vokal yang mempunyai
18 pola.Penyelarasan vokal dalam Sistem Ejaan Baharu ini selalu
disalahfahamkan. Penyelaraaan vokal hanya berlaku pada dua suku kata akhir,
kata akhir dan kata akar sahaja, itu pun sekiranya suku kata akhir itu
tertutup.
Kata akar ialah bahagian perkataan yang
tertinggal apabila semua imbuhan telah diasingkan. Contohnya perkataan
‘mempersoalkan’ akarnya ialah ‘soal’. Suku kata ialah pecahan perkataan
mengikut adanya bunyi vokal. Jika perkataan akar itu terdiri daripada tiga suku
kata atau lebih, maka penyelarasan vokal hanya berlaku dalam dua suku kata
akhir sahaja, sekiranya perkataan itu adalah suku kata akhir tertutup. Suku
kata tertutup ialah suku kata yang berakhir dengan huruf konsonan seperti
‘dak’, ‘kang’, ‘ih’, ‘ut’ dan lain-lain.
Penyelarasan vokal berlaku jika vokal dalam
suku kata sebelum akhir itu (iaitu dalam kata akar) terdiri daripada i, a, u
dan e taling. Maka hanya vokal i dan u yang boleh berlaku dalam suku kata akhir
tertutup contohnya perkataan bilik menjadi
bilek.Sekiranya suku kata sebelum
akhir mempunyai vokal e atau o, maka suku kata akhir tertutupnya juga mempunyai
vokal yang sama.
Selain pola-pola keselarasan vokal tersebut,
Sistem Ejaan Rumi Baharu Bahasa Melayu juga menerima beberapa pola lain sebagai
kekecualian kepada pola keselarasan vokal. Pola kekecualian ini digunakan untuk
mengeja kata-kata pinjaman seperti kata-kata daripada Nusantara atau bahasa
Inggeris. Contohnya seperti perkataan kabaret iaitu perkataan Inggeris.
Perkataan ini menggunakan pola vokal a-e( taling ) sepatutnya, tetapi perkataan
dikecualikan dalam kerana perkataan tersebut salah satu daripada perkataan
pinjaman Bahasa Inggeris.
2.0 Pengertian dan
Konsep Sistem Keselarasan Vokal Dalam
Bahasa Melayu
Keselarasan
vokal bermaksud kesesuaian dua vokal yang membentuk dua suku kata pada kata
dasar, iaitu pasangan di antara huruf vokal pada suku kata praakhir dengan
huruf vokal pada suku kata akhir tertutup.
2.1 Pola
Keselarasan Huruf Vokal
I.
Keselarasan di antara dua
huruf vokal pada kata dasar.
II.
Kata dasar hendaklah
berakhir dengan suku kata tertutup.
III.
Bagi kata yang mengandungi
suku kata lebih daripada dua, yang terlibat dengan sistem keselarasan huruf
vokal hanyalah dua suku kata terakhir sahaja.
Terdapat
18 pola keselarasan vokal mengikut sistem ejaan baru bahasa Melayu.
Contoh
pola keselarasan vokal daripada puisi yang telah dipilih ialah;
Bil.
|
Suku Kata Praakhir
|
Suku kata Tertutup
|
Contoh Perkataan
|
1
|
a
|
-a
|
Jalan,kamar,
halaman,bayang, malam,bawah,pasar, wajah,belakang
|
2
|
a
|
-i
|
Balik,masjid
|
3
|
a
|
-u
|
Dapur,warung
|
4
|
e pepet
|
-a
|
bendang, terbang, kelab, gelap
|
5
|
e pepet
|
-i
|
Cermin,letih
|
6
|
e pepet
|
-u
|
Ketuk
|
7
|
e taling
|
-e taling
|
Stesen
|
8
|
i
|
-i
|
Klinik
|
9
|
O
|
-e taling
|
Hotel
|
10
|
O
|
-o
|
Kosong,lombong,pohon,
lorong,pondok,
|
11
|
U
|
-a
|
Rumah,bukan
|
12
|
U
|
-i
|
Bukit,
|
13
|
U
|
-u
|
Hujung,sudut,
|
2.2 Analisis
Pola Keselarasan Vokal Puisi
Rajah 1
2.3 Kesimpulan Analisis Pola Keselarasan Vokal
Di dalam puisi yang bertajuk “Siapakah
yang Kaucari?” ini saya hanya dapat mengesan terdapat 13jenis pola keselarasan
vokal mengikut sistem ejaan baru bahasa Melayu. Pola keselarasan vokal yang
terbanyak yang telah saya temui di dalam puisi ini ialah (a, -a) iaitu lapan
perkataan antara contohnya ialah jalan,
kamar, bawah, pasar dan lain-lain. Sebilangan kecil saja pola keselarasan
vokal jenis (a, -i) balik dan masjid dan (a, -u) dapur dan warung.
Jumlah perkataan bagi
pola keselarasan vokal jenis (e pepet, -a) iaitu sebanyak lima perkataan
antaranya ialah terbang, kelab, gelap,
belakang dan bendang. Saya dapat
mengesan penggunaan pola keselarasan vokal (e pepet, -i) contoh perkataannya
ialah cermin dan letih, (e pepet, -u) terdapat satu perkataan sahaja iaitu ketuk. Seterusnya ialah pola keselarasan
(e taling, -e taling) mempunyai satu perkataan juga iaitu stesen. Bagi pola keselarasan vokal (i, -i) pula, saya hanya dapat
mengesan satu juga iaitu klinik.
Manakala (o, -e
taling) pula sebanyak satu patah perkataan sahaja iaitu hotel. Seterusnya pola keselarasan vokal jenis (o, -o) saya menemui
sebanyak lima patah perkataan antaranya ialah kosong, lombong, pohon dan lain-lain. Saya hanya dapat mengesan
sedikit sahaja penggunaan pola keselarasan vokal jenis (u, -a) iaitu rumah dan bukan, (u, -i) bukit (u,
-u) hujung dan sudut.
2.4 Puisi: Siapakah yang Kaucari?
Siapakah
yang kaucari?
Berjalan ke kamar ke dapur
Ke
ruang tamu ke beranda
Ke
belakangrumahke halaman
Memerhatikan
bayangan satu persatu
Berjalan
dari ruang ke ruangkosong
Setiapmalam
Siapakah
yang kaucari?
Berjalan ke hujungbendang
Ke
tepi sungai ke bukit
Ke
tepi lombong ke pantai sepi
Berdiri
di bawahpohon di balik
batu
Merenung
lama-lama
Setiap malam
Siapakah
yang kaucari?
Berjalan ke warung ke pasar minggu
Ke
pesta ria ke kelab tari-menari
Mengamati
sudut-sudut cermin
Setiapmalam
Siapakah
yang kaucari?
Berjalanmundar-mandir
Ke
lorong-lorong kota ke hotel
Ke
rumah urut ke rumah
peranginan
Ke
kamarterpencil dan gelap
Mengetuk-ngetukpintu
Setiap malam
Siapakah
yang kaucari?
Berjalan
ke surau ke masjid ke pondok
Ke
hospital ke stesen
keretapi
Ke
stesen bas ke klinik
Ke
lapanganterbang ke feri
Melihat
wajah-wajah yang letih
Setiap malam
Siapakah
yang kaucari?
Kalau bukan dirimu sendiri
Setiap malam
3.0 Penulisan
Rencana Tentang Isu Pendidikan
Cabaran Guru Masa Kini
Oleh Mor Eddin bin Mortada
Hanya tinggal 8 tahun
saja lagi negara kita Malaysia bakal menjadi negara maju menjelang 2020. Adakah
realisasi untuk mencapai Wawasan 2020 ini akan tercapai ataupun sebaliknya.
Dalam merealisasikan impian negara untuk mencapai Wawasan tersebut, cabaran
yang bakal ditempuhi oleh seorang insan yang bergelar guru amat mencabar. Hal
ini kerana, guru yang harus membentuk peribadi pelajar untuk memastikan pelajar
tersebut berjaya ataupun sebaliknya. Bukan itu saja, malah guru juga yang banyak dipersalahkan jika
seseorang pelajar itu banyak membuat masalah. Tentunya ini merupakan satu
fenomena yang baharu bagi seorang guru.
Pada
hemat saya, untuk mencapai status negara maju pada 2020, sistem pendidikan di
negara kita haruslah mempunyai teknologi yang lebih tinggi daripada sekarang. Sistem
pendidikan perlu menjalankan
tanggungjawab untuk menyediakan generasi muda dengan pelbagai pengetahuan dan
kemahiran supaya mereka dapat menghadapi alam dewasa. Kementerian pelajaran
telah menyusun dan merancang strategi dan memperkukuhkan pendidikan negara kita
sesuai dengan perubahan semasa kehidupan masyarakat di sesebuah kawasan itu.
Salah satu perkara yang harus dititikberatkan ialah memberikan pendidikan yang
sama rata tanpa mengira warna kulit, budaya, agama dan sesuatu kaum tersebut.
Jika
guru tersebut mengamalkan budaya yang kurang sihat seperti memberi perhatian
kepada murid yang pandai dan kaya saja, maka murid-murid juga akan terikut
perangai buruk guru tersebut. Guru tidak seharusnya bersikap sedemikian rupa,
malah guru haruslah mempunyai rasa cinta terhadap murid-murid dan bukan pilih kasih
terhadap sesuatu perkara. Kita tidak dapat menafikan ada sebilangan guru yang
bersifat sedemikian, malah lebih teruk lagi daripada apa yang diperkatakan.
Falsafah
Pendidikan Negara telah menggariskan bahawa pendidikan di Malaysia adalah suatu
usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada tuhan. Usaha ini adalah usaha untuk melahirkan rakyat Malaysia yang
berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara.
Pepatah
Melayu menganalogikan guru sebagai lilin membakar diri bagi menerangi orang
lain masih relevan dalam era globalisasi. Apa tidaknya, kejayaan seseorang itu
adalah bergantung kepada seorang guru. Guru tidak pernah mengenal erti lelah
dalam hidupnya jauh sekali berasa letih mengajar, kerana mendidik anak-anak bangsa adalah
tanggungjawab mereka yang bergelar seorang guru. Tidak dapat dinafikan bahawa,
sesetengah pelajar sangat benci kepada seorang guru terutamanya, guru yang
garang. Ingin saya katakan di sini, seburuk manapun guru tersebut, ianya tetap
seorang guru, kerana ilmu dan doa seseorang guru itu sangat berkat. Jika
seseorang anak murid itu berjaya, golongan guru boleh menguntum senyuman kerana
jasa mereka terpapar pada kejayaan dikecapi, bukan saja murid diajar bahkan pada setiap pelosok
pembangunan. Inilah lilin yang membakar diri demi kebahagiaan orang lain.Ingin
saya katakan di sini, profesion perguruan merupakan profesion tertua di muka
bumi ciptaan Tuhan ini.
Kini,
peranan guru sangat penting sebagai pemudah proses pembelajaran. Guru perlu
lebih sedia dan peka melahir dan menggunakan situasi-situasi pembelajaran
secara cekap dan berkesan di dalam bilik darjah. Murid perlu selalu digerak
untuk berfikir secara kreatif dan kritikal. Malahan, murid dijangka dapat
menyoal guru serta membantu guru membuka luas pintu pembelajarannya. Dahulu,
guru hanya berpandukan buku teks dan menulis di papan hitam untuk proses
pengajaran dan pembelajaran. Sekarang, lebih banyak bilik darjah ditukar
menjadi bilik darjah bestari yang membolehkan pelajar menggunakan komputer
untuk mencari lebih banyak pengetahuan dan maklumat. Bagaimanapun, kehadiran
guru penting untuk membimbing pelajar membuat pilihan ilmu dan maklumat yang
betul. Jika melihat daripada sudut
negatif bila dibiarkan pelajar itu sendiri, kemungkinan mereka akan melayari
laman sesawang yang lain terutamanya murid sekolah rendah mereka akan mencari
gambar-gambar kartun kegemaran mereka.
Perkara
yang paling penting bagi guru zaman globalisasi ini ialah meningkatkan
kemahiran dalam penggunaan ICT. Bidang perguruan sentiasa berkembang dan
berubah sejajar dengan perubahan zaman. Perkembangan global dengan teknologi
telekomunikasi dan internet menuntut banyak cabaran kepada pendidik untuk
mencapai Misi Nasional. Para guru mesti bersikap proaktif dan terangsang dengan
perkembangan teknologi yang semakin canggih ini. Ilmu ICT mesti terlebih dahulu
dapat dikuasai oleh para pendidik sebagaimelengkapkan diri dengan kemahiran
terkini agar tidak kosongbagi
menyempurnakan penubuhan sekolah bestari yang berteraskan penggunaan komputer
sebagai satu bentuk kurikulum wawasan negara Malaysia untuk menjadikan negara
maju menjelang 2020.
Guru
juga harus memperlengkapkan diri secara global kerana dalam era teknologi
maklumat masa kini masyarakat terpaksa berdepan dengan pelbagai peralatan
elektronik dalam kehidupan harian sebagai cara hidup moden. Melalui perkara ini
juga, Kementerian Pelajaran Malaysia, hendaklah menyediakan peralatan
elektronik seperti ini juga di kawasan pedalaman agar tidak berlaku kekosongan di sekolah
tersebut. Ada sesetengah sekolah di kawasan pedalaman kekurangan peralatan
elektronik seperti itu, malah ada juga guru yang membeli sendiri peralatan itu.
Ini membuktikan bahawa guru tersebut ada kesungguhan untuk mengajar dan
membangunkan anak-anak bangsa di kawasan pedalaman.
Guru
harus bangkit daripada kesibukan bagi memberi didikan kepada anak bangsa untuk
mencapai kejayaan cemerlang. Inilah satu lagi peranan guru sebagai seorang
pembangun dan peneraju negara. Ini kerana di bawah jagaannya adalah sekumpulan
manusia muda yang akan diasuh dan dididik supaya menjadi anggota masyarakat
yang bertanggungjawab, tidak mempunyai masa depan yang gelap dan berguna pada masa akan datang.
Justeru, fokus guru adalah lebih daripada pembelajaran. Ia melibatkan
pendidikan meliputi segala aspek meliputi pembangunan mental, fizikal, emosi,
sosial dan psikologi. Guru harus berperanan untuk mengenal pasti dan membangunkan
potensi diri pelajar. Peranan guru ini amat penting dalam menentukan corak
pembangunan sesebuah negara. Kita perlu sedar, kejayaan negara sehingga kini,
sebahagian besar adalah hasil sumbangan kerjaya keguruan. Ini kerana persediaan
bagi pengeluaran tenaga kerja negara di semua sektor bermula dari sekolah yang
sudah pastinya memerlukan khidmat dan jasa guru.
Guru
juga adalah model manusia berkelakuan baik. Guru mesti bebas daripada bersikap
negatif dan sempit daripada aspek bangsa, kelas, sosial, kedaerahan dan
politik. Ia dapat mencerminkan
seorang guru yang baik. Bagi merealisasikan wawasan negara untuk mencapai
negara maju menjelang 2020, guru haruslah bersifat proaktif semasa mengajar,
malah guru juga tidak seharusnya cetak ilmu terutamanya ilmu tentang keagamaan.
Seperti yang kita sedia maklum, peranan guru ini sangat tinggi dan mencabar
jika kita lihat dari segi akar umbi. Apa tidaknya, guru banyak berhadapan
dengan karenah murid-murid yang berbeza latar belakangnya. Ada murid yang bijak
dan ada murid yang lambat untuk menerima ilmu yang disampaikan oleh guru.
Di samping itu, cabaran kini, guru
juga perlu mempunyai dan mengamalkan sifat-sifat tingkah laku yang positif.
Dalam menghadapi krisis pendidikan dalam era globalisasi ini, guru boleh
berfikir sejenak terhadap tugas dan tanggungjawab yang harus dipikul bagi
memenuhi tuntutan semasa di bawah
arus pemodenan ini. Di dalam Islam meletakkan profesion perguruan ini sangat
tinggi darjatnya. Guru haruslah mempunyai keperibadian yang unggul dan tinggi
supaya murid menghormati dan menjadikan
seorang guru itu sebagai idola mereka. Seorang guru hendaklah menjaga
tingkahlakunya, jangan hanya mengaanggap gaji guru masa sekarang besar jadi
tanggungjawab terhadap anak murid diabaikan.
Guru juga harus berfikiran jauh,
dengan memikirkan budaya dan amalan yang diamalkan ditempat mereka mengajar.
Guru tidak seharusnya takut untuk dihantar ke pedalaman kerana seorang insan
yang bergelar guru haruslah menunaikan tanggungjawab mereka kepada anak-anak bangsa
terutamanya di pedalaman kerana wajah-wajah anak ini yang akan mencorak negara pada masa yang
akan datang. Janganlah kita memandang rendah kepada penduduk dan anak-anak
orang asli di pedalaman, kerana mereka juga boleh berjaya seperti anak-anak di
bandar. Cuma peluang untuk mereka menonjol dan mengetengahkan diri sendiri
tidak kesampaian. Dalam hal ini, seorang guru yang harus bertanggungjawab untuk
memastikan anak-anak di pedalaman akan berjaya. Jika dulu kita sering
mendengar, anak-anak remaja yang duduk di bandar saja yang boleh melanjutkan
pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dan ada yang lebih beruntung mendapat
penajaan dan biasiswa daripada pihak kerajaan untuk melanjutkan pelajaran di
luar negara, sekarang cuba kita lihat, anak-anak remaja yang duduk di pedalaman
juga sudah mendapat tempat di Institut-institut pengajian tinggi di negara kita
ini. Malah ada juga yang dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara.
Seorang guru berkualiti juga perlu
mempertingkatkan Profesionalisme. Guru harus sedar tentang tugas dan amanah
yang dipikul untuk mendidik generasi yang akan mencapai wawasan negara.
Kemahiran dan pengetahuan dalam aspek pendidikan perlu dikemaskini. Berusaha
mengaplikasi kaedah- kaedah pengajaran dan pendidikan terkini. Guru perlu menyambut
baik dengan mengikuti kursus-kursus pendidikan yang dianjurkan oleh pihak-pihak
berwajib agar dapat mempertingkatkan keupayaan, ketahanan dan prestasi bagi
mendepani cabaran yang semakin kompleks ini. Dengan ini suatu anjakan paradigma
dapat dilakukan oleh para pendidik.
Bukan sahaja seorang guru perlulah berpengetahuan,
berdaya Fikir dan berakhlak. Guru yang berpengetahuan perlu serba tahu dengan
menambah pembacaan untuk peningkatan ilmu serta dapat membawa isu-isu semasa
untuk dibincang dan mencari penyelesaian. Isu-isu semasa berkaitan dengan
kekeluargaan dan komuniti, ekonomi dan sebagainya. Guru yang berpengetahuan
dapat melahirkan generasi anak didik yang cemerlang di kemudian hari. Dalam
perubahan sistem pendidikan yang semakin mencabar ini, profesion perguruan
perlu menyediakan diri dengan amalan nilai murni dan akhlak yang terpuji. Dalam
kurikulum pendidikan ditegaskan nilai-nilai murni yang perlu diserapkan disebalikpengajaran kepada
pelajar dalam bilik darjah. Penerapan nilai murni ini penting untuk menyediakan
para pelajar menjadi warga yang berguna kepada bangsa dan negara.
Tanggungjawab merupakan suatu
perkara yang amat penting untuk membimbing pelajar bagi mencapai kemajuan dan
wawasan, para guru perlu melaksanakan tanggungjawab terhadap pelajar seperti
mengutamakan kebajikan dan keselamatan pelajar, bersikap adil, memupuk nilai
murni. Tanggungjawab terhadap ibu bapa juga penting seperti seperti mewujudkan
hubungan mesra, menghormati mereka, tidak dipengaruhi oleh kedudukan sosial dan
ekonomi mereka dan memberi maklumat kepada mereka untuk kepentingan anak-anak
mereka. Seterusnya tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara seperti
mengelak dari menyebar perkara negatif, menghormati masyarakat setempat serta
menggalakkan kerjasama dan persefahaman. Dan akhirnya tanggungjawab terhadap
rakan sejawat dan profesion seperti mengelak dari membuat kenyataan negatif,
tidak melibat diri dalam kegiatan yang menjejaskan kepercayaan masyarakat serta
membantu rakan sejawat.
Kesimpulannya, peranan guru sangat
penting dalam membentuk modal insan cemerlang. Oleh itu, reformasi pendidikan
memainkan peranan yang penting untuk melahirkan Wawasan 2020 supaya menjadikan
Malaysia sebuah negara yang maju dan kecemerlangan pendidikan dalam erti kata
yang sebenar. Oleh itu, sama-samalah kita berdoa semoga negara kita Malaysia
ini mampu mencapai wawasan pada tahun 2020 nanti. Masyarakat di luar sana juga
haruslah berfikiran positif dan menyokong guru-guru di Malaysia ini, untuk
mendidik anak-anak bangsa yang bakal memimpin dan menerajui negara kita ini
suatu hari kelak.
(1758
Patah perkataan)
Abdul
Hamid Mahmood, 2007, Kuasai Sistem Ejaan Baharu Bahasa Melayu,
Penerbitan
Universiti Sultan Idris Tanjung Malim, Selangor.
Dewan
Sastera, Disember 2004, Dewan Bahasa dan Pustaka, Selangor.
Habibah
Binti Mohd. Samin (Munsyi Dewan) dan Hasnah binti Awang (2010).
Revisi
Bahasa Melayu Akademik 1 untuk PPISMP (Cetakan Pertama). Kumpulan
Budiman Sdn. Bhd Kuala Lumpur.
Muhani
Haji Abd. Ghani 1987, Mengeja Ejaan Rumi Dengan Betul, Fajar Bakti
Sdn
Bhd. Petaling Jaya.
Siti
Hajar Hj. Abdul Aziz (1997). Pengajian
Melayu 3, Komunikasi Bahasa
(Cetakan
Kedua), : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd, Selangor.
Zainal
Abidin Bin Ahmad, 1962, Ilmu Mengarang Melayu, Percetakan Dewama
Sdn. Bhd. Selangor.
Ich bin Black Rambo von Grammy, ich arbeite im Grammy Camp, Meine Frau starb vor 6 Jahren und seit ich mich um meinen einzigen Sohn namens Clinton, einen Freund meines Rats, nach einer Frau zu suchen, auf meiner Suche traf ich Jennifer sie war und Englische Frau, Ich liebte sie so sehr, dass ich ihr alles geben konnte, was sie im Alter von 37 Jahren war, nach einiger Zeit der Dating war ich so sehr in sie verliebt, hatten wir einige Missverständnisse, und sie trennte sich von mir und ich flehte sie an, dass mein Sohn sie zurückrief, sagte sie nein, dass sie jemand anderen gefunden hat, und wir lieben uns so sehr, nachdem ich einen Artikel darüber gelesen habe, wie Dr. Lomi helfen kann, die zerbrochene Beziehung zurückzubringen. , Ich beschloss, einen Versuch zu geben, ich kontaktiere Dr. Lomi für Hilfe, er sagte mir, was zu tun, um meine Geliebte zurückzubringen, die ich tat, er tat die Gebete und Jennifer war zurück, sie liebt mich und schätzen mich mehr jetzt, und wir haben die beste Zeit unseres Lebens, Dr. Lomi bereiten auch einige natürliche Kräuter, die mich stark und gesund wieder jetzt machte ich fühle mich wie ein junger Mann Ich fühlte mich wie ein junger Mann Ich zufrieden sie sexuell sehr gut sind wir beide glücklich, kontaktieren Sie Dr. Lomi auf WhatsApp Nummer +2349034287285 oder mailen Sie ihm auf lomiultimatetemple@gmail.com HE HAT DIE BESTE LÖSUNG FÜR SIE.
ReplyDelete