RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
SEJARAH
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Sejarah Tahun 4
Mawar
|
Tema/Tajuk
|
|
Masa
|
11.40
– 12.40 t/hari
|
Fokus
|
Standard
Kandungan:
2.1 Zaman
Air Batu.
|
Standard
Pembelajaran:
2.1.1 Menyatakan
maksud Zaman Air Batu
2.1.2 Menyatakan
perubahan yang berlaku pada Zaman Air
Batu
K2.1.4
Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat;
i. Menyatakan maksud zaman
air batu.
ii. Menjelaskan
perubahan-perubahan yang berlaku pada zaman air batu.
iii. Murid dapat menyatakan
tiga keperluan menghargai alam sekitar.
|
Aktiviti
|
1. Menonton tayangan video pada
musim sejuk ”Ice Age 2” (TMK).
2. Guru menjana idea murid
dengan bercerita tentang keadaan zaman air batu berdasarkan video yang
ditonton.
3. Guru bersoal jawab dengan
murid tentang video mengikut pengetahuan sedia ada murid.
4. Murid diagihkan kepada 5
kumpulan.
5. Murid dibawa keluar
kelas.
6. Setiap kumpulan diberi
beberapa kiub ais. Murid melihat perubahan yang berlaku kepada kiub ais dan
guru mengaitkan dengan pengajaran berdasarkan tajuk.
7. Setiap kumpulan
memberikan pendapat tentang perubahan yang berlaku pada kiub ais tersebut
dalam konteks Zaman Air Batu.
8. Guru menjelaskan Zaman
Air Batu dalam konteks sejarah dengan menerapkan nilai menghargai alam
sekitar seperti mencintai alam sekitar daripada berlakunya bencana.
9. Murid berbincang dalam
kumpulan tentang keperluan menghargai alam sekitar dan guru memberikan
bimbingan kepada setiap kumpulan.
10. Ketua kumpulan
membentangkan hasil perbincangan.
11. Guru dan murid membuat
ulasan dan kesimpulan.
12. Guru memberikan latihan
pengukuhan kepada murid untuk membuat banding beza tentang alam sekitar
berdasarkan bahan bergambar.
|
EMK
|
Nilai
Murni –
bersyukur, kasih sayang,
menghargai
alam sekitar,team
building
KPS -
Elemen asas sejarah
Dimensi
Kewarganegaraan – berbangga dengan sejarah
asal-
usul
negara.
TMK –
belajar melalui TMK
|
Bahan Bantu Belajar
|
Komputer,
LCD,DVD, kertas mahjong, kuib ais dan alat tulis,
|
Refleksi (dicatat selepas proses
pengajaran & pembelajaran selesai)
|
30
orang daripada 36 orang murid telah mencapai objektif P&P.
Murid
yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid
yang telah menguasai akan diberi latihan pengayaan.
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
EMK
|
CATATAN
|
Permulaan (5 minit)
Menonton tayangan video klip
1. Murid menonton tayangan video klip ’Ice Age’
2. Guru bertanyakan soalan kepada murid berkaitan klip video yang
ditayangkan:
a) Siapa tahu tajuk
cerita ini?
Murid menjawab soalan guru secara lisan
b) Apa maksud tajuk itu
dalam bahasa Melayu?
Murid menjawab secara lisan
c) Masa itu semua
kawasan dilitupi/ dipenuhi apa?
Murid
menjawab soalan guru
3. Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
Nilai Murni
-bersyukur
- kasih sayang
EMK
-TKP
-TMK
KB
-Menjana Idea
-menghubung kait
|
BBM
-Komputer riba, LCD, DVD
|
Aktiviti 1 (15 minit)
1. Guru membahagikan
murid kepada dua kumpulan . Kumpulan 1 diminta menyenaraikan keadaan semasa
cuaca sejuk /terlalu sejuk. Kumpulan 2 menyenaraikan sebab-sebab cuaca
menjadi sejuk/ terlalu sejuk.
2. Murid-murid berbincang dalam
kumpulan masing-masing menyenaraikan hasil dapatan mereka dalam
kertas sebak.
3. Guru meminta setiap ketua kumpulan
untuk membentangkan hasil perbincangan di hadapan kelas.
4. Murid membentangkan hasil dapatan
masing-masing.
5. Guru merumuskan
pembentangan murid dan mengaitkannya dengan proses membuat air batu di rumah
masing-masing.
6. Guru cuba mengaitkan isi pelajaran
dengan meminta murid menjelaskan maksud zaman air batu.
7. Murid memberikan pelbagai jawapan.
8. Guru memberikan pengukuhan dan
memberikan jawapan yang paling tepat tentang maksud zaman air batu.
|
EMK
keusahawanan
Nilai
menghargai alam
KB
menjana idea
|
Ciri cuaca sejuk
menggigil
salji
baju tebal
Ciri cuaca panas
berpeluh
matahari terik
haus/ dahaga
Zaman air batu adalah dunia diliputi salji/ air batu dan berkeadaan sejuk
|
Aktiviti 2 (20 minit)
1. Guru menunjukkan gambar slaid/ klip videokawasan-kawasan
yang dilitupi air batu yang sedang mencair.
2. Murid diminta menjelaskan peristiwa/ kandungan klip video
3. Guru juga merumuskan jawapan murid dengan satu eksperimen ringkas
iaitu kiub air batu yang terdedah.
4. Guru meminta murid menyenaraikan sebab-sebab air batu mencair.
5.Murid menyenaraikan sebab-sebab air batu mencair.
6. Guru menyoal murid kenapa cuaca menjadi panas.
Murid-murid memberi beberapa jawapan .
7. Guru mengaitkan jawapan murid dengan menerangkan tentang keadaan dan
pencairan zaman air batu dengan bantuan gambar-gambar berkaitan
dan mengaitkan dengan perubahan zaman air batu.
|
Nilai
menghargai alam
EMK
ICT
KB
memberi sebab
|
suhu dibawah takat beku
manusia bergerak bebas
dunia seolah-olah satu daratan sahaja
litupan air batu yang jelas
|
Aktiviti 3 (15 minit)
1. Guru menyediakan tiga stesen. Setiap
stesen
disediakan gambar-gambar dan kad arahan
Murid dibahagikan kepada 3 stesen berikut:
Stesen 1 (zaman Air batu) -
Stesen 2 (perubahan-perubahan zaman air
batu)
Stesen 3 (alam sekitar)
2. Murid akan bergerak ke setiap stesen yang
ditetapkan. Murid akan menjawab soalan
berdasarkan arahan yang terdapat
dalam
kad arahan dalam kertas sebak
yang
disediakan.
3. Murid akan membentangkan jawapan
mereka dan guru akan memberi
maklumbalas.
|
EMK
ICT
KB
menjana idea
menjelas
|
BBM
gambar
|
Penutup (5 minit)
1. Guru menunjukkan semula gambar-gambar
berkaitan zaman air batu.
2. Murid diminta menyatakan kepentingan
menjaga alam sekitar.
3. Guru merumuskan isi-isi penting dalam
pelajaran hari ini.
|
Nilai
menjaga alam sekitar
|
|
Contoh : Kad/ gambar untuk
stesen
Kad Arahan
Stesen
1 :
Berdasarkan
gambar dibawah, kumpulan anda diminta menjawab soalan-soalan berikut:
(contoh
gambar)
1. Apa
yang anda dapat perhatikan dari gambar di atas?
2. Bagaimana
keadaan waktu ini?
3. Bolehkah
air batu dalam gambar di atas cair?
4. Mengapakah
air batu boleh cair?
Rancangan Pengajaran Harian
Mata pelajaran
|
Sejarah /
|
|
Tema / Tajuk
|
Zaman Prasejarah
|
|
Kelas
|
4 Bersatu
|
|
Masa
|
8.00-9.00 pagi
|
|
Tarikh
|
20-9-2013
|
|
Standard Kandungan
|
3.1 Kehidupan manusia prasejarah.
|
|
Standard Pembelajaran
|
3.1.1. Menyatakan maksud prasejarah.
3.1.2 Menyatakan lokasi prasejarah
3.1.3 Menyatakan kegiatan masyarakat prasejarah
K3.1.8 Menyatakan sikap manusia prasejarah
|
|
EMK
|
Nilai : Rajin berusaha, bekerjasama dalam kumpulan
KPS : Konsep masa
Dimensi Kewarganegaraan : Perkongsian sejarah
TMK : belajar melalui TMK
|
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran , murid dapat:-
1. Menyatakan maksud
prasejarah.
2. Menyatakan 4 lokasi
kehidupan prasejarah
3. Menyenaraikan 4 kegiatan
masyarakat prasejarah.
|
|
Bahan Bantuan Mengajar
|
Video , gambar , puzzle
|
|
Aktiviti
|
Set Induksi (5 minit)
1. menunjukkan suasana atau situasi
zaman prasejarah.
Contoh : gua, orang purba,
dinosaur( bersoal jawab dengan murid)
2. Guru menerangkan maksud prasejarah
– masukan dari segi
pakaian
Langkah 1 (15minit)
1. Penempatan kehidupan zaman prasejarah
(mencungkil pengetahuan sedia ada murid)
Contoh : Sungai , gua , atas pokok
Langkah 2 ( 15 minit)
Mengapakah tempat tinggal itu menjadi tumpuan ? (Huraikan )
- Keselamatan- atas pokok
- Sumber makanan senang diperolehi
- Sumber air – minuman
- Pengangkutan
Langkah 3( 20 minit)
1. Aktiviti mencantum gambar lokasi dan
mengaitkan aktiviti manusia pra sejarah.
2. Bahagikan murid dalam 4 kumpulan.
Kumpulan 1- Gua
Kumpulan 2 – Sungai
Kumpulan 3 – kawasan lapang
Kumpulan 4 – pinggir hutan
3. Pembentangan kumpulan.
Setiap kumpulan akan membentangkan
hasil kumpulan .
Penutup ( 5 minit)
1. Aktiviti kuiz secara lisan / spontan.
Contoh:
- Berikan maksud
prasejarah
- Berikan 2 lokasi
prasejarah
- Berikan 4 kegiatan
prasejarah.
|
Video
puzzle
Video gambar
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
SEJARAH
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Sejarah Tahun 4
Kreatif
|
Tema/Tajuk
|
4. Kerajaan
Melayu Awal
|
Masa
|
8.40 – 9.40 pagi
|
Standard Kandungan
|
4.1 Mengetahui
dan memahami kedudukan kerajaan Melayu awal
|
|
|
Standard Pembelajaran
|
4.1.1 Menamakan
kerajaan-kerajaan Melayu awal.
4.1.2 Mengenal
pasti lokasi kerajaan-kerajaan Melayu awal pada
peta Malaysia
K4.1.5 Menyatakan
keistimewaan kerajaan-kerajaan Melayu awal
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran, murid akan dapat;
i. Menamakan dan menandakan 3 lokasi
kerajaan-kerajaan Melayu pada peta Malaysia.
ii. Menyebut keistimewaan
kerajaan-kerajaan Melayu Awal
|
Aktiviti
|
1. Menayangkan slaid peta Malaysia
2. Bersoaljawab dan perbincangan tentang
lokasi kerajaan-kerajaan Melayu di Malaysia.
3. Mengenalpasti keistimewaan setiap
kerajaan-kerajaan Melayu awal
4. Menjelaskan kegiatan ekonomi di setiap
lokasi –cara hidup
|
EMK
|
Nilai
Murni –
bersyukur, kerjasama, rajin, kreatif
KPS -
Elemen asas sejarah
Dimensi
Kewarganegaraan – Perasaan kekitaan
TMK –
belajar melalui TMK
|
Bahan Bantu Belajar
|
Komputer,
LCD,DVD, slaid powerpoint, buku latihan, alat tulis.
|
Refleksi
|
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
EMK
|
CATATAN
|
|
Permulaan (5 minit)
Murid melihat tayangan video Hikayat Merong Mahawangsa
Perbincangan dan soal jawab berdasarkan video.
Menghubungkait tayangan video dengan tajuk pembelajaran
|
Nilai Murni
-bersyukur
- kasih sayang
EMK
-TKP
-TMK
KB
-Menjana Idea
-menghubung kait
|
BBM
-Komputer riba,
LC D, DVD
|
|
Aktiviti 1 (15 minit)
1. Guru menayangkan
slaid peta Malaysia
2. Perbincangan dan
penerangan tetang kerajaan-kerajaan
Melayu awal serta lokasinya
berdasarkan slaid peta Malaysia
a) Bruas
b) Kedah Tua
c) Gangga Negara
3. Penerangan dan
soal jawab tentang keistimewaan
kerajaan-kerajaan melayu awal.
|
EMK
keusahawanan
Nilai
menghargai alam
KB
menjana idea
|
Skrin Paparan Peta Malaysia
Bahan dari internet –
Gambar-gambar tinggalan sejarah
|
|
Aktiviti 2 (15 minit)
1. Guru membahagikan
murid kepada beberapa
kumpulan.
2. (Kumpulan Pintar)
-Murid diminta menandakan
dan menamakan lokasi kerajaan-kerajaan
Melayu awal pada peta
Malaysia yang diberikan
3. (Kumpulan Bijak)
-Murid diminta menamakan
lokasi kerajaan-kerajaan Melayu
awal mengikut lokasi yang telah ditandakan
pada peta Malaysia dengan bimbingan
guru.
4. . (Kumpulan Pandai) -Murid
diminta melengkapkan
nama kerajaan-kerajaan Melayu
awal dengan mengisi huruf- huruf
yang tertinggal pada lokasi yang ditanda
pada peta Malaysia.
|
Nilai
Hormat- menghormati
Kerjasama
KB
Menghubung kait
|
Lembaran kerja –
Peta Malaysia
|
|
Aktiviti 3 (15 minit)
1. Wakil murid
diminta tampil ke hadapan kelas
membentangkan hasil kerja kumpulan
2. Perbincangan dan
soal jawab tentang hasil
kerja yang dibentangkan.
3. Guru mengedarkan
lembaran kerja (peta minda)
4. Semua murid
diminta melengkapkan keistemewaan
3 kerajaan-kerajaan Melayu
awal berdasarkan gambar yang disediakan.
|
KB
menjana idea
menjelas
|
Lembaran kerja
|
|
Penutup (5 minit)
1. Guru
meminta murid-murid membuat kesimpulan
tentang apa yang dipelajari.
2. Guru merumuskan
isi-isi penting dalam
pelajaran
hari ini.
|
Nilai
Menghargai jasa
patriotik
|
|
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
SEJARAH
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Sejarah Tahun 4
Maju
|
Tema/Tajuk
|
Mari Belajar
Sejarah
|
Masa
|
8.40 – 9.40 pagi
|
Fokus
|
Standard Kandungan:
1.2 Pengertian Diri dan Keluarga
|
Standard Pembelajaran:
1.2.2 Mengenalpasti salah silah keluarga
1.2.3 Menyatakan pengertian keluarga asas
1.2.4 Mengenalpasti gelaran anggota keluarga
K1.2.7 Menyatakan adap yang perlu diamalkan dalam keluarga
|
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat;
i. Menyatakan bilangan
anggota dalam keluarga
ii. Menyatakan panggilan
dalam keluarga
iii. Menyatakan maksud
keluarga asas
|
Aktiviti
|
1. Menonton tayangan
video ”Keluarga bahagia”
2. Bersoaljawab
berkaitan dengan ahli keluarga.
3. Menghasilkan
salasilah keluarrga.
|
EMK
|
Nilai Murni –
bersyukur, kasih sayang , sopan-
santun,
hormat-menghormati
KPS -
Elemen asas salasilah keluarga
Dimensi Kewarganegaraan – bersyukur dikurniakan
sebuah
keluarga
TMK –
belajar melalui TMK
|
Bahan Bantu Belajar
|
Komputer,video, LCD, buku latihan, kertas lukisan, alat tulis,
|
Refleksi
|
|
STRATEGI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
EMK
|
CATATAN
|
Permulaan (5 minit)
Menonton tayangan video klip
1. Murid menonton tayangan video klip ”Keluarga bahagia”
2. Guru bertanyakan soalan kepada murid berkaitan lagu yang
diperdengarkan.
a) Siapakah yang perlu
kita sayangi?
Murid menjawab soalan guru secara lisan
b) Lagu ini tentang apa?
Murid menjawab secara lisan
3. Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
Nilai Murni
-bersyukur
- kasih sayang
EMK
-TKP
-TMK
KB
-Menjana Idea
-menghubung kait
|
BBM
-Komputer riba, LCD, Video
|
Aktiviti 1 (15 minit)
1. Guru menunjukkan
carta sebuah keluarga asas.
2. Guru bertanyakan soalan berdasarkan
carta tersebut.
Contoh:
a.) Siapakah ahli keluarga asas?
Ibu, bapa, , kakak, abang, adik dan
saya
b.) Siapakah ketua keluarga?
Ayah
c.) Menyenaraikan ahli keluarga secara
lisan.
|
EMK
keusahawanan
Nilai
Sopan santun
KB
menjana idea
|
ABM
Carta Keluarga
|
Aktiviti 2 (20 minit)
1. Guru bersoal jawab mengenai ahli keluarga murid.
2. Murid diminta menyatakan panggilan kepada ahli keluarga yang telah
desenaraikan tadi.
Contoh:
a.) Bagaimana kamu
panggil ayah kamu?
b.) Bagaimana kamu
panggil adik kamu?
3. Guru menerapkan nilai murni- hormat-menghormati semasa PdP.
4.Murid diminta menyatakan maklumat ahli keluarga seperti nama, umur dan
pekerjaan(jika ada).
5.Guru menerangkan ayah merupakan ketua ahli keluarga.
|
Nilai
Kasih sayang
Sopan santun
Hormat-menghormati
EMK
KB
|
|
Aktiviti 3 (15 minit)
1. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
2. Murid diminta mennjawab soalan berdasarkan arahan yang dinyatakan
dalam lembaran kerja.
3. Murid akan membentang jawapan mereka.
4. Guru memberi maklum balas.
|
EMK
KB
menjana idea
menjelas
|
BBM
Lembaran Kerja
|
Penutup (5 minit)
1. Guru menayangkan semula lagu ”Keluarga Bahagia”
2. Murid diminta menyanyi bersama.
3.Guru merumuskan kepentingan institusi keluarga .
|
Nilai
Kasih sayang
|
|
TAJUK
KAJIAN KES:
KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU AWAL
|
Penyataan Masalah:
Kerajaan Melayu Awal dikatakan telah
wujud sejak sekian lama. Buktikan pernyataan tersebut.
Soalan yang boleh dikemukakan kepada
murid sebagai panduan perkembangan idea.
1. Nyatakan nama kerajaan melayu awal yang
wujud dan lokasinya.
2. Warnakan dan labelkan lokasi kerajaan
melayu awal yang telah disenaraikan di peta.
3. Senaraikan aktiviti berasaskan laut dalam
kerajaan melayu awal.
4. Apakah nilai murni yang perlu anda
amalkan untuk menjaga kebersihan pesisiran pantai dan kepentingannya.
Objektif kajian:
1. Murid dapat menyatakan kerajaan awal yang
wujud.(kognitif)
2. Murid dapat mengenalpasti lokasi kerajaan
melayu awal. (psikomotor)
3. Murid dapat menamakan laut/selat/ pulau
pada peta tentang kewujudan kerajaan melayu awal. (psikomotor)
4. Murid dapat menyatakan aktiviti
berasaskan laut dalam kerajaan melayu awal. (kognitif)
5. Murid dapat menyatakan keperluan menjaga
kebersihan alam sekitar terutama di persisisran pantai. (afektif)
Rujukan
sumber:
1. Buku teks
2. Internet
3. Temubual
4. Surat khabar
5. Majalah
6. Lain-lain
Kaedah pelaksanaan:
1. Perbincangan bersama dengan guru tentang
topik.
2. Dilakukan secara berkumpulan (2- 3
orang).
3. Guna kertas A4 (1-5 halaman).
4. Boleh menggunakan tulisan tangan atau
ditaip ( font:Times New Roman, saiz: 14)
5. Muka depan hasil kerja mesti ada tajuk,
nama murid, kelas dan nama guru.
6. Tempoh masa kajian selama 2 minggu.
Laporan
Kajian:
1. Buku skrap
2. Pembentangan
a. Pemilihan tajuk ( Kajian Peristiwa)
TAJUK 1: ZAMAN PRASEJARAH
|
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
3.1 Kehidupan manusia prasejarah
|
3.1.1 Menyatakan maksud prasejarah
3.1.2 Menyatakan lokasi prasejarah
3.1.3 Menyatakan kegiatan masyarakat
prasejarah
3.1.4 Mengenal pasti alatan dan
kegunaannya
dalam masyarakat
prasejarah
3.1.5 Menyatakan kepercayaan manusia
prasejarah
|
Kehidupan
Zaman Prasejarah
Arahan:
Persoalan
lain yang boleh ditimbulkan oleh guru untuk membantu murid mengembangkan idea.
Soalan-soalan Kajian Kes
1. Apakah
yang dimaksudkan dengan prasejarah?
2. Nyatakan
lokasi atau tempat prasejarah yang kamu ketahui? (berserta gambar)
3. Bagaimanakah
cara hidup masyarakat manusia prasejarah? (tempat tinggal, perubahan
petempatan)
4. Senaraikan
kegiatan yang dilakukan oleh masyarakat prasejarah untuk meneruskan kehidupan
seperti mencari sumber makanan dan tempat perlindungan.
5. Senaraikan
alatan dengan menggunakan oleh nmasyarakat prasejarah dan kegunaan alatan
tersebut.
6. Apakah jenis
kepercayaan masyarakat prasejarah?
Soalan banding beza hasil dapatan.
1. Nyatakan
perbezaan cara hidup masyarakat prasejarah dengan masyarakat sekarang dalam
pelbagai aspek.
2. Bandingkan
peralatan zaman prasejarah dengan peralatan zaman sekarang.
3. Bezakan jenis
kepercayaan masyarakat prasejarah dengan kepercayaan masyarakat
sekarang?
Kesimpulan
1. Mengapakah
kita perlu menghargai tinggalan sejarah?
2. Apakah
pendapat kamu tentang masyarakat prasejarah dan kaitan dengan kehidupan kamu
pada masa kini?
CONTOH
PELAKSANAAN KAJIAN KES
|
PROSES PELAKSANAAN
|
|
LANGKAH 1: PENYATAAN MASALAH
Guru mengenal pasti tajuk / tema
3.1 Kehidupan manusia prasejarah
|
LANGKAH 2:
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian
ini adalah untuk membolehkan murid:
1. Menyatakan cara kehidupan masyarakat
prasejarah
2. Menyenaraikan alatan dan kegunaan alatan
tersebut dalam masyarakat prasejarah.
3. Menyatakan
kepentingan menghargai tinggalan sejarah.
4. Menyatakan
kepercayaan manusia prasejarah.
PERANCANGAN GURU
· Menetapkan tempoh kajian selama sebulan
· Pembentukan kumpulan (3-5 orang dalam satu
kumpulan)
· Memberi tugasan-berikan beberapa soalan
perbincangan bagi mencungkil pendapat murid
· Menentukan kaedah kajian yang ingin
dilakukan:-
- Kaedah kajian menggunakan media. Contoh:
internet
- Kaedah kajian Pusat sumber
Menentukan bentuk laporan - buku
skrap dan pembentangan/lakonan
|
|
LANGKAH 3: RUJUKAN
SUMBER
1. Buku teks Kajian Tempatan Tahun 4.
2. Buku teks Sejarah Tahun 4
3. Buku teks Sejarah Tingkatan 1
4. Laman sesawang
|
|
LANGKAH 4: ANALISIS DATA
Banding beza hasil dapatan daripada pelbagai sumber
rujukan.
1. Perbandingan
kehidupan masyarakat zaman dahulu dengan kehidupan sekarang.
2. Perbandingan
peralatan-peralatan dahulu dengan peralatan sekolah.
3. Perbandingan jenis
kepercayaan masyarakat prasejarah dengan masyarakat sekarang.
|
|
|
LANGKAH 5: LAPORAN KAJIAN
Laporan:
Pembentangan/laporan bertulis/ buku skrap
Hasil
Laporan :
· Mengandungi 1 – 5 halaman
· Merangkumi Tajuk Kajian, Pendahuluan,
Perbincangan( Hasil Kajian), Kesimpulan dan Rujukan.
|
a. Pemilihan tajuk ( Kajian Peristiwa)
TAJUK 5: TOKOH TERBILANG KESULTANAN MELAYU MELAKA
|
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
5.2 Parameswara sebagai pengasas Kesultanan
Melayu Melaka
|
5.2.2 Menjelaskan rentetan peristiwa perlalanan Parameswara
dari Palembang ke Melaka.
K5.1.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang boleh
dicontohi
|
b. Mengenalpasti masalah dan
membina hipotesis
Peta perjalanan Parameswara
TAJUK
KAJIAN KES:
|
Arahan:
Persoalan
lain yang boleh ditimbulkan oleh guru untuk membantu murid mengembangkan idea.
1. Siapakah Parameswara?
2. Parameswara berasal dari mana?
3. Apakah peristiwa yang mendorong Parameswara melarikan diri
dari Palembang ke Temasik ?
4. Kenapakah Parameswara melarikan diri pula dari Temasik ke Muar
?
5. Bagaimanakah Melaka mendapat nama?
CONTOH
PELAKSANAAN KAJIAN KES
|
PROSES PELAKSANAAN
|
|
LANGKAH 1: PENYATAAN MASALAH
Guru mengenal pasti tajuk / tema
5.2.2 Menjelaskan rentetan peristiwa perlalanan Parameswara
dari Palembang ke Melaka.
|
LANGKAH 2:
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian
ini adalah untuk membolehkan murid:
1. Menyatakan sejarah kewujudan tokoh
terbilang Parameswara.
2. Mengenalpasti perjalanan Parameswara dari
Palembang ke Melaka.
3. Mengenal pasti
bagaimanakah Melaka mendapat nama.
4. Mengaplikasi
kemahiran meneroka bukti bagi menjana pemikiran kritis dan kreatif.
PERANCANGAN GURU
· Menetapkan tempoh kajian- SEBULAN
· Pembentukan kumpulan(jika perlu)
· Memberi tugasan-berikan beberapa soalan
perbincangan bagi mencungkil pendapat murid
· Menentukan kaedah kajian yang ingin
dilakukan:-
- Kaedah kajian perpustakaan
- Kaedah TMK
Menentukan bentuk
laporan-buku skrap/persembahan/ pembentangan
|
|
LANGKAH 3: RUJUKAN
SUMBER
· Majalah/buku
· Dokumen/Jurnal
· Laman sesawang
· Muzium/Arkib/Agensi
berkaitan-Jabatan Penerangan,Agensi Pelancongan
|
|
LANGKAH 4: ANALISIS DATA
Banding beza hasil dapatan daripada pelbagai sumber rujukan.
|
|
LANGKAH 5: LAPORAN KAJIAN
Laporan:
Pembentangan/laporan bertulis/ buku skrap
Hasil
Laporan :
· Mengandungi 1 – 5 halaman
· Merangkumi Tajuk Kajian, Pendahuluan,
Perbincangan( Hasil Kajian), Kesimpulan dan Rujukan.
|
Melaka
merupakan sebuah negeri yang boleh dibanggakan,RENTETAN peristiwa
perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka.
Buktikan
pernyataan tersebut.
Nama ahli
kumpulan: 1.choo
lai hoe
2.nurul azila
3.zaiton
taib
4.azlina
faharuddin
5.juliati
jantan
6.n.vasugi
7.fu
lee kuan
8.lee
foong foong
9.
norhaniza shahabuddin
10.suhaimi hashim
11.anna
hanim othman
12.noor hayati harun
PENDAHULUAN
Kesultanan Melayu Melaka diasaskan
oleh Parameswara. Parameswara telah mengasaskan Melaka
pada
sekitar tahun 1400. Parameswara mendapati Melaka banyak mempunyai
keistimewaan.Keistimewaan Melaka:
i. Pokok bakau boleh dijadikan sumber kayu api dan dibuat tiang
rumah. Pokok api-api pula dijadikan benteng pertahanan.
ii. Terdapat bukit yang boleh menjadi petunjuk pelayaran. Dari
bukit ini juga mereka dapat mengawal kapal yang keluar dan masuk ke Melaka.
iii. Muara Sungai Melaka yang dalam
dan kedudukannya yang terlindung daripada tiupan angin monsun sesuai dijadikan
pelabuhan dan persinggahan kapal.
Perbincangan
Mari kita lihat peristiwa Parameswara
mengasaskan Melaka. Parameswara merupakan putera raja yang berasal dari
Palembang. Sumatera. Parameswara berusaha untuk membebaskan palembang daripada
naungan kerajaan Majapahit. Apabila gagal, Parameswara melarikan diri ke
Temasik.
Temasik merupakan negeri di bawah
naungan kerajaan Siam. Parameswara telah menguasai Temasik. Tindakan
Parameswara menimbulkan kemarahan Siam. Oleh itu, Siam mengatur rancangan untuk
menyerang Temasik.
Walau bagaimanapun, Parameswara
bertindak melarikan diri ke Muar sebelum sempat Siam menyerang. Di Muar,
Parameswara masih berasa dirinya tidak selamat.
Parameswara
meneruskan perjalanannya ke utara melalui Sening Ujung dan Bertam. Akhirnya,
Parameswara tiba di sebuah perkampungan nelayan. Semasa tiba di sebuah kampung
nelayan, Parameswara dan pengikutnya berehat di bawah sepohon pokok.
Parameswara telah melihat anjing perburuannya ditendang oleh seekor pelanduk
putih sehingga jatuh ke dalam sungai. peristiwa ini dianggap luar biasa kerana
pelanduk yang kecil dapat mengalahkan seekor anjing. Kegagahan pelanduk
menyebabkan baginda merasakan tempat itu istimewa untuk mendirikan kerajaan.
Oleh itu, baginda telah menamakan kawasan tersebut sebagai Melaka sempena nama
pokok tempat baginda berehat.
Peta
menunjukkan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka.
sumber : http://ibrahimputeh.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment