RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Pemulihan Tahun 2
Tarikh : 2
September 2010
Hari : Isnin
Masa : 8.00 – 9.00 pagi
Bilangan Murid : 8
orang
Tajuk : Perkataan
Vokal Berganding
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
1.
Murid-murid
boleh mengeja dan membunyikan perkataan vokal berganding dengan sebutan yang betul (Kumpulan Cerdas,
Kumpulan Sederhana, Kumpulan Lambat).
2.
Murid-murid
boleh membaca perkataan vokal berganding tanpa mengeja (Kumpulan Cerdas).
3.
Murid-murid
boleh membaca ayat mudah dalam petikan yang mengandungi perkataan vokal
berganding (Kumpulan Cerdas dan Kumpulan Sederhana).
4.
Menulis
perkataan vokal berganding secara imlak (guru menyebut murid menulis).
Kemahiran : 1. Menyebut kemahiran vokal berganding
2.
Membatang
perkataan vokal berganding
3.
Membaca
petikan perkataan vocal berganding
Pengetahuan
Sedia Ada : 1. Murid sudah mengenal huruf kecil dan huruf
besar
2.
Murid dapat membezakan huruf vokal dan huruf konsonan
3.
Murid sudah menguasai kemahiran perkataan yang
mengandungi diftong
Penerapan Nilai : 1.
Rajin berusaha
2. Berani
LANGKAH / MASA
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN &
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||
Set Induksi
(5 minit)
|
Seni kata lagu :
Baca buku selalu
Mencari ilmu
Kita kan jadi pandai
Jika
tak lalai
Baca
buku cerita
Besar
gunanya
Banyak
gambar yang indah
Dalam
cerita
|
|
Teknik
:
Nyanyian
dan gerakan
Nilai
:
Mendengar
arahan, rajin berusaha
BBM
:
Senikata
lagu dalam bentuk power point
|
||||||||||||||
Langkah
1
(15
minit)
|
1. Kemahiran vokal berganding
’kv+vk’ berserta contoh :
a)
aa – taat, saat
b)
ai – baik, kait
c)
au – laut, lauk
d)
ia – liat, diam
e)
iu – liut, cium
f)
ua – buat, suam
g)
ui – kuih, cuit
2. Perkataan-perkataan vokal
berganding ’kv+vk’ berserta gambar
a)
b)
c)
d)
e)
|
|
Teknik :
Mengeja dan menyebut
Nilai :
Mendengar arahan
BBM :
Perkataan vokal berganding
berserta contoh bergambar dalam bentuk
power point
|
||||||||||||||
Langkah
2
(20
minit)
|
1. Membatang suku kata kvvk (Kumpulan Lambat)
2. Membaca ayat mudah (Kumpulan Cerdas)
4.
5.
3. Mengeja dan menyebut ayat mudah (Kumpulan Sederhana)
4. Menulis
perkataan vokal berganding (Kumpulan Cerdas)
6.
|
1.
Guru membahagikan murid
kepada 3 kumpulan :
a)
Kumpulan Cerdas
b)
Kumpulan Sederhana
c)
Kumpulan Lambat
2. Kumpulan Cerdas dan Sederhana
diberi permainan bahasa – Jejak Labah-Labah
3. Guru
memulakan kemahiran membatang suku kata dengan Kumpulan Lambat sambil
menunjukkan slaid yang mengandungi vokal berganding.
4. Murid mengeja dan membatang
suku kata vokal berganding dan membunyikan dengan betul dengan dipantau oleh
guru
5. Murid membuat latih tubi
mengeja dan menyebut perkataan yang ditayang di slaid dan membunyikannya.
7.
Murid kumpulan
Lambat diberi lembaran kerja mewarna perkataan yang sama dan memadan
perkataan dengan gambar.
8. Guru meneruskan pengajaran
dengan Kumpulan Cerdas menggunakan bacaan bergred yang mengandungi perkataanvokal berganding.
9.
Guru
membaca petikan ayat mudah diikuti oleh murid.
10. Setiap murid membaca ayat mudah
dengan perkataan vocal berganding yang terkandung dalam kad bacaan bergred yang
berbeza.
11. Kumpulan Cerdas membuat latihan
lembaran kerja dengan membina dan menulis ayat perkataan vokal berganding.
12.
Guru meneruskan aktiviti pengajaran dengan Kumpulan Sederhana.
Guru menggunakan kad bacaan bergred yang sama, guru meminta murid mengeja dan
menyebut ayat mudah yang mengandungi perkataan vokal berganding.
13.
Kumpulan Cerdas, Sederhana dan Lambat bergilir-gilir
mengeja dan menyebut kad bacaan bergred tersebut. Langkah diulang sehingga
semua murid setiap kumpulan menyebut kad bacaan bergred secara individu.
15. Murid
Kumpulan Sederhana membuat latihan lembaran kerja mewarna suku kata dan
menulis gabungan suku kata yang diwarna dan menanda perkataan yang sama
dengan gambar. Kemudian membuat lembaran kerja melengkapkan perkataan.
|
Teknik :
Mengeja, mengeja, menyebut,
permainan bahasa
Nilai :
Berdikari
Bekerjasama
BBM :
1. Perkataan vokal berganding
bergambar dalam bentuk power point
2. Kad bacaan
bergred
3.Lembaran
kerja permainan bahasa
|
||||||||||||||
Langkah
3
(15
minit)
|
Penilaian dan
pengukuhan
|
1.
Guru
menayangkan slaid yang mengandungi latihan membatangkan suku kata kvvk. Murid
Kumpulan Lambat untuk membuat latihan menyesuaikan suku kata dengan
menggunakan komputer riba.
2.
Guru
menayangkan slaid yang mengandungi latihan menyesuai perkataan dengan gambar.
Murid Kumpulan Sederhana membuat latihan di komputer riba.
3. Seorang
murid Kumpulan Cepat membaca dengan kuat diikuti oleh murid yang lain
|
Teknik
:
Interaktif
komputer
Nilai
:
Berani
kerana benar
Berdikari
BBM
:
Latihan bentuk power point
Kad bacaan bergred
|
||||||||||||||
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan hasil
pembelajaran
|
1. Guru menunjukkan slaid yang
mengandungi 4 perkataan vokal berganding selain daripada kvvk.
2.
Murid menyebut perkataan tersebut
a)
piano
b)
hadiah
c)
piala
d)
buaya
3.
Guru menayangkan klip video “Chicken Dance” dan guru meminta semua murid
berdiri
4. Murid membuat
pergerakan seperti dalam video
|
Teknik
:
Lisan
dan gerakan
Nilai:
Kerjasama
BBM
:
1.
Slaid
power point
2.
Klip
video
|
No comments:
Post a Comment