. Amoi Chantek Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Friday, 14 February 2014

PENERAPAN KEMAHIRAN PEMIKIRAN SEJARAH (KPS)
Oleh;
Hjh. Sharifah Afida Syed Hamid (SM Sains Sultan Ibrahim, K. Terengganu)
Azman Achutan Abdullah (SMK Mersing, Johor)
Ginawati Raji (SMK Senai, Johor)
Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS) merupakan satu proses berfikir bagi
membolehkan murid-murid meneroka idea yang kompleks dan abstrak dengan
bimbingan guru. KPS merangkumi :

i ) memahami kronologi
• Melihat masa lalu, kini dan akan datang
• Memahami konsep masa
• Memahami konversi masa

ii ) meneroka bukti
• Mengenal pasti sumber pertama dan kedua
• Membuat perbandingan antara sumber
• Menentukan signifikan, tarikh, tokoh, lokasi peristiwa serta
bagaimana peristiwa itu berlaku.

iii ) membuat interpretasi
• Membuat tafsiran sesuatu peristiwa sejarah
• Membezakan antara tafsiran dengan perspektif
• Membezakan antara fakta sejarah dengan tafsiran sejarah

iv ) membuat imaginasi
• Melibatkan diri dalam sesuatu peristiwa sejarah
• Membuat imaginasi secara visual
• Membuat imaginasi secara empati

v ) membuat rasionalisasi
• Menggunakan akal fikiran untuk membuat pertimbangan
yang wajar bagi menyelesaikan sesuatu persoalan
• Memerlukan kemahiran mengumpul data, hipotesis,
menentukan signifikan bukti dan membuat inferens
• Membuat rasionalisasi melalui kajian sumber sejarah secara
kritis.

Penerapan KPS boleh dilaksanakan di dalam atau di luar bilik darjah. KPS juga
sesuai digunakan dalam hampir semua peristiwa sejarah.
KPS sesuai digunakan semasa set induksi bagi merangsang minda murid. KPS
juga boleh diterapkan secara sisipan semasa P&P dan semasa membuat
ulangkaji.


No comments:

Post a Comment