1.0 PENDAHULUAN
Malaysia merupakan sebuah negara
yang rakyatnya majmuk sifatnya iaitu terdiri daripada pelbagai bangsa/ etnik,
kaum/suku, bahasa, budaya dan agama. Cabaran utama yang dihadapi ialah memupuk
perpaduan dan integrasi antara etnik untuk membina, menjalin dan mewujudkan
kestabilan politik dan pembangunan serta keselamatan negara. Hal ini sesuai
dengan hasrat yang pernah disuarakan oleh Tun Abdul Razak, Perdana Menteri
Malaysia yang kedua. Beliau berhasrat untuk menjalin dan memupuk hubungan etnik
dan wilayah untuk memajukan Malaysia.
Salah satu contoh paling baik pernah
berlaku di negara ini dalam proses pengwujudan, penjalinan dan pemupukan
hubungan antara etnik ialah kewujudan masyarakat Baba atau peranakan imigran
cina yang wujud di Tanah Melayu sejak lama dahulu. Mereka telah menerima dan
mengasimilasikan tiga kebudayaan iaitu kebudayaan cina, Melayu dan Barat
sebagai kebudayaan mereka sehinggakan budaya mereka menjadi sangat unik.
Dalam tempoh hampir lima dekad pasca
kemerdekaan, hubungan etnik di Malaysia telah melalui pelbagai liku peristiwa
pasang surut, pahit dan manis. Dengan latar belakang budaya agama, bahasa dan
asal usul keturunan yang berbeza, rakyat Malaysia bergerak maju mengharung
pelbagai cabaran dan halangan dalam hubungan sosial bagi mewujudkan
persekitaran yang harmoni, dami dan selamat.
Untuk memahami cabaran-cabaran yang telah dan sedang dilalui oleh rakyat
Malaysia sememangnya tidak mudah. Hal ini kerana, seseorang perlu benar
memahami terlebih dahulu latar sejarah yang membawa kepada pembinaan
masyarakat, bentuk dan jenis pluraliti negara ini. Proses mengenal pasti
cabaran itu bukanlah mudah. Hal ini kerana banyak faktor yang perlu diambil
kira berasaskan senario dan persekitaran geopolitik, ekonomi dan perkembangan
ideologi selari dengan kepesatan kemajuan ilmu dan teknologi semasa pada
peringkat nasional mahupun global.
2.0 CABARAN DAN IMPLIKASI
TERHADAP HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA
Menurut Zaid Ahmad (2010) dalam
bukunya Hubungan Etnik Di Malaysia Edisi kedua menyatakan bahawa cabaran yang
pertama terhadap Hubungan Etnik di Malaysia adalah membina personaliti rakyat
yang berjiwa Malaysia. Menurut beliau lagi, secara amnya bagi memastikan
kesinambungan negara maka suatu generasi harus memiliki personaliti dan watak
sebagai rakyat Malaysia. Maksudnya seorang rakyat Malaysia dapat menumpahkan
taat setianya kepada raja dan negara, mempunyai semangat patriotisme serta
bersedia mempertahankan kedaulatan negaranya. Cabaran ini menurut Mohamad
Sohaimi Esa (2011) dalam bukunya Hubungan Etnik: Kelangsungan Pembinaan Negara
Bangsa, menekankan kepentingan aspek budaya dan nilai. Dalam proses membina
jati diri Malaysia, rakyat perlu mempunyai kekuatan budaya dan nilai yang bersifat
keMalaysiaan supaya rakyatnya yang berbilang kaum berupaya membina satu jalinan
sosial yang kukuh dan utuh. Lantaran itu, adalah amat penting rakyat Malaysia
menghayati dan mengamalkan dasar kebudayaan kebangsaan yang telah digubal
berasaskan semangat kerjasama dan persefahaman antara etnik di Malaysia.
Cabarannya ialah proses menerapkan budaya dan nilai ke dalam kehidupan
masyarakat yang pelbagai sifatnya, bukan suatu perkara yang mudah dilakukan
disebabkan entiti setiap etnik yang berbeza.
Satu lagi cabaran yang paling getir
ialah cabaran membina jalinan hubungan harmoni antara interetnik dan
intraetnik. Hubungan interetnik adalah merujuk kepada hubungan satu etnik
dengan etnik yang lain. Hal ini merupakan cabaran besar yang sedang dihadapi
oleh masyarakat negara ini dalam proses pembentukan negara Malaysia selaras
dengan slogan 1Malaysia yang memiliki dan menghayati nilai jati diri Malaysia.
Hubungan intraetnik yang merujuk kepada hubungan sesama kaum atau keturunan
juga wujud cabaran menjalin hubungan politik khususnya dalam konteks
sosiopolitik. Misalnya, kewujudan politik kepartian yang berbeza tetapi
mewakili atau didominasi oleh kaum atau etnik yang sama. Hal ini sedikit
sebanyak mendorong dan menyumbang kepada berlakunya masalah dalam hubungan
intraetnik. Sebagai contoh wujud dua parti besar orang Melayu iaitu UMNO dan
PAS. Kewujudan kedua-dua parti ini yang secara kebetulan tidak sehaluan atau
berbeza pendapat dan ideologi sedikit sebanyak mewujudkan masalah hubungan
antara sesama Melayu Islam. Demikian juga dengan kelahiran Parti Keadilan
Rakyat (KEADILAN), walaupun pada asasnya parti ini sebuah parti pelbagai kaum,
tetapi dominasinya juga adalah Melayu.
Menurut Mohd Sohaimi Esa (2011)
dalam bukunya Hubungan Etnik: Kelangsungan Pembinaan Negara Bangsa menyatakan
bahawa Sistem pendidikan yang berasingan juga merupakan faktor penyumbang
kepada cabaran hubungan etnik untuk memupuk integrasi dan persefahaman dalam
kalangan pelajar. Keadaan ini demikian disebabkan interaksi sesama mereka hanya
berkisar dalam kalangan etnik yang sama sahaja, walaupun kurikulumnya sama di
semua jenis sekolah. Polarasi dalam kalangan pelajar pun merupakan masalah
dalam hubungan etnik di Malaysia. Hal ini kerana walaupun interaksi kamu pada
peringkat prasekolah khususnya di peringkat Tadika Perpaduan adalah baik, namun
keterasingan di peringkat sekolah rendah dan menengah serta di institusi
pengajian awam (IPTA) dan institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) masih lagi
wujud. Demikian juga dengan isu kontrak sosial yang dianggap sebagai
persetujuan yang dicapai semasa kemerdekaan dalam merangka perlembagaan . kini
isu ini sering kali ditimbulkan oleh pihak tertentu sehingga boleh membawa
ketegangan hubungan antara etnik di negara ini.
Selain itu wujud juga cabaran
kepentingan antara etnik dari aspek ekonomi yang merangkumi aspek pengurusan
dan perbezaan pekerjaan berdasarkan sektor ekonomi. Dalam pengurusan ekonomi,
contohnya, terdapat jurang yang amat luas di antara orang Melayu dengan orang
bukan Melayu. Orang Melayu misalnya kebanyakkan menguasai sektor pertanian
tradisional dengan menggunakan teknologi rendah. Manakala orang cina pula,
umunya menguasai sektor yang lebih maju seperti bidang perniagaan dan
perdagangan dengan menggunakan teknologi moden. Dampaknya, wujud jurang
pendapatan yang ketara dan ketidakseimbangan pendapatan di antara orang Melayu
dan Orang Cina. Hal ini merupakan cabaran dalam hubungan etnik dan mewujudkan
ketidakstabilan dalam masyarakat majmuk seperti di Malaysia.
Perbezaan pekerjaan berdasarkan
sektor ekonomi juga merupakan cabaran hubungan etnik, kerana setiap golongan
etnik dikelaskan mengikut sektor ekonomi tertentu seperti pertanian,
perniagaan, perindustrian dan pentadbiran awam. Hal ini amat ketara semasa
pemerintahan British apabila orang Melayu kebanyakannya terlibat dalam sektor
pertanian, nelayan dan penjawat awam. Orang cina pula kebanyakannya terlibat
dalam sektor perniagaan dan perlombongan. Manakala orang India sebahagian
besarnya merupakan buruh estet-estet. Peristiwa inilah yang menghalang
interaksi antara kaum dan seterusnya memperkukuhkan lagi semangat perkauman.
Sedihnya sehingga kini masih wujud jurang dari segi ekonomi khususnya jurang
antara bandar dan luar bandar dan jurang antara kaya dan miskin. Lebih malang
lagi timbul pula masalah kawasan dan rakyat miskin tegar yang tidak pernah
timbul sebelum ini.
Cabaran-cabaran tersebut merupakan
penyumbang utama sebab tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969. Malah peristiwa ini
merupakan cabaran paling kronik pasca merdeka sehingga ketegangan kaum tidak
dapat dibendung dan akhirnya meletup selepas pilihan raya umum tahun 1969
berakhir. Hubungan kaum yang selama ini disangka baik telah hancur lebur dan
musnah sama sekali. Tragedi berdarah ini telah banyak meninggalkan kesan dari
segi politik, ekonomi, politik dan sosial, malah menyangkut juga soal psikologi
masyarakat Malaysia. Peristiwa malang ini merupakan cetusan daripada prejudis
dan saling tidak mempercayai antara etnik yang akhirnya menjadi kian melibar
polarisasi kaum di Malaysia. Namun, agenda politik bangsa Melayu pramerdeka
tetap mempunyai pengaruhnya terhadap agenda politik bangsa Malaysia yang
merdeka, menurut Makmor Tumin dalam majalah Dewan Budaya, 1999, nampaknya,
sudahlah agenda politik pasca merdeka hanya terungkap selepas berlakunya
rusuhan kaum 13 Mei 1969, agenda politik itu termarginal pula kerana tumpuan
terhadap agenda ekonomi daripada pelaksanaan DEB.
Cabaran masa kini yang sulit ialah
cabaran globalisasi iaitu corak hidup yag berasaskan gagasan ekonomi dan
politik barat bersifat sejagat. Kesan daripada kemajuan teknologi moden dan
kepesatan teknologi maklumat melalui ruang angkasa menyebabkan dunia menjadi
mengecil tanpa sempadan dan tidak boleh dibendung oleh mana-mana kuasa besar di
dunia. Lantaran itu dengan mudah pengaruh dari segi ideologi, hedonisme, dan
nilai-nailai negatif, ekonomi bebas, ciptaan sains dan teknologi yang boelh
memusnahkan serta sistem politik dianggap terbaik bagi semua manusia dengan
mudah dapat dibawa masuk ke negara kita. Melalui globalisasi ini juga barat
mengeksport segala macam hiburan dan pengeploitasian sumber manusia serta bahan
mentah ke seluruh dunia termasuk juga Malaysia. Globalisasi nanti akan
menjadikan dunia semakin terbuka. Pelbagai inovasi teknologi baharu yang wujud
akan menjadikan dunia ini seolah-olah tiada sempadan “borderless world”. Dalam
dunia yang sebegitu rupa sudah tentu persaingan juga kian terbuka. Oleh itu,
untuk mengekalkan kesepaduan kaum di Malaysia, sikap terbuka dan sanggup
bersaing perlulah diperkembangkan lagi. (Tarmizi Mat Zin, Dewan Masyarakat:
1998).
3.0 USAHA-USAHA PEMUPUKAN
HUBUNGAN ETNIK DALAM MASYARAKAT MALAYSIA
Istilah perpaduan, bangsa dan
rakyat, ia tidak bermakna perpaduan dengan menghapuskan suku bangsa dan
perbezaan pendapat. Maksud ‘kita’ ialah kerjasama di antara suku bangsa dan di
kalangan masyarakat dan bangsa seluruhnya untuk mencapai tujuan kebajikan dan
kebaikan bersama. (Kassim Ahmad, 1998).
Soal perpaduan tetap menjadi agenda utama yang mesti dipertahankan.
Kepentingannya dalam konteks masayarakat majmuk di Malaysia amat perlu dan
penting. Mungkin cara, pendekatan, dan nadanya berbeza tetapi matlamatnya tetap
sama iaitu membentik perpaduan nasional yang utuh, teguh, demi kestabilan
politik, sosial, dan ekonomi. Sejarah hitam tragedi 13 Mei 1969 yang telah
terakam dalam sejarah Malaysia, biar pun cuba dihilangkan terus dari ingatan
kita semua, namun ia tetap menjadi iktibar kepada rakyat Malaysia betapa
pentingnya perpaduan itu dipelihara, dipupuk, dan dipertahankan biar apa pun
yang berlaku.
Justeru itu usaha untuk mengatasinya
secara holistik merupakan satu usaha yang berterusan. Tidak kira bangsa, yang
pasti semuanya mempunyai peranan penting ke arah mewujudkan pemupukan integrasi
dalam hubungan etnik dalam masayarakat Malaysia. Sementara itu, memahami
hak-hak istimewa bumiputera seperti yang termaktub dalam perlembagaan Malaysia
juga amat penting. Hak-hak bumuputera ini wajar diberi pengiktirafan yang
sewajarnya dan ia perlu difahami oleh semua pihak. Justeru, tidak timbullah
soal agihan kuota yang bias bagi kaum pribumi jika dibandingkan dengan bukan
pribumi. Sekali lagi, kita sebagai rakyat Malaysia harus mempunyai toleransi
yang tinggi demi mengekalkan kesejahteraan yang wujud.
Persaingan yang kompetitif dalam
bidang perniagaan yang secara sihat misalnya boleh menyamarakkan semangat daya
juang yang tinggi dalam kalangan rakyat Malaysia. Sewajarnya pula, dalam
konteks perpaduan ini, sikap tolong-menolong perlu pula diperteguhkan lagi
kerana dalam kes-kes ekonomi misalnya
orang-orang Melayu yang sering ketinggalan. Meskipun kerajaan Malaysia telah
berjaya melahirkan ramai tokoh korporat
Melayu yang disegani, namun pada masa yang sama ramai lagi yang berpotensi dan
perlu dibimbing. Jika jika benar masyarakat Malaysia impikan perpaduan yang
berkekalan, maka ahli-ahli perniagaan berbilang bangsa wajar berganding bahu,
saling bantu-membantu dan tolong-menolong sesama mereka dengan mengenepikan
terus sebarang elemen perkauman. Di smaping suasana seperti ini boleh
menyemarakkan lagi semangat perpaduan, maka ia juga dapat wujudkan ekonomi yang
teguh kepada negara.
Namun begitu, faktor paling dominan
dan yang menjadi pemgimbang utama ke arah perpaduan nasional menjelang wawasan
2020 ialah kesedaran. Kesedaran yang dimaksudkan di sini ialah rasa keinsafan
yang lahir daripada hati nurani setiap rakyat Malaysia betapa nikmat yang kita
kecapi sekarang adalah kerana perpaduan. Dengan kata lain, nikmat ini tidak
pernah lahir dan tidak akan lahir jika kita masih mementingkan kaum
masing-masing. Malah, perpecahan antara kaum akan menghancurkan dan
membantutkan pembangunan Malaysia yang kita cintai. Oleh itu, rakyat Malaysia
seharusnya menanamkan sikap cintakan negara di mana sahaja mereka berada.
Sejajar dengan wawasan 2020 yang di
dominasi oleh kemajuan material berteknologi tinggi, maka segala program yang
bakal dirancang, dirombak atau digubal semula perlulah mengambil kira soal ini.
Kerana kesesuaian zaman menjadi pemangkin utama kepada proses integrasi kaum
yang lebih padu dan kukuh. Di smaping tidak mengenepikan terus unsur-unsur
tradisional yang melingkari budaya sesuatu kaum, maka keperluan masyarakat yang
kian moden perlu dipertimbangkan agar segala program tersebut mencapai sasaran
dan menuju matlamat yang dikehendaki.
Menurut Shamsul Amri (2007) dalam
bukunya Modul Hubungan Etnik, terdapat pelbagai aktiviti yang boleh dimainkan
oleh masyarakat dalam memastikan keharmonian etnik sentiasa terjaga iaitu Rukun
Tetangga. Skin Rukun Tetangga telah diperkenalkan pada tahun 1975 berikutan
dengan kuatkuasanya Peraturan-peraturan Perlu (Rukun Tetangga 1975). Pada
peringkat awal, Rukun Tetangga membolehkan rakyat mengawal keselamatan di
kawasan kediaman masing-masing. Dengan tumpuan diberi kepada tugas rondaan yang
diwajibkan kepada masyarakat yang berumur antara 18 tahun hingga 55 tahun.
Objektif Rukun Tetangga, iaitu memelihara, meningkat dan mengukuhkan perpaduan
rakyat dan integrasi nasional selaras dengan dasar-dasar pembangunan negara
berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.
Rumah terbuka akan diadakan oleh
setiap rakyat Malaysia apabila tiba musim perayaan. Setiap golongan etnik di
Malaysia akan sering kujung-mengunjungi ke rumah jiran tetangga walaupun
berlainan etnik. Sebagai contoh, semasa perayaan Hari Raya Aidilfitri, etnik
Cina, India, Kadazan, Iban dan pelbagai lagi akan kunjung mengunjungi ke rumah
orang Melayu dan begitulah sebaliknya bagi etnik lain. Pertimbangan ini
memperlihatkan keharmonian hubungan etnik sentiasa terjalin kukuh dalam
kalangan rakyat dan memahami dan menghormati budaya masing-masing. Amalan ini
membuktikan integrasi sosial dalam masyarakat begitu tinggi walaupun berlainan
agama, bangsa dan kebudayaan.
Penerimaan budaya dewasa ini,
masyarakat bukan Melayu mula menerima budaya orang Melayu dari segi pakaian dan
makanan. Contohnya, orang bukan Melayu segak menggayakan baju kurung dan baju
Melayu terutamanya pada hari jumaat danfenomena ini sesuatu yang biasa bagi
pelajar bukan Melayu. Bagi orang Melayu pula, mereka mula menerima masakan Cina
dan India serta pemberian duit raya telah menggunakan sampul atau angpau yang
terkenal dalam kalangan orang Cina. Dewasa ini juga telah kelihatan di
taman-taman perumahan, terdapatnya penempatan yang sama untuk semua etnik yang
pastinya keadaan ini akan menggalakkan lagi hubungan etnik dalam kalangan rakyat
melalui aktiviti setempat.
Antara usaha yang lain dari sudut
kerajaan Malaysia adalah dengan menubuhkan Jabatan Perpaduan Negara khusus
untuk menangani permasalahan hubungan kaum di negara ini. Jabatan ini pada
mulanya diletakkan dibawah kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan
Masyarakat kemudian diletakkan dibawah Jabatan Perdana Menteri dan dikawal
selia oleh seorang menteri kabinet persekutuan. Langkah ini dilihat sebagai
usaha kerajaan untuk menangani permasalahan integrasi nasional antara kaum di
Malaysia. Langkah lain ialah dengan memperkenalkan Rukun Negara, Dasar
Kebudayaan, Dasar Sosial, Dasar Pendidikan dan Dasar Bahasa, Sekolah Wawasan
dan yang mutakhir ialah Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Ksemua ini
diperkenalkan bagi membolehkan rakyat Malaysia yang majmuk sifatnya ini boleh
berinteraksi dan menghayati nilai-nilai yang di kongsi bersama dalam usaha menyuburkan
integrasi nasional.
Program Khidmat Negara (PLKN) yang
mula dilaksanakan di Malaysia pada 16 Februari 2004 merupakan satu kursus
latihan yang dijalankan oleh kerajaan bagi pembinaan sahsian diri
bermatlamatkan membina dan mengukuhkan semangat patriotisme dalam kalangan
generasi muda, menyatukan golongan muda dari pelbagai kaum dan menyediakan
mereka menghadapi cabaran dari dalam dan luar negara.
Bukan itu sahaja, dasar kerajaan
terkini iaitu Konsep 1Malaysia dengan slogan ‘satu Malaysia, Rakyat
Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ merupakan pendekatan baharu bagi menempa
sebuah zaman baharu demi menjelmakan sebuah kerajaan yang mengutamakan prestasi
berpaksikan keutamaan rakyat yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak
setelah dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6 pada 3 April 2009.
Menurut Datuk Seri Najib, konsep 1Malaysia dalam pentadbiran kerajaan baharu
bererti bahawa kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa
Malaysia-One People dan kita mengambil segala tindakan berdasarkan kehendak
semua kumpulan etnik di Malaysia. Pendekatan baharu ini merangkumi elemen yang
jelas bagi pembinaan negara dengan berpaksikan perpaduan, integrasi,
kepentingan rakyat dan kecemerlangan bagi melonjakkan kemajuan negara.
Pembentukan 1Malaysia merupakan wadah bagi pembinaan bangsa Malaysia yang bersatu padu dan membantu negara ke arah
mencapai Wawasan 2020, iaitu membentuk sebuah negara yang bersatu dan
menyanjung masa hadapan yang dikongsi bersama.
Untuk mengukuhkan lagi penyatuan
kaum melalui politik selepas Peristiwa 13 Mei 1969, kerajaan Perikatan
berpendapat perlu untuk mengadakan kerjasama dengan parti-parti pembangkang
agar satu ikatan kerjasama politik antara pelbagai etnik dan parti dapat diwujudkan,
kerajaan campuran pertama yang dibentuk adalah antara Perikatan dengan sebuah
parti Pembangkang iaitu Gerakan pada Februari 1972 supaya memudahkan kerajaan
mengimplementasikan dasar-dasar sosioekonomi di seluruh negara. Gabungan
perikatan denga parti-parti pembangkang tersebut telah meluaskan perkongsian
politik hingga melibatkan 12 parti politik dari semenanjung, Sabah dan Sarawak
yang dikenali sebagai Barisan Nasional (BN) dan didaftarkan pada 1 Jun 1974.
Melihat kepada matlamat utama BN iaitu memupuk dan mengekalkan satu bangsa
Malaysia yang harmoni dan bersatu padu, maka jelaslah bahawa pihak kerajaan
mahu menjuruskan dasar-dasarnya kepada perpaduan etnik dalam proses politik di
Malaysia.
Selain Wawasan 2020, Dasar
Pendidikan Kebangsaan juga diperkenalkan bertujuan mewujudkan masyarakat yang
harmonis kerana menggunakan acuan tempatan iaitu menggunakan bahasa pengantar,
sukatan pelajaran dan kurikulum yang seragam seperti termaktub dalam Penyata
Razak tahun 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 serta Laporan Rahman Talib 1960 dan
seterusnya Akta Pelajaran 1961. Selepas itu dikaji semula jawatankuasa Kabinet
1974 dan laporannya diterbitkan pada tahun 1979 bertujuan untuk menambah baik
perlaksanaan sistem pendidikan sedia ada untuk mencapai matlamat melahirkan
satu masyarakat yang bersatupadu dan berdisiplin serta memenuhi keperluan
tenaga rakyat yang terlatih bagi membangunkan negara Malaysia.
Sebagai langkah memupuk perpaduan di
sekolah, kerajaan telah memperkenalkan Sekolah Wawasan bertujuan untuk menyediakan
satu ruang sosial yang memberi kesempatan kepada pelajar daripada pelbagai
kumpulan etnik untuk berinteraksi dan seterusnya menjalin hubungan yang
harmonis. Kerajaan juga memperkenalkan Rancangan Integrasi Murid Untuk
Perpaduan (RIMUP) iaitu kerjasama antara
sekolah pelbagai aliran dalam semua program pelajar dan guru. Terdapat empat
objektif utama RIMUP ini iaitu
menggalakkan penyertaan guru dan murid dalam sebarang kegiatan sekolah,
mewujudkan sikap kerjasama dan tolong-menolong, melahirkan persefahaman dan
tolak unsur antara murid pelbagai kaum di sekolah, dan berkongsi kemudahan,
peralatan, tenaga dan kepakaran untuk kegiatan tertentu. Langkah ini diharapkan
mampu meningkatkan hubungan etnik dalam kalangan pelajar di sekolah.
No comments:
Post a Comment