. Amoi Chantek: April 2014 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Sunday 27 April 2014

Tajuk 1: Konsep Asas Moral

Moral
-          Ditakrifkan sbg tingkah laku atau amalan yg sejajar dgn tatasusila dan undang2 msyrk.
-          Moral adalah ajaran, kumpulan peraturan & ketetapan, lisan atau bertulis ttg bagaimana manusia harus hidup & bertindak agar menjadi manusia yg baik.
-          Pertimbangan moral bergantung kpd suasana atau keadaan dimana seseorang itu dibesarkan, sistem sosial atau kelas dimana dia hidup & agama yg dianuti.
-          Amalan atau tindakan yg dikatakan bermoral:-
a.       Pengawalan diri terhadap sst keinginan nafsu atau dpt menahankan diri dari melakukan sst tingkah laku yg dianggapkan salah.
b.       Kawalan terhadao keperluan fizikal yg berdasarkan kpd peraturan2 msyrk yg telah diterima secara rasional.
c.       Bertindak secara rasional terhadap sst keputusan moral yg melibatkan pentafsiran ini dilakukan dgn adanya maklumat atau pengetahuan yg mencukupi dan dihuraikan dgn pemikiran secara objektif atau kritik.
d.       Sentiasa menjaga dan bertindak dlm keadaan yg berdisiplin serta menghayati sst standard hidup yg dicapai oleh sosioekonomi msrk.

Etika
-          “ethos” dlm bhs Greek bererti cara hidup atau adat resam.
-          Ditakrifkan sbg suatu kajian sains moral dan prinsip2 moral ttg kelakuan manusia. 
-          Ia bertanggungjawab menentukan tindakan seseorang itu baik atau buruk.
-          Etika dgn erti kata lain ialah mematuhi nilai moral, mengajukan ttg kenapa kita mesti ikut arahan moral.

Klasifikasi antara moral dan etika
-          Moral diertikan sbg suatu disiplin yg akan dpt memberitahu kita apakah sistem moral yg dihayati oleh satu2 kelompok manusia tertentu, sementara etika pula menganalisis, mengkaji dan mengkritik sistem moral tersebut.
-          Maka, moral ialah praktikal manakala etika bersifat teoritikal.

Akhlak
-          Bermaksud budi pekerti seseorang individu. Budi pekerti ini dirujuk kpd kelakuan atau watak atau gerak geri seseorang itu.
-          Akhlak dan moral mpy maksud yg sama iaitu kelakuan baik atau buruk.

Komoralan
-          Merupakan sst yg berkait dgn peraturan2 msyrk yg diwujudkan di luar kawalan individu itu. Cth, peraturan2 sosial msyrk, adat resam, tatasusila atau tatahukum.

Konsep baik
-          Membawa maksud memberi faedah atau bagus apabila menggunakannya. Huraian ini menuju kpd perasaan individu terhadap sst yg telah digunakan. Berbeza mengilur situasi:-
a.       Secara fizikal:
b.       Kepuasan diri: rupa, mutu.....
c.       Kelakuan: memberi persetujuan atau sokongan.
d.       Penyakit: proses pulih....
-          Konsep baik ini merupakan penerimaan atau sikap psikologi individu.
-          Perkataan “baik” dpt digunakan secara:-
a.       Ekstrinsik
·         Penilaian atau taksiran piawaian. (kerja atau objek yg mematuhi standard atau taraf)
·         Masa yg diperlukan. (kemajuan teknologi dsbg)
·         Membuat keputusan atau pemilihan. (rupa luaran yg menarik perhatian)
b.       Intrinsik
·         Sokongan atau nasihat.
·         Menghargai atau memuji.

Konsep benar
-          Bermaksud betul dan mengandungi ciri penjelasan nilai. Ia juga mpy fakta2, sebab2 dan bukti2 yg sah atau diterima oleh majoriti.
-          Dilihat dari segi:-
a.       Kebenaran yg mutlak. Cth, menurut ajaran agama, isi ajaran tidak boleh dibahasakan.
b.       Kebenaran yg saintifik. Cth, kebenaran yg dpt dibuktikan secara saintifik.
c.       Kebenaran yg relatif. Cth, pantang larang dan peraturan adat. Perkara yg dikatakan benar mungkin hari ini shj dan mungkin salah mengikut perubahan masa. Kebenaran ini hanya wujud secara relatif shj.

Konsep patut
-          Diertikan seharus, mesti atau sesuai.
-          Konsep patut ini memerlukan penilaian secara intrinsik iaitu:-
a.       Memberi pertimbangan terhadap suatu standard yg diterima oleh manusia.
b.       Memberi tafsiran secara psikologi terhadap fakta2 yg wujud.
c.       Memberi pertimbangan nilai yg logik.
-          Sebagai perkataan lain, patut membawa maksud:-
a.       Memberi dorongan terhadap sst aktiviti atau tindakan yg betul.
b.       Memberi penjelasan atas sst kelakuan.
c.       Memberi persetujuan krn mpy pendapat yg sama atau mpy sifat2 yg sama.
d.       Tidak setuju dgn sst kelakuan.


Aliran pemikiran moral (Naturalis, Emotivis, Intuisionis, Rasionalis)

Naturalis
-          Aliran pemikiran yg menggambarkan kpd keadaan yg sebenarnya. Seorang yg pemikiran ini melihat sst objek pd keadaan yg sebenarnya. Dia akn menerima apa yg ada dan tidak menyoal hakikat atau sebab2 wujudnya keadaan itu.
-          Org naturalis ini mpy sifat2:-
a.       Hidup dlm keadaan tertekan krn tidak mahu atau dpt mengeluarkan pendapat.
b.       Sentiasa merendahkan diri dan tidak mahu berinteraksi dgn org lain.
c.       Tiada motivasi dan kurang berusaha.

Emotivis
-          Emotivisme berasal dr perkataan emosi. Emosi ialah kebangkitan perasaan terhadap sst objek atau situasi. Manusia pemikiran emotivis ini merujuk kpd mrk yg bertindak mengikut perasaan atau emosinya.
-          Sifat2:-
a.       Agresif, pendiam, cepat tersinggung dan kuat cemburu.
b.       Menghadapi tekanan emosi dan rasa keberatan utk bergaul dgn org lain.
c.       Kelihatan keseorangan ttp rajin membaiki diri sendiri spy dpt perhatian org lain.

Intuisionis
-          Merupakan suatu proses melihat dan memahami sst secara intelektual. Org ini biasanya bertindak mengikut bisikan hati kecilnya. Pemikiran dan perasaan hanya menggunakan maklumat atau apa yg sedia ada di sekelilingnya.
-          Sifat2:-
a.       Melihat, mentafsir dan bertindak mengikut gerak hatinya tanpa memikirkan akibat atau kesannya.
b.       Cepat membuat keputusan, mudah menerima arahan dan selalu mengubah pemikirannya.

Rasionalis
-          Berasal dr perkataan “ratio” yg bermakna “reason” atau sebab. Pendekatan ini menekankan nilai2 spt kebenaran, kegunaan dan mpy logiknya.
-          Sifat2:-
a.       Selalu mencari bukti dan kebenaran.

b.       Selalu berfikir utk membaiki mutu kerjanya.

Tajuk 2: Konsep Asas Nilai
Definisi dan fungsi nilai:


Jenis-jenis nilai
Peranan
·         Nilai Instrumental (Ekstrinsik)
·         Nilai Intrinsik
Nilai yg digunakan utk menunjukan hubungan atr nilai.
·         Nilai Subjektif
·         Nilai Objektif
Nilai yg digunakan utk menunjuk pandangan seseorang terhadap nilai.
·         Nilai Relatif
·         Nilai Mutlak (Absolute)
Nilai yg digunakan utk menunjukkan apa yg dinilai.


a.       Konsep nilai
·         Menurut kamus, nilai dihuraikan sbg sst benda atau perkara boleh dilihat dari segi harga yg boleh dikira dgn aritmetik dan kualiti intrinsik.
·         Huraian tokoh2:-
-          Semua objek mpy nilai dan manusia bertindak terhadap objek itu spy dpt mengekalnya atau menambah hak kepunyaan individu. (George Lundberg)
-          Sebarang objek yg mulia dihargai maka ia bernilai. (Robert Part)
-          Nilai2 ialah motif yg diperhatikan spt objek itu, kualiti atau syarat2 yg memotivasikan.
-          Nilai adalah sebarang objek yg digunakan utk sebarang keperluan. (Howard Becker)
-          Nilai ialah suatu tekanan keperluan atau sebarang objek yg dikehendaki atau dipilih oleh org dlm suatu masa yg sama. (Stuart C. Dodd)
-          Nilai ialah satu konsep nyata atau tersirat yg dpt membezakan seseorang individu atau ciri2 kumpulan sari segi perkara yg diingini. Keadaan ini akan mempengaruhi cara individu itu memilih kefahaman yg sedia ada dan tingkah laku pada akhirnya. (Clyde Kluckhon)
-          Nilai ialah piawai norma msryk yg dipengaruhi oleh perikemanusiaan. (Philip E. Jacob)
·         Maka, nilai dilihat sbg suatu kualiti, motif atau piawai norma yg ada dlm pertalian atr benda (objek), fikiran (keinginan) dan pemilikan.

b.      Fungsi2 nilai
·         Sbg satu kriteria atau piawai yg konsisten dan kukuh bagi seseorang individu atau msryk utk bertindak spy tindakan mrk adalah baik, betul dan boleh diterima. Fungsi nilai ini membolehkan individu dan msryk menjadi agen moral dan pengkritik moral, iaitu mengetahui apa yg dilakukan oleh diri sendiri dan org lain serta boleh menilai kemoralan diri sendiri dan juga org lain.
·         Sbg tunjuk arah, rujukan dan panduan utk menyelesaikan konflik moral.
·         Sbg batasan terhadap perbuatan dan kelakuan individu atau msryk.

c.       Nilai2 peribadi asas:-
·         Anamah, bertanggungjawab, ikhlas, dedikasi, berdisiplin, berkerjasama, bersih, ...........


d.      Konteks pemahaman nilai
·         Nilai sbg sifat.
·         Nilai sbg kadar harga atau markah sst objek atau perkara, iaitu dr segi kuantitatif
·         Nilai bersifat aksiologi, iaitu berkaitan dgn falsafah nilai.

Jenis-jenis nilai
a.       Nilai instrumental(ekstrinsik) dan nilai intrinsik.
-          Nilai2 ini digunakan utk menunjukkan hubungan atr nilai.

Nilai instrumental atau ekstinsik
Nilai intrinsik
·         Kualiti yg diterima atau ditolak sbg alat mencapai sst matlamat.
·         Bergantung pada nilai lain utk mencapai sst matlamat.
·         Nilai peringkat kedua, misalnya berani, rajin, hormat-menghormati.
·         Cth, mengebom Hiroshima utk menamatkan perang dunia ke-2.

·           Kualiti yg diterima atau ditolak semata-mata kerana ia baik atau buruk tanpa mengambil kira kesannya.
·           Tidak bergantung pada nilai lain utk mencapai sst matlamat. Nilai tersebut sendiri sbg matlamat akhir.
·           Nilai peringkat pertama, misalnya baik hati, kasih sayang, keadilan.
·           Cth, hakim menjatuhkan hukuman mati kpd seorang penagih dadah semata-mata krn kewajipan dan undang2, bukan krn dia ingin membasmi kegiatan pengedaran dadah.



b.      Nilai subjektif dan nilai objektif.

Nilai subjektif
Nilai objektif
·        Kualiti yg diterima atau ditolak oleh seseorang yg memberikan pandangan.
·        Diterima atau ditolak mengikut pandangan seseorang individu.
·        Cth, Britian menyatakan bahawa Amerika perlu menyerang Irap demi keamanan. Manakala Perancis menyatakan serangan itu akan menyebabkan banyak nyawa tidak berdosa berkoban.

·         Kualiti yg bernilai atau sebaliknya yg bebas drpd pilihan peribadi.
·         Diterima atau ditolak berdasarkan satu set kriteria yg dipersetujui oleh semua atau kebanyakan org.
·         Cth, peperangan ialah suatu tragedi yg dahsyat.


c.       Nilai relatif dan nilai absolute atau mutlak.

Nilai relatif
Nilai mutlak
·        Nilai yg diterima atau ditolak oleh peraturan sst msryk utk mencapai sst matlamat msryk.
·        Ia adalah arbitrari (tidak menentu), tidak sempurna, dan berbeza-beza atr msryk yg berlainan.
·        Cth, di Mas, keluarga boleh dibentuk melalui perkhawinan rasmi. Manakala di California, keluarga dibentuk tanpa melalui perkhawinan rasmi.
·         Nilai yg keberhargaannya tidak terikat kpd sst kebiasaan bagi sesebuah msryk.
·         Diterima umum dan telah diuji atau terbukti sbg baik atau buruk.
·         Kekal sepanjang masa dan di semua tpt serta hampir semua situasi norma msryk.
·         Cth, hidup berkeluarga adalah satu amalan kehidupan yg baik.

Tajuk 4: Insan Bermoral

1.0 Dimensi moral individu
1.1 Penaakulan moral
· Berupaya membuat penaakulan moral, iaitu pertimbangan atau fikiran secara rasional dan berautonomi (bebas).
· Individu dpt:-
- Memahami sst isu moral.
- Mengenal pasti alternatif2 yg ada dan kesannya.
- Memberi pertimbangan yg adil dan objektif terhadap stp pilihan alternatif itu.
- Memikirkan konsep nilai moral sejagat dan rasional.
· Rasional, bebas, normatif, tepat, tajam, kreatif, inovatif, kritis.


1.2 Emosi moral
· Mpy emosi moral spt suara batin, perasaan ini membawa kpd perlakuan individu secara moral. Emosi moral ini penting utk mengawal perlakuan, menghalang individu membuat sst yg bersifat antisosial. Cth, perasaan empati menyebabkan seseorang individu membantu org yg miskin tanpa mengira kepentingan diri.
· Inidividu dpt:-
- Mengetahui asal usul sst isu atau situasi.
- Memahami kesusahan, perasaan dan pemikiran org lain.
- Menyatakan perasaan diri sendiri dlm keadaan yg sama.
- Membuat keputusan yg adil dan rasional.
· Empati, simpati, murah hati, kasih sayang, belas kasihan, altruistik, sentimen, berjiwa.
1.3 Tingkah laku moral
· Merujuk kpd segala kelakuan yg dilakukan oleh individu berdasarkan nilai2 dan norma2 msryk. Dpt bertingkah laku moral, iaitu bertindak dgn penuh tanggungjwab mengikut kemampuan diri terhadap sst keputusan berlandaskan penaakulan dan emosi moral.
· Bertanggungjawab, berdedikasi, berprihatinan, bekerjasama.
1.4 Ejen moral dan Penerima Moral
· Semua manusia ialah agen moral dan juga penerima moral. Apa yg beza ialah manusia mpy penaakulan rasional dan bebas perasaan dan emosi yg boleh mempengaruhi perlakuan manusia sendiri.
1.5 Perhubungan atr dimensi2 Etika
· Penaakulan, perlakuan dan perasaan individu akn membenarkan individu sentiasa berada dlm keadaan yg berjaga-jaga spy sst yg dilakukan adalah mengikut kehendak normatif di mana dia berada.
2.0 Prinsip-prinsip asas kemoralan
2.1 Altruisme
Nagel, Thomas (I970) menjelaskan perkataan altruisme sbg “sst sikap atau perbuatan yg menyenangkan org lain, memanfaatkan dan prihatin terhadap org lain”. Oleh itu, altruis (altruist) ialah org yg pemurah, atau dermawan. Nagel, T. berpendapat utk memperoleh sifat altruism dlm diri sendiri, seseorang individu mesti iuga bersifat empati, bersifat terbuka &percaya akn org Iain, bertoleransi & boleh menerima org lain.
2.2 Keadilan (Justice) :
Istilah “keadilan” (justice) berasal drpd perkataan Latin Justus yg bermaksud “law, right”. Kini “justice”. Menurut Kamus Dewan “keadilan” bererti sifat (org, perbuatan, tindakan, keputusan, undang2 ,hukuman dll) yg wajar atau berpatutan, tidak memihak kpd mana2 (apabila memutuskan sst dan sebagainya). Konsep keadilan melibatkan sebarang perbuatan &kelakuan yg adil terhadap diri sendiri & org lain, tidak merugikan diri&org lain, serta melayan semua org dgn cara yg saksama. Cthdlm pemikiran, percakapan, perasaan serta perlakuan.
Keadilan penting dlm penilaian moral & prinsip ini amat berkaitan dgn pemikiran atau pentaakulan. Apabila konsep keadilan ini dipegang oleh seseorang individu, individu tersebut akn sentiasa berfikiran secara rasional dlm apa jua keadaan pun. Ini secara langsung membawa individu tersebut utk mengawal dirinya drpd unsur2 yg buruk seperti perasaan tamak haloba, kemarahan dsbg.
Perbezaan atr prinsip etika Altruisme & Keadilan:
keadilan adalah sst perkara (perbuatan, kelakuan & tindakan) yg rasional, manakala altruisme adalah satu sifat yg bukan sahaja amat mulia tetapi terlalu mulia.
2.3 Autonomi ( Autonomous):
Konsep autonomi melibatkan pertimbangan serta kebebasan dlm memilih utk melakukan sst perbuatan atau sebaliknya, maksudnya seseorang individu tersebut bebas utk membuat apa yg diingini atau memberi sebab2 tertentu jika seseorang itu dihalang drpd melakukan apa yg dirasakannya baik. Ia adalah berdasarkan kpd dua perkara iaitu kemahuan atau paksaan. Atau, apakah jenis kemahuan yg inigin dibuat atau apakah jenis paksaan yg perlu diketepikan?
Pertimbangan atau tindakan seseorang tidak boleh dikategorikan sbg bermoral jika dia melaksanakan sst perkara yg disebabkan oleh paksaan dari luaran atau kepatuhan kpd autoriti secara membuta tuli. Ini disebabkan individu yg berkenaan tidak berupaya utk bertingkah laku secara rasional dan adil.
Walau bagaimanapun, prinsip autonomi ini tidak merangkumi perkara2 yg boleh meruntuhkan atau memusnahkan kebajikan org lain. Terutama sekali sekiranya tindakan seseorang tersebut memudaratkan org lain ataupun melakukan sst yg berkepentingan kpd diri sendiri, maka ia boleh dikatakan sbg menyalahgunakan konsep autonomi tersebut.

3.0 Profil insan bermoral
3.1 Ciri-ciri insan bermoral
· Manusia yg bermoral adalah org yg mulia akhlaknya dan tinggi keperibadiannya. Kemuliaan ini termasuk dari segi rohani dan jasmani.
· Sifat2:-
- Menjaga kebersihan dari segi fizikal atau mental.
- Memahami perasaan dan dpt menilai pandangan org lain terhadap sst situasi.
- Menunjukkan sifat murah hati, bertimbang rasa, sedia memaafkan dan saling memahami serta peka terhadap keperluan org lain sebelum mengambil tindakan.
- Mpy sikap bertanggungjawab dan berkerjasama dlm menjalankan sst tugas agar menjamin hasil yg baik dan bermutu tinggi.
- Mpy sikap berterima kasih, hormat-menghormati, mentaati jasa2, sumbangan dan hasil ketinggalan zaman.
- Mpy pengetahuan dan celik akal utk membuat keputusan sendiri yg rasional, universal dan preskriptif.
- Mpr perasaan sayang nyawa dan dirinya.

3.2 Peranan guru dalam pembentukan insan bermoral
· Menyampaikan ilmu. Ilmu pengetahuan yg benar & diyakini akn menjadikan seseorang individu itu berpegang teguh dlm amalannya. Guru berperanan utk menyampaikan ilmu yg berkaitan dgn nilai2 murni dlm proses melahirkan insan yg bermoral. Guru harus menyampaikan isi kandungan pddk dgn lebih berkesan tanpa mengabaikan nilai2 murni dlm menyampaikan apa juga disiplin ilmu.
· Menjayakan proses pddk. Guru sejati, guru cemerlang & guru yg baik adalah guru yg menjayakan proses dari mendidik anak2 tidak tahu membaca kpd bolah membaca sehingga menjadi pemimpin Negara. Oleh yg demikian, guru seharusnya sentiasa peka kpd perubahan. Perubahan yg berkaitan dgn profesionnya & juga perubahan lain yg berlaku di sekelilingnya. Guru perlu sentiasa berpegang teguh&memikul tanggungjawab sepenuhnya utk mengajar & mendidik serta memberi teladan kpd murid2.
· Memperkembangkan kemahiran. Guru2 berperanan utk memperkembangkan kemahiran dalaman & luaran murid2. Kemahiran dalaman guru merangkumi 4 aspek utama iaitu; kemahiran sikap peribadi, kemahiran penampilan diri, kemahiran menyelesaikan masalah, dan kemahiran membuat keputusan.
· Mendidik adab &budi pekerti. Selaras dgn FPK, guru berperanan utk mengembangkan potensi insan yg berakhlak mulia, seimbang dari segi intelektual, rohani, emosi & jasmani (JERI). Guru berusaha memastikan adab & budi pekertinya adalah ditahap yg cemerlang. Ini adalah kerana guru merupakan model kpd murid2 & msyrk sekelilingnya. Guru tidak seharusnya umpama ketam mengajar anaknya berjalan betul.
Melahirkan pemimpin generasi akn datang. Guru adalah pemimpin bahkan juga kpd pemimpin yg sedia ada. Tugas membentuk kepimpinan insan merupakan yg berat & ini adalah peranan & tugas yg terletak di bahu guru. Dilihat dari sejarah kita, ramai pemimpin Negara ini asalnya seorang guru & para pemimpin mendapat didikan dari guru.

Tajuk 5: Nilai-nilai Agama dan Masyarakat 

1.0 Nilai agama/kepercayaan
Islam

islam dan pembangunan manusia
- Ajaran agama islam merupakan ajaran yg paling berpengaruh dlm menerangkan pembangunan manusia
- Menurut pdgn org2 islam, nyawa sesorang individu adalah satu proses yg mpy kesinambungan.
- Proses ini bermula dari 9 bulan sbl bayi dilahirkan, iaitu sms persenyawaan sehinggalah matinya manusia & masuknya ke alam akhirat.
- Selama 120 hari slp persenyawaan dlm badan ibu dn sms tumbesaran, Tuhan akn menghantar malaikat meletakkan “roh” dlm bdn embrio. Ini akn mempengaruhi dan menetapkan 4 aspek nasib bayi berkenaan pd ms akn dtg iaitu: a)rezeki b)amalan c)kematian d) deria atau bahagia.
- Aspek2 pembangunan & perkembangan manusia spt fizikal, intelek, sosial, afektif, & moral dititikberatkan dlm agama islam.
- Tumpuan utama diberikan kpd perkembangan tingkah laku, sahsiah & akhlak serta perhubungan dgn Tuhan.
- Objektif & arah pembangunan manusia menurut ajaran Islam terdpt dlm pddk & asuhan akhlak manusia & pembinaan hbg yg harmonis dgn Allah Yang Maha Kuasa dan Maha Suci. Semua ini akn menentukan akhlak mulia seperti toleransi,baik hati...
- Matlamat hidup terakhir bagi akhlak mulia ini adalah spy orang2 islam dpt memasuki syurga.
- Menurut islam, tubuh manusia adalah nyata iaitu boleh membesar dan bergerak. Roh pula adalah abstrak iaitu boleh memutuskan, menilai dan mengarahkan perbuatan manusia. Kedua-duanya mempunyai keperluaannya.
- Dalam pembanguanan manusia mengikut islam, seseorg manusia mempunyai hak ke atas realisasi keperluan fizikal dan kerohanian uang seimbang.
- 3 faktor memperngaruhi perkembangan manusia iaitu faktor semula jadi yang diatur o akhlak, faktor pengaruh alam sekitar dan kemampuan diri manusia sendiri.
Manusia dari perspektif islam
- Menurut Shaharom TM Sulaiman (1997), dlm pandangan Islam, manusia bukanya terbit daripada proses alam benda ttp dijadikan oleh zat yg menguasai alam iaitu Allah dan mempunyai dua unsur iaitu roh dan jasad atau pun dwisifat. Manusia ialah makhluk fizikal dan rohani.
- Bersesuaian dgn fitrahnya, manusia dijadikan utk beibadat kpd Allah dan bertaqwa kepadaNya spy manusia dpt membezakan atr yg baik dgn yg buruk atau hak dgn yg batil.
- Manusia dilengkapkan dgn akal. Melalui akal manusia diberi pertunjuk utk memahami kebenaran yg hakiki dan berperilaku yg diredai Allah serta diberi amanah sbg khalifah di muka bumi utk mentadbir dunia mengikut syariat Allah.



Manusia sbg khalifah
- Perlantikan manusia sebagai khalifah merupakan sesuatu anugerah yg tertinggi drpd Allah yg membezakan manusia dgn mahkluk yg lain.
- Tujuan kekhalifahan ini adalah utk menjadi wakil Allh bagi menegakkan kebenaran, kedamaian dan menghapuskan kemungkaran & penyelewengan bagi mencapai al-falah di dunia & di akhirat.
- Sifat yg ada pada diri manusia akan menyerapi dan mewarnai segala kegiatan hidupnya sama ada bersifat tugas yg formal atau tidak sama ada kegiatan itu berhubung dgn individu atau kekeluargaan, kemasyarakatan, kenegaraan, dan sekali gus membentuk tamadun manusia yg menjadikan taqwa dan keredaan Allah sbg matlamat pencapaianya.
Kitab-kitab islam
- Al-Quran dianggap sbg ajaran asal drpd Allah.
- Al-Quran & hadis ialah kitab yg paling berwibawa dlm ajaran Islam.
a. Al-Quran- kalam(kata-kata suci) Allah s.w.t yg diturunkan kpd Rasulullah s.a.w secara tawatur( pewujudan, kelihatan dlm mimpi,dll dlm bhs Arab menerusi malaikat Jibrail)
Ø 1504 ayat ttg akhlak
Ø Byk memberi cth teladan yg baik
Ø Pendekatan penceritaan dgn bhs yg indah dan menarik
Ø Memberi nasihat
Ø Pendekatan ganjaran & denda
Ø Pendekatan membanding & perumpamaan
Ø Memberikan sebab & akibat tingkah laku
Ø Merupakan sumber utama dan pddk ahklah manusia
b. Hadis- perkara2 yg disandarkan kpd perkataan, perbuatan,tingkah laku, akhlak serta taqrir(prngakuan) Rasulullah s.a.w. – merupakan sumber yg amat penting dlm pddk agama kpd umat islam.
Aspek2 ajaran islam
a. Aqidah
- Keimanan & kepercayaan kpd Allah swt.
- Penting utk manusia percaya wujudnya Allah iaitu Tuhan yg wajib disembah & tiada tuhan melainkan Allah
- Boleh dimanifestasikan menerusi syariah & ibadah
b. Ibadah
- Konsep yg amat penting & utama dlm ajaran islam
- Dibahagi kpd ibadah umum & ibadah khusus.
- Dari segi bhs-ibadah ialah patuh, taat, dan menyerah diri kpd pihak yg lain.
- Dari segi istilah- ibadah merupakan sebarang tindakan yg melambangkan perasaan merendah diri, patuh & menyembah Allah dgn penuh keimanan, ketaqwaan & keikhlasan sama ada ibadah umum atau ibadah khusus
- Ibadah perlu disertai dgn akhlak yg mulia spy umat Islam dpt mencapai kehendak Allah.
c. Akhlak
- Perkataan Arab yg berasal drpd kata khulp yg membawa maksud kepercayaan, keyakinan, pegangan, sikap, tabiat dan tingkah laku.
- Istilah-segala perbuatan yg telah menjadi adat kebiasaan, apabila dilakukan tidak perlu lagi berfikir panjang.
- Sesuatu tingkah laku yg telah diamalkan sekian lama & diterima oleh masy sbg sebahagian drpd cara hidup ialah ahklak.

Kristianiti
- Agama wahyu yg membentuk pengikut agama terbesar di dunia. 
- Nama Kristian diambil sempena pengasasnya, Jesus Christ. 
- Crist berasal dari bahasa Yunani, ‘christos’ yg seerti dgn ‘ Messiah’ yg beerti “Penyelamat”
- Kitab suci ialah Bible & terdapat juga Kitab Injil Lama & Kitab Injil Baru.
- Kehidupan & ajaran Jesus Christ diterangkan dlm 4 gospel yg utama dlm Injil Baru.
Ø Gospel Mark
Ø Gospel Matthew
Ø Gospel Luke
Ø Gospel John
- Ajaran kristian berpusat kpd 4 tema utama iaitu:
Ø Kemuliaan Tuhan – menerima tuhan sbg pencipta alam & maha pengasih, penyanyang & pengampun
Ø Imej Christ- memuliakan tuhan
Ø Rohaniah Tuhan-muncul apabila tuhan memperguna kuasa tertingginya dlm dunia yg berdosa utk menolong & menyelamatkan org yg berdosa. individu yg memasuki rohaniah tuhan akn menerima kehidupa abadi.
Ø Kehidupan Abadi- persaudaraan rapat dgn tuhan
- 2 rukun utama dlm ajaran Kristian:
Ø Cintai tuhan dgn sekuat hati, jiwa raga & minda.
Ø Cintai jiranmu seperti kamu menyintai diri sendiri.
- Nilai utama yg menjadi panduan kehidupan org Kristian adalah cinta atau kasih sayang dlam bentuk keadilan, keampunan & taat.
- Ajaran kristian yg berkait rapat dgn kehidupan beretika ialah ten commandments
Ø Satu-satunya Tuhan ialah Tuhan kita 
Ø Jgn menyembah berhala dlm apa pun bentuk 
Ø Jgn salah guna nama Tuhan 
Ø Hormati hari Sabbath dgn memuliakannya 
Ø Hormati ibubapa 
Ø Jgn membunuh 
Ø Jgn berzina 
Ø Jgn mencuri 
Ø Jgn memberi keterangan palsu 
Ø Jg mengingini isteri atau harta benda jiran

Buddhisme
- Pengasas agama Buddha- Siddharta Gautama yg digelar Buddha iaitu bererti “ pemberi cahaya” setelah beliau mendpt ilham, pemakluman atau pengajaran agung.
- Asas ajaran Buddha ialah sst itu tidak kekal & semua saling bergantung atr satu sama lain.
- Gautama Buddha berkata stp individu perlu melatih diri sendiri spy mendapat kesedaran utk melihat bukan shj sesuatu kejadian alam seperti yg berlaku pd diri sendiri malah berhubung dgn kejadian itu. Menurutnya lagi, individu bebas mengubah takdir w/p dia telah mewarisinya drpd kehidupan masa lalu. Keinginan yg tdk dikawal akn mengubah cara hidup yg akn dipenuhi dukkha iaitu duka atau kesengsaraan.
- Nilai2 ajaran buddha
Ø Memimpin manusia ke arah pendamaian 
Ø Mengembangkan kesempurnaan tingkah laku & moral
Ø Mengajar cara berfikir yg beralasan & logik 
- Tiga asas utama dlm ajaran Buddha, iaitu :
Ø Jalan Tengah –stp individu perlu hidup dlm keadaan sederhana & jgn melampau kemampuan diri kerana ini akn membawa penderitaan & kesusahan. Nilai kesederhanaan & sifat rendah diri juga merupakan nilai moral.
Ø Jalan Lapan Lapis Mulia- kesederhanaan hidup ini akn membawa seseorang individu itu kpd lapan jalan iaitu pandangan yg benar, ucapan yg benar, kelakuan yg benar, cara hidup yg benar, usaha yg benar, fikiran yg benar, mati yg benar & meditasi yg benar. Nilai2 ini merupakan nilai2 asas pddk moral.
Ø Empat Kebenaran Yang Agung –kebenaran pasti wujud dlm kehidupan manusia adalah penderitaan, asal usul penderitaan, penghapusan penderitaan & jalan yg membawa penghapusan penderitaan. 4 kebenaran ini hanya dpt dicapai apabila manusia dpt mengawal nafsunya.

Hinduisme
- Agama Hindu dianuti oleh sebahagian besar penduduk India. Mula berkembang pada sekitar tahun 2000 S.M. Dipercayai bahawa agama Hindu merupakan salah satu agama tertua di dunia.
- Kitab Hindu- Veda
- Kitab2 VEDA dibahagikan kpd 2 :
(1)- Kitab VEDA Sruthi 
(2)- Kitab VEDA Smrithi 
- Veda adalah kitab agama yg mengandungi nyanyian & pujian terhadap Tuhan, lagenda Tuhan & lain2. 
- Stp Veda mempunyai 4 bahagian iaitu Samhita, Brahmana, Aranyaka dan Upanishad.
- Dalam kitab Veda, Tuhan teragung ialah Brahman. 

Sikhisme
- diasaskan oleh Guru Nanak I & turun-menurun hingga sepuluh orang Guru berganti-ganti.
- Agama sikh percaya bhw hanya satu tuhan dan dialah yg mutlak.
- Guru dlm agama Sikh tidak dianggap sbg penjelmaan Tuhan tetapi seorang yg menunjukkan kpd org ramai jalan ke arah kebenaran & kesejahteraan. 
- Ajaran guru2 ini terdapat dlm kitab Adi Granth atau Sri Guru Granth Sahib.
- Kitab suci- Guru Granth Sahib ji
Ø Ditulis dlm bentuk puisi yg mengandungi ajaran etika & kerohanian. Ia boleh diringkaskan kpd 3 bahagian :
· Keperluan memajukan manusia 
· Hubungan sesama manusia 
· Keselarasan dgn roh yg merupakan matlamat paling tinggi yg patut dicapai.

Taoisme
- Ianya bukan merupakan ajaran agama tetapi merupakan ajaran falsafah ttg moral & hubungan manusia dgn alam sekitarnya. 
- Diasaskan oleh Lao Tze (575-485 S.M) 
- Buku karangan Lao Tze iaitu Tao Te Ching yg bermakna Jalan dan Kekuasaan. 
- 4 konsep penting:
Ø Dao melahirkan yg Satu (tindakan natural & bukan mengikut sst arahan bahasa.)
Ø Yang Satu melahirkan Yang Dua (ying dan yang)
Ø Yang Dua melahirkan Yang Tiga (syurga, bumi , manusia)
Ø Yang Tiga melahirkan semua makhluk (melahirkan segala benda & mahkluk dlm alam semesta. Pencapaian Dao tertinggi)
- Utk mencapai perpaduan dgn Tao, penganut Taoisme mengamalkan Wu-Wei yg bermaksud ‘cara bukan tindakan’. Ia bermaksud, melakukan sst bukanlah utk diri sendiri sahaja bahkan utk org lain juga. Ia juga bermaksud kehidupan yg sederhana, bebas & tidak dikongkong oleh hawa nafsu.


Confucianisme
- diasaskan oleh Kung Fu Tze atau Confucius yg bermaksud Guru Agung.
- Ianya merupakan ajaran ttg moral. Ianya bukan agama tetapi merupakan tertib bagaimana manusia harus bertingkah laku, berhubung dgn org lain & hidup sbg anggota msyrk.
- Ajaran Confucius terkandung dlm buku yg dikenali sbg Lima Klasik dan Empat Buku yg memberi ajaran etika dari segi kesejahteraan manusia, sosial, politik & agama.
- Beliau menegasakan bahawa seseorang individu boleh menjadi msyrk yg sempurna dari segi tingkah laku & kelakuan jika dia memprakitkan jalan2 yg murni.
- LAPAN NILAI MURNI DALAM BUKU LUN YU
Ø Ren atau baik hati yg bermaksud sikap menyayangi semua org, kemanusiaan, kebajikan, kerelaan & murah hati terhadap semua org.
Ø Shu yg meliputi murah hati, toleransi& belas kasihan serta melibatkan hubungan diri individu dgn org lain.
Ø Chung yg bermaksud kesedaran dlm melakukan sst yg baik utk diri sendiri & org lain.
Ø Li meliputi nilai sopan santun, budi bahasa & adat dlm istiadat atau upacara, peraturan & tingkah laku seseorang.
Ø Yi yg ditakrifkan sbg membuat sst dgn cara betul & patut dlm situasi tertentu yg motif sst perbuatan lebih penting drpd hasilnya.
Ø Ming yg menegaskan bahawa individu patut melakukan semua tugas dgn sedaya upaya dgn tidak menghiraukan hasilnya kerana manusia tidak mampu mengelak kehadiran mandat ketuhanan.
Ø Xiao yg bermaksud ketaatan kpd ibu bapa dgn menyanjung serta secara ikhlas mengambil berat emosi & jiwa mrk.
Ø Zhi yg bermaksud ketulusan & ketegahan dlm tingkah laku.

Animisme
- Kepercayaan bahawa stp benda mpy semangat.
- Suku Negrito
Ø menyatakan segala benda mpy kuasa. 
Ø Kepercayaan lebih bercorak bebas & tidak terikat atau mpy cara tertentu utk mempercayai sst benda.
Ø Percaya dunia ini didiami pelbagai jenis dewa & makhluk yg mpy kuasa (org hidup).
- Suku Senoi
Ø Mpy seorang dewa yg maha kuasa.
Ø Kuasa dewa ini bermacam-macam bentuk.
Ø Mempunyai 4 dewa utama.- Engku, Karei, hilok dan Hiwah
Ø Juga percaya akn kewujudan jin-jin.
- Suku Melayu Asli
- Hampir 85% penganut islam.
- Segala kepercayaan berlandaskan ajaran islam.
- Sebilangan kecil masih mengamalkan amalan anismisme.- percaya kuasa2 ghaib yg terdapt pd sst objek.
- Percaya wujusnya hantu, dewa2 & roh turut mendiami dunia ini.
2.0 Nilai Masyarakat Malaysia
- org Asia atau org Timur (termasuklah masy Malaysia) sbg suatu kumpulan yg lebih memberatkan soal pencapaian ketenteraman fikiran serta lebih cenderung kpd hal kerohanian & agama berbanding dgn org Barat.
- Nilai org Malaysia, walaupun mungkin berbeza dgn org Barat, tidak semestinya serupa dgn nilai org Timur dari Negara Asia yg lain.
- Di M’sia sendiri terdapat pelbagai norma & nilai kerana rakyat M’sia wujud dlm konteks pelbagai gabungan etnik & agama.
- Diakui bhw sesetengah nilai dikongsi bersama oleh kaum2 di M’sia. 
- Cth, org Melayu,Cina, dan india menilai keliarga sbg asas bg komuniti.-menekankan nilai menghormati ibu bapa, org tua & org yg bijaksana. 

2.1 Nilai tradisional

Orang melayu 
- Kebanyakan org Melayu masih tinggal di luar bandar & kehidupan mrk bersifat tradisional.
- Mrk ialah rakyat jelata & etika utama dlm politik yg menentukan hbg golongan ini dgn pihak pemerintah atau aristokrasi ialah kesetiaan yg tidak berbelah bagi.
- Sbg rakyat, org melayu di desa menganggap mrk perlu mematuhi & berkhidmat utk pemimpin sbg suatu fadilah.
- Org melayu tradisional di desa juga mempertegas nilai gotong-royong atau kerjasama dan perasaan esprit de corps yg kuat.
- Dlm kehidupan ekonomi mrk pula, penyesuaian diri, bersusah sahulu bersenang kemudian, kerajinan, berdikari, berjimat-cermat, menghargai masa & berjaga-jaga dlm sebarang usaha digalakkan.
- Kesemua nilai itu bukanlah tertinggi dlm alam nilai Melayu tradisional. Perkara yg terpenting ialah sifat sosial dan moralnya.
- Satu ciri kepercayaan org Melayu ialah apa yg baik & diingini ialah budi, iaitu keunggulan sahsiah mesti dicapai. Darjat sosial seseorang diukur dari segi budinya & budi diberi premium yg tinggi dlm skala nilai yg menentukan tingkah laku.
- Konsep budi tidak menegaskan kddk sosial yg tinggi atau kekayaan material, ttp mengutamakan kemuliaan perwatakan yg diperoleh menerusi amalan nilai murni.
- Kemewahan telah meresap di byk kws desa, seterusnya mengubah masy serta budaya Melayu drpd bersifat feudal & tradisianal kpd kapitalis & moden.
- Sesetengah org melayu di bandar sudah mpy nilai & sikap kosmopolitan, liberal & individualistik.

Masy cina
- di kalangan org cina & india tidak terdapat ketengangan agama dlm masy masing2.
- Dari segi agama terutama org cina, mrk menyatukan & menyesuaikan pelbagai sistem kepercayaan yg berbeza. Etnik ini lebih mengutamakan kejayaan dlm kehidupan kebendaan.
- Dlm kebudayaan tradisional org cina, dipercayai bhw asas bagi keluarga yg harmonis & stabil bergantung kpd pengurusan hubungan manusia serta ekonomi yg ada.
- Kekayaan bukan sahaja memotivasikan org cina mencari kekayaan ttp merasionalisasikan ketiadaan pengaruh sosial akibat tidak adanya kekayaan.
- Pemilikan harta kekayaan memberi sokongan moral kpd pemikiran & perlakuan org cina. Dari segi ini, kekayaan memperoleh kemoralannya sendiri.
- Sesungguhpun org cina & org india di m’sia mungkin menganggap kekayaan sbg nilai yg paling utama, ttp ini tidak bermakna mrk tidak peka terhadap nilai sosial & moral.
- Tidak mudah utk memaparkannya dgn tepat berhubung dgn nilai org cina & india di m’sia sbg satu kelompok kerana masy cina & india di m’sia terdiri drpd pelbagai jenis.
- Terdapat pembahagian di kalangan org cina mengikut keluarga, kelas, dialek, kelompok komuniti & kawasan dalam kegiatan kesusasteraan, politik serta kesatuan & juga dari segi kesetiaan mrk terhadap m’sia. Asas perpaduan ialah kegiatan ekonomi.
- Orang cina memberi nilai yg tinggi pd ketaatan kpd ibu bapa iaitu hormat & kasih sayang terhadap ibu bapa.-punca semua nilai org cina mengalir.
- Ketaatan merupakan teras kebudayaan etika cina.
- Selain menjadi anak yg baik & rakyat yg setia, nilai yg membimbing seseorang menjadi suami atau isteri, adik, abang atau kakak & sahabat yg baik digalakkan dlm masy tradisional cina.
- Nilai sahabat bagi org cina pula bukan terletak pd rakan yg minum & makan bersama tetapi terletak pada rakan yg tidak bergantung kpd soal makan& minum utk persahabatan itu.
- Perkara lain yg dihargai org cian tradisional termasuklah menghargai masa, pddk, kepuasan kerohanian, semangat berpatutan& kerajinan merancang kehidupan sediri.


Masy india
- Org india di m’sia juga materialistik. Sikap materialistik org india terhadap kehidupan yg melebihi sikap org barat merupakan sumbangan utama terhadap cara hidup org india di M’sia.
- Satu sidat tipikal bagi org india ialah memperoleh harta demi kekayaan.
- Org india di m’sia juga berpecah dlm kelompok kecil megikut bahasa & agama serta kelas & kasta. Mrk lebih cerewet dan kurang luwes dlm kebudayaan. Punca org india di m’sia gagal bersatu dlm bidang sosial dan kebudayaan.
- Sistem nilai Hindu yg mempengaruhi ramai org india di m’sia pula berpunca drpd gagasan agama & metafizikal tertentu seperti karma dan dharma.
- Tingkah laku mrk turut dipengaruhi oleh kesusasteraan india terutama dua karya agung iaitu Mahabharata dan Ramayana
- Dlm struktur sosial tradisional org india hindu, unit keluarga mendapat tpt yg paling penting kerana dianggap intitusi yg suci. (nilai keluarga)
- Kesucian keluarga serta hubungan org yg lebih tua, kepatuhan kpd autoriti dan kerjasama atr ahli keluarga membentuk spektrum rangkaian sosial dlm kehidupan keluarga yg unggul.
- Dlm hubungan dgn bukan anggota keluarga pula, org india menghormati org tua, pemimpin, guru, org terpelajar dan sebagainya.
- Kaum ini diminta spy tidak hidup sbg individu terasing atau keluarga yg terpencil.

2.2 Perubahan nilai masyarakat malaysia
- Org m’sia kini tidak begitu mengambil perhatian berat berhubung dgn keunggulan autoriti & ketaatan serta penghormatan terhadap ketua atau orang tua dlm hubungan keluarga & sosial.
- Individualiama merupakan kehidupan biasa di bandar besar atau di bandar.
- Memandangkan kemelesetan moral di seluruh dunia kini boleh dikatakan sudah merbak ke m’sia, pemerintah & para pemimpin masy negara ini perlu bertindak & mengatur startegi mengatasi gejala itu.
- Pengaruh negatif individualisme yg mendorong individu bersikap mementingkan diri sendiri.
- Pemimpin nergara terpaksa menegaskan soal moral, hormat kpd undang2 serta peraturan & disiplin di kalangan pelajar & belia.-pddk moral sbg matapelajaran wajib atau teras di sekolah.
- Pemimpin negara juga cuba menerapkan nilai murni di pejabat kerajaan seperti menerusi konsep bersih cekap & amanah.
- Masy m’sia- mengamalkan atau menghayati “nilai2 kebangsaan”.
- Rakyat negara juga perlu bersikap progresif & memiliki pemahaman positif serta mengamalkan hubungan kemanusiaan yg baik utk membolehkan mrk hidup dlm masy berbilang kaum & agama dlm era industri.
- M’sia memandang tinggi nilai kemanusiaan yg secara sejagat diterima oleh byk Negara demokratik dan bertamadun. Nilai ini penting utk masy yg berdisiplin, pembangunan serta perpaduan negara.

Tajuk 6: Teori Perkembangan Moral Kanak-kanak
1.0 Teori Perkembangan Moral Kognitif (Piaget dan kolhberg)
Pendekatan ini bertujuan utk membimbing seseorang mengembang pertimbangan moral secara peringkat iaitu bermula drpd peringkat mematuhi peraturan moral kerana takut hukuman oleh pihak yg berautoriti sehingga peringkat berautonomi di mana keputusan moral ialah berasaskan kpd prinsip moral yg sejagat.
Pendekatan ini dilaksanakan dgn menggunakan dilema moral sbg rangsangan. Dilema moral merujuk kpd sst keadaan di mana terdapatnya konflik nilai& memerlukan seseorang membuat pilihan nilai dan beri sebab atau justifikasi ke atas keputusannya.
Cara melaksanakan pendekatan perkembangan moral kognitif ialah seperti yang berikut:
(a) Mengemukakan satu dilema moral dan soalan probe utk seseorang berfikir ttg beberapa alternative dlm dilemma tersebut.
(b) Membuat pilihan moral & memberi sebab ke atas pilihan tersebut.
(c) Berdasarkan kpd sebab yg diberikan tentukan peringkat pertimbangan moral
(d) Tambah soalan probe utk meningkatkan tahap pemikiran moral murid.
Dlm menggunakan pendekatan ini, seorang guru harus menerima pendapat pelajar dgn fikiran terbuka & membimbing mrk mempertingkatkan tahap penaakulan moral mrk. Yg menjadikan fokus dlm pendekatan ini ialah proses (struktur) bukan keputusan (kandungan) penaakulan/ pertimbangan. Oleh kerana pendekatan ini lebih memokuskan kpd aspek kognitif moral, maka guru perlu menggunakan pendekatan lain supaya aspek emosi moral & perlakuan moral diberikan penekanan yg setara.
1.1 Pendekatan Perkembangan Moral Kognitif Piaget
Piaget merupakan seorang ahli biologi yg berasal dari Switzerland & telah menggunakan model biologi utk menghuraikan perkembangan kognitif manusia. Pada pandangan Piaget, minda boleh berkembang, berubah &dpt mengadaptasi masalah yg berlaku apabila berinteraksi dgn persekitaran.
KonsepTakrif
SkemataStruktur kognitif yg berubah utk mengadaptasikan maklumat baru
AsimilasiPenerimaan maklumat baru sbg selaras dgn skemata sedia ada
AkomodasiPengubahsuaian skemata yg ada bagi menerima maklumat baru
KeseimbanganGabungan proses asimilasi & adaptasi yg membantu dlm keseimbangan terhadap pengetahuan, kepercayaan & pengalaman
Jadual 1.1: Konsep-Konsep Asas Berhubung Dengan Teori Kognitif Piaget
Menurut Piaget, kanak2 aktif membentuk kefahaman terhadap persekitaran melalui 4 tahap perkembangan kognitif.
Tahap-Tahap Perkembangan Mental
UmurPeringkatCara Berfikir
(0 tahun- 2 tahun )Tahap Sensori Motor atau deria motorKanak2 menggunakan deria motor & deria yg lain utk meninjau& memahami dunia mrk.
(2 tahun -7 tahun)Tahap Pra OperasiKanak2 pra sekolah menggunakan keupayaan mrk berfikir secara simbolik utk menyelesaikan masalah, tetapi tahap pemikiran masih tidak mengikut logik & mudah diperdaya oleh persepsi yg berlainan.
(7 tahun -11 tahun)Tahap Operasi KonkritKanak2 mula zaman persekolahan. Mrk berfikir secara logik & konkrit. Mrk boleh menyelesaikan masalah secara cuba jaya. (trial- and- error)
(11 tahun -15 tahun)Tahap Operasi FormalRemaja boleh berfikir secara abstrak konsep hipotetikal & boleh memikirkan akibat jangka panjang sst aksi.
Piaget berpendapat bahawa perkembangan moral kanak2 adalah mengikut perkembangan empat tahap ini. Pada peringkat awal, kanak2 akn menyesuaikan dirinya dgn persekitaran dan hubuangan sosial memainkan peranan yg penting. Sikap kanak2 terus berubah aoabila memahami bahasa dan dapat berinteraksi dgn persekitaran. Pada masa ini, kanak-kanak akan mematuhi semua peraturan sosial dan banyak menyoal tentang kewujudan persekitaran. Setelah memahami nilai moral dan struktur masyarakat maka sikap bekerjasama, menghormati dab menghargai apa yang ada di sekelilingnya.
Piaget membahagikan perkembangan moral knk2 akn dipupuk kpd 3 bahagian iaitu:
1. Peraturan2 dalam permainan iaitu bagaimana kanak-kanak dapat menerima peraturan2 permainan dan bertindak ke atas peraturan itu.
2. Realisme Moral iaitu keupayaan menilai dan bertindak bagi memenuhi keperluan diri dan orang lain.
3. Memahami konsep keadilan dan kebebasan iaitu idea saksama dan sama.
1.2 Teori Perkembangan Moral Lawrence Kohlberg
Kohlberg terkenal dengan teori perkembangan moralnya melalui kajian yang telah dijalankan di Pusat Harvard untuk Pendidikan Moral. Teori yang dikemukakan oleh beliau ialah lanjutan dari teori Jean Piaget (ahli psikologi Swiss) dan ahli falsafah John Dewey. Menurut Kohlberg, pada tahap perkembangan tertentu, kanak-kanak akan mempelajari apa yang betul dan apa yang salah. Dia juga akan mempraktikkan kebaikan, kejujuran, kesetiaan, kepatuhan dan pelbagai jenis aspek moral yang lain, walaupun beliau tidak mengetahui maksud moral yang sebenar. Selain itu, beliau memperoleh maklumat yang menjadi asas kepada teori perkembangan moral melalui kajian yang bertanyakan sesuatu nilai betul-salah tentang sesuatu situasi. Subjek-subjek dalam kajian beliau yang terdiri daripada golongan kanak-kanak dan remaja daripada pelbagai jenis lapisan masyarakat dan umur dikehendaki menilai sesuatu cerita yang mempunyai ciri-ciri dilema moral. Tiap-tiap satu cerita itu mempunyai satu bentuk penilaian yang relatif, oleh itu ia tidak ada bentuk yang betul dalam semua aspek. Beliau ingin melihat tahap operasi pemikiran serta tahap perkembangan moral yang ada pada tiap-tiap tahap perkembangan manusia.
Setelah memberi pernyataan seperti yang tercatat di atas, Kohlberg bertanyakan sama ada subjek (Heinz) di dalam pernyataan itu bersalah atau tidak. Kohlberg tidak hanya ingin mengetahui jawapan persoalannya, tetapi ingin mengesan proses bagaimana subjeknya menjawab soalan yang berunsur dilema moral. Daripada kajian beliau, Kohlberg (1983) menyarankan tiga tahap utama perkembangan moral dan tiap-tiap tahap boleh dibahagikan kepada dua peringkat (rujuk jadual di bawah).
Tahap 1: Pra – Konvensional (0-9 tahun)
Peringkat 1: Orientasi Kepatuhun dan Hukuman
Peringkat 2 : Orientasi Ganjaran Peribadi
Tahap 2: Konvensional (9-20 tahun)
Peringkat 3: Orientasi Perlakuan Baik
Peringkat 4 : Akur kepada sistem sosial dan etika peraturan
Tahap 3: Pos –Konvensional ( >20 tahun)
Peringkai 5 : Etika Kontrak Sosial dan Hak individu
Peringkat 6 : Etika Prinsip Sejagat
Jadual 1.3 : Paringkat Perkembangan Moral Kohlberg
Tahap 1: Pra-Konvensional
Kepercayaan bhw apa yg betul ialah mematuhi undang-undang pihak berkuasa.
Peringkat 1: Orientasi kepatuhan dan hukuman.
Pada peringkat ini, knk-knk lebih mementingkan ttg kesan sesuatu tindakan itu terhadap dirinya. Mereka menganggapkan dgn mematuhi peraturan atau undang-undang yg telah ditetapkan oleh orang dewasa adalah betul. Jika ia melanggar peraturan ini, maka ia akan dihukum. Konsep ini ditafsirkan dgn mengambil kira unsur2 luar spt hukuman atau dendaan dan bukan berdasarkan keadilan.
Peringkat 2: Orientasi ganjaran peribadi/ orientasi keindividualan.
Kanak-kanak pada peringkat ini tidak lagi secara mutlak bergantung kpd peraturan atau undang2. Peringkat ini lebih menumpukan kepada kehendak dan perasaan sendiri. Sesuatu perkara itu dinilai baik atau jahat adalah berdasarkan penilaian terhadap kesan ke atas mereka. Ini bermakna apa yang dapat memuaskan hati atau menggembirakan mereka itulah yang dianggap baik dan sebaliknya. Prinsip keadilan bagi mereka ialah sekiranya perkara atau insiden itu berlaku kepada kedua-dua belah pihak. Sebagai contoh jika Ahmad dicubit oleh Arif, jadi untuk berlaku adil Ahmad dibolehkan mencubit Arif. Pada peringkat ini, timbul persoalan hak-hak peribadi dan tujuan-tujuan sesuatu tingkah laku.
Tahap 2: Konvensional
Tahap pertengahan di dalam teori perkembangan moral Kohlberg. Dalam tahap ini, apa yg betul adalah tingkah laku yg dianggap baik oleh sebahagian besar masy. Konsep dorongan kendiri untuk melakukan apa yg diterima oleh orang lain atau masy.
Peringkat 3: Orientasi perlakuan baik/ persetujuan atr individu
Kanak-kanak memperlihatkan kelakuan yg baik bagi memenuhi keperluan atau sokongan orang lain. Masy atau orang yg berkuasa akan menentukan kelakuan yg baik atau jahat. Oleh itu bagi mendapat sokongan atau disukai maka perlukah melakukan perbuatan yg baik atau bermoral. Pada peringkat ini, ciri utama yang ditunjukkan ialah kecenderungan untuk menolong atau lebih dikenali dengan sifat alturistik. Menolong orang lain yang berada dalam kesusahan atau menyiapkan kerja dianggap sesuatu yang baik. Individu pada tahap ini menolong orang supaya beliau dianggap sebagai orang yang baik. Gelaran budak baik ini penting kerana sikap ini diutamakan dalam kumpulan rakan sebaya.
Peringkat 4: Akur kepada sistem sosial dan etika peraturan/orientasi mempertahankan sistem sosial
Pada peringkat ini kita dapat lihat dari segi penghormatan seseorang individu itu kepada undang-undang sedia ada. Individu pada peringkat ini menghormati undang-undang di atas rasa keyakinan beliau terhadap undang-undang yang ada dan sanggup pula memperjuangkannya. Kohlberg berpendapat seseorang yang berada pada peringkat ini menilai nyawa itu sebagai sesuatu yang kudus atau suci. Ramai remaja dan orang dewasa bertindak berdasarkan pemikiran moral peringkat ini.
Tahap 3: Pos - Konvensional
Tahap penaakulan moral yang paling tinggi dalam perkembangan moral Kohlberg. Pada tahap ini individu rnula meneroka pilihan, memilih alternatif-alternatif lain dalam penaakulan moral, Mereka mula mempunyai kod moral dan etika yang tersendiri, Dua peringkat yang terdapat pada tahap ini ialah etika kontrak sosial dan hak individu dari etika prinsip sejagat,
Peringkat 5: Etika kontrak sosial dan hak indivdiu
Pada peringkat ini, timbul hubungan timbal balik kelakuan seseorang inidividu dgn sosial budayanya, nilai-nilai, hak-hak asasi dan kontrak2 sosial. Persoalan seperti hak individu, maruah, keadilan, persetujuan serta tanggungjawab bersama menjadi isu yang dititikberatkan. Tingkah laku moral adalah berteraskan kepada kepentingan sosial dan perjuangan ke arah kedaulatan masyarakat. Individu pada peringkat ini menghormati undang-undang tetapi percaya bahawa undang-undang perlu diubah suai untuk kesejahteraan umat atau manusia.
Peringkat 6: Etika prinsip sejagat "
Pada peringkat ini individu menunjukkan ciri-ciri tingkah laku moral berasaskan kesedaran kendiri yang meletakkan nyawa manusia, keadilan dan maruah pada peringkat tertinggi. Kohlberg menyatakan bahawa individu pada peringkat ini melanggar undang-undang bukan kerana tidak menghormatinya tetapi disebabkan oleh rasa tanggungjawab dari segi prinsip etika hak-hak kemanusiaan. Mereka juga sanggup menerima hukuman di atas kesalahan yang dilakukan dengan rela kerana menghormati undang-undang yang telah ditetapkan.
Teori Kolhberg menunjukkan bhw sikap moral bukan shj hasil daripada sosialisasi tapi juga dari kebiasaan dan kebudayaan. Perkembangan moral kanak-kanak mempunyai hubungan dengan latar belakan keluarga, perbentukan peribadi, pendidikan dan aktiviti sosial. Kolhberg berpendapat tahap perkembangan moral kanak-kanak adalah sama dalam semua masyarkat. Kebudayaan dpt mempengaruhi perkembangan moral kanak-kanak. Ransangan dan pendedahan yg diterima oleh kanak-kanak akan menentukan lambat atau cepatnya perkembangan moral kanak-kanak itu. Namun matlamat perkembangan ini adalah sama dan hanya beza dari segi pemikiran dan keupayaan kohnatif individu itu. Kolhberg mendapati semakin tinggi tahap perkembangan moral seseorang semakin mantap penaakulan moral dan tanggungjawab individu itu.
Bagi mencapai perkembangan moral yg lebih tinggi lagi, Kolhberg berpendapat bhw seseorang individu itu perlu lebih kerap berinteraksi dengan org dewasa. Orang dewasa yg memberi nasihat atau ajaran haruslah mempunyai tingkah laku yg sesuai dgn norma masy. Keadaan ini amat penting khasnya pada masa kanak-kanak itu menerima konflik dalam penerimaan moral itu. Jika proses ini berterusan maka seseorang itu akan dpt memperkembangkan penaakulan moral dan kemudian membentuk sahsiah yg baik serta memperkayakan pengalaman dan peribadinya.
1.3 Teori Perkembangan Sosial (Bandura dan Drurkheim)
Idea tentang perkembangan atau pembelajaran soaial telah dipelopori oleh Miller dan Dollard pada tahun 1941 tetapi Albert Bandura dan R.H Walter (1963) telah menghalusi dan mendalami kajian ini.Bandura mendapati bahawa dalam kehidupan seharian terdapat banyak tingkah laku yang dipelajari melalui contoh, tauladan, tiruan dan penggunaan bahasa.
Tiruan ini boleh dibahagikan kepada 2 bentuk :(1)- Tiruan Mudah (2)- Indentifikasi seseorang supaya ditiru. Peniruan ini berlaku dlm 3 bentuk iaitu secara lengsung, melalui sekat lakuan dan tidak sekat lakuan dan secara elisitasi. Dengan idea tiruan ini maka moral kanak-kanak banyak dibentuk atau diperoleh dari menirui ibu bapa atau guru mereka sama ada secara formal atau tidak formal. Sebagai contoh, kanak-kanak cuba meniru ibu bapa atau guru mrk dari segi gaya bercakap, berpakaian, gaya makan, gaya berjalan dan sebagainya. Orang dewasa pula cuba meniru personaliti yang mereka agong-agongkan dalam kehidupan . Ini dipengaruhi melalui media massa dan indentifikasi individu atau kumpulan. Contoh : Para remaja gemar meniru perlakuan dan pakaian artis-artis idola mereka. Ada pengikut fanatik yang sanggup mati kerana ketua atau pemimpin yang disanjungnya.
Teori Bandura mungkin sesuai dgn perkembangan moral pada awal kanak-kanak dan kurang jelas ttg perubahan serta cita rasa orang dewasa atau kanak-kanak remaja. Namun teori ini amat penting kerana perkembangan moral kanak2 dipengaruhi oleh ibu bapa, guru, dan rakan sebayanya. Keputusan social yg dibuat atas beberapa factor iaitu standard penilaian moral yang berdasarkan pengajaran moral aktiviti mereka. Ibu bapa adalah contoh atau teladan mereka.
moral
CIRI-CIRI TEORI PEMODELAN BANDURA
a) Unsur pembelajaran utama ialah pemerhatian dan peniruan.
b) Tingkah laku model boleh dipelajari melalui bahasa, misalan dan teladan.
c) Pelajar meniru sesuatu kemahiran daripada kecekapan demontrasi guru sebagai model.
d) Pelajar memperoleh kemahiran jika memperoleh kepuasan dan peneguhan yang berpatutan.
e) Proses pembelajaran meliputi pemerhatian, peringatan, peniruan dengan tingkah laku atau gerak balas yang sesuai, diakhiri dengan peneguhan positif.
PRINSIP PEMBELAJARAN MELALUI PEMERHATIAN/ PERMODELAN
Bandura (1986) mengenal pasti empat unsur utama dalam proses pembelajaran melalui pemerhatian atau pemodelan iaitu pemerhatian, mengingat, reproduksi dan peneguhan atau motivasi.
(i) PEMERHATIAN
Untuk belajar melalui pemerhatian, kita mesti menumpukan perhatian. Biasanya kita memberi perhatian kepada orang yang menarik, popular, cekap atau disanjungi. Untuk kanak- kanak kecil ini mungkin merujuk kepada ibu bapa, abang atau kakak atau guru-guru. Bagi pelajar yang lebih tua ia mungkin merujuk kepada rakan sebaya yang popular dan artis pujaan. Faktor- faktor yang mempengaruhi perhatian ialah ciri-ciri model termasuk nilai, umur, jantina, status dan perhubungan dengan pemerhatian. Dalam pengajaran kita perlu pastikan pelajar menumpukan perhatian kepada ciri-ciri penting pelajaran dengan pengajaran yang jelas dan menekankan isi-isi penting.
(ii) MENGINGAT
Untuk belajar melalui pemerhatian, kita mesti menumpukan perhatian. Biasanya kita memberi perhatian kepada orang yang menarik, popular, cekap atau disanjungi. Untuk kanak-kanak kecil ini mungkin merujuk kepada ibu bapa, abang atau kakak atau guru-guru. Bagi pelajar yang lebih tua ia mungkin merujuk kepada rakan sebaya yang popular dan artis pujaan. Faktor-faktor yang mempengaruhi perhatian ialah ciri-ciri model termasuk nilai, umur, jantina, status dan perhubungan dengan pemerhatian. Dalam pengajaran kita perlu pastikan pelajar menumpukan perhatian kepada ciri-ciri penting pelajaran dengan pengajaran yang jelas dan menekankan isi- isi penting.
(iii) REPRODUKSI
Pemerhatian harus berupaya melakukan semula tingkah laku yang ditirunya. Apabila seseorang tahu bagaimana sesuatu tingkah laku ditunjukkan dan mengingat ciri-ciri atau langkah-langkah dia mungkin belum boleh melakukannya dengan lancar. Sesorang itu memerlukan latihan yang banyak, mendapat maklum balas dan bimbingan tentang perkara-perkara penting sebelum boleh menghasilkan tingkah laku model. Di peringkat penghasilan latihan menjadikan tingkah laku lebih lancar dan mahir.
(iv) PENEGUHAN/MOTIVASI
Kita mungkin telah memperoleh satu kemahiran atau tingkah laku baru melalui pemerhatian, tetapi kita mungkin tidak dapat melakukan tingkah laku itu sehingga ada sesuatu bentuk motivasi atau insentif untuk melakukannya. Peneguhan boleh memainkan beberapa peranan dalam pembelajaran pemerhatian. Seandainya kita mengharapkan untuk mendapat peneguhan dengan meniru tindakan seseorang model, kita mungkin menjadi lebih bermotivasi untuk menumpukan perhatian, mengingat dan menghasilkan semula tingkah laku. Selain itu, peneguhan penting untuk mengekalkan pembelajaran. Seseorang yang mencuba menunjukkan tingkah laku baru tidak akan mengekalkanya tanpa peneguhan.
1.4 Teori Pembelajaran Humanistik (Carl Rogers)
- Manusia berbeza daripada haiwan. Oleh itu mereka mesti mempunyai kesedaran bahawa mereka adalah insan yang unik dan mempunyai potensi yang unggul. Sehubungan dengan itu, mereka harus berusaha sedaya upaya untuk mengembangkan potensi tersebut dengan sepenuhnya.
- org ahli psikologi yang terkemuka iaitu Abraham maslow dan carl Rogers merupakan pelopor teori humanistik
- Sebagai guru moral, anda perlu mendalami teori humanistik dalam mengendalikan kerenah murid-murid. Guru perlu memberi sokongan dan mengambil berat terhadap potensi murid yang berbagai-bagai. Cth, murid yang suka menyanyi haruslah diberi sokongan agar mereka membina potensi diri dalam bidang nyanyian.
- Sebagai guru moral, anda boleh menggunakan pelbagai strategi P&P dalam membina tingkah laku yang positif. Contohnya , aktiviti lawatan di stesyen pembelajaran seperti Rumah Orang Tua, Rumah Kebajikan Masyarakat, Rumah Orang Kurang Upaya, Pusat Pemulihan Dadah, Rumah Tunas Puteri dan sebagainya. Lawatan tersebut akan memberi impak kpd perkembangan moral.
- Perkembangan moral ini merangkumi aspek penaakulan, emosi dan tingkah laku mereka dalam memberikan pertimbangan dalam mecorakkan kehidupan mereka pada masa akan datang.

cc: http://treebuilder.blogspot.com/